Σήμα κινδύνου για το ΑΕΠ των νησιών, εκπέμπει μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάσθηκε χθες στο πλαίσιο εκδήλωσης με θέμα «Μετάβαση στην Πράσινη Ακτοπλοΐα», που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).

Η μελέτη με τίτλο «Επίδραση της δέσμης προτάσεων «Fit for 55» στην επιβατηγό ναυτιλία και στη νησιωτική Ελλάδα», εκτιμά ότι η «πράσινη μετάβαση» θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις νησιωτικές οικονομίες, με την μεγαλύτερη επίπτωση να καταγράφεται στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης.

Ειδικότερα, η επίπτωση στο ΑΕΠ του Νοτίου Αιγαίου εκτιμάται σε €522 εκατ. το 2026 (8,2% του ΑΕΠ της περιφέρειας), ενώ η μείωση της απασχόλησης φτάνει τις 19 χιλ. θέσεις εργασίας το 2026 ή 16,1% της συνολικής απασχόλησης στην περιφέρεια. Αντίστοιχα, στην Κρήτη η επίπτωση στο ΑΕΠ πλησιάζει τα €96 εκατ. το 2026 (1,0% του ΑΕΠ της περιφέρειας), με την απώλεια θέσεων εργασίας να εκτιμάται σε 3,4 χιλ. το 2026 (1,5% της συνολικής απασχόλησης του νησιού).

Δέσμη μέτρων

Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Σπύρος Πασχάλης υπογράμμισε στην ομιλία του ότι η εφαρμογή της δέσμης μέτρων Fit for 55 αναμένεται να έχει επτά  ισχυρές επιπτώσεις στην επιβατηγό ναυτιλία και ειδικότερα:

-Αύξηση λειτουργικού κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρίες κατά 207 εκατ. το 2026

-Επιβάρυνση τιμών εισιτηρίων έως 30% το 2026

-Μείωση μεταφορικού έργου κατά 5,4 εκατ. επιβάτες έως το 2026 (-28%)

-Μείωση των εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου κατά €183 εκατ. το 2026

-Μείωση του ΑΕΠ κατά €903 εκατ. το 2026 (0,3% του ΑΕΠ της Ελλάδας)

-Μείωση τουρισμού και τουριστικής δαπάνης

-Απώλεια 29,600 θέσεων εργασίας στο σύνολο της Ελλάδας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα)

Ο κ. Πασχάλης υπογράμμισε επίσης ότι για να προχωρήσει σε έργα Πράσινων Επενδύσεων η Ελληνική Ακτοπλοΐα, είναι ζωτικής σημασίας η στήριξή της από το κράτος.

Προτάσεις

Στη συνέχεια προχώρησε στη διατύπωση πέντε συγκεκριμένων προτάσεων:

-Να ικανοποιηθούν πολυετή θεσμικά αιτήματα με στόχο τη βελτίωση της βιωσιμότητας των Ακτοπλοϊκών εταιριών

-Να χαραχθεί μία πολυετής Εθνική Στρατηγική για την απανθρακοποίηση της Ακτοπλοΐας με ενδιάμεσους στόχους, συγκεκριμένες δράσεις και κεντρικό συντονισμό

-Να διευκολυνθεί η χρηματοδότηση των επενδύσεων για ανανέωση του στόλου με πλοία χαμηλών και μηδενικών εκπομπών:

α) με τη μορφή επιδοτήσεων για το πράσινο κομμάτι της επένδυσης,

β) με την πρόσβαση σε διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία / Απαιτείται ισχυρή υποστήριξη του   Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στα αιτήματα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ και το Νέο Αναπτυξιακό Νόμο

-Να συσταθεί ένα ειδικό ταμείο στο πλαίσιο του ETS προκειμένου να επανεπενδύονται τα έσοδα από το ETS κατευθείαν στον κλάδο. Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονται από αυτόν τον μηχανισμό θα πρέπει να χρησιμοποιούνται άμεσα για: Επιδότηση αυξημένου κόστους εναλλακτικών καυσίμων, Επιδότηση ναύλων μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου, Επιδότηση επενδυτικών δαπανών για τεχνολογίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης

-Να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των υποδομών εφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα και ηλεκτρισμό στα λιμάνια της χώρας

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα