
Οι πλοιοκτήτες μικρότερου μεγέθους θα δυσκολευτούν περισσότερο να πλησιάσουν τους περιβαλλοντικούς στόχους για το 2050 λόγω έλλειψης των αναγκαίων πόρων. Πρόκειται για άποψη που διατυπώθηκε στο πρόσφατο συνέδριο Marine Money στο Λονδίνο και αποτελεί «κοινό μυστικό» στον ναυτιλιακό κλάδο.
Αυτό που μπορούν να κάνουν οι μικρότερες ναυτιλιακές είναι η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών βραχυπρόθεσμα. Αναγνωρίζουν βέβαια ότι τέτοιες προσπάθειες δεν είναι αρκετές για να εξαλειφθούν εντελώς οι εκπομπές αερίων ρύπων CO2. Πρόκειται για κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την παραγωγή και χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων, κινήσεις οι οποίες απαιτούν επενδύσεις δισεκατομμυρίων.
Προτάσεις
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλοι ναυτιλιακοί φορείς καταθέτουν προτάσεις για τη δημιουργία ενός ειδικού fund που θα διαθέτει κεφάλαια για την ανάπτυξη της έρευνας σε νέα εναλλακτικά καύσιμα. Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία επισήμανε έγκαιρα την ανάγκη μιας δίκαιης προσέγγισης που μπορεί να διευκολύνει την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου και να ελαχιστοποιήσει το διοικητικό φόρτο αλλά και το κόστος.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ υποστήριξε έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που προτείνει τη συμπερίληψη μιας δεσμευτικής ρήτρας στις συμβατικές συμφωνίες μεταξύ των πλοιοκτητών και των φορέων που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία των πλοίων τους (commercial operators) και ενός ειδικού Ταμείου (Ocean Fund), όπου τουλάχιστον το 75% των εσόδων από τα δικαιώματα του συστήματος εμπορίας ρύπων της ναυτιλίας θα επενδυθεί για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα.
Εναλλακτικά καύσιμα
Τούτο καθώς επί του παρόντος η παραγωγή και η διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων και οι σχετικές τεχνολογίες πρόωσης δεν βρίσκονται σε ώριμα στάδια ανάπτυξης, ειδικά για τον τομέα της ποντοπόρου bulk/tramp ναυτιλίας, ενώ η τελική διάθεση αυτών των καυσίμων και τεχνολογιών στην αγορά θα είναι δαπανηρή και θα αποτελεί εγχείρημα άλλων εμπλεκόμενων φορέων, τονίζει η ΕΕΕ.
Η στάση της ΕΕ. Ωστόσο στην έκθεση αυτή αντέδρασε το World Shipping Council που εκπροσωπεί αποκλειστικά μεγάλες μεταφορικές εταιρείες στον τομέα των τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων, δείγμα της αντίθεσης που υποβόσκει στο εσωτερικό της ναυτιλίας μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών και των υπολοίπων που δραστηριοποιούνται στην επονομαζόμενη tramp ναυτιλία (μη τακτικών δρομολογίων). Οπως τονίστηκε στο συνέδριο του Marine Money από τον James Voyle της ναυλoμεσιτικής εταιρείας Affinity (Shipping), στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να ενσωματώσει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και τα σχέδια αυτά θα μπορούσαν να ψηφιστούν μέσα στον Ιούνιο.
Η ΕΕ δεν φαίνεται να κάνει πίσω, είπε ο Voyle και πρόσθεσε ότι ένας τρόπος για να το διαχειριστεί αποτελεσματικά η ναυτιλία είναι να το αντιμετωπίσει και να συνειδητοποιήσει ότι δεν θα εξαφανιστεί. Η Emma Mashari, επικεφαλής του τμήματος απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στη Maersk, υποστήριξε ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ETS θα ισοδυναμούσε με μεγάλη αύξηση στην τιμή των καυσίμων.


Latest News

Δύο σταθμών DC ταχείας φόρτισης εγκατέστησε ο ΗΡΩΝ στην Α.Θ.Ε.
Οι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές είναι ήδη διαθέσιμοι μέσω της εφαρμογής ΗΡΩΝ Pulse
![Τουρκία: Μεγάλες βλέψεις για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_turkish_autos-600x352.png)
Τουρκικές βλέψεις για παραγωγή EV [γράφημα]
Η Τουρκία επιδιώκει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση προσπαθώντας να γίνει πύλη αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός ΕΕ κυρίως, προς την ευρωπαϊκή αγορά

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία