Δεν είναι βραχύβιες και εύκολα υπερβάσιμες οι επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Αν το πρόβλημα ήταν μόνο οι βομβαρδισμένες μονάδες κατασκευής και τα εργοστάσια ανταλλακτικών και περιφερειακών εξαρτημάτων στην ευρύτερη περιοχή της πολεμικής σύρραξης, οι αναλυτές θα μιλούσαν μάλλον για ήσσονος σημασίας «συμβάντα». Υπάρχουν αναφορές για εργοστάσια στην ηρωικώς αμυνόμενη Ουκρανία που προσπάθησαν να μη διακόψουν τη λειτουργία τους παρά τον πόλεμο. Για να κατασκευάζουν επιβατικά αυτοκίνητα και εξαρτήματα ασφαλώς. Δίχως δηλαδή να έχουν μετατραπεί σε μονάδες κατασκευής πολεμικών υλικών και εξοπλισμού, όπως συμβαίνει συνήθως.
Πολυδιάστατες οι επιπτώσεις
Δημοσιογραφικές ανταποκρίσεις από την Ουκρανία αναφέρουν περιστατικά βιομηχανικών μονάδων να λειτουργούν κανονικά (τρόπος του λέγειν…) και από τη μια στιγμή στην άλλη να εκκενώνονται από τους εργαζομένους όταν ξαφνικά γίνονταν στόχοι ρωσικών πυραύλων. Και την επομένη το πρωί οι εργαζόμενοι να επιστρέφουν στο πόστο τους. Αλλά είναι και η παραγωγή των πρώτων υλών που δέχθηκε μεγάλο πλήγμα.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία είναι πολυδιάστατες και πολυπαραγοντικές. Γι’ αυτό και προβλέπουν ότι θα πλήξουν την παραγωγή και τις πωλήσεις σε βάθος χρόνου διετίας.
Έως 4 εκατ. οχήματα λιγότερα
Τον Μάρτιο η S&P Global Mobility, πρώην IHS Markit, κατέβασε τον πήχη των προβλέψεών της για την παγκόσμια κατασκευή αυτοκινήτων κατά 2,6 εκατ. οχήματα το 2022 και το 2023. Εξαιτίας της πολεμικής σύγκρουσης και μόνο! Στο χειρότερο σενάριο – στην περίπτωση δηλαδή ενός μακρόχρονου πολέμου – οι απώλειες του κλάδου μπορεί να φτάσουν τα 4 εκατ. οχήματα.
Συγκεκριμένα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοπαραγωγή αναμένεται να μειωθεί κατά 9%, δηλαδή κατά 1 εκατ. οχήματα, τη διετία 2022-2023, σύμφωνα πάντα με την έρευνα της S&P Global Mobility.
Η μεγαλύτερη ανησυχία αφορά τις ελλείψεις ανταλλακτικών και εξαρτημάτων, που ήδη πλήττουν τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Αλλά οι ειδικοί προειδοποιούν ότι μπορούν να επεκταθούν και σε άλλες αγορές, αν συνεχιστεί ο πόλεμος. Σε ξεχωριστή έκθεση, εξάλλου, οι αναλυτές-αξιολογητές της S&P Global Ratings προέβλεψαν πρόσφατα πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως κατά 2% συγκριτικά με τα επίπεδα του 2021.
Πρόκειται για τεράστια μεταβολή των εκτιμήσεων, αν συγκριθεί με την προηγούμενη πρόβλεψη της S&P Global Ratings του Οκτωβρίου 2021 για αύξηση κατά 4% έως 6% των πωλήσεων συγκριτικά με τις πωλήσεις τη χρονιά που διανύουμε.
Παλλάδιο και καταλύτες
Η έκθεση της S&P Global Ratings υπογραμμίζει τις ελλείψεις κρίσιμων εξαρτημάτων για την αυτοκινητοβιομηχανία, που θα παρατηρηθούν εξαιτίας της πολεμικής σύρραξης, κάνοντας αναφορά ιδιαίτερα στις καλωδιώσεις (πλεξούδες) των οχημάτων, που σε έναν σημαντικό βαθμό οι κατασκευαστές προμηθεύονται από την Ουκρανία.
Η Ρωσία συμμετέχει περίπου κατά το 40% στην παγκόσμια παραγωγή παλλαδίου, το οποίο χρησιμοποιείται στους καταλύτες αυτοκινήτων.
Το παλλάδιο, παρεμπιπτόντως, είναι το πολύτιμο μέταλλο που ενδιαφέρει ως επί το πλείστον τους κλέφτες καταλυτών, οι οποίοι έχουν πληθύνει εσχάτως στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι ειδικοί θυμίζουν ότι στις περιοχές όπου μαίνεται ο πόλεμος παράγονται επίσης σημαντικές ποσότητες νικελίου, που χρησιμοποιείται στην κατασκευή συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων. Αλλά και η προμήθεια της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με κοινά ορυκτά και μέταλλα, όπως είναι ο σίδηρος, επίσης θα δυσκολέψει εξαιτίας του πολέμου.
Latest News
CEO Διώρυγας Παναμά: Η ικανοποίηση των αξιώσεων Τραμπ θα προκαλέσει χάος
Η Κίνα δεν ελέγχει τη διαδρομή και τα αμερικανικά πλοία δεν μπορούν να έχουν καλύτερες τιμές από άλλα ξεκαθαρίζει ο CEO της Διώρυγας του Παναμά
Βαριά η σκιά του Τραμπ στην παγκόσμια οικονομία - Ο κίνδυνος ύφεσης
H μεγαλύτερη δυσκολία για την παγκόσμια ανάπτυξη είναι η αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολιτικές Τραμπ, λένε οι αναλυτές
Δύσκολο το 2025 για την αεροπορική βιομηχανία - Πού θα φτάσουν τα εισιτήρια
Τα προβλήματα στον κλάδο των αερομεταφορών υπερβαίνουν κατά πολύ την Boeing προειδοποιούν οι άνθρωποι του κλάδου
Η Κίνα κατηγορεί την ΕΕ για τη δημιουργία εμπορικών και επενδυτικών φραγμών
Στα πρόθυρα νέου εμπορικού πολέμου η Κίνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τους δασμούς στα EV και το αντιντάμπινγκ στο γαλλικό μπράντι
Κοντά στο μηδέν ο πληθωρισμός στην Κίνα - Φουντώνουν οι φόβοι για αποπληθωρισμό
Ανεπαρκή αποδεικνύονται μέχρι στιγμής τα μέτρα του Πεκίνου για τόνωση της κατανάλωσης στην Κίνα
Ποιο διαβατήριο «ταξιδεύει» στους περισσότερους προορισμούς το 2025 - Η θέση της Ελλάδας
Πέρσι ισοβάθμισαν τα διαβατήρια 6 χωρών στην πρώτη θέση - Φέτος η πρωτιά είναι ξεκάθαρη
Εκτοξεύτηκε ο αριθμός των αστέγων στη Γερμανία - Διαψεύδει τους αριθμούς η κυβέρνηση
Το 2022, ο αριθμός των αστέγων στη Γερμανία δεν ξεπερνούσε τους 263.000 και τώρα έχει ξεπεράσει τις 500.000 ανθρώπους, αν και η κυβέρνηση θεωρεί ότι τα νούμερα αυτά είναι διογκωμένα.
Πόσο κοστίζει η Γροιλανδία
Ο Ντόναλντ Τραμπ επαναλαμβάνει την πρότασή του να αγοράσουν οι ΗΠΑ τη Γροιλανδία
Η Lufthansa σχεδιάζει 10.000 προσλήψεις και προχωρά στην εξαγορά της ITA
Η Lufthansa πρόκειται να προσλάβει εντός του 2025 περίπου 10.000 νέους υπαλλήλους, με τις περισσότερες από τις μισές θέσεις να αφορούν το εσωτερικό της Γερμανίας
Έμεινε μόνο στους επαίνους - Ο Μπλίνκεν για τις σχέσεις ΗΠΑ με Ιαπωνία
Οι παρατηρήσεις Μπλίνκεν ήρθαν αμέσως μετά την κίνηση του Μπάιντεν να απαγορεύσει στην ιαπωνική εταιρεία μια σημαντική επένδυση στις ΗΠΑ