![Nαυτιλία: Τα αποθέματα των ΗΠΑ επηρεάζουν τα τάνκερ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/11/TANKER-OPEN-1.jpg)
Για μία ακόμη φορά η αμερικανική κυβέρνηση «ρίχνει» στην αγορά μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου (SPR) των ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των τιμών του αργού, τροφοδοτώντας παράλληλα με σενάρια ενδυνάμωσης της ζήτησης στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Οι ναύλοι των οποίων παραμένουν υποτονικοί, με εξαίρεση δρομολόγια που βρίσκονται κοντά στις περιοχές οι οποίες εμπλέκονται στη ρωσοουκρανική πολεμική σύρραξη.
Τα SPR έχουν μια μακρά ιστορία παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, καθώς δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ως «απάντηση» στην πετρελαϊκή κρίση του 1973, προκειμένου να αξιοποιούνται για να μετριάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ενέργεια από ενδεχόμενες διακοπές στον εφοδιασμό των αγορών. Εχουν εγκεκριμένη δυναμικότητα 714 εκατ. βαρελιών, ωστόσο σήμερα, όπως υπολογίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, έχουν διαθέσιμα 568,3 εκατομμύρια βαρέλια σε τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους στον Κόλπο του Μεξικού.
Η απελευθέρωση του ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για 180 ημέρες έρχεται ύστερα από μια απελευθέρωση 30 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο του 2022 για να αντιμετωπιστεί ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, και τον περασμένο Νοέμβριο απελευθερώθηκαν 50 εκατομμύρια βαρέλια για να μετριαστεί η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πάντως είναι δύσκολο να υπολογιστεί ακριβώς η επίπτωση της απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Και αυτό γιατί οι ΗΠΑ, πέρα από μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου με 11,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου. Μόνο την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν 6,3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα, ενώ την ίδια στιγμή εξήγαγαν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα. Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα της αγοράς των ΗΠΑ, ο οίκος Poten καταγράφει δυο βασικά σενάρια για τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αποθεμάτων στα δεξαμενόπλοια.
Το θετικό σενάριο εδράζεται στην υπόθεση πως τα SPR θα καταλήξουν σε εξαγωγές. Σε μια τέτοια περίπτωση, και υπό την προϋπόθεση ότι ένας μεγάλος όγκος θα καταλήξει σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, μεγάλος κερδισμένος θα ήταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καθώς θα ήταν αυτά που θα μετέφεραν τα επιπλέον φορτία. Αν ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων μεταφερθεί στην Ευρώπη, τότε θα επωφεληθούν τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax και Aframax).
Το χειρότερο σενάριο θέλει τα SPR να «πέφτουν» στην αμερικανική αγορά, προκειμένου να αντικατασταθούν οι όγκοι εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή τη Νότια Αμερική. Σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που τα απελευθερωμένα βαρέλια «έπεφταν» για την ενίσχυση των εμπορικών αποθεμάτων των αγοραστών, και τα τρία μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (VLCC, Suezmaxes και Aframaxes) θα πλήττονταν καθώς θα μειωνόταν η ζήτηση για πλοία αυτού του είδους.
Οι εξαγωγές
Πάντως, ο οίκος Poten αναμένει ότι τελικά θα επικρατήσει ένας συνδυασμός σεναρίων που σημαίνει ότι ένα μέρος των απελευθερωμένων στρατηγικών αποθεμάτων θα οδηγηθεί σε εμπορικά αποθέματα, ένα μέρος θα εξαχθεί σε τρίτες αγορές και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ.
Ανεξάρτητα, ο Poten εκτιμά ότι ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα ωφελήσει και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία θα λάβουν πρόσθετη ώθηση το 2023-2024, όταν θα έρθει η ώρα να «ξαναχτιστούν» τα στρατηγικά αποθέματα που θα έχουν αδυνατίσει. Και τότε θα χρειαστούν 250 εκατ. βαρέλια για να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2021. Αν κάποια από αυτά τα βαρέλια πρέπει να εισαχθούν, θα ήταν κάτι που θα ωφελούσε την αγορά δεξαμενόπλοιων λόγω των επιπλέον τονομιλίων (όγκος μεταφερόμενων φορτίων ανά μίλι) που θα απαιτηθούν με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του
![ΣΕΕΝ: Επανεξελέγη πρόεδρος ο Διονύσης Θεοδωράτος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Dionisis-Theodoratos-e1709826911754-768x470-1-600x367.jpeg)
Επανεξελέγη πρόεδρος του ΣΕΕΝ ο Διονύσης Θεοδωράτος
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Διονύσιος Θεοδωράτος δήλωσε πως η επανεκλογή ρου στη θέση του Προέδρου αποτελεί μία μεγάλη τιμή
![Σαντορίνη: Πάνω απο 7.000 επιβάτες αναχώρησαν με πλοία τις δυο τελευταίες ημέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/santorini-600x400.jpg)
Πάνω απο 7.000 επιβάτες αναχώρησαν με πλοία από την Σαντορίνη τις δυο τελευταίες ημέρες
Τι αναφέρει το Υπουργείο Ναυτιλίας όσα συμβαίνουν στη Σαντορίνη