Οι επίδοξοι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάνουν ουρές σε όλο τον κόσμο φέτος, παρά το γεγονός ότι οι τιμές πώλησης σημειώνουν κατακόρυφη αύξηση, ανατρέποντας το κλασικό σενάριο που ήθελε οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (ΕV) να αυξηθούν μόνο αφού το κόστος της μπαταρίας τους πέσει κάτω από ένα όριο.
Φέτος, η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων παρέμεινε ισχυρή, ακόμη και όταν το μέσο κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου εκτινάχθηκε στα 160 δολάρια ανά κιλοβατώρα το πρώτο τρίμηνο από 105 δολάρια που ήταν πέρυσι. Το κόστος αυξήθηκε λόγω των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας, των κυρώσεων στα ρωσικά μέταλλα και της κερδοσκοπίας των επενδυτών.
Για ένα μικρότερο όχημα όπως το Hongguang Mini, το EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα, το υψηλότερο κόστος της μπαταρίας πρόσθεσε σχεδόν 1.500 δολάρια, ίσο με το 30% της αναγραφόμενης τιμής.
Αλλά το κόστος της βενζίνης και του ντίζελ για οχήματα εσωτερικής καύσης έχει επίσης εκτοξευθεί από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Επιπλέον οι ειδικοί παρατήρησαν ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες ωθούν περισσότερους αγοραστές να επιλέξουν ηλεκτρικά οχήματα παρά τα ασταθή οικονομικά δεδομένα.
Οι κατασκευαστές από την Tesla έως τη SAIC-GM-Wuling, που κατασκευάζει το Hongguang Mini, έχουν μετακυλήσει το υψηλότερο κόστος στους καταναλωτές με ποσοστιαία διψήφιες αυξήσεις τιμών για τα EV.
Αλλά ίσως είμαστε ακόμα στην αρχή. Ο Αντι Πάλμερ, πρόεδρος της σλοβακικής κατασκευάστριας μπαταριών EV InoBat, σημειώνει ότι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο των μπαταριών είναι ήδη πολύ μικρά, επομένως «το αυξανόμενο κόστος θα πρέπει να μετακυλίεται στις αυτοκινητοβιομηχανίες».
Οι κατασκευαστές οχημάτων όπως η Mercedes-Benz πιθανότατα θα μετατοπίσουν τις αυξήσεις στους πελάτες εάν οι τιμές των πρώτων υλών τους συνεχίσουν να αυξάνονται. «Πρέπει να διατηρήσουμε τα περιθώρια», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής τεχνολογίας Μάρκους Σέφερ.
Αλλά οι αγοραστές EV μέχρι στιγμής δεν έχουν αποθαρρυνθεί. Οι παγκόσμιες πωλήσεις EV το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 120%, σύμφωνα με εκτιμήσεις του EV-volumes.com. Οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων Nio, Xpeng και Li Auto σημείωσαν ρεκόρ πωλήσεων EV τον Μάρτιο. Η Tesla παρέδωσε έναν αριθμό-ρεκόρ 310.000 ηλεκτρικών οχημάτων της το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Διαφορετικό σημείο καμπής
«Υπάρχει ένα διαφορετικό σημείο καμπής που φαίνεται να έχουμε φτάσει – ένα συναισθηματικό ή ψυχολογικό σημείο καμπής μεταξύ των καταναλωτών», δήλωσε ο Βενκάτ Σρινιβασάν , διευθυντής του Κέντρου Συνεργατικής Επιστήμης Αποθήκευσης Ενέργειας στο Εθνικό Εργαστήριο Argonne της κυβέρνησης των ΗΠΑ στο Σικάγο. Όπως είπε, «ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι» θα αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα «ανεξάρτητα από το κόστος της μπαταρίας και του οχήματος».
Αυτή η άνοδος του κόστους των μπαταριών θα μπορούσε να είναι ένα χτύπημα στη μακροπρόθεσμη τάση κατά την οποία οι τεχνολογικές βελτιώσεις και η αυξανόμενη παραγωγή μείωναν το κόστος για τρεις συνεχόμενες δεκαετίες. Τα στοιχεία του κλάδου έδειξαν ότι το μέσο κόστος των 105 δολαρίων ανά κιλοβατώρα το 2021 μειώθηκε σχεδόν κατά 99% από πάνω από 7.500 δολάρια που ήταν το 1991.
Η ζήτηση νικά την προσφορά
Η βιομηχανία ανέμενε εδώ και καιρό το όριο κόστους της μπαταρίας των 100 δολαρίων ανά κιλοβατώρα, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα έφταναν στο ίδιο επίπεδο των τιμών με τα ισοδύναμα που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα. Αλλά με τις τιμές της βενζίνης να εκτινάσσονται στα ύψη και τις προτιμήσεις των καταναλωτών να αλλάζουν, αυτό μπορεί να μην έχει πλέον τόση σημασία, λένε οι αναλυτές.
Η ζήτηση EV στην Κίνα και σε άλλες αγορές «ανεβαίνει ταχύτερα από ό,τι πίστευαν οι άνθρωποι — ταχύτερα από την προσφορά υλικών» για μπαταρίες EV, δήλωσε ο Σταν Γουίτινχαμ, συν-εφευρέτης των μπαταριών ιόντων λιθίου και βραβευμένος με Νόμπελ 2019.
Η ανησυχία για το περιβάλλον και το κλίμα έχει επίσης παρακινήσει τους αγοραστές, ιδιαίτερα τους νεότερους, να επιλέγουν EV έναντι εκείνων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα, δήλωσε ο Κρις Μπέρνς, διευθύνων σύμβουλος της Novonix, ενός προμηθευτή υλικών μπαταριών με έδρα το Χάλιφαξ.
«Πολλοί νεότεροι που εισέρχονται στην αγορά παίρνουν αποφάσεις αγοράς πέρα από απλές οικονομικές αρχές και λένε ότι θα οδηγήσουν ένα EV μόνο επειδή είναι καλύτερα για τον πλανήτη», λέει ο Μπερνς. «Κάνουν την επιλογή αυτή παρόλο που θα ήταν φθηνότερο» να οδηγούν ένα αυτοκίνητο με βενζίνη.
«Δεν νομίζω ότι θα σταματήσουμε να βλέπουμε αναφορές που προσπαθούν να δείξουν μια τάση στις τιμές των μπαταριών προς τα 60 ή 80 δολάρια την κιλοβατώρα ως φιλόδοξους στόχους, αλλά είναι πιθανό αυτοί να μην επιτευχθούν ποτέ», πρόσθεσε. «Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα εκτιναχθεί».
Mε πληροφορίες από Reuters
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων