
Τη διπλή απειλή του πολέμου και της Covid για την παγκόσμια οικονομία επισήμανε μιλώντας το απόγευμα της Τετάρτης ενώπιον των μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν. «Οι ρωσικές ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων των φρικαλεοτήτων εναντίον αθώων Ουκρανών πολιτών στην Μπούτσα, θα έχουν τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο», είπε η αμερικανίδα υπουργός. Πρόσθεσε η Γέλεν ότι η αμερικανική κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη και στη μάχη κατά της πανδημίας, φροντίζοντας για τη διαθεσιμότητα εμβολίων και για την αποτροπή μιας νέας εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Ο πόλεμος έχει επισκιάσει την πανδημία σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας. Και δικαιολογημένα, αφού είναι πιο πρόσφατη συμφορά και επιπλέον σηματοδοτεί τον τερματισμό, όπως όλα δείχνουν, μιας περιόδου οικονομικής επέκτασης και παγκοσμιοποίησης και επίσης το τέλος μιας «γεωπολιτικής ομογενοποίησης» του πλανήτη που διήρκεσε τέσσερις δεκαετίες – ευθύνεται βέβαια γι’ αυτό αποκλειστικά η αλλαζονική Δύση, διότι δική της ευθύνη ήταν να προστατεύσει τα κεκτημένα από την ιδεολογικοπολιτική της νίκη το 1989-1991.
Ενδημικές οι οικονομικές συνέπειες
Η πανδημία βρίσκεται σε αποδρομή. Αλλά ο κορωνοϊός ήρθε για να εγκατασταθεί στα πνευμόνια του πλανήτη διαρκώς παραλλασσόμενος και ως εκ τούτου λιγότερο φονικός, όπως όλοι ελπίζουν. Οι πλέον πρόσφατες εξάρσεις του στη χώρα στην οποία τον δημιούργησε και τον διέσπειρε ήδη προκαλούν ένα νέο οικονομικό σοκ.
Σοκ στο εσωτερικό της Κίνας στο μέτρο που οι ειδικοί θεωρούν πλέον ότι ο στόχος για ανάπτυξη 5,5% εφέτος της οικονομίας είναι ανέφικτος δίχως νέο πακέτο δημοσιονομικών μέτρων από το Πεκίνο.
Σοκ επίσης στο εξωτερικό στο μέτρο που τα λοκντάουν που κηρύσσουν οι κινεζικές αρχές σε περιοχές που αποτελούν μείζονα βιομηχανικά, εμπορικά και διαμετακομιστικά κέντρα, παρατείνουν και επιδεινώνουν το έμφραγμα στις διεθνείς μεταφορές και κατακερματίζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Είναι προφανές ότι ο κίνδυνος long Covid επιπτώσεων δεν απειλεί μόνο την παγκόσμια υγεία αλλά και την οικονομία. Με άλλα λόγια, η μετεξέλιξη της Covid από πανδημικό σε ενδημικό φαινόμενο φαίνεται πως θα έχει ενδημικές συνέπειες και για την παγκόσμια οικονομία. .
Κινεζικό πισωγύρισμα
Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κίνα εξήγησε την Τετάρτη πώς τα νέα μέτρα του Πεκίνου για τον περιορισμό του πανδημικού κύματος της μετάλαξης Όμικρον (η Κίνα ως γνωστόν έχοντας καεί στο χυλό φυσάει και το γιαούρτι και υιοθετεί πολιτική «μηδενικής ανοχής» στην Covid) ανατρέπουν για μια ακόμη φορά την οικονομική κανονικότητα και την «καθημερινή ζωή των εργαζομένων πρωτίστως στη Σανγκάη και το Σενγιάνγκ».
Το λιμάνι της Σαγκάης είναι πρώτο παγκοσμίως σε διαμετακομιστική ικανότητα και λειτουργεί πλέον με μειωμένους ρυθμούς κατά 40% (βάσει εβδομαδιαίων μετρήσεων), σύμφωνα με την αντιπρόεδρο του Επμελητηρίου Μπετίνα Σεν-Μπεχανζίν.
Ο φόβος των εργαζομένων
«Αν δει κανείς τα πράγματα από απόσταση, από τεχνικής πλευράς όλα λειτουργούν ως συνήθως. Αλλά λειτουργούν με τεράστιες καθυστερήσεις, λόγω ελλείψεως οδηγών φορτηγών, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι στα λοκντάουν ή αναγκάζονται να υφίστανται διαρκώς σε τεστ για τον κορωνοϊό για να αποδείξουν ότι είναι υγιείς», εξήγησε η Σεν-Μπεχανζίν.
Ο Διεθνής Λιμένας της Σαγκάης ανακοίνωσε εξάλλου ότι πριν από την επιβολή των νέων λοκντάουν, στις 28 Μαρτίου, η μέση αναμονή για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν μικρότερη από 24 ώρες.
Η κατάσταση σε σύγκριση με πέρυσι είχε βελτιωθεί πολύ. Αλλά τα νέα μέτρα έχουν αλλάξει άρδην ακόμα και τη συμπεριφορά των εργαζομένων στο λιμάνι, «λόγω του μεγάλου φόβου τους ότι θα συλληφθούν θετικοί στον ιό και θα σταλούν στα στρατόπεδα καραντίνας», όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται σε ανακοίνωση του Shanghai International Port Group.
Κατασκευαστές σε απόγνωση
Στη βόρεια κινεζική πόλη Σενγιάνγκ έχει κηρυχθεί λοκντάουν εδώ και περισσότερο από δύο εβδομάδες. «Όλοι έχουν κατεβάσει τα ρολά και παραμένουν στα σπίτια τους», δηλώνει στο CNBC ο επικεφαλής του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ Χάραλντ Χάραλντ Κούμπφερτ. Το αποτέλεσμα είναι να σταματήσει η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούν στην περιοχή.
«Η κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει η BMW στην πόλη μετά την κήρυξη του λοκντάουν συνέχιζε την κατασκευή οχημάτων, που είναι εν πολλοίς αυτοματοποιημένη. Αλλά λόγω ελλείψεως εξαρτημάτων αναγκάστηκε να σταματήσει. Το πρόβλημα έχει να κάνει με την εφοδιαστική αλυσίδα», είπε ο Κούμπφερτ. Και εξήγησε ότι τα εξαρτήματα και οι πρώτες ύλες δεν έφταναν στη μονάδα παραγωγής όχι επειδή δεν τα είχαν οι προμηθευτές, αλλά επειδή δεν μπορούσαν να τα στείλουν: «Η κίνηση κάθε οχήματος στους δρόμους απαγορεύτηκε. Κινδυνεύεις να συλληφθείς από την αστυνομία και να οδηγηθείς στη φυλακή αν κυκλοφορείς δίχως ειδική άδεια από τις αρχές».
«Η BMW δεν θέλησε να σχολιάσει τα όσα κατέγραψε το ρεπορτάζ», σημειώνει το CNBC.
Η Volkswagen εξάλλου, η οποία λειτουργεί δύο μονάδες κατασκευής στα περίχωρα της Σανγκάης και σε μια μεγάλη πόλη της επαρχίας Ζιλίν (που βρίσκεται επίσης σε λοκντάουν), ανακοίνωσε ότι και τα δύο εργοστάσια θα παρέμεναν κλειστά την Τετάρτη και την Πέμπτη.
Την περασμένη εβδομάδα έρευνα σε αμερικανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα έδειξε ότι το 54% εξ αυτών έχουν ήδη αναθεωρήσει τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις το 2022 εξαιτίας της τελευταίας έξαρσης της Covid-19. Σε ό,τι αφορά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, περισσότεροι από 80% έχουν επιβραδύνει ή μειώσει την παραγωγή τους λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Τα ταλέντα φτιάχνουν βαλίτσες
Μια από τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της νέας έξαρσης της Covid στην Κίνα – κυρίως αν συνεχιστεί το λοκντάουν στη Σαγκάη – θα είναι η έλλειψη ταλέντων, προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκή Επιμελητηρίου. Οι δυσκολίες που συναντούν τα εξειδικευμένα στελέχη από τη Δύση να εισέλθουν στη χώρα, αλλά και η μεγάλη έκπτωση της καθημερινής τους ζωής που προκαλούν οι υποχρεωτικοί εγκλεισμοί και οι καραντίνες αποθαρρύνουν τους νέους να ψάξουν για δουλειά στην Κίνα.
Η Σανγκάη ειδικότερα τις τελευταίες δεκαετίες της παγκοσμιοποίησης έχει εξελιχθεί είναι ένα μεγάλο κέντρο υποδοχής ταλέντων από το εξωτερικό, αφού η πόλη αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο χρηματοοικονομικό, βιομηχανικό και μεταφορικό κόμβο της Κίνας. Λόγω της πληθώρας Δυτικών εργαζομένων, λειτουργούν στην πόλη πολλά ξενόγλωσσα σχολεία, ενώ έχουν δημιουργηθεί μεγάλα πολιτιστικά κέντρα, νοσοκομεία κλπ.
«Είμαστε όλοι σκοκαρισμένοι μ’ αυτό που συμβαίνει στη Σανγκάη. Δεν πρόκειται για τη μέση του πουθενά στο Χιουνάν. Μιλάμε για τη Σανγκάη», σημειώνει ο πρόεδρος του τοπικού Επιμελητηρίου Γιόργκ Βούτκε, που υπολογίζει ότι από τότε που ξέσπασε η πανδημία η πόλη έχει χάσει τους μισούς από τους μονίμους Δυτικούς κατοίκους της.
Βάσει των επίσημων στατιστικών στοιχείων, τη δεκαετία 2010-2020 ο αριθμός των ξένων υπηκόων που ζούσαν μονίμως στην Κίνα αυξήθηκε κατά 40% και έφθασε στα 1,4 εκατομμύρια.


Latest News

Δασμοί Τραμπ στις εισαγωγές από το Βιετνάμ: Θα απειληθεί η Nike;
Οι δασμοί Τραμπ θα επηρεάσουν τις εισαγωγές από το Βιετνάμ, που είναι τόπος παραγωγής πολλών αθλητικών brands, μεταξύ των οποίων και η Nike

Τραμπ: Ετοιμάζει εκτελεστικό διάταγμα για την διευκόλυνση εξαγωγών όπλων
Το διάταγμα, σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, αυξήσει τα ποσά που χρειάζονται έγκριση από το Κογκρέσο

Ώρα μηδέν για το TikTok – Ο Λευκός Οίκος εξετάζει συμφωνία για το μέλλον της πλατφόρμας
Ο Τραμπ θα έχει την Τετάρτη συνάντηση στο Οβάλ Γραφείο για την πώληση του TikTok ενόψει της προθεσμίας στις 5 Απριλίου.

Τι αλλάζει από σήμερα για τους Ευρωπαίους τουρίστες στη Βρετανία - Ποια τα βήματα για να ταξιδέψει κάποιος
Υποχρεωτική από σήμερα η έκδοση ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής άδειας για τους Ευρωπαίους που θέλουν να ταξιδέψουν στη χώρα
![Δασμοί Τραμπ: Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» – Μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_trump_tariffs2-600x352.png)
Αντίστροφη μέτρηση για την «Ημέρα Απελευθέρωσης» - Οι δασμοί και οι μνήμες από τη Μεγάλη Ύφεση [γραφήματα]
Σήμερα στον Κήπο των Τριαντάφυλλων ο Αμερικανός πρόεδρος θα ανακοινώσει τους αμοιβαίους δασμούς που έχουν προκαλέσει φόβους για ύφεση και για το τέλος της μεταπολεμικής τάξης πραγμάτων

Lufthansa: Πως αναβαθμίζει την επιχειρηματική θέση με επτά κατηγορίες θέσεων
Η επιλογή θέσης σε μια πτήση ποτέ δεν ήταν πιο περίπλοκη από τις νέες καμπίνες Allegris της Lufthansa

Harley-Davidson: Θέλει εκδίκηση σε περίπτωση που η ΕΕ στοχεύσει τις μοτοσυκλέτες της
Οι δασμοί θα μπορούσαν να ανεβάσουν τις τιμές των μοτοσικλετών της Harley-Davidson σε εξαψήφιο αριθμό σε ορισμένες χώρες, με τις πωλήσεις να βρίσκονται ήδη υπό πίεση στην Ευρώπη

Γιατί ο Τραμπ εξετάζει «μαχαίρι» στα 9 δισ. δολάρια των επιχορηγήσεων προς το πανεπιστήμιο
Το Χάρβαρντ έχει καταγραφεί ως σύμβολο του αμερικανικού ονείρου εδώ και γενιές

Αγωνιώδεις προσπάθειες του Μιλέι για εξαίρεση από τους δασμούς Τραμπ
Οι μεγαλύτερες εξαγωγές που έκανε η Αργεντινή στις Ηνωμένες Πολιτείες πέρυσι ήταν αργό πετρέλαιο, μέταλλα και χημικά προϊόντα

Η Arm ήθελε εξαγορά της Alphawave για να βάλει στο χέρι την τεχνολογία SerDes
Αυτό που... κέντρισε το ενδιαφέρον της Arm ήταν μία συγκεκριμένη τεχνολογία της Alphawave που καθορίζει πόσο γρήγορα οι πληροφορίες μπορούν να εισαχθούν αλλά και να εξαχθούν από ένα μικροτσίπ