Στον τρόπο υλοποίησης της κυβερνητικής απόφασης για την εγκατάσταση της πρόσθετης πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας προχωρούν ο ΔΕΣΦΑ και η ΡΑΕ.
Σύμφωνα με πηγές, η αναγκαιότητα της ανάπτυξης του τέταρτου αποθηκευτικού χώρου στη Ρεβυθούσα είναι μεγάλη εξαιτίας του ενδεχομένου μίας βίαιης διακοπής της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου. Σε ένα τέτοιο σενάριο η Ρεβυθούσα θα κληθεί να αντικαταστήσει τις ποσότητες της Gazprom και ιδίως τον ερχόμενο χειμώνα, οπότε και η κατανάλωση ενέργειας θα είναι αυξημένη. Συνεπώς ο τερματικός σταθμός LNG θα πρέπει να αποκτήσει ευελιξία ώστε ο ανεφοδιασμός να γίνεται πιο γρήγορα και με περισσότερα πλοία προκειμένου να επιτυγχάνεται η αδιάλειπτη τροφοδοσία με αέριο του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς.
Όπως αναφέρουν πηγές εξετάζονται δύο εναλλακτικές. Η πρώτη λύση είναι η μίσθωση ενός δεξαμενόπλοιου για 12 μήνες, το οποίο θα μπορεί να είναι έτοιμο σε δύο μήνες και η δεύτερη λύση είναι η μόνιμη εγκατάσταση του.
Η ΡΑΕ, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους θα κληθεί να δώσει την απάντηση ως προς το ποια λύση είναι προτιμητέα.
Αποθέματα ασφαλείας αερίου
Με την Ευρ Επιτροπή να προχωρά στη θέσπιση της υποχρέωσης των κρατών – μελών της Ε.Ε. να τηρούν αποθέματα αερίου σε ποσότητες ίσες με το 15% της κατανάλωσης τους, η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση.
Με βάση την προωθούμενη νομοθεσία τα αποθέματα ασφαλείας θα πρέπει να τηρούνται σε υπόγειες αποθήκες αερίου που προέρχονται από αγωγούς.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια και ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε συζητήσεις με την ιταλική Snam ώστε να μισθώσει χώρο σε αποθήκη του Ιταλού Διαχειριστή προκειμένου να φυλαχθούν τα εγχώρια αποθέματα. Επιπλέον, θα πρέπει να τρέξουν και όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ώστε αν η χώρα μας χρειαστεί αυτό το αέριο να μπορέσει να έλθει εντός των συνόρων μας μέσω του αγωγού TAP.
Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας
Πάντως, σύμφωνα με αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, η υπόθεση της αξιοποίησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας – που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τα αποθέματα ασφαλείας – έχει ακόμη δρόμο μπροστά της…
Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωναν πως για την εκμετάλλευση της συγκεκριμένης υποδομής θα πρέπει να επανεξεταστούν τα νέα δεδομένα που φέρνει ο πόλεμος. Όπως για παράδειγμα οι εκτιμήσεις που θέλουν πως για να γεμίσει η ΥΑΦΑ θα απαιτηθούν 500 εκ. ευρώ με τις τιμές του φυσικού αερίου σε τέτοια ύψη και σε συνδυασμό με τις αναγκαίες επενδύσεις για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος σε αποθήκη το κόστος ανέρχεται σε 1 δις. ευρώ. Κόστος το οποίο θα πρέπει να επωμιστούν οι επενδυτές αλλά και οι καταναλωτές.
Έτσι, η μελέτη κόστους – οφέλους που έχει εκπονήσει η ΡΑΕ θα πρέπει να επανεξεταστεί, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές. Κι επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το αν η υποχρέωση για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας θα ισχύει μέχρι τη λήξη του πολέμου ή θα παγιωθεί.
Με βάση αυτές τις πληροφορίες, ο στόχος που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για τη διενέργεια διαγωνισμού παραχώρησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας και ήταν το τέλος του Μαίου φαίνεται να πηγαίνει κι άλλο πιο πίσω.
Αν και η αναγκαιότητα της ύπαρξης αποθηκευτικού χώρου έχει επισημανθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και εκ των πραγμάτων από τον κίνδυνο διακοπής της παροχής ρωσικού αερίου, εντούτοις η κυβέρνηση φέρεται να μην επείγεται για τη συγκεκριμένη λύση…
Σημειωτέον ότι η ΡΑΕ έχει αναρτήσει τα κείμενα της μελέτης κόστους οφέλους του έργου και τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ, ωστόσο μέχρι τώρα έχει δώσει δύο παρατάσεις στη δημόσια διαβούλευση. Η επανεκτίμηση των δεδομένων αναμένεται να τρενάρει… κι άλλο τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Latest News
Υγρο πυρ σε καταναλωτές από τις αυξήσεις σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο [γράφημα]
Ράλι 15,7% στο αργό και 24% στο φυσικό αέριο από το Σεπτέμβριο - Σφίγγει ο κλοιός για τα νοικοκυριά
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
Χαλάρωση σε ρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση ζητά ο Μητσοτάκης – Επιστολή σε φον ντερ Λάιεν
Για τις τιμές ρεύματος και αερίου που είναι αυξημένες 78% στην Ευρώπη σε σχέση με το 2019 έστειλε επιστολή ο πρωθυπουργός στην πρόεδρο της Κομισιόν
Σημαντική αύξηση 30,03% στην κατανάλωση φυσικού αερίου το 2024 στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ τo 71,64% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ
Για δυνατούς παίκτες οι παγκόσμιες προμήθειες LNG - Ο μείζων ρόλος της Ευρώπης
Ο κόσμος προετοιμάζεται για έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες σε φυσικό αέριο για φέτος
Ο ενεργειακός γόρδιος δεσμός της Ευρώπης - Υψηλές τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο
Νέες προκλήσεις στην ενέργεια για την Ευρωπαϊκή Ένωση - Τι δείχνουν τα futures για τη μελλοντική πορεία των τιμών
Gazprom: Σχέδια για απολύσεις λόγω οικονομικών προβλημάτων
Σημαντικό το κόστος των κυρώσεων και της διακοπής της ροής φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Τι πρότεινε η αντιπρόεδρος της ρωσικής εταιρείας αναφορικά με τη μείωση του προσωπικού
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Πότε κληρώνει… για τη γεώτρηση στην Κρήτη – Τι σταθμίζει η ExxonMobil
Οι έρευνες για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη από την ExxonMobil μπαίνουν σε κομβικό σημείο – Οι αποφάσεις για τις δύο παραχωρήσεις
«Ταύροι» οι traders πετρελαίου για το 2025
Οι παίκτες της αγοράς συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης «χτίζουν θέσεις» σε πετρέλαιο και καύσιμα - Ποιους παράγοντες συνυπολογίζουν