
Ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο της κρουαζιέρας, όμως σημειώθηκαν κάποιες αλλαγές δρομολογίων και ακυρώσεις κυρίως σε κρουαζιέρες με προορισμό είτε λιμάνια της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα είτε στην Αγία Πετρούπολη στη Βαλτική Θάλασσα. Σε γενικές γραμμές όμως δεν υπάρχει κύμα ακυρώσεων. Οι εκτιμήσεις αυτές ανήκουν στον πρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), Γιώργο Κουμπενά, ο οποίος μιλά στα «ΝΕΑ» για την πορεία του κλάδου της κρουαζιέρας, την επόμενη ημέρα και το μέλλον της ελληνικής κρουαζιέρας.
Κύριε πρόεδρε, έχουμε ήδη τις πρώτες αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων από την Ελλάδα. Πώς ξεκίνησε η σεζόν;
Η σεζόν ξεκίνησε ομαλά, με μειωμένα νούμερα επιβατών στις πρώτες αναχωρήσεις, αλλά σίγουρα με θετικές προοπτικές για μία καλύτερη χρονιά από την περσινή.
Πώς αναμένεται να κινηθεί ο κλάδος το 2022 και πόσο επηρεάζεται από τον πόλεμο την Ουκρανία; Εχει καταγραφεί κάποιο μούδιασμα σε κρατήσεις κυρίως από τις ΗΠΑ;
O κλάδος της κρουαζιέρας έχει δείξει ανθεκτικότητα σε περισσότερο από 50 χρόνια ιστορίας του – όπως είναι εμφανές και από την υπεύθυνη και σταδιακή επανεκκίνηση των εταιρειών κρουαζιέρας που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2020. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο τα νούμερα των επιβατών αναμένεται να ανακάμψουν και να ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος του 2023. Σε αυτό το πλαίσιο και μέχρι αυτή τη στιγμή, ο κλάδος δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί σημαντικά από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Υπήρχαν κάποιες εταιρείες κρουαζιέρας που δραστηριοποιούνταν στη Βαλτική με προσεγγίσεις στην Αγία Πετρούπολη, καθώς και σε άλλα λιμάνια της περιοχής, που αναγκάστηκαν να αλλάξουν ή να ακυρώσουν τα δρομολόγιά τους. Επίσης, υπήρξαν λίγες ακυρώσεις σε κρουαζιέρες στη Μαύρη Θάλασσα που ήταν προγραμματισμένες για αργότερα αυτή τη σεζόν. Επιπλέον προς το παρόν δεν φαίνεται να έχει καταγραφεί κάποιο κύμα ακυρώσεων ή διστακτικότητα κρατήσεων από την αγορά της Β. Αμερικής.
Οι αρνητικές επιπτώσεις που επηρεάζουν την κρουαζιέρα λόγω του πολέμου που μαίνεται στην Ουκρανία είναι η αλματώδης αύξηση της τιμής των καυσίμων και το αυξημένο κόστος της τροφοδοσίας, των πρώτων υλών, των ανταλλακτικών και της διακίνησης πληρωμάτων. Ολα αυτά θα έχουν αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών.
Ποια είναι τα άμεσα μέτρα που θα πρέπει να λάβει η πολιτεία προκειμένου ο κλάδος να αποδώσει οικονομικά στη χώρα πολύ περισσότερα από τα έσοδα που αποδίδει τώρα;
Η κρουαζιέρα αποτελεί μία πολύπλοκη και πολυδιάστατη δραστηριότητα του τουρισμού η οποία αν λειτουργήσει σε όλο το φάσμα της είναι δυνατό να συμβάλει σημαντικά σε πολλούς τομείς της εθνικής οικονομίας. Μετά την κατάρρευση των ελληνικών εταιρειών κρουαζιέρας βλέπουμε πλέον μόνο το οικονομικό αποτύπωμα από τα έσοδα που προκύπτουν από τις προσεγγίσεις των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και τις αντίστοιχες επισκέψεις των επιβατών. Ξεκινώντας το 2021 παρατηρούμε μία αύξηση στο homeporting (αποεπιβίβαση στα ελληνικά λιμάνια) που συνεχίζεται και για τη φετινή χρονιά. Παρ’ όλα αυτά λείπει ένα μεγάλο μερίδιο εσόδων που συνδέεται με τη διαχείριση των πλοίων από τη χώρα μας, τους μισθούς εργαζομένων σε γραφεία, την απασχόληση ελλήνων ναυτικών, τις επισκευές ή αναβαθμίσεις πλοίων από ελληνικά συνεργεία σε ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες, καθώς και μεγάλο μέρος τροφοδοσίας των πλοίων με ελληνικά προϊόντα.
Ο αναγκαίος παράγοντας ώστε να αποδώσει τα μέγιστα στην εθνική οικονομία θεωρούμε ότι είναι η ύπαρξη εταιρειών που δραστηριοποιούνται με έδρα στη χώρα μας. Αυτό θα οδηγήσει αφενός σε σημαντική αύξηση εσόδων, αφετέρου σε διατήρηση της τεχνογνωσίας. Για αυτόν τον λόγο, η πολιτεία πρέπει να σταθεί με ιδιαίτερη προσοχή στις ελάχιστες εταιρείες που έχουν απομείνει να διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια με έδρα την Ελλάδα.
Πώς βλέπετε το μέλλον της ελληνικής κρουαζιέρας;
Αρχικά να τονίσω ότι η ελληνική κρουαζιέρα υπάρχει και μάλιστα διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, κυρίως όμως ως προορισμός και περιοχή προσέγγισης κρουαζιεροπλοίων με έμφαση στα ελληνικά νησιά. Ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρούμε μία αυξητική τάση και μία θετική δυναμική για τη χώρα μας. Ωστόσο απουσιάζει η ελληνικότητα της κρουαζιέρας και το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο το οποίο επί χρόνια ήταν ο πρεσβευτής της χώρας μας με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως η Celestyal Cruises που προωθεί την ελληνική φιλοξενία, γαστρονομία και πολιτισμό, αλλά και σε αυτή την περίπτωση απουσιάζει το σημαντικό στοιχείο που δεν είναι άλλο από την ελληνική σημαία. Υπάρχουν επίσης αξιόλογες ελληνικές εταιρείες όπως η Variety Cruises, που δραστηριοποιούνται όμως σε μία διαφορετική αγορά με μικρότερα πλοία.
Συνοψίζοντας, η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό προορισμό για τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, αλλά ταυτόχρονα είναι άμεση ανάγκη να ληφθούν μέτρα ώστε να υψωθεί ξανά η ελληνική σημαία και να επανέλθουν τα ελληνικά πληρώματα ώστε να αποκομίσει η ελληνική οικονομία τα μέγιστα δυνατά οφέλη. Να μπορούμε να ταξιδεύουμε τους επιβάτες κρουαζιέρας στις ελληνικές θάλασσες προσφέροντάς τους την εμπειρία της γνήσιας φιλοξενίας και έτσι να διατηρηθεί η εναπομείνασα τεχνογνωσία διαχείρισης κρουαζιεροπλοίων σε ελληνικά χέρια.


Latest News

H «ηλεκτρική καρέκλα» του Γουόρχολ σε δημοπρασία – Ίσως αγγίξει τα 30 εκατ.
Ο πίνακας του Άντι Γουόρχολ προέρχεται από την πολύτιμη συλλογή των εκλιπόντων Βέλγων καλλιτεχνών Roger Matthys και Hilda Colle.

Τιτανικός: Στο σφυρί το βιολί από την ταινία που «βούλιαξε» τα ταμεία
Ακόμη ένα αντικείμενο από την ταινία-φαινόμενο του Τζέιμς Κάμερον, Τιτανικός, αναμένεται να σπάσει τη μπάνκα

Να παραιτηθεί σκοπεύει ένας στους δύο εργαζόμενους της Gen Z
Τι δείχνει μελέτη της ManpowerGroup

Γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τα δικαιώματα της Formula 1
Η Formula 1 της Liberty Media αναζητά 150 έως 180 εκατομμύρια δολάρια ετησίως για το ταχέως αναπτυσσόμενο άθλημα

Οι Beatles ζωντανεύουν στην μεγάλη οθόνη
Η επερχόμενη βιογραφική ταινία για τους Beatles αναζωπυρώνει τον ενθουσιασμό και επιβεβαιώνει τη διαχρονική τους γοητεία

Ούτε τον βασικό μισθό ο Κάρολ!
Από τα χρυσά συμβόλαια της Premier League στον βασικό μισθό της Γαλλίας: Η απίθανη πορεία του Άντι Κάρολ

Γιατί η Sotheby's κάνει δωρεάν αποτιμήσεις έργων τέχνης που ανήκουν σε αγγλικούς δήμους;
Μια επιστολή από το τμήμα Tax, Heritage and UK Museums του οίκου Sotheby's δημοπρασιών προσφέρθηκε να εκτιμήσει τα 5 κορυφαία έργα τους «χωρίς περαιτέρω υποχρεώσεις»

Oι τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών το 2025
Οι πιέσεις στις τιμές ωθούν τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν εναλλακτικές στρατηγικές για κερδοφορία, αναφέρει η Deloitte σε σχετική έκθεσή της

Γιατί το ΚΑΣ αρνήθηκε στον Λάνθιμο τα γυρίσματα στην Ακρόπολη
Το αίτημα της «Either Or Productions» και του Γιώργου Λάνθιμου για γυρίσματα στην Ακρόπολη δεν βρήκε θετική ανταπόκριση από το ΚΑΣ – Τι εξηγεί μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου

Θεοδωρόπουλος στον ΟΤ: «Δύσκολη η πρόβλεψη για το κόστος των δασμών Τραμπ»
Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος πρόεδρος του ΣΕΒ μιλώντας στον ΟΤ δεν κρύβει την ανησυχία των ελληνικών επιχειρήσεων – Ποιοι κλάδοι εξαιρούνται από τους δασμούς