Τη διπλή απειλή του πολέμου και της Covid για την παγκόσμια οικονομία επισήμανε μιλώντας το απόγευμα της Τετάρτης ενώπιον των μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν. «Οι ρωσικές ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων των φρικαλεοτήτων εναντίον αθώων Ουκρανών πολιτών στην Μπούτσα, θα έχουν τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο», είπε η αμερικανίδα υπουργός. Πρόσθεσε η Γέλεν ότι η αμερικανική κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη και στη μάχη κατά της πανδημίας, φροντίζοντας για τη διαθεσιμότητα εμβολίων και για την αποτροπή μιας νέας εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Ο πόλεμος έχει επισκιάσει την πανδημία σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας. Και δικαιολογημένα, αφού είναι πιο πρόσφατη συμφορά και επιπλέον σηματοδοτεί τον τερματισμό, όπως όλα δείχνουν, μιας περιόδου οικονομικής επέκτασης και παγκοσμιοποίησης και επίσης το τέλος μιας «γεωπολιτικής ομογενοποίησης» του πλανήτη που διήρκεσε τέσσερις δεκαετίες – ευθύνεται βέβαια γι’ αυτό αποκλειστικά η αλλαζονική Δύση, διότι δική της ευθύνη ήταν να προστατεύσει τα κεκτημένα από την ιδεολογικοπολιτική της νίκη το 1989-1991.
Ενδημικές οι οικονομικές συνέπειες
Η πανδημία βρίσκεται σε αποδρομή. Αλλά ο κορωνοϊός ήρθε για να εγκατασταθεί στα πνευμόνια του πλανήτη διαρκώς παραλλασσόμενος και ως εκ τούτου λιγότερο φονικός, όπως όλοι ελπίζουν. Οι πλέον πρόσφατες εξάρσεις του στη χώρα στην οποία τον δημιούργησε και τον διέσπειρε ήδη προκαλούν ένα νέο οικονομικό σοκ.
Σοκ στο εσωτερικό της Κίνας στο μέτρο που οι ειδικοί θεωρούν πλέον ότι ο στόχος για ανάπτυξη 5,5% εφέτος της οικονομίας είναι ανέφικτος δίχως νέο πακέτο δημοσιονομικών μέτρων από το Πεκίνο.
Σοκ επίσης στο εξωτερικό στο μέτρο που τα λοκντάουν που κηρύσσουν οι κινεζικές αρχές σε περιοχές που αποτελούν μείζονα βιομηχανικά, εμπορικά και διαμετακομιστικά κέντρα, παρατείνουν και επιδεινώνουν το έμφραγμα στις διεθνείς μεταφορές και κατακερματίζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Είναι προφανές ότι ο κίνδυνος long Covid επιπτώσεων δεν απειλεί μόνο την παγκόσμια υγεία αλλά και την οικονομία. Με άλλα λόγια, η μετεξέλιξη της Covid από πανδημικό σε ενδημικό φαινόμενο φαίνεται πως θα έχει ενδημικές συνέπειες και για την παγκόσμια οικονομία. .
Κινεζικό πισωγύρισμα
Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κίνα εξήγησε την Τετάρτη πώς τα νέα μέτρα του Πεκίνου για τον περιορισμό του πανδημικού κύματος της μετάλαξης Όμικρον (η Κίνα ως γνωστόν έχοντας καεί στο χυλό φυσάει και το γιαούρτι και υιοθετεί πολιτική «μηδενικής ανοχής» στην Covid) ανατρέπουν για μια ακόμη φορά την οικονομική κανονικότητα και την «καθημερινή ζωή των εργαζομένων πρωτίστως στη Σανγκάη και το Σενγιάνγκ».
Το λιμάνι της Σαγκάης είναι πρώτο παγκοσμίως σε διαμετακομιστική ικανότητα και λειτουργεί πλέον με μειωμένους ρυθμούς κατά 40% (βάσει εβδομαδιαίων μετρήσεων), σύμφωνα με την αντιπρόεδρο του Επμελητηρίου Μπετίνα Σεν-Μπεχανζίν.
Ο φόβος των εργαζομένων
«Αν δει κανείς τα πράγματα από απόσταση, από τεχνικής πλευράς όλα λειτουργούν ως συνήθως. Αλλά λειτουργούν με τεράστιες καθυστερήσεις, λόγω ελλείψεως οδηγών φορτηγών, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι στα λοκντάουν ή αναγκάζονται να υφίστανται διαρκώς σε τεστ για τον κορωνοϊό για να αποδείξουν ότι είναι υγιείς», εξήγησε η Σεν-Μπεχανζίν.
Ο Διεθνής Λιμένας της Σαγκάης ανακοίνωσε εξάλλου ότι πριν από την επιβολή των νέων λοκντάουν, στις 28 Μαρτίου, η μέση αναμονή για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν μικρότερη από 24 ώρες.
Η κατάσταση σε σύγκριση με πέρυσι είχε βελτιωθεί πολύ. Αλλά τα νέα μέτρα έχουν αλλάξει άρδην ακόμα και τη συμπεριφορά των εργαζομένων στο λιμάνι, «λόγω του μεγάλου φόβου τους ότι θα συλληφθούν θετικοί στον ιό και θα σταλούν στα στρατόπεδα καραντίνας», όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται σε ανακοίνωση του Shanghai International Port Group.
Κατασκευαστές σε απόγνωση
Στη βόρεια κινεζική πόλη Σενγιάνγκ έχει κηρυχθεί λοκντάουν εδώ και περισσότερο από δύο εβδομάδες. «Όλοι έχουν κατεβάσει τα ρολά και παραμένουν στα σπίτια τους», δηλώνει στο CNBC ο επικεφαλής του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ Χάραλντ Χάραλντ Κούμπφερτ. Το αποτέλεσμα είναι να σταματήσει η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούν στην περιοχή.
«Η κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει η BMW στην πόλη μετά την κήρυξη του λοκντάουν συνέχιζε την κατασκευή οχημάτων, που είναι εν πολλοίς αυτοματοποιημένη. Αλλά λόγω ελλείψεως εξαρτημάτων αναγκάστηκε να σταματήσει. Το πρόβλημα έχει να κάνει με την εφοδιαστική αλυσίδα», είπε ο Κούμπφερτ. Και εξήγησε ότι τα εξαρτήματα και οι πρώτες ύλες δεν έφταναν στη μονάδα παραγωγής όχι επειδή δεν τα είχαν οι προμηθευτές, αλλά επειδή δεν μπορούσαν να τα στείλουν: «Η κίνηση κάθε οχήματος στους δρόμους απαγορεύτηκε. Κινδυνεύεις να συλληφθείς από την αστυνομία και να οδηγηθείς στη φυλακή αν κυκλοφορείς δίχως ειδική άδεια από τις αρχές».
«Η BMW δεν θέλησε να σχολιάσει τα όσα κατέγραψε το ρεπορτάζ», σημειώνει το CNBC.
Η Volkswagen εξάλλου, η οποία λειτουργεί δύο μονάδες κατασκευής στα περίχωρα της Σανγκάης και σε μια μεγάλη πόλη της επαρχίας Ζιλίν (που βρίσκεται επίσης σε λοκντάουν), ανακοίνωσε ότι και τα δύο εργοστάσια θα παρέμεναν κλειστά την Τετάρτη και την Πέμπτη.
Την περασμένη εβδομάδα έρευνα σε αμερικανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα έδειξε ότι το 54% εξ αυτών έχουν ήδη αναθεωρήσει τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις το 2022 εξαιτίας της τελευταίας έξαρσης της Covid-19. Σε ό,τι αφορά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, περισσότεροι από 80% έχουν επιβραδύνει ή μειώσει την παραγωγή τους λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Τα ταλέντα φτιάχνουν βαλίτσες
Μια από τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της νέας έξαρσης της Covid στην Κίνα – κυρίως αν συνεχιστεί το λοκντάουν στη Σαγκάη – θα είναι η έλλειψη ταλέντων, προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκή Επιμελητηρίου. Οι δυσκολίες που συναντούν τα εξειδικευμένα στελέχη από τη Δύση να εισέλθουν στη χώρα, αλλά και η μεγάλη έκπτωση της καθημερινής τους ζωής που προκαλούν οι υποχρεωτικοί εγκλεισμοί και οι καραντίνες αποθαρρύνουν τους νέους να ψάξουν για δουλειά στην Κίνα.
Η Σανγκάη ειδικότερα τις τελευταίες δεκαετίες της παγκοσμιοποίησης έχει εξελιχθεί είναι ένα μεγάλο κέντρο υποδοχής ταλέντων από το εξωτερικό, αφού η πόλη αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο χρηματοοικονομικό, βιομηχανικό και μεταφορικό κόμβο της Κίνας. Λόγω της πληθώρας Δυτικών εργαζομένων, λειτουργούν στην πόλη πολλά ξενόγλωσσα σχολεία, ενώ έχουν δημιουργηθεί μεγάλα πολιτιστικά κέντρα, νοσοκομεία κλπ.
«Είμαστε όλοι σκοκαρισμένοι μ’ αυτό που συμβαίνει στη Σανγκάη. Δεν πρόκειται για τη μέση του πουθενά στο Χιουνάν. Μιλάμε για τη Σανγκάη», σημειώνει ο πρόεδρος του τοπικού Επιμελητηρίου Γιόργκ Βούτκε, που υπολογίζει ότι από τότε που ξέσπασε η πανδημία η πόλη έχει χάσει τους μισούς από τους μονίμους Δυτικούς κατοίκους της.
Βάσει των επίσημων στατιστικών στοιχείων, τη δεκαετία 2010-2020 ο αριθμός των ξένων υπηκόων που ζούσαν μονίμως στην Κίνα αυξήθηκε κατά 40% και έφθασε στα 1,4 εκατομμύρια.
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της