Υπέρ σταδιακής απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ τάσσεται η Γερμανία, εντείνοντας τις πιέσεις στις Βρυξέλλες για εξεύρεση λύσης που να ικανοποιεί όλα τα κράτη-μέλη του διχασμένου μπλοκ, εν όψει μιας κρίσιμης εβδομάδας κατά την οποίαν θα συζητηθούν νέες κυρώσεις σε βάρος της Μόσχας, αλλά και της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ στις 30 και 31 Μαΐου.
Ο Γιεργκ Κούκις, ένας από τους στενότερους συμβούλους του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, δήλωσε ότι το Βερολίνο τάσσεται υπέρ του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά χρειάζεται «μερικούς μήνες» για να προετοιμαστεί. Από γερμανικής πλευράς είχε προσφάτως αναφερθεί ότι ο χρόνος που απαιτείται είναι μέχρι το τέλος του 2022.
Επιτάχυνση
Με την ΕΕ να συζητά αυτήν την εβδομάδα τις πιο σκληρές κυρώσεις της στη Μόσχα, η προθυμία του Βερολίνου να επιταχύνει το χρονοδιάγραμμά του αυξάνει την πιθανότητα να ληφθεί απόφαση για εμπάργκο του μπλοκ στον ρωσικό «μαύρο χρυσό».
Η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία και το πιο ισχυρό μέλος της ΕΕ, ήταν αρχικά απρόθυμη να επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, κατά τις πρώτες εβδομάδες της στρατιωτικής εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία. Ωστόσο έχει αλλάξει τη θέση της καθώς ο πόλεμος συνεχίζεται.
«Θέλουμε να σταματήσουμε να αγοράζουμε ρωσικό πετρέλαιο, αλλά χρειαζόμαστε λίγο χρόνο για να βεβαιωθούμε ότι μπορούμε να φέρουμε άλλες πηγές πετρελαίου στη χώρα μας», δήλωσε ο Κούκις στους Financial Times. Τα περισσότερα γερμανικά διυλιστήρια έχουν ήδη στραφεί σε άλλους προμηθευτές.
Προσπάθεια για συναίνεση
Αξιωματούχοι της Επιτροπής συναντήθηκαν κατ’ ιδίαν με πρεσβευτές κρατών μελών αυτό το Σαββατοκύριακο σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί κάποιας μορφής συναίνεση σχετικά με τους όρους και τις λεπτομέρειες οποιουδήποτε σχεδίου για περιορισμό των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου, που αποτελεί περισσότερο από το ένα τέταρτο των συνολικών εισαγωγών αργού του μπλοκ. Ελπίζουν να συντάξουν μια επίσημη πρόταση μέχρι την Τρίτη. Οι πρεσβευτές θα συζητήσουν αυτήν την πρόταση την Τετάρτη, δήλωσαν δύο αξιωματούχοι, προειδοποιώντας ότι ενδέχεται να μην επιτευχθεί τελική συμφωνία σε αυτή τη συνάντηση.
Διαφοροποιήσεις
Πάντως, ενώ το Βερολίνο τάσσεται υπέρ ενός εμπάργκο στο πετρέλαιο, ορισμένες χώρες όπως η Ιταλία, πιέζουν για άλλα μέτρα, όπως ανώτατο όριο τιμών ή δασμούς στο ρωσικό πετρέλαιο. Η Πολωνία και τα κράτη της Βαλτικής ζητούν πλήρη απαγόρευση. Από την άλλη όμως, το δίκτυο της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας παραμένει διασυνδεδεμένο με τη Ρωσία, κάτι που σημαίνει ότι οι δύο χώρες – που δεν διαθέτουν πρόσβαση στη θάλασσα – έχουν λίγες εναλλακτικές για προμήθεια πετρελαίου. «Δεν είναι απλώς θέμα λήψης μιας πολιτικής απόφασης, αλλά και τεχνικό ζήτημα», είπε ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ, ο οποίος πρόσθεσε ότι εξετάζεται στήριξη των κρατών τα οποία, για να προχωρήσουν σε εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, πρέπει να πραγματοποιήσουν εργασίες στα δίκτυά τους.
Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν προειδοποίησε ότι η κυβέρνησή του «δεν θα υποκύψει σε καμία πίεση για επέκταση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας σε φυσικό αέριο ή πετρέλαιο, καθώς κάτι τέτοιο θα σκότωνε την ουγγρική οικονομία». Ο υπουργός Εξωτερικών είπε στο CNN την περασμένη εβδομάδα ότι το 85% της προμήθειας φυσικού αερίου της Ουγγαρίας και το 65% του πετρελαίου της προέρχονταν από τη Ρωσία και ότι «δεν υπήρχαν εναλλακτικές διαδρομές που θα μας επέτρεπαν να απαλλαγούμε από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο τα επόμενα δύο χρόνια». «Κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να διαφοροποιηθούμε», πρόσθεσε.
Δυσκολίες και στη Γερμανία
Και η Γερμανία, όμως, θα πρέπει να προσαρμοστεί γρήγορα σε περίπτωση που τεθεί σε ισχύ εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. Η μεγαλύτερη πρόκληση παρουσιάζεται σε δύο διυλιστήρια στην ανατολική Γερμανία, το Schwedt και το Leuna, τα οποία εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές της Μόσχας. Και τα δύο συνδέονται με έναν αγωγό που είναι γνωστός ως «Ντρουζιά» – στα ρωσικά «φιλία» – που εισάγει αργό πετρέλαιο απευθείας από τη Ρωσία.
Ο Κούκις είπε ότι οι βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για να διασφαλιστεί ότι το διυλιστήριο Schwedt, που διαχειρίζεται η ρωσική κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Rosneft, θα μπορεί να προμηθεύεται πετρέλαιο από δεξαμενόπλοια μέσω του Ροστόκ στη Βαλτική Θάλασσα. Αλλά για να συμβεί αυτό, «το λιμάνι του Ροστόκ πρέπει να εμβαθυνθεί και να πραγματοποιηθούν εργασίες στον αγωγό που το συνδέει με το (διυλιστήριο του) Schwedt». «Είναι θέμα λίγων μηνών», υποστήριξε, σημειώνοντας πως η Γερμανία «θα λύσει όλα τα προβλήματα μέχρι το τέλος του έτους το αργότερο».
Η συζήτηση για τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο επανέρχεται καθώς οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ πρόκειται να πραγματοποιήσουν έκτακτη συνεδρίαση τη Δευτέρα για να συζητήσουν τις επιπτώσεις της απόφασης της ρωσικής κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου Gazprom να αναστείλει τις εξαγωγές προς Πολωνία και Βουλγαρία την περασμένη εβδομάδα, λόγω έλλειψης πληρωμών σε ρούβλια.
Latest News
Πώς επηρεάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία από το δημογραφικό - Οι αναγκαίες προσαρμογές
Η Alpha Bank εξετάζει το δημογραφικό πρόβλημα και τις επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή οικονομία
«Πόλεμο» κατά της… πολυνομίας αρχίζει ο Ντίμον της JP Morgan
Ο Ντίμον επέκρινε αυτό που αποκάλεσε αλληλεπικαλυπτόμενους ή κακοσχεδιασμένους κανόνες σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις
Πώς το ψηφιακό ευρώ πυροδότησε μια υπόγεια διαμαχή κυριαρχίας μεταξύ ΕΚΤ και ευρωπαϊκών κρατών
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Politico πολιτικοί και ΕΚΤ προσπαθούν να καθορίσουν τα όρια στο επερχόμενο ψηφιακό ευρώ
Ο περίεργος λόγος που η ΕΥ απολύει δεκάδες υπαλλήλους
Τα μέλη του προσωπικού κατηγορήθηκαν ότι είχαν ανοιχτές πολλαπλές συνεδρίες Zoom σε διαφορετικές οθόνες, κάτι που η Ernst & Young έκρινε ηθική «παραβίαση»
Τα τέσσερα σενάρια της S&P για την παγκόσμια οικονομία
Ακόμη και στα δύο χειρότερα σενάρια ο οίκος S&P εκτιμά πως οι τράπεζες φαίνονται ικανές να χειριστούν πιθανές εκροές κεφαλαίων
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
Χαμηλό 5ετίας στις τιμές των εμπορευμάτων προβλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα - Ο ρόλος του πετρελαίου
Από το 2024 έως το 2026, οι παγκόσμιες τιμές των βασικών εμπορευμάτων προβλέπεται να υποχωρήσουν σχεδόν κατά 10%, επισημαίνει σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα
H Ιταλία θα διαθέσει 8,2 δισ. δολ. για αγορά αρμάτων μάχης
Η κοινοπραξία των Leonardo (ιταλική) και Rheinmetall (γερμανική) αναμένεται να είναι ο βασικός βιομηχανικός εταίρος του έργου
Morgan Stanley: Οι μέρες του εύκολου χρήματος και των μηδενικών επιτοκίων ανήκουν στο παρελθόν
Το τέλος της οικονομικής καταστολής, των μηδενικών επιτοκίων και του μηδενικού πληθωρισμού, είναι μια εποχή που έχει τελειώσει, δήλωσε ο CEO της Morgan Stanley
Μειωμένα κέρδη για τη BP στο τρίτο τρίμηνο -
«Σύννεφα» για τη BP καθώς η μετοχή της εμφανίζει πτώση 19% απο την αρχή του έτους έναντι πτώσης 3,5% για τη Shell