Με προσωπικό ασφαλείας βγαίνουν σήμερα στην κυκλοφορία με έναν ελάχιστο αριθμό δρομολογίων τα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης και ο σιδηρόδρομος, ενώ τα συνδικάτα συμμετέχουν στην 24ωρη απεργία που κήρυξαν ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ. Πρόκειται για την πρώτη φορά που «τρέχει» στη χώρα μας η άσκηση της ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, πρακτική που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει εδώ και χρόνια.

Όσον αφορά στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ), αυτά θα παραμείνουν ακινητοποιημένα όλο το 24ωρο, ενώ τα λεωφορεία της πρωτεύουσας θα προχωρήσουν μόνο σε στάση εργασίας και θα βγουν στους δρόμους από τις 9 το πρωί ως τις 9 το βράδυ.

Μέχρι σήμερα, ο καθορισμός του προσωπικού ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, που ανέρχεται στο 1/3 του συνήθως παρεχόμενου έργου, δεν έχει αποδειχθεί εύκολη υπόθεση. Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι αυτή η άσκηση ισορροπιών να κλείσει το επόμενο διάστημα, προκειμένου να προχωρήσουν τα αντίστοιχα πλάνα λειτουργίας.

Υπενθυμίζεται πως η όλη συζήτηση πυροδοτήθηκε έντονα πριν δύο χρόνια, όταν στο πλαίσιο 24ωρης απεργίας προκλήθηκε αλαλούμ σε αμαξοστάσιο του προαστιακού με αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν επιβάτες που περίμεναν στην κυριολεξία με το εισιτήριο στο χέρι.

Την επικείμενη τότε νομοθέτηση είχε προαναγγείλει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, τονίζοντας ότι «ο νόμος αυτός δεν σημαίνει ότι θα λειτουργεί, για παράδειγμα, το μετρό καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, όταν θα έχουμε απεργία, αλλά θα γίνονται συγκεκριμένες διαδρομές, με συγκεκριμένους συρμούς, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επικαλούμενος τα παραδείγματα Ιταλίας και Γαλλίας.

Έκοψε το νήμα ο ΟΑΣΘ, στην τελική ευθεία ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ

Η διαδικασία διαμεσολάβησης προκειμένου να ορισθεί το ελάχιστο απαιτούμενο προσωπικό ασφαλείας προχωρά σε όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς. Ο ΟΑΣΘ είναι ο πρώτος που επήλθε συμφωνία. Έτσι, σήμερα, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα βγουν 135 λεωφορεία, τα οποία μαζί με τα οχήματα των ΚΤΕΛ ανεβάζουν το άθροισμα σε περίπου 250.

Στην περίπτωση των οδικών συγκοινωνιών της Αθήνας, καθώς και για το μετρό, τον πρώην ηλεκτρικό και το τραμ, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένονται τα αποτελέσματα των διαιτησιών, προκειμένου να προχωρήσει ο καθορισμός του απαιτούμενου προσωπικού ασφαλείας. Κατόπιν θα καταρτιστεί το λειτουργικό πλάνο για τις ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ στις περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων.

Σε αυτή την άσκηση η μεγαλύτερη πρόκληση είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς, στα οποία πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή όχι μόνο για να εξασφαλιστεί το εγγυημένο όριο του 33% του συνήθως παρεχόμενου έργου, αλλά κυρίως ότι αυτό θα γίνει διασφαλίζοντας το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία και την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, μειώνοντας τον αριθμό των σταθμαρχών μειώνονται μοιραία οι χωρητικότητες στο δίκτυο. Εάν λοιπόν για να υλοποιηθεί το 33% των δρομολογίων, πρέπει να εργαστεί η πλειοψηφία των σταθμαρχών, τότε η εξίσωση δεν βγαίνει.

Για εξυπηρέτηση βασικών αναγκών τρένα και προαστιακός

Στη δε περίπτωση του σιδηροδρόμου, πρέπει να συντονιστούν τα πλάνα λειτουργίας δύο εταιρειών, της ιδιωτικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελεί τα δρομολόγια και του δημόσιου ΟΣΕ που διαχειρίζεται την υποδομή. Και αυτό θα πρέπει να γίνει βάσει όσων προβλέπει ο νόμος ανά εταιρεία.

Η πρώτη δοκιμή αυτού του δύσκολου παντρέματος γίνεται σήμερα, καθώς εκτελείται το 30-35% του συνήθους επιβατικού έργου στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Σε κάθε περίπτωση, δεν έχει ακόμα αποφασιστεί το τελικό μοντέλο με το οποίο θα λειτουργούν οι δύο εταιρείες στις περιπτώσεις απεργιών, πράγμα που μένει να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.

Ειδικότερα, σήμερα, για την εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου, θα εκτελεστούν τα ακόλουθα δρομολόγια:

 ·      Δύο επιβατικά τρένα ανά 24ωρο μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Αθήνας

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ

ΩΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

ΩΡΑ ΑΦΙΞΗΣ

Αθήνα-Θεσσαλονίκη

 IC 52

09:22

13:45

Θεσσαλονίκη-Αθήνα

 IC 53

09:15

13:24

Αθήνα-Θεσσαλονίκη

 IC 56

15:22

19:45

Θεσσαλονίκη-Αθήνα

 IC 57

15:15

19:24

 ·      Ένα επιβατικό τρένο ανά 8ωρο μεταξύ Πειραιά – Αεροδρομίου – Πειραιά

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ

ΩΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

ΩΡΑ ΑΦΙΞΗΣ

Πειραιάς-Αεροδρόμιο

 1206

06:44

 7:47

Αεροδρόμιο-Πειραιάς

 1207

08:09

09:09

Πειραιάς-Αεροδρόμιο

 1222

14:44

15:47

Αεροδρόμιο-Πειραιάς

 1223

16:09

17:09

Πειραιάς-Αεροδρόμιο

 1230

18:44

19:47

Αεροδρόμιο-Πειραιάς

 1231

20:09

21:09

 ·      Ένα επιβατικό τρένο ανά 8ωρο μεταξύ Πειραιά – Κιάτου – Πειραιά

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ

ΩΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

ΩΡΑ ΑΦΙΞΗΣ

Πειραιάς-Κιάτο

 1300

05:24 (Ρέντης)

06:55

Κιάτο-Πειραιάς

 1305

06:59

08:37

Πειραιάς-Κιάτο

 1318

14:17

15:55

Κιάτο-Πειραιάς

 1323

15:59

17:37

Πειραιάς-Κιάτο

 1326

18:17

19:55

Κιάτο-Πειραιάς

 2301

19:59

21:37

 ·      Ένα επιβατικό τρένο ανά 8ωρο μεταξύ Αθήνας – Χαλκίδας – Αθήνας

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ

ΩΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

ΩΡΑ ΑΦΙΞΗΣ

Αθήνα-Χαλκίδα

 1532

05:44

07:09

Χαλκίδα-Αθήνα

 1537

07:25

08:45

Αθήνα-Χαλκίδα

 1550

14:51

16:09

Χαλκίδα-Αθήνα

 1555

16:25

17:48

Αθήνα-Χαλκίδα

 1558

18:51

20:09

Χαλκίδα-Αθήνα

 2533

20:25

21:48

 ·      Ένα επιβατικό τρένο ανά 8ωρο μεταξύ Θεσσαλονίκης – Λάρισας – Θεσσαλονίκης

ΔΙΑΔΡΟΜΗ

ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ

ΩΡΑ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ

ΩΡΑ ΑΦΙΞΗΣ

Θεσσαλονίκη-Λάρισα

 1591

05:35

07:09

Λάρισα-Θεσσαλονίκη

 1592

07:20

08:56

Θεσσαλονίκη-Λάρισα

 2593

14:30

16:04

Λάρισα-Θεσσαλονίκη

 2594

16:40

18:16

Θεσσαλονίκη-Λάρισα

 2595

17:19

18:53

Λάρισα-Θεσσαλονίκη

 2598

19:55

21:31

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα