
Ολο και περισσότερο «πρασινίζει» η παγκόσμια ναυτιλία καθώς κερδίζουν έδαφος οι επενδύσεις σε σύγχρονα πλοία που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Αυτό προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, σύμφωνα με τον οποίο τo 61% των πλοίων που παραγγέλθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2022 έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με εναλλακτικά καύσιμα (μεθανόλη, αιθάνιο, υδρογόνο κ.ά.
Αν αφαιρεθούν τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) που χρησιμοποιούν ως καύσιμο μέρος του φορτίου, το ποσοστό μειώνεται στο 48%, ωστόσο και πάλι σηματοδοτεί ρεκόρ νέων παραγγελιών σε πλοία με εναλλακτικά καύσιμα.
Το έδαφος που κερδίζουν τα εναλλακτικά καύσιμα – τα οποία δεν είναι ακόμη σε εμπορική εκμετάλλευση – αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι ήδη το 4,5% του παγκόσμιου στόλου και το 38% της μεταφορικής ικανότητας του συνολικού βιβλίου παραγγελιών αποτελούνται από πλοία που μπορούν να τροφοδοτηθούν με LNG, αμμωνία, υδρογόνο και κάθε άλλου είδους εναλλακτικό καύσιμο μειωμένων ή μηδενικών ρύπων. Ο Clarksons εκτιμά ότι έως τις αρχές του 2023 το 5% της παγκόσμιας χωρητικότητας του στόλου θα τροφοδοτείται με εναλλακτικά καύσιμα.
Εξίσου ενδεικτικό της στροφής που αρχίζει να παρατηρείται είναι πως από το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών, το 33,3% της μεταφορικής ικανότητας θα χρησιμοποιεί LNG (647 πλοία), 2,3% υγραέριο (88 πλοία) και 3,2% άλλα εναλλακτικά καύσιμα (πρόκειται για περίπου 200 πλοία, εκ των οποίων 24 θα χρησιμοποιούν μεθανόλη, 11αιθάνιο, 6 υδρογόνο και περίπου 150 μπαταρίες/υβριδική πρόωση).
Τα “eco” πλοία
Την ίδια στιγμή, όλοένα και μεγαλύτερο μερίδιο του παγκόσμιου στόλου καταλαμβάνουν τα επονομαζόμενα οικολογικά («eco») πλοία, τα οποία καταλαμβάνουν το 27,7% όταν πριν από 12 μήνες αποτελούσαν το 25,1% της παγκόσμιας χωρητικότητας και πριν από 5 χρόνια μόλις το 11,5%. Πρόκειται για πλοία που έχουν υποστεί αναβάθμιση ώστε να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο και είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον. Στις αρχές του 2023 τα «οικολογικά» βαπόρια εκτιμάτα πως θα αγγίξουν το 30% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Ηδη, ένας σημαντικός αριθμός πλοίων (4.460, 23,1% των συνολικών GT) του παγκόσμιου στόλου φέρει συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (scrubbers) ενώ τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (EST) έχουν τοποθετηθεί σε περισσότερα από 4.900 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 22,4% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου. Οι τεχνολογίες είναι πρωτότυπες και καινοτόμες και αφορούν συστήματα «λίπανσης» με αέρα της γάστρας του πλοίου, συστήματα που αξιοποιούν την αιολική ενέργεια (ειδικά πτερύγια που λειτουργούν με τον άνεμο κ.λπ.).
Η μέση ηλικία
Από την άλλη πλευρά, η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου συνεχίζει να αυξάνεται (διαμορφώνεται στα 11,3 έτη έναντι 8,7 ετών πριν από πέντε χρόνια) καθώς το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αποτελεί μικρό ποσοστό του εν ενεργεία στόλου (μόλις το 10%). Σήμερα, πάνω από ένα στα τέσσερα πλοία (27%) είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, ενώ σχεδόν ένα στα τρία πλοία (29%) δεν «περνούν τις εξετάσεις» των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (εκπομπές ρύπων με βάση τις απατήσεις του κανονισμού CII), που τίθενται σε ισχύ από το 2023. Το ποσοστό των «μετεξεταστέων» πλοίων πλησιάζει το 40% εάν παραμείνουν σε λειτουργία το 2026 και δεν έχουν τροποποιήσει την ταχύτητα ή τις προδιαγραφές λειτουργίας τους.
Ολα αυτά έρχονται ενόσω εξελίσσεται η «πράσινη» αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, με 144 λιμάνια παγκοσμίως να διαθέτουν μονάδες ανεφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου και άλλα 94 λιμάνια να ετοιμάζονται να αποκτήσουν ανάλογες εγκαταστάσεις. Παράλληλα, πάνω από 1.364 πλοία είναι εξοπλισμένα ή προετοιμάζονται να εφοδιαστούν με συστήματα ώστε να τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια από τη στεριά.


Latest News

Δύο σταθμών DC ταχείας φόρτισης εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Α.Θ.Ε.
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία