«Η κρίση γίνεται ευκαιρία, μόνο εάν μας ωθεί να αλλάξουμε και δεν μας παραλύει» τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, κατά την ενημέρωση της Επιτρόπου για θέματα ενέργειας Kadri Simson των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Παραγωγής – Εμπορίου και Περιβάλλοντος.
Ο υπουργός, υπογράμμισε ότι «ο αποτρόπαιος πόλεμος στην καρδιά της Ευρώπης, της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία εκτός των άλλων ανέδειξε την επείγουσα ανάγκη να εργαστούμε γρήγορα, αποφασιστικά και αποτελεσματικά για την ενεργειακή μετάβαση στην Ευρώπη. Να διασφαλίσουμε την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την απεξάρτησή μας από όσους νομίζουν είτε ότι μπορεί να μας εκβιάζουν, είτε να μας κάνουν να ανεχθούμε τέτοιες παράνομες και καταδικαστέες συμπεριφορές. Η κοινή μας στάση καταδεικνύει πόσο λάθος έκανε η Ρωσία». Σημείωσε πως «δεν υπάρχει αμφιβολία πως η συνεπακόλουθη ενεργειακή κρίση ορθώνει μπροστά μας μεγάλες προκλήσεις και διλήμματα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και ως προς τις επιλογές, τις λύσεις του χρόνου και τις επιπτώσεις για να προστατεύσουμε τις εθνικές οικονομίες, τις επιχειρήσεις και πρωτίστως τους πολίτες μας».
Η κυβέρνηση έχει διαθέσει 2,5 δισ. ευρώ για την ενεργειακή κρίση
Ο υπουργός, ανάφερε στην Επίτροπο πως εάν και η χώρα μας «κινήθηκε μέχρι τώρα με άμεσα αντανακλαστικά, αξιολογώντας πολυδιάστατες λύσεις μέσα σε ένα εξαιρετικά ασφυκτικά ασαφές διεθνές περιβάλλον, εάν και η κυβέρνηση από τον προηγούμενο Σεπτέμβρη έχει διαθέσει μέχρι τώρα 2,5 δισ. ευρώ και η ΔΕΗ επιπλέον 800 εκατ. ευρώ για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αυτό δεν είναι αρκετό. Το μέγεθος της κρίσης ξεπερνά τις δυνατότητες των χωρών – μελών της ΕΕ και απαιτεί γενναίες και αποφασιστικές απαντήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πρέπει να συμβαδίσουμε με τον χρόνο των εξελίξεων, τώρα, πριν να είναι αργά».
Υπενθύμισε ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπέβαλε μια ολοκληρωμένη δέσμη κομβικών σημείων για την αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των ευρωπαϊκών αγορών ενέργειας. Όπως και ότι και ο ίδιος, από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, έχει υποβάλλει στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας συγκεκριμένη πρόταση για την αξιοποίηση μελλοντικών εσόδων από τις δημοπρασίες του διοξειδίου του άνθρακα, ώστε με δίκαιους όρους να αμβλύνουμε άμεσα τις επιπτώσεις από την έκρηξη των ενεργειακών τιμών.
Χρειάζεται, είπε ο κ. Σκρέκας «να αθροίσουμε τώρα δυνάμεις και ιδέες, να εμπεδώσουμε αίσθημα ασφάλειας και να διασφαλίσουμε συνθήκες προόδου στους πολίτες μας». Πρόσθεσε πως «κανείς δεν αμφισβητεί πως το REPowerEU για την απεξάρτηση από τα ορυκτά ρωσικά καύσιμα είναι ένα δυναμικό και φιλόδοξο σχέδιο και οι αλλαγές είναι σημαντικές, αλλά είναι χρήσιμο η ΕΕ να δημιουργήσει χρηματοδοτικούς μηχανισμούς και εργαλεία ώστε εκτός των άλλων να περιορίσει τα κόστη που απορρέουν, όπως τις επιπρόσθετες υποδομές LNG που απαιτούνται, την υποχρέωση της αποθήκευσης του φυσικού αερίου, την ανάπτυξη υποδομών υπόγειας αποθήκευσης».
Συγκροτημένο σχέδιο ενεργειακής ασφάλειας
Ο κ. Σκρέκας, ανέφερε ότι η χώρα μας έχει «ένα συγκροτημένο σχέδιο για την εδραίωση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ελλάδα, ακόμα και εάν γίνουν πραγματικότητα και τα πιο δυσμενή σενάρια σε βραχυπρόθεσμο, αλλά και μακροπρόθεσμο ορίζοντα», ενώ παράλληλα «μετασχηματίζουμε την χώρα μας σε κόμβο πράσινης ενέργειας».
Ειδικότερα, ο υπουργός ανέφερε πως δρομολογούμε άμεσα την προσθήκη μιας επιπλέον αποθήκης στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, μέσω πλωτής υποδομής αποθήκευσης αερίου, διασφαλίζοντας έτσι την ομαλή τροφοδοσία αερίου ακόμα και σε συνθήκες υψηλού ανταγωνισμού φορτίων και πιθανότατα υψηλών τιμών. Εκκινούμε την επαύξηση της αεροποίησης του σταθμού κατά 12% για υψηλότερη κάλυψη στην αιχμή της ζήτησης. Η ΔΕΗ παρουσίασε τον ετήσιό της σχεδιασμό για την εξόρυξη λιγνίτη και την διαθεσιμότητά του στις αυλές των σταθμών. Επιπρόσθετα, έχουμε την δυνατότητα να λειτουργήσουμε με ντίζελ -1,7 GWatt εγκατεστημένης μετάβασης μονάδων φυσικού αερίου, διπλού καυσίμου-. Διερευνούμε την αποθήκευση αερίου στην Ιταλία και την εφαρμογή εικονικής αντίστροφης ροής μέσω του αγωγού ΤΑΡ. Σημαντικά εργαλεία, επίσης είναι και η αύξηση ροών από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του ΤΑΡ, αλλά και η ετοιμότητα της ΔΕΠΑ για πρόσθετα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σε δεύτερο χρόνο, κομβικής σημασίας είναι η υλοποίηση του τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη που θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023, αλλά και η νέα μονάδα «Πτολεμαΐδα 5». Δύο ακόμα έργα ένα στην Κόρινθο που είναι απόλυτα ώριμο και θα ενταχθεί και στις επενδύσεις που μπορεί να είναι επιλέξιμες μέσα από το REPowerEU, αλλά και το δεύτερο στην Αλεξανδρούπολη θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο την ενεργειακή ασφάλεια όχι μόνο της χώρας μας αλλά και γενικότερα της ΝΑ Ευρώπης.
Μετάβαση σε πράσινο μείγμα
Ο εθνικός μας σχεδιασμός, είπε ο κ. Σκρέκας είναι ξεκάθαρος και κινείται σε τρία επίπεδα «ενισχύοντας επιχειρήσεις και νοικοκυριά για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, εξαντλώντας τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, επιταχύνουμε την ενεργειακή μετάβαση. Αξιοποιούμε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για τον ενεργειακό μετασχηματισμό. Συντονιζόμαστε δημιουργικά με τους εταίρους μας για την εφαρμογή κοινών ενεργητικών πολιτικών που θα προάγουν το κοινό μας μέλλον». Στόχος μας είναι η μετάβαση σε ένα πράσινο μίγμα, τις ΑΠΕ να εισφέρουν το 70% στο σύνολο της ηλεκτρικής μας κατανάλωσης έως το 2030. Στην κατεύθυνση αυτή το επόμενο διάστημα καταθέτουμε το νομοσχέδιο για την περαιτέρω απλοποίηση της δανειοδότησης των ΑΠΕ, ώστε από 5 χρόνια που απαιτούνται σήμερα αυτή να γίνεται σε 14 μήνες. Αποκρυσταλλώνουμε το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας που θα συμβάλλει στην εξομάλυνση των τιμών και θα ενισχύει την επάρκεια των δικτύων μας. Το φθινόπωρο σκοπεύουμε να διεξάγουμε τους πρώτους διαγωνισμούς για έργα εγκαταστάσεων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες. Παράλληλα επενδύουμε ενεργά στα δίκτυά μας, δημιουργώντας έναν επιπλέον ηλεκτρικό χώρο των 5 GWatt την επόμενη 5ετία. Συνεχίζουμε με εντατικούς ρυθμούς και ολοκληρώνουμε τον χωροταξικό σχεδιασμό για τις ΑΠΕ. Εισάγουμε έως τον Ιούνιο, το νομοθετικό πλαίσιο για τα υπεράκτια αιολικά. Διαθέτουμε πάνω από 4 δισ. ευρώ για την εξοικονόμηση ενέργειας. Ωριμάζουμε τη συνεργασία με τους δήμους που θα εξασφαλίσουν πράσινη ενέργεια σε ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Διπλασιάζουμε τις ενεργειακές μας διασυνδέσεις όπως με την Αίγυπτο, την Ιταλία, τους βόρειους γείτονές μας, την Κύπρο και το Ισραήλ. Μεταρρυθμίζουμε και την χονδρεμπορική αγορά. Για τα νησιά επεξεργαζόμαστε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων χρηματοδότηση για την πράσινη ενέργεια και υποδομές. Στηρίζουμε τους πολίτες μας σε όλη την χώρα με έναν εξειδικευμένο στρατηγικό σχεδιασμό.
Latest News
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν