Οι πλοιοκτήτες μικρότερου μεγέθους θα δυσκολευτούν περισσότερο να πλησιάσουν τους περιβαλλοντικούς στόχους για το 2050 λόγω έλλειψης των αναγκαίων πόρων. Πρόκειται για άποψη που διατυπώθηκε στο πρόσφατο συνέδριο Marine Money στο Λονδίνο και αποτελεί «κοινό μυστικό» στον ναυτιλιακό κλάδο.
Αυτό που μπορούν να κάνουν οι μικρότερες ναυτιλιακές είναι η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών βραχυπρόθεσμα. Αναγνωρίζουν βέβαια ότι τέτοιες προσπάθειες δεν είναι αρκετές για να εξαλειφθούν εντελώς οι εκπομπές αερίων ρύπων CO2. Πρόκειται για κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την παραγωγή και χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων, κινήσεις οι οποίες απαιτούν επενδύσεις δισεκατομμυρίων.
Προτάσεις
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλοι ναυτιλιακοί φορείς καταθέτουν προτάσεις για τη δημιουργία ενός ειδικού fund που θα διαθέτει κεφάλαια για την ανάπτυξη της έρευνας σε νέα εναλλακτικά καύσιμα. Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία επισήμανε έγκαιρα την ανάγκη μιας δίκαιης προσέγγισης που μπορεί να διευκολύνει την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου και να ελαχιστοποιήσει το διοικητικό φόρτο αλλά και το κόστος.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ υποστήριξε έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που προτείνει τη συμπερίληψη μιας δεσμευτικής ρήτρας στις συμβατικές συμφωνίες μεταξύ των πλοιοκτητών και των φορέων που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία των πλοίων τους (commercial operators) και ενός ειδικού Ταμείου (Ocean Fund), όπου τουλάχιστον το 75% των εσόδων από τα δικαιώματα του συστήματος εμπορίας ρύπων της ναυτιλίας θα επενδυθεί για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα.
Εναλλακτικά καύσιμα
Τούτο καθώς επί του παρόντος η παραγωγή και η διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων και οι σχετικές τεχνολογίες πρόωσης δεν βρίσκονται σε ώριμα στάδια ανάπτυξης, ειδικά για τον τομέα της ποντοπόρου bulk/tramp ναυτιλίας, ενώ η τελική διάθεση αυτών των καυσίμων και τεχνολογιών στην αγορά θα είναι δαπανηρή και θα αποτελεί εγχείρημα άλλων εμπλεκόμενων φορέων, τονίζει η ΕΕΕ.
Η στάση της ΕΕ. Ωστόσο στην έκθεση αυτή αντέδρασε το World Shipping Council που εκπροσωπεί αποκλειστικά μεγάλες μεταφορικές εταιρείες στον τομέα των τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων, δείγμα της αντίθεσης που υποβόσκει στο εσωτερικό της ναυτιλίας μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών και των υπολοίπων που δραστηριοποιούνται στην επονομαζόμενη tramp ναυτιλία (μη τακτικών δρομολογίων). Οπως τονίστηκε στο συνέδριο του Marine Money από τον James Voyle της ναυλoμεσιτικής εταιρείας Affinity (Shipping), στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να ενσωματώσει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και τα σχέδια αυτά θα μπορούσαν να ψηφιστούν μέσα στον Ιούνιο.
Η ΕΕ δεν φαίνεται να κάνει πίσω, είπε ο Voyle και πρόσθεσε ότι ένας τρόπος για να το διαχειριστεί αποτελεσματικά η ναυτιλία είναι να το αντιμετωπίσει και να συνειδητοποιήσει ότι δεν θα εξαφανιστεί. Η Emma Mashari, επικεφαλής του τμήματος απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στη Maersk, υποστήριξε ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ETS θα ισοδυναμούσε με μεγάλη αύξηση στην τιμή των καυσίμων.
Latest News
ΔΕΔΔΗΕ: Η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ σε μία εφαρμογή
Η νέα εφαρμογή τυ ΔΕΔΔΗΕ δείχνει πόση ενέργεια παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλη την Ελλάδα
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Ξεκινά την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων - Συνολικής ισχύος 100 MW
Τα νέα αιολικά πάρκα ξεκινούν να κατασκευάζονται στη Ροδόπη, τη Φωκίδα και την Αργολίδα με την προμήθεια 19 νέων ανεμογεννητριών του οίκου Nordex
Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
Το έργο TRIĒRĒS επικεντρώνεται στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα