Εξαμηνιαίο πρόστιμο 3.600.000 ευρώ συνεχίζει να καταβάλλει η Ελλάδα για την υπόθεση των χωματερών, για την οποία είχε πέσει βαριά «καμπάνα» από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ). Σήμερα, στη χώρα μας παραμένουν 42 χωματερές οι οποίες είτε λειτουργούν κανονικά, είτε έχουν κλείσει αλλά δεν έχουν αποκατασταθεί. Το πρόστιμο το οποίο μειώνεται όσο περιορίζεται ο αριθμός των χωματερών, ωστόσο παραμένει «ατιμωτικό», όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στο ΟΤ Forum «Ο Κόσμος που Αλλάζει» ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ κ. Μανώλης Γραφάκος.
Η Ελλάδα είχε καταδικαστεί από το ΔΕΕ για πρώτη φορά το 2005 για τη λειτουργία 1.125 παράνομων χωματερών και για δεύτερη φορά το 2014, για 70 ενεργές και 223 κλειστές, οι οποίες δεν είχαν αποκατασταθεί. Από το 2014 έως σήμερα η χώρα μας έχει καταβάλει περί τα 60 εκατ. ευρώ σε πρόστιμα για χωματερές.
Το μεγάλο στοίχημα που πρέπει πλέον να κερδίσει η Ελλάδα είναι της ανακύκλωσης, ανάκτησης και επανάχρησης υλικών, καθώς εν έτει 2022 το 80% των σκουπιδιών εξακολουθεί να θάβεται. Μάλιστα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) βρίσκεται πολύ κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ προκειμένου να τύχουν χρηματοδότησης οι αναγκαίες για την Ελλάδα μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του κ. Γραφάκου, το επιτελείο του ΥΠΕΝ βρίσκεται ένα βήμα πριν την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ ώστε οι αναγκαίες μονάδες για τη χώρα να τύχουν χρηματοδότησης και την επόμενη προγραμματική περίοδο, με την προϋπόθεση ότι θα εξυπηρετούν την κυκλική Οικονομία. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα χρηματοδοτηθούν ακόμη και οι υποδομές που σχεδιάζονται.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, η Κομισιόν είχε προειδοποιήσει τις αρμόδιες ελληνικές αρχές ότι στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα χρηματοδοτούνται τέτοιες υποδομές και γι΄ αυτό οι διαδικασίες θα έπρεπε να επιταχυνθούν. Ωστόσο, από το 2019 παρότι είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ κονδύλια περίπου 750 εκατ. ευρώ, οι διαγωνισμοί για τις σχετικές υποδομές δεν είχαν προχωρήσει.
Σήμερα δέκα υποδομές βρίσκονται υπό κατασκευή με ημερομηνία ολοκλήρωσης, στις περισσότερες, μετά το 2023 (σε Αλεξανδρούπολη, Θήβα, Αµάρι, Αρκαδία, Μεσσηνία, Λακωνία, Ζάκυνθος, Ιεράπετρα, Άρτα και Δράμα). Επίσης, στο στάδιο υπογραφής σύμβασης βρίσκονται άλλες έξι μονάδες (σε Λευκάδα, Τρίκαλα, Σητεία, Χίος, Κεφαλονιά και Μήλος).
Γενικότερα, όλες οι προωθούμενες μονάδες έχουν εξασφαλίσει βεβαίωση χωροθέτησης (πλην της Αττικής). Ειδικότερα, σε διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται οι 12 μονάδες (σε Γραµµατικό, Αττική ΣΔΙΤ 1, Αττική ΣΔΙΤ 2, Θεσσαλονίκη – Δυτικού Τομέα, Καβάλα, Αγρίνιο, Κέρκυρα, Ηράκλειο, Ρόδος, Κάρπαθος, Ναύπακτος, Χερσόνησος). Ειδικά για την Αττική, όπως ανακοίνωσε ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, τις επόμενες ημέρες, θα εκδοθεί το πρακτικό αξιολόγησης των προσφορών για το Γραμματικό και εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές, αναμένεται υπογραφή της σχετικής σύμβασης εντός του έτους. Παράλληλα, όπως ισχυρίστηκε, θα ξεκινήσει και η δεύτερη φάση των διαγωνισμών ΣΔΙΤ για τις Μονάδες εξεργασίας Απορριμμάτων σε Πειραιά και Κεντρικό Τομέα.
Όσον αφορά στην χρηματοδότηση μονάδων, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ έχει εξασφαλιστεί για οκτώ υποδομές (της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης – Ανατολικού Τομέα, του Βόλου, της Λάρισας, της Τήνου, της Άνδρου, της Λέρου και της Νάξου) ενώ για άλλες πέντε έχει κατατεθεί αίτημα χρηματοδότησης (της Σύρου, του Βόρειου Έβρου, της Σαντορίνης, της Κω, της Καλύμνου).
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί αίτημα χρηματοδότησης για άλλες επτά μονάδες (Φωκίδας, Λαµίας, Λέσβου, Χαλκίδας, Πάρου, Μυκόνου, Σαμοθράκης) ενώ για εκείνες της Λήμνου και της Σάμου η αίτηση χρηματοδότησης θα υποβληθεί έως το τέλος του έτους. Σε λειτουργία βρίσκονται μόνο πέντε μονάδες (σε Κοζάνη, Ιωάννινα, Χανιά, Σέρρες και Ηλεία).
Σύμφωνα με τον κ. Γραφάκο εντός του 2022, θα δημιουργηθεί μια Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου για την κοστολόγηση της διαχείρισης αποβλήτων.
Όσον αφορά στην χρηματοδότηση μονάδων, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ έχει εξασφαλιστεί για οκτώ υποδομές (της Πάτρας, της Θεσσαλονίκης – Ανατολικού Τομέα, του Βόλου, της Λάρισας, της Τήνου, της Άνδρου, της Λέρου και της Νάξου) ενώ για άλλες πέντε έχει κατατεθεί αίτημα χρηματοδότησης (της Σύρου, του Βόρειου Έβρου, της Σαντορίνης, της Κω, της Καλύμνου).
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί αίτημα χρηματοδότησης για άλλες επτά μονάδες (Φωκίδας, Λαµίας, Λέσβου, Χαλκίδας, Πάρου, Μυκόνου, Σαμοθράκης) ενώ για εκείνες της Λήμνου και της Σάμου η αίτηση χρηματοδότησης θα υποβληθεί έως το τέλος του έτους. Σε λειτουργία βρίσκονται μόνο πέντε μονάδες (σε Κοζάνη, Ιωάννινα, Χανιά, Σέρρες και Ηλεία).
Επίσης, ο κ. Γραφάκος προανήγγειλε τη δημιουργία, εντός του 2022, μιας Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου για την κοστολόγηση της διαχείρισης αποβλήτων.
Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η Ελλάδα είναι της ανακύκλωσης, ανάκτησης και επανάχρησης υλικών, καθώς ακόμη σήμερα το 80% των σκουπιδιών θάβεται. Μάλιστα, όπως είχε αναφέρει στο ΟΤ Forum «Ο Κόσμος που Αλλάζει» ο κ. Γραφάκος, η Ελλάδα εξακολουθεί να πληρώνει ευρω-πρόστιμα διότι εν έτει 2022 ακόμη δεν έχουν σφραγιστεί και αποκατασταθεί όλες τις παράνομες χωματερές. Το πρόστιμο φτάνει σήμερα τα 3.600.000 ευρώ ανά εξάμηνο, ένα κονδύλι το οποίοαν και έχει μειωθεί σημαντικά όσο περιορίζεται ο αριθμός των χωματερών, όπως ανέφερε ο ίδιος, παραμένει «ατιμωτικό». Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 42 ενεργές περιπτώσεις προστίμων για χωματερές οι οποίες είτε λειτουργούν, είτε έχουν κλείσει και δεν έχουν αποκατασταθεί.
Latest News
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης