Οι επίδοξοι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάνουν ουρές σε όλο τον κόσμο φέτος, παρά το γεγονός ότι οι τιμές πώλησης σημειώνουν κατακόρυφη αύξηση, ανατρέποντας το κλασικό σενάριο που ήθελε οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (ΕV) να αυξηθούν μόνο αφού το κόστος της μπαταρίας τους πέσει κάτω από ένα όριο.

Φέτος, η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων παρέμεινε ισχυρή, ακόμη και όταν το μέσο κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου εκτινάχθηκε στα 160 δολάρια ανά κιλοβατώρα το πρώτο τρίμηνο από 105 δολάρια που ήταν πέρυσι. Το κόστος αυξήθηκε λόγω των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας, των κυρώσεων στα ρωσικά μέταλλα και της κερδοσκοπίας των επενδυτών.

Για ένα μικρότερο όχημα όπως το Hongguang Mini, το EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα, το υψηλότερο κόστος της μπαταρίας πρόσθεσε σχεδόν 1.500 δολάρια, ίσο με το 30% της αναγραφόμενης τιμής.

Αλλά το κόστος της βενζίνης και του ντίζελ για οχήματα εσωτερικής καύσης έχει επίσης εκτοξευθεί από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Επιπλέον οι ειδικοί παρατήρησαν ότι οι περιβαλλοντικές ανησυχίες ωθούν περισσότερους αγοραστές να επιλέξουν ηλεκτρικά οχήματα παρά τα ασταθή οικονομικά δεδομένα.

Οι κατασκευαστές από την Tesla έως τη SAIC-GM-Wuling, που κατασκευάζει το Hongguang Mini, έχουν μετακυλήσει το υψηλότερο κόστος στους καταναλωτές με ποσοστιαία διψήφιες αυξήσεις τιμών για τα EV.

Αλλά ίσως είμαστε ακόμα στην αρχή. Ο Αντι Πάλμερ, πρόεδρος της σλοβακικής κατασκευάστριας μπαταριών EV InoBat, σημειώνει ότι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο των μπαταριών είναι ήδη πολύ μικρά, επομένως «το αυξανόμενο κόστος θα πρέπει να μετακυλίεται στις αυτοκινητοβιομηχανίες».

Οι κατασκευαστές οχημάτων όπως η Mercedes-Benz πιθανότατα θα μετατοπίσουν τις αυξήσεις στους πελάτες εάν οι τιμές των πρώτων υλών τους συνεχίσουν να αυξάνονται. «Πρέπει να διατηρήσουμε τα περιθώρια», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής τεχνολογίας Μάρκους Σέφερ.

Αλλά οι αγοραστές EV μέχρι στιγμής δεν έχουν αποθαρρυνθεί. Οι παγκόσμιες πωλήσεις EV το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 120%, σύμφωνα με εκτιμήσεις του EV-volumes.com. Οι κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων Nio, Xpeng και Li Auto σημείωσαν ρεκόρ πωλήσεων EV τον Μάρτιο. Η Tesla παρέδωσε έναν αριθμό-ρεκόρ 310.000 ηλεκτρικών οχημάτων της το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Διαφορετικό σημείο καμπής

«Υπάρχει ένα διαφορετικό σημείο καμπής που φαίνεται να έχουμε φτάσει – ένα συναισθηματικό ή ψυχολογικό σημείο καμπής μεταξύ των καταναλωτών», δήλωσε ο Βενκάτ Σρινιβασάν , διευθυντής του Κέντρου Συνεργατικής Επιστήμης Αποθήκευσης Ενέργειας στο Εθνικό Εργαστήριο Argonne της κυβέρνησης των ΗΠΑ στο Σικάγο. Όπως είπε, «ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι» θα αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα «ανεξάρτητα από το κόστος της μπαταρίας και του οχήματος».

Αυτή η άνοδος του κόστους των μπαταριών θα μπορούσε να είναι ένα χτύπημα στη μακροπρόθεσμη τάση κατά την οποία οι τεχνολογικές βελτιώσεις και η αυξανόμενη παραγωγή μείωναν το κόστος για τρεις συνεχόμενες δεκαετίες. Τα στοιχεία του κλάδου έδειξαν ότι το μέσο κόστος των 105 δολαρίων ανά κιλοβατώρα το 2021 μειώθηκε σχεδόν κατά 99% από πάνω από 7.500 δολάρια που ήταν το 1991.

Η ζήτηση νικά την προσφορά

Η βιομηχανία ανέμενε εδώ και καιρό το όριο κόστους της μπαταρίας των 100 δολαρίων ανά κιλοβατώρα, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα έφταναν στο ίδιο επίπεδο των τιμών με τα ισοδύναμα που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα. Αλλά με τις τιμές της βενζίνης να εκτινάσσονται στα ύψη και τις προτιμήσεις των καταναλωτών να αλλάζουν, αυτό μπορεί να μην έχει πλέον τόση σημασία, λένε οι αναλυτές.

Η ζήτηση EV στην Κίνα και σε άλλες αγορές «ανεβαίνει ταχύτερα από ό,τι πίστευαν οι άνθρωποι — ταχύτερα από την προσφορά υλικών» για μπαταρίες EV, δήλωσε ο Σταν Γουίτινχαμ, συν-εφευρέτης των μπαταριών ιόντων λιθίου και βραβευμένος με Νόμπελ 2019.

Η ανησυχία για το περιβάλλον και το κλίμα έχει επίσης παρακινήσει τους αγοραστές, ιδιαίτερα τους νεότερους, να επιλέγουν EV έναντι εκείνων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα, δήλωσε ο Κρις Μπέρνς, διευθύνων σύμβουλος της Novonix, ενός προμηθευτή υλικών μπαταριών με έδρα το Χάλιφαξ.

«Πολλοί νεότεροι που εισέρχονται στην αγορά παίρνουν αποφάσεις αγοράς πέρα από απλές οικονομικές αρχές και λένε ότι θα οδηγήσουν ένα EV μόνο επειδή είναι καλύτερα για τον πλανήτη», λέει ο Μπερνς. «Κάνουν την επιλογή αυτή παρόλο που θα ήταν φθηνότερο» να οδηγούν ένα αυτοκίνητο με βενζίνη.

«Δεν νομίζω ότι θα σταματήσουμε να βλέπουμε αναφορές που προσπαθούν να δείξουν μια τάση στις τιμές των μπαταριών προς τα 60 ή 80 δολάρια την κιλοβατώρα ως φιλόδοξους στόχους, αλλά είναι πιθανό αυτοί να μην επιτευχθούν ποτέ», πρόσθεσε. «Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα εκτιναχθεί».

Mε πληροφορίες από Reuters

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα