Μπροστά στη λαίλαπα της ακρίβειας οι καταναλωτές μειώνουν ακόμη και τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, ενώ ταυτόχρονα αναζητούν φθηνότερα προϊόντα για να τα βγάλουν πέρα.
Το πρώτο τρίμηνο εφέτος, οι πωλήσεις στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) σημείωσαν πτώση σε αξία κατά 1,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, παρά τις αυξήσεις τιμών που πέρασαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ όλο αυτό το διάστημα.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Τι κόβουν μαχαίρι οι Έλληνες για να τα βγάλουν πέρα
Η αρνητική τάση κατά το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, οδηγείται από τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) στο σύνολό τους, ενώ οι μεγάλες κατηγορίες των φρέσκων, αλλά και των bazaar προϊόντων παρουσιάζουν αρκετά πιο συγκρατημένες τάσεις, στο -0,3% και +0,8% αντίστοιχα.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), τα τρόφιμα και ποτά σημειώνουν πιο μετριοπαθή αρνητική τάση, στο -1,2%, κυρίως λόγω των τροφίμων, καθώς τα ποτά και κυρίως τα αλκοολούχα, κινούνται σημαντικά πιο αρνητικά.
Επιπλέον, οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κατά -3,5% και -4,8% αντίστοιχα, καθώς συνεχίζεται η εκλογίκευση της κατανάλωσής τους, έπειτα από την εκτίναξη που είχαν σημειώσει, πολλές από αυτές, την περίοδο της πανδημίας.
Η ακρίβεια μικραίνει το καλάθι
Σύμφωνα με την NielsenIQ, αν αποδομηθεί η αρνητική τάση, που παρουσιάζουν τα FMCGs στο σύνολό τους, σε όγκο πωλήσεων και μέση μεταβολή των τιμών, διαπιστώνεται μια αύξηση των τιμών, με ταυτόχρονη μείωση της ζήτησης.
Η μείωση αυτή πέρα από την εκλογίκευση της κατανάλωσης πιθανότατα οφείλεται και στην προσπάθεια των καταναλωτών να μειώσουν τις δαπάνες που πραγματοποιούν στα σούπερ μάρκετ, καθώς ο ευρύτερος πληθωρισμός και οι μεγάλες αυξήσεις τιμών, που έχουν σημειωθεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως είναι η ενέργεια, τα καύσιμα κτλ., φαίνεται να έχουν μειώσει σε ένα βαθμό την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ακόμη και για τις βασικές κατηγορίες των FMCGs.
9 στους 10 ανησυχούν για την αύξηση των τιμών
Την ίδια στιγμή ο καταναλωτής προβληματίζεται για τις τιμές, καθώς νιώθει περισσότερο από ποτέ ότι ακολουθούν ανοδική πορεία, με μια ξεκάθαρη αύξηση στο ποσοστό αυτών που το αναφέρουν (από 72% στο 92%) στην ετήσια έρευνα των Shopper Trends της NielsenIQ.
Στροφή στην ιδιωτική ετικέτα
Ενδεικτικό του παραπάνω είναι επιπλέον το γεγονός ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει πλέον αντιστραφεί φτάνοντας το πρώτο τρίμηνο του 2022 το 14,2% (εξαιρουμένου του Discount καναλιού), μια αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.
Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι έχει περαιτέρω ενισχυθεί η προωθητική ένταση για τα Branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 64,6%, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στο πλαίσιο του πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο κινούνται.
Latest News
Παραιτήθηκε ο Π. Καπετανάκος από την Noval Property - Νέος CEO o Μιχαήλ Παναγής
Η νέα σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της Noval Property - Τι αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας
ΑΧΙΑ: Τι περιμένει η αγορά να «ακούσει» από την Εθνική Τράπεζα
Η Εθνική Τράπεζα διαπραγματεύεται με 0,72x σε όρους P/TE με βάση τις εκτιμήσεις του 2025, με 13,6% RoTE. Η ΑΧΙΑ επαναλαμβάνει τη σύσταση buy
Σύμπραξη Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – ΕΒΕΑ
Στόχος η προώθηση του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού
Και με τη... βούλα η πώληση του 90,1% της Alpha Bank Romania στην UniCredit - Τι ακολουθεί
Alpha Bank και UniCredit συνεργάζονται ήδη για να εξυπηρετήσουν ελληνικές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με 13 αγορές της Ευρώπης
Το Χρηματιστήριο Αθηνών διοργανώνει το ATHEX Small Cap Roadshow 2024
Ποιες εταιρείες θα συμμετάσχουν στο roadshow
Δωρεά 180 ηλεκτροκίνητων κλινών στο νοσοκομείο Κορίνθου από τη Motor Oil
Η εν λόγω δωρεά εντάσσεται στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Βαρδινογιάννειου Ιδρύματος, του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας-Αγίων Θεοδώρων και του Δήμου Κορινθίων
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
Μασούτης: Το ΓΕΜΗ λειτουργεί προς όφελος των επιχειρήσεων και των επενδυτών
H KEEE σε συνεργασία με τη Netrino Advisory προχώρησαν σε έρευνα για τον βαθμό ικανοποίησης τόσο των χρηστών όσο και των χειριστών του ΓΕΜΗ
Η Deloitte οικονομικός σύμβουλος για τη συμφωνία κατασκευής σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία
Το έργο είναι συνολικής συμβατικής δαπάνης 110,2 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί εντός 24 μηνών
ΔΕΗ: Ακύρωση buy back ιδίων μετοχών από τη ΓΣ – Συστήνεται η PPC INSPECTRA
Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΗ ενέκρινε την ακύρωση 12,7 εκατ. μετοχών και τη σύσταση θυγατρικής