Για μία ακόμη φορά η αμερικανική κυβέρνηση «ρίχνει» στην αγορά μέρος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου (SPR) των ΗΠΑ, με στόχο τη μείωση των τιμών του αργού, τροφοδοτώντας παράλληλα με σενάρια ενδυνάμωσης της ζήτησης στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Οι ναύλοι των οποίων παραμένουν υποτονικοί, με εξαίρεση δρομολόγια που βρίσκονται κοντά στις περιοχές οι οποίες εμπλέκονται στη ρωσοουκρανική πολεμική σύρραξη.
Τα SPR έχουν μια μακρά ιστορία παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, καθώς δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ως «απάντηση» στην πετρελαϊκή κρίση του 1973, προκειμένου να αξιοποιούνται για να μετριάζονται οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ενέργεια από ενδεχόμενες διακοπές στον εφοδιασμό των αγορών. Εχουν εγκεκριμένη δυναμικότητα 714 εκατ. βαρελιών, ωστόσο σήμερα, όπως υπολογίζει ο οίκος αναλύσεων Poten, έχουν διαθέσιμα 568,3 εκατομμύρια βαρέλια σε τέσσερις αποθηκευτικούς χώρους στον Κόλπο του Μεξικού.
Η απελευθέρωση του ενός εκατομμυρίου βαρελιών την ημέρα για 180 ημέρες έρχεται ύστερα από μια απελευθέρωση 30 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο του 2022 για να αντιμετωπιστεί ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Επίσης, και τον περασμένο Νοέμβριο απελευθερώθηκαν 50 εκατομμύρια βαρέλια για να μετριαστεί η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πάντως είναι δύσκολο να υπολογιστεί ακριβώς η επίπτωση της απελευθέρωσης των στρατηγικών αποθεμάτων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Και αυτό γιατί οι ΗΠΑ, πέρα από μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου με 11,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, είναι παράλληλα και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου. Μόνο την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν 6,3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα, ενώ την ίδια στιγμή εξήγαγαν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια αργού την ημέρα. Λαμβάνοντας υπόψη την πολυπλοκότητα της αγοράς των ΗΠΑ, ο οίκος Poten καταγράφει δυο βασικά σενάρια για τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αποθεμάτων στα δεξαμενόπλοια.
Το θετικό σενάριο εδράζεται στην υπόθεση πως τα SPR θα καταλήξουν σε εξαγωγές. Σε μια τέτοια περίπτωση, και υπό την προϋπόθεση ότι ένας μεγάλος όγκος θα καταλήξει σε προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία, μεγάλος κερδισμένος θα ήταν τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καθώς θα ήταν αυτά που θα μετέφεραν τα επιπλέον φορτία. Αν ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των αποθεμάτων μεταφερθεί στην Ευρώπη, τότε θα επωφεληθούν τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax και Aframax).
Το χειρότερο σενάριο θέλει τα SPR να «πέφτουν» στην αμερικανική αγορά, προκειμένου να αντικατασταθούν οι όγκοι εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή ή τη Νότια Αμερική. Σε αυτή την περίπτωση, όπως και στην περίπτωση που τα απελευθερωμένα βαρέλια «έπεφταν» για την ενίσχυση των εμπορικών αποθεμάτων των αγοραστών, και τα τρία μεγάλου μεγέθους δεξαμενόπλοια (VLCC, Suezmaxes και Aframaxes) θα πλήττονταν καθώς θα μειωνόταν η ζήτηση για πλοία αυτού του είδους.
Οι εξαγωγές
Πάντως, ο οίκος Poten αναμένει ότι τελικά θα επικρατήσει ένας συνδυασμός σεναρίων που σημαίνει ότι ένα μέρος των απελευθερωμένων στρατηγικών αποθεμάτων θα οδηγηθεί σε εμπορικά αποθέματα, ένα μέρος θα εξαχθεί σε τρίτες αγορές και ένα μέρος θα κατευθυνθεί στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ.
Ανεξάρτητα, ο Poten εκτιμά ότι ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα ωφελήσει και τα δεξαμενόπλοια, τα οποία θα λάβουν πρόσθετη ώθηση το 2023-2024, όταν θα έρθει η ώρα να «ξαναχτιστούν» τα στρατηγικά αποθέματα που θα έχουν αδυνατίσει. Και τότε θα χρειαστούν 250 εκατ. βαρέλια για να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2021. Αν κάποια από αυτά τα βαρέλια πρέπει να εισαχθούν, θα ήταν κάτι που θα ωφελούσε την αγορά δεξαμενόπλοιων λόγω των επιπλέον τονομιλίων (όγκος μεταφερόμενων φορτίων ανά μίλι) που θα απαιτηθούν με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ