
Την μεγάλη δυναμική της ελληνικής επαγγελματικής άδειας σκαφών αναψυχής η οποία απειλείται με «καταργήσει» από το υπό συζήτηση στη Βουλή σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, αναδεικνύει η σύγκριση των δεδομένων που αφορούν σε δυο διεθνείς εκθέσεις σκαφών αναψυχής που πραγματοποιούνται την επόμενη εβδομάδα σε Βαρκελώνη και Ναύπλιο.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου των mega yachts στο διάστημα 25-28 Απριλίου πραγματοποιείται στη Βαρκελώνη μία διεθνής έκθεση σκαφών αναψυχής (MYBA CHARTER SHOW 25-28/4) στην οποία συμμετέχουν 21 σκάφη, καλύπτοντας τα επαγγελματικά σκάφη για Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία για όλη τη Δυτική Μεσόγειο.
Αμέσως μετά στο διάστημα 30/4-4/5 πραγματοποιείται στο Ναύπλιο η διεθνής έκθεση MEDITERRANEAN YACHT SHOW 30/4-4/5/2022, στην οποία συμμετέχουν 90 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, καλύπτοντας την Ανατολική Μεσόγειο. Μάλιστα όπως σημειώνουν αρμόδιοι παράγοντες υπάρχουν ακόμα 20 σκάφη σε λίστα αναμονής αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος ελλιμενισμού στο λιμάνι του Ναυπλίου.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες της «βιομηχανίας» των Mega Yachts, είναι εμφανής η δυναμική της Ελληνικής επαγγελματικής αδείας καθώς προφέρονται τέσσερις και πλέον φορές περισσότερα σκάφη στο Ναύπλιο, από ότι στη Βαρκελώνη.
Η υπονόμευση
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου αυτή η ελληνική επαγγελματική άδεια και συνεπώς και η ελληνική σημαία υπονομεύεται από το άρθρο οκτώ του νομοσχεδίου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» που προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίηση πλοίων αναψυχής με ξένη σημαία τα οποία θα μπορούν να εκτελούν σύμβαση ολικής ναύλωσης, για διάστημα 21 ημερών και επτά επιπλέον ημέρες μετά από ειδική άδεια..
Όσοι αντιδρούν στην εν λόγω ρύθμιση υποστηρίζουν ότι από τη στιγμή που τα σκάφη με Ξένη Σημαία, ήτοι σκάφη με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους εποπτείας, στελέχωσης και λειτουργίας στην χώρα τους, θα απολαμβάνουν το ίδιο καθεστώς με τα σκάφη Ελληνικής Σημαίας, τα οποία λειτουργούν σε αρκετά πιο αυστηρό πλαίσιο εποπτείας, επάνδρωσης και λειτουργίας, είναι σαφές ότι αρκετά από ελληνικά σκάφη θα υποστείλουν αναγκαστικά την ελληνική σημαία προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά, με ό,τι συνεπάγεται αυτό σε απώλεια φόρων, ασφαλιστικών εισφορών, θέσεων εργασίας Ελλήνων ναυτικών, ενώ θα εγκαθιδρυθεί στρέβλωση αγοράς και παγιοποίηση αθέμιτου ανταγωνισμού.
Απελευθέρωση αγοράς
Από την άλλη πλευρά οι υποστηρικτές του άρθρου θεωρούν ότι έχει γίνει ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση απελευθέρωσης της αγοράς και προτείνουν την πλήρη άρση κάθε χρονικού περιορισμού.
Τέλος το Υπουργείο Ναυτιλίας υποστηρίζει ότι με Νόμο του 2017, υπάρχουν πολλά αντικίνητρα για τη δραστηριοποίηση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, ιδίως άνω των 35 μέτρων, με σημεία εκκίνησης / κατάληξης του ταξιδιού και ελλιμενισμού (home -porting) σε λιμάνια της Χώρας μας. Με το νέο σχέδιο νόμου απελευθερώνεται, υπό όρους και προϋποθέσεις, η δραστηριοποίηση επαγγελματικών πλοίων mega – super – giga yachts υπό σημαία άλλη, πλην της ελληνικής άνω των 35 μ. και οδηγεί σε μεγάλη ανάπτυξη του σημαντικού και προσοδοφόρου τομέα του yachting, ιδιαιτέρως για σκάφη άνω των 35 μέτρων.
Σήμερα πάντως στη Βουλή στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου θα συνεχισθεί η επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» με την ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.