Δεν είναι ένα, ούτε δυο, τα σχολεία της χώρας που δεν προλαβαίνουν να τελειώσουν την εξεταστέα ύλη της χρονιάς μέχρι το τέλος της, για να προετοιμάσουν σωστά τους τελειόφοιτους της Γ’ Λυκείου και υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων.
Να την τελειώσουν σημαίνει να διδάξουν και να επιβεβαιώσουν ότι οι μαθητές και μαθήτριες αφομοίωσαν ότι έμαθαν και όχι να διαβάσουν μια φορά βιαστικά το μάθημα της ημέρας για να περάσουν γρήγορα στο επόμενο, ώστε να απαντήσουν μετά στα πιεστικά αιτήματα του υπουργείου Παιδείας ότι η εξεταστέα ύλη διδάχθηκε…
Γιατί εμφανίζεται αυτή η μη-κανονικότητα; Γιατί η φετινή χρονιά δεν ήταν κανονική. Μπορεί να είναι πιο εύκολο για ψυχολογικούς ή επικοινωνιακούς λόγους να την παρουσιάζουμε ως κανονική, αλλά κανονική δεν ήταν: είχε μαθητές που έλειπαν επειδή νόσησαν από covid-19, είχε εκπαιδευτικούς που επίσης έλειπαν για τον ίδιο λόγο, είχε καθυστερήσεις στην αναπλήρωση των μαθημάτων όσων νόσησαν, είχε συνεχόμενες διακοπές στην εκπαιδευτική διαδικασία από ελέγχους για rapid και self tests, είχε αγωνία και είχε και φόβο.
Βέβαια τα παραπάνω δεν φάνηκαν, καθώς φέτος ένα σχολικό τμήμα για να κλείσει έπρεπε να έχουν καταμετρηθούν κρούσματα του covid 19, σε περισσότερα των μισών μελών του. Το ότι ένα τμήμα δεν έκλεινε σε ένα σχολείο όμως, δεν σήμαινε ότι τα μαθήματα γίνονταν κανονικά. Και το πιο σημαντικό: για όλους.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας, έστελνε διαρκώς εγκύκλιους στα σχολεία προειδοποιώντας τους εκπαιδευτικούς ότι εκείνοι θα θεωρηθούν υπεύθυνοι εάν δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως η εξεταστέα ύλη…
Σ αυτό το κλίμα, πολλοί εκπαιδευτικοί «έτρεχαν» την εξεταστέα ύλη για να προλάβουν τους χρόνους. Σ αυτό τον ….αγώνα, οι μαθητές και μαθήτριες που δεν καταλάβαιναν, απλά δεν μπορούσαν να λύσουν τις απορίες τους. Και το σχολείο έφτασε να απαξιώνεται όλο και περισσότερο.
Ενδιαφέρει όμως σήμερα κάποιον το ελληνικό δημόσιο σχολείο; Ίσως όχι, αφού όσοι μπορούν, θα λύσουν τις απορίες τους το απόγευμα στο φροντιστήριο…
Υπάρχουν πολλοί στο κτήριο του Αμαρουσίου που επαναλαμβάνουν ακόμη την φράση ότι «η μικρότερη εξεταστέα ύλη οδηγεί σε δυσκολότερα θέματα». Κάτι μπορεί σε κάποια μαθήματα (όπως πχ τα Μαθηματικά) να ισχύει. Όμως, είναι προτιμότερο να είναι τελικά τα θέματα των εξετάσεων πιο εντατικά σε ύλη που έχουμε διδαχτεί και διαβάσει ή να είναι πιο βατά σε ύλη που ποτέ δεν διδαχτήκαμε;
Να ένα δίλημμα που προσβάλει τη λογική μας.
Τι θα έκαναν πολιτικοί και εκπαιδευτικοί που θα είχαν ως προτεραιότητα τους την ομαλότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας και θα έδειχναν ενσυναίσθηση στο πιο ευαίσθητο κομμάτι της, τους μαθητές και τις μαθήτριές της;
Θα μείωναν την πίεση αλλά και την ύλη σε όλη την διάρκεια της χρονιάς και θα επέμεναν κυρίως σε επαναλήψεις των διδακτικών κενών που δημιουργήθηκαν τα δυο προηγούμενα χρόνια. Θα επικέντρωναν στο κομμάτι της ψυχολογικής υποστήριξης των νέων που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις και δεν θα έκαναν τίποτα για να αυξήσουν το άγχος και την ανησυχία τους. Αφήνω εδώ που μέσα στην πανδημία (πέρυσι και φέτος) άλλαξε δυο φορές το εξεταστικό σύστημα (με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής πέρυσι και νέες δυσνόητες αλλαγές στον υπολογισμό της αυτό το καλοκαίρι).
Όλα αυτά ενώ συνεχή παράπονα ακούγονται και για τον τρόπο με τον τροφοδοτείται η περίφημη «Τράπεζα θεμάτων», στην οποία έχουν βρεθεί λάθη, διπλά θέματα, άνισα ερωτήματα στο κρίσιμο 4ο θέμα όπου κανονικά επιτυγχάνεται η διαβάθμιση που θα ξεχωρίσει τον καλά προετοιμασμένο μαθητή από τον μετριότερο. Η «Τράπεζα» θα χρησιμοποιηθεί φέτος στο να επιλεγεί το 50% των θεμάτων των απολυτήριών εξετάσεων της Α και της Β Λυκείου.
Τι πρέπει να γίνει τώρα;
Πρώτον να μειωθεί η ύλη σε Φυσική, Βιολογία, Χημεία και Λατινικά (όπου πρέπει να αφαιρεθεί από αυτήν το δυσνόητο κομμάτι της εισαγωγής του σχολικού βιβλίου).
Να δοθεί εντολή σε όλα τα σχολεία που να αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση που ένας εκπαιδευτικός διαπιστώνει λάθη ή δυσνόητες έννοιες στα θέματα που θα κληρωθούν από την «Τράπεζα θεμάτων» θα έχει το δικαίωμα να μην τα επιλέγει, αλλά να βάζει ο ίδιος θέματα στις εξετάσεις του σχολείου του.
Να πάμε στην εξεταστική διαδικασία όλου του Λυκείου ομαλά. Δεν χρειάζεται να προφασιστούμε κανονικότητα. Χρειάζεται να δείξουμε ότι στηρίζουμε και αγκαλιάζουμε τους νέους.
Δεν χρειάζεται να κρύβουμε τα προβλήματα. Χρειάζεται να τα σπρώξουμε στην επιφάνεια και ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα μαζί να αναζητήσει λύσεις.
Ας τα αναλογιστούν αυτά οι πολιτικοί μας. Και ας λάβουν ώριμες αποφάσεις…
Latest News
Προβλήματα καθημερινότητας
Προφανώς χωρίς σχέδιο, με λύσεις βιαστικές και εκ του προχείρου... δουλειά δεν γίνεται
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.