Προσδοκίες καλλιεργούν τα μεγάλα έργα υποδομών στον κατασκευαστικό κλάδο. Η χρηματοδότηση σημαντικών έργων από το πακέτο-μαμούθ των 13 δισ. ευρώ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί, κατά τα στελέχη του κλάδου, εχέγγυο ότι τα έργα θα υλοποιηθούν και μάλιστα με καλούς ρυθμούς, προκειμένου η χώρα να μην χάσει κονδύλια. Οι δυσκολίες, αλλά και η εύλογη ανησυχία για τη βιωσιμότητα υφιστάμενων εργολαβιών, που έχει φέρει το ράλι των ανατιμήσεων στα υλικά φέρνουν γκρίνιες, αλλά φαίνεται πως δεν αναστρέφουν το κλίμα αισιοδοξίας ότι τα πέτρινα χρόνια του κλάδου είναι πια παρελθόν.
Για έργα σε αναμονή ύψους 3 δισ. ευρώ, τα οποία είτε έχουν ήδη δημοπρατηθεί ή αναμένεται να δημοπρατηθούν εντός 24 μηνών, έκανε λόγο εχθές κατά την παρουσίαση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο διευθύνων σύμβουλος, κ. Ευθύμιος Μπουλούτας. Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεων, τα οποία σε αδρές γραμμές περιλαμβάνουν οδικά δίκτυα, αξίας περίπου 800 εκατ. ευρώ, έργα υποδομών άνω των 300 εκατ. ευρώ, κτηριακά έργα άνω του 1 δισ. ευρώ και έργα διαχείρισης αποβλήτων άνω των 800 εκατ. ευρώ.
Σε κατασκευές και παραχωρήσεις στοιχηματίζει ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Όπως επισήμανε, στις επιδιώξεις των επόμενων ετών για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι να επενδυθούν τουλάχιστον 230 εκατ. ευρώ ιδίων κεφαλαίων. Εξ αυτών, τα 100 εκατ. σχεδιάζεται να κατευθυνθούν σε ΣΔΙΤ ως το 2025 και τα 130 εκατ. ευρώ σε έργα παραχώρησης ως το 2026.
Στον τομέα των κατασκευών, που κρατά και το πηδάλιο των εσόδων, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 51%, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μετρά ανεκτέλεστο 2,5 δισ. ευρώ. Κατά την ανάληψη της σημερινής διοίκησης, το ανεκτέλεστο ήταν 1,8 δισ. ευρώ και έκτοτε εκτελέσθηκαν έργα περίπου 450 εκατ. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, οι ζημιές του κλάδου της κατασκευής, που παρά τα προβλήματα παραμένει ο βασικός πυλώνας του Ομίλου, μειώθηκαν κατά 2/3 το 2021.
Τα νέα έργα που υπογράφηκαν την περσινή χρονιά ανήλθαν σε 436 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζουν η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος, που ξεκίνησε πριν δύο εβδομάδες, με συμμετοχή του Ομίλου κατά 35% και αξία 236 εκατ. ευρώ, η λειτουργία και συντήρηση του ΚΕΛ Ψυττάλειας, όπου συμμετέχει με 40% και η αξία φτάνει στα 169 εκατ. ευρώ, καθώς και η πρόσθετη σύμβαση για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης, ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, αναμένεται να υπογραφούν έργα, ύψους 657 εκατ. ευρώ, στα οποία η εταιρεία έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος, όπως το οδικό ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη, αξίας 251 εκατ. ευρώ, στο οποίο η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις συμμετέχει με ποσοστό 60% συμπράττοντας με την Ιντρακάτ. Επίσης, είναι προσωρινός ανάδοχος στο ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 14,5 χλμ. και κόστους 127 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος είναι σε αναμονή και για την εξέλιξη του μεσαίου κομματιού του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, που προχωρά ως ΣΔΙΤ, στο οποίο συμμετέχει με 20% μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ιντρακάτ.
Σε αναμονή σωσιβίου για τις ανατιμήσεις
Η πλειάδα των έργων είναι όμως μόνο η μία πλευρά του νομίσματος. Στην άλλη πλευρά, οι υπέρογκες ανατιμήσεις αποτελούν απειλή για τον κλάδο. Εργολαβίες των προηγούμενων ετών στις οποίες έχουν δοθεί μεγάλες εκπτώσεις βρίσκονται σε τεντωμένο σχοινί. Χαρακτηριστικά, το κόστος της ασφάλτου έχει πάρει 120% επάνω, φτάνοντας από 350 ευρώ ο τόνος στα 670 και συνεχίζει να ανεβαίνει, ενώ το αλουμίνιο από 1.200 δολάρια ο μετρικός τόνος έχει ξεπεράσει τις 4.000 δολάρια.
Οι συζητήσεις με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκονται σε εξέλιξη προκειμένου να θωρακιστούν τα έργα που γίνονται στη χώρα. Ήδη, το 2021, με την εμφάνιση του πρώτου κύματος ανατιμήσεων, πολύ χαμηλότερων φυσικά από σήμερα, ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά στην τελευταία 15ετία μηχανισμός αναθεώρησης. Βεβαίως όσο παραμένει θολό το τοπίο στο μέτωπο του πολέμου στην Ουκρανία, που συμπαρασύρει τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας, η αβεβαιότητα οξύνει τα προβλήματα. Οι εκτιμήσεις συντείνουν στο ότι ούτε μία αναθεώρηση της τάξεως του 20% ή και του 30% δεν μπορεί να αναλάβει το τεράστιο κόστος των ανατιμήσεων.
Επί του παρόντος, έχουν ήδη καταρτιστεί συντελεστές αναθεώρησης για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, ενώ το τέταρτο τρίμηνο αναθεωρήθηκε με προσωρινούς συντελεστές. Βεβαίως το μεγάλο πρόβλημα ξεκινάει το 2022. Στελέχη του τεχνικού κλάδου εκτιμούν ότι στο θέμα του μηχανισμού αναθεώρησης το νερό έχει μπει στο αυλάκι και θα δρομολογηθεί η νέα τιμαριθμική αναπροσαρμογή για το τέταρτο τρίμηνο του 2021, σε αναμονή σωσιβίου και για το τρέχον έτος.
Latest News
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030
Ταχιάος: Στην τελική ευθεία για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης
Από την 1η Νοεμβρίου ξεκινούν οι δοκιμές προσομοίωσης της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης
Πώς θα χτιστεί το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ
Το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί ποτέ στη χώρα