
Για μία ακόμη φορά η αμερικανική κυβέρνηση «ρίχνει» στην αγορά μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου (SPR) των ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των τιμών του αργού, τροφοδοτώντας παράλληλα με σενάρια ενδυνάμωσης της ζήτησης στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Οι ναύλοι των οποίων παραμένουν υποτονικοί, με εξαίρεση δρομολόγια που βρίσκονται κοντά στις περιοχές οι οποίες εμπλέκονται στη ρωσοουκρανική πολεμική σύρραξη.
Τα SPR έχουν μια μακρά ιστορία παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, καθώς δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ως «απάντηση» στην πετρελαϊκή κρίση του 1973, προκειμένου να αξιοποιούνται για να μετριάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ενέργεια από ενδεχόμενες διακοπές στον εφοδιασμό των αγορών. Εχουν εγκεκριμένη δυναμικότητα 714 εκατ. βαρελιών, ωστόσο σήμερα, όπως υπολογίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, έχουν διαθέσιμα 568,3 εκατομμύρια βαρέλια σε τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους στον Κόλπο του Μεξικού.
Η απελευθέρωση του ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για 180 ημέρες έρχεται ύστερα από μια απελευθέρωση 30 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο του 2022 για να αντιμετωπιστεί ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, και τον περασμένο Νοέμβριο απελευθερώθηκαν 50 εκατομμύρια βαρέλια για να μετριαστεί η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πάντως είναι δύσκολο να υπολογιστεί ακριβώς η επίπτωση της απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Και αυτό γιατί οι ΗΠΑ, πέρα από μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου με 11,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου. Μόνο την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν 6,3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα, ενώ την ίδια στιγμή εξήγαγαν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα. Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα της αγοράς των ΗΠΑ, ο οίκος Poten καταγράφει δυο βασικά σενάρια για τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αποθεμάτων στα δεξαμενόπλοια.
Το θετικό σενάριο εδράζεται στην υπόθεση πως τα SPR θα καταλήξουν σε εξαγωγές. Σε μια τέτοια περίπτωση, και υπό την προϋπόθεση ότι ένας μεγάλος όγκος θα καταλήξει σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, μεγάλος κερδισμένος θα ήταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καθώς θα ήταν αυτά που θα μετέφεραν τα επιπλέον φορτία. Αν ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων μεταφερθεί στην Ευρώπη, τότε θα επωφεληθούν τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax και Aframax).
Το χειρότερο σενάριο θέλει τα SPR να «πέφτουν» στην αμερικανική αγορά, προκειμένου να αντικατασταθούν οι όγκοι εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή τη Νότια Αμερική. Σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που τα απελευθερωμένα βαρέλια «έπεφταν» για την ενίσχυση των εμπορικών αποθεμάτων των αγοραστών, και τα τρία μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (VLCC, Suezmaxes και Aframaxes) θα πλήττονταν καθώς θα μειωνόταν η ζήτηση για πλοία αυτού του είδους.
Οι εξαγωγές
Πάντως, ο οίκος Poten αναμένει ότι τελικά θα επικρατήσει ένας συνδυασμός σεναρίων που σημαίνει ότι ένα μέρος των απελευθερωμένων στρατηγικών αποθεμάτων θα οδηγηθεί σε εμπορικά αποθέματα, ένα μέρος θα εξαχθεί σε τρίτες αγορές και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ.
Ανεξάρτητα, ο Poten εκτιμά ότι ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα ωφελήσει και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία θα λάβουν πρόσθετη ώθηση το 2023-2024, όταν θα έρθει η ώρα να «ξαναχτιστούν» τα στρατηγικά αποθέματα που θα έχουν αδυνατίσει. Και τότε θα χρειαστούν 250 εκατ. βαρέλια για να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2021. Αν κάποια από αυτά τα βαρέλια πρέπει να εισαχθούν, θα ήταν κάτι που θα ωφελούσε την αγορά δεξαμενόπλοιων λόγω των επιπλέον τονομιλίων (όγκος μεταφερόμενων φορτίων ανά μίλι) που θα απαιτηθούν με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.


Latest News

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ