Για μία ακόμη φορά η αμερικανική κυβέρνηση «ρίχνει» στην αγορά μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου (SPR) των ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των τιμών του αργού, τροφοδοτώντας παράλληλα με σενάρια ενδυνάμωσης της ζήτησης στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Οι ναύλοι των οποίων παραμένουν υποτονικοί, με εξαίρεση δρομολόγια που βρίσκονται κοντά στις περιοχές οι οποίες εμπλέκονται στη ρωσοουκρανική πολεμική σύρραξη.
Τα SPR έχουν μια μακρά ιστορία παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, καθώς δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ως «απάντηση» στην πετρελαϊκή κρίση του 1973, προκειμένου να αξιοποιούνται για να μετριάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ενέργεια από ενδεχόμενες διακοπές στον εφοδιασμό των αγορών. Εχουν εγκεκριμένη δυναμικότητα 714 εκατ. βαρελιών, ωστόσο σήμερα, όπως υπολογίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, έχουν διαθέσιμα 568,3 εκατομμύρια βαρέλια σε τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους στον Κόλπο του Μεξικού.
Η απελευθέρωση του ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για 180 ημέρες έρχεται ύστερα από μια απελευθέρωση 30 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο του 2022 για να αντιμετωπιστεί ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, και τον περασμένο Νοέμβριο απελευθερώθηκαν 50 εκατομμύρια βαρέλια για να μετριαστεί η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πάντως είναι δύσκολο να υπολογιστεί ακριβώς η επίπτωση της απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Και αυτό γιατί οι ΗΠΑ, πέρα από μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου με 11,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου. Μόνο την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν 6,3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα, ενώ την ίδια στιγμή εξήγαγαν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα. Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα της αγοράς των ΗΠΑ, ο οίκος Poten καταγράφει δυο βασικά σενάρια για τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αποθεμάτων στα δεξαμενόπλοια.
Το θετικό σενάριο εδράζεται στην υπόθεση πως τα SPR θα καταλήξουν σε εξαγωγές. Σε μια τέτοια περίπτωση, και υπό την προϋπόθεση ότι ένας μεγάλος όγκος θα καταλήξει σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, μεγάλος κερδισμένος θα ήταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καθώς θα ήταν αυτά που θα μετέφεραν τα επιπλέον φορτία. Αν ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων μεταφερθεί στην Ευρώπη, τότε θα επωφεληθούν τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax και Aframax).
Το χειρότερο σενάριο θέλει τα SPR να «πέφτουν» στην αμερικανική αγορά, προκειμένου να αντικατασταθούν οι όγκοι εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή τη Νότια Αμερική. Σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που τα απελευθερωμένα βαρέλια «έπεφταν» για την ενίσχυση των εμπορικών αποθεμάτων των αγοραστών, και τα τρία μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (VLCC, Suezmaxes και Aframaxes) θα πλήττονταν καθώς θα μειωνόταν η ζήτηση για πλοία αυτού του είδους.
Οι εξαγωγές
Πάντως, ο οίκος Poten αναμένει ότι τελικά θα επικρατήσει ένας συνδυασμός σεναρίων που σημαίνει ότι ένα μέρος των απελευθερωμένων στρατηγικών αποθεμάτων θα οδηγηθεί σε εμπορικά αποθέματα, ένα μέρος θα εξαχθεί σε τρίτες αγορές και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ.
Ανεξάρτητα, ο Poten εκτιμά ότι ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα ωφελήσει και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία θα λάβουν πρόσθετη ώθηση το 2023-2024, όταν θα έρθει η ώρα να «ξαναχτιστούν» τα στρατηγικά αποθέματα που θα έχουν αδυνατίσει. Και τότε θα χρειαστούν 250 εκατ. βαρέλια για να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2021. Αν κάποια από αυτά τα βαρέλια πρέπει να εισαχθούν, θα ήταν κάτι που θα ωφελούσε την αγορά δεξαμενόπλοιων λόγω των επιπλέον τονομιλίων (όγκος μεταφερόμενων φορτίων ανά μίλι) που θα απαιτηθούν με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International