Στον τρόπο υλοποίησης της κυβερνητικής απόφασης για την εγκατάσταση της πρόσθετης πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας προχωρούν ο ΔΕΣΦΑ και η ΡΑΕ.

Σύμφωνα με πηγές, η αναγκαιότητα της ανάπτυξης του τέταρτου αποθηκευτικού χώρου στη Ρεβυθούσα είναι μεγάλη εξαιτίας του ενδεχομένου μίας βίαιης διακοπής της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου. Σε ένα τέτοιο σενάριο η Ρεβυθούσα θα κληθεί να αντικαταστήσει τις ποσότητες της Gazprom και ιδίως τον ερχόμενο χειμώνα, οπότε και η κατανάλωση ενέργειας θα είναι αυξημένη. Συνεπώς ο τερματικός σταθμός LNG θα πρέπει να αποκτήσει ευελιξία ώστε ο ανεφοδιασμός να γίνεται πιο γρήγορα και με περισσότερα πλοία προκειμένου να επιτυγχάνεται η αδιάλειπτη τροφοδοσία με αέριο του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς.

Όπως αναφέρουν πηγές εξετάζονται δύο εναλλακτικές. Η πρώτη λύση είναι η μίσθωση ενός δεξαμενόπλοιου για 12 μήνες, το οποίο θα μπορεί να είναι έτοιμο σε δύο μήνες και η δεύτερη λύση είναι η μόνιμη εγκατάσταση του.

Η ΡΑΕ, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους θα κληθεί να δώσει την απάντηση ως προς το ποια λύση είναι προτιμητέα.

Αποθέματα ασφαλείας αερίου

Με την Ευρ Επιτροπή να προχωρά στη θέσπιση της υποχρέωσης των κρατών – μελών της Ε.Ε. να τηρούν αποθέματα αερίου σε ποσότητες ίσες με το 15% της κατανάλωσης τους, η χώρα μας βρίσκεται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση.

Με βάση την προωθούμενη νομοθεσία τα αποθέματα ασφαλείας θα πρέπει να τηρούνται σε υπόγειες αποθήκες αερίου που προέρχονται από αγωγούς.

Η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοια και ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε συζητήσεις με την ιταλική Snam ώστε να μισθώσει χώρο σε αποθήκη του Ιταλού Διαχειριστή προκειμένου να φυλαχθούν τα εγχώρια αποθέματα. Επιπλέον, θα πρέπει να τρέξουν και όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ώστε αν η χώρα μας χρειαστεί αυτό το αέριο να μπορέσει να έλθει εντός των συνόρων μας μέσω του αγωγού TAP.

Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας

Πάντως, σύμφωνα με αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, η υπόθεση της αξιοποίησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας – που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τα αποθέματα ασφαλείας – έχει ακόμη δρόμο μπροστά της…

Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωναν πως για την εκμετάλλευση της συγκεκριμένης υποδομής θα πρέπει να επανεξεταστούν τα νέα δεδομένα που φέρνει ο πόλεμος. Όπως για παράδειγμα οι εκτιμήσεις που θέλουν πως για να γεμίσει η ΥΑΦΑ θα απαιτηθούν 500 εκ. ευρώ με τις τιμές του φυσικού αερίου σε τέτοια ύψη και σε συνδυασμό με τις αναγκαίες επενδύσεις για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος σε αποθήκη το κόστος ανέρχεται σε 1 δις. ευρώ. Κόστος το οποίο θα πρέπει να επωμιστούν οι επενδυτές αλλά και οι καταναλωτές.

Έτσι, η μελέτη κόστους – οφέλους που έχει εκπονήσει η ΡΑΕ θα πρέπει να επανεξεταστεί, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές. Κι επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το αν η υποχρέωση για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας θα ισχύει μέχρι τη λήξη του πολέμου ή θα παγιωθεί.

Με βάση αυτές τις πληροφορίες, ο στόχος που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για τη διενέργεια διαγωνισμού παραχώρησης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας και ήταν το τέλος του Μαίου φαίνεται να πηγαίνει κι άλλο πιο πίσω.

Αν και η αναγκαιότητα της ύπαρξης αποθηκευτικού χώρου έχει επισημανθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά και εκ των πραγμάτων από τον κίνδυνο διακοπής της παροχής ρωσικού αερίου, εντούτοις η κυβέρνηση φέρεται να μην επείγεται για τη συγκεκριμένη λύση…

Σημειωτέον ότι η ΡΑΕ έχει αναρτήσει τα κείμενα της μελέτης κόστους οφέλους του έργου και τον κανονισμό τιμολόγησης της ΥΑΦΑ, ωστόσο μέχρι τώρα έχει δώσει δύο παρατάσεις στη δημόσια διαβούλευση. Η επανεκτίμηση των δεδομένων αναμένεται να τρενάρει… κι άλλο τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια