Η παρέμβαση της κυβέρνησης θα είναι ακόμα πιο γενναία για να μειωθεί ακόμη περισσότερο το ενεργειακό κόστος σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενώ τα μέτρα θα αφορούν όλο το 2022.
Αυτό ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας Παραπολιτικά 90,1 σε ό,τι αφορά το κυβερνητικό σχέδιο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Ο ίδιος πως τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει χτίσει γραμμές άμυνας, όπως τα 43 δισ. ευρώ μέτρα στήριξης της προηγούμενης περιόδου, οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ έως σήμερα και η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 9,7%.
Διαβάστε επίσης: Εθνικό σχέδιο για την ακρίβεια: Τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση
Επιπλέον, ανέφερε ότι στόχος είναι το πρωτογενές έλλειμμα το 2022 είναι να ανέλθει στο 2% ενώ είπε πως από την καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού έχει δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος που θα αξιοποιηθεί. Άφησε επίσης να εννοηθεί ότι θα είναι αναδρομική η ισχύς για τα υπερκέρδη των εταιριών ηλεκτρικού ρεύματος.
«Δεν πληρώνω»
Για τα κινήματα «δεν πληρώνω», ο υπουργός είπε χαρακτηριστικά ότι «έχουμε δει που μας οδήγησαν, απαιτείται ρεαλισμός, καθώς η κοινωνία έχει πάθει και έχει μάθει». Ωστόσο, ο κ. Σταϊκούρας αναγνώρισε πως ένα κομμάτι της κοινωνίας δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του.
Κόστος δανεισμού
Στη συνέχεια, δεν απέκλεισε αύξηση των επιτοκίων και είπε πως είναι πιθανό να αυξηθεί το κόστος δανεισμού της χώρας. Ερωτηθείς εάν θα δοθεί παράταση στην επιστρεπτέα προκαταβολή απάντησε πως «αυτή τη στιγμή δεν είμαστε σε αυτό το σημείο».
Εισφορά αλληλεγγύης
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως μέχρι τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς στόχος είναι η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους.
Τα μέτρα
Για την ακρίβεια στην ενέργεια και αν υπάρχουν τα χρήματα ώστε να παρθούν εθνικά μέτρα στήριξης: Για να αξιολογήσουμε τι θα κάνουμε από εδώ και πέρα πρέπει να δούμε τι έχουμε πράξει μέχρι σήμερα, και μέχρι σήμερα έχουμε χτίσει αναχώματα και γραμμές άμυνας στις φρενήρεις ανατιμήσεις που πυροδοτούν οι γεωπολιτικές εξελίξεις ώστε να προστατεύσουμε όσο γίνεται περισσότερο τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Προφανώς δεν έχουμε καλύψει όλο το κόστος αλλά έχουμε χτίσει ικανοποιητικές γραμμές άμυνας και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι πόροι που έχουν διοχετευτεί σήμερα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι περισσότεροι από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα ήταν στο 0,6% του ΑΕΠ άρα αυτό θα αντιστοιχούσε σε μια βοήθεια της τάξεως του 1 δις €, σήμερα έχουμε υπερβεί ήδη αυτό το ποσό. Εμείς συνεπώς χτίσαμε μέχρι σήμερα πέντε γραμμές άμυνας, τα 43 δις ευρώ που ήταν η στήριξη της προηγούμενης περιόδου και ενίσχυσαν το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη μειώνοντας και την ανεργία. Η δεύτερη γραμμή άμυνας είναι οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Για παράδειγμα όταν την επόμενη εβδομάδα έρθουν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ και είναι μειωμένα κατά 350 εκατομμύρια € φέτος σε σχέση με πέρυσι αυτό σημαίνει ότι τα 350 εκ. μπορούν να αξιοποιηθούν από την κοινωνία για να αντιμετωπιστεί ένα ποσοστό της αύξησης του κόστους. Τρίτη γραμμή άμυνας είναι οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους, κυρίως στους πιο ευάλωτους, μέχρι σήμερα 3,5 δις €. Τέταρτη γραμμή άμυνας είναι οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις των καυσίμων ύψους 900 εκ. € μέχρι σήμερα. Προχθές υπογράψαμε την ΚΥΑ για την επέκταση του μειωμένου diesel και για τον μήνα Μάιο, και πέμπτη γραμμή άμυνας είναι η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο ’22 συνολικού ποσοστού μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές 11,8%. Αυτές είναι οι πέντε γραμμές άμυνας που χτίσαμε μέχρι σήμερα συνδυαστικά έτσι ώστε να βοηθήσουμε όσο μπορούμε σε μια πολύ-πολύ δύσκολη συγκυρία για τα νοικοκυριά.
Για το αν θα υπάρξει φορολόγηση στα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας και αν θα έχει αναδρομική ισχύ: Να περιμένουμε λίγο, όπως απ’ ότι αντιλαμβάνομαι από τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Τσίπρα περιμένει και ο κ. Τσίπρας, να περιμένουμε λίγο να ολοκληρωθεί η άσκηση της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας και όταν ολοκληρωθεί αυτή η άσκηση προκειμένου να τεκμηριωθεί ο λόγος και η μεθοδολογία ενεργοποίησης αυτής της παρέμβασης τότε θα είμαστε έτοιμοι να νομοθετήσουμε. Άρα σε κάθε περίπτωση είναι κάτι που πρέπει να αναμένουμε την ΡΑΕ που δεν θα πάρει πολύ χρόνο. Η κυβέρνηση έχει ζητήσει από τη ΡΑΕ αναδρομικώς την αξιολόγηση όλων αυτών των μεγεθών.
Για την άνοδο των επιτοκίων των αγορών: Εάν υπήρχε κριτική στην χρονική στιγμή την οποία βγήκαμε τότε θα έπρεπε να δει κανείς τα σπρεντ των επόμενων ημερών για να καταλάβει πόσο έωλο ήταν το επιχείρημα το οποίο άκουσα από λίγους. Το ίδιο επιχείρημα δε είχαμε ακούσει τον Ιανουάριο όταν βγήκαμε για 10ετές ομόλογο και πάλι είχα ακούσει γιατί βγήκαμε έκτοτε το κόστος δανεισμού είναι πολύ ψηλότερο από τον Ιανουάριο. Άρα η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια εκτίμηση πανευρωπαϊκά ότι το κόστος δανεισμού χωρών και επιχειρήσεων θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα. Θα αυξηθεί γιατί παραμένει η γεωπολιτική ένταση αλλά ταυτόχρονα και γιατί δημοσιονομική και κυρίως η νομισματική πολιτική θα γίνονται όλο και πιο συσταλτικές. Αυτό σημαίνει ότι εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού η ΕΚΤ θα περιορίσει την παρεχόμενη ρευστότητα με μη συμβατικά μέτρα, ήδη το έχει κάνει αυτό, και κάποια στιγμή θα οδηγηθεί και σε αύξηση επιτοκίων. Δεν ξέρουμε αν θα είναι το ’22 ή το ’23 ή πόσες φορές θα είναι το ‘22 αν είναι το ’22. Τούτων δοθέντων αυτό σημαίνει ότι το κόστος δανεισμού και της χώρας θα έχει περισσότερες πιθανότητες να αυξηθεί, εμείς επιδιώκουμε να μειώνουμε το σπρέντ δηλαδή τη διαφορά του κόστους δανεισμού της χώρας από άλλες χώρες, αυτό είναι εθνική πολιτική και έχει να κάνει με μια συνετή δημοσιονομική πολιτική και μια διορατική εκδοτική στρατηγική. Συνεπώς η χώρα κατάφερε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες να αντλήσει ως μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα δύο φορές πόρους από τις αγορές, έχουμε ήδη καλύψει ένα σημαντικό μέρος περίπου 4,5 δις από τα 12 που είχαμε εκτιμήσει για φέτος. Πρέπει η χώρα να επικοινωνεί με τις αγορές, πρέπει η χώρα συστηματικά να βγαίνει στις αγορές σαν μια κανονική χώρα, όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν βγει το τελευταίο διάστημα γνωρίζοντας ότι είναι αυξημένο το κόστος δανεισμού, βεβαίως δεν έφτασε στο 2019 που το παραλάβαμε, παραμένει χαμηλότερο και με αυτά τα κριτήρια θα λειτουργήσουμε και στο μέλλον. Μη ξεχνάμε και τις μεγάλες στοχεύσεις της χώρας για το μέλλον της, επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας το ’23, έξοδος της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία το καλοκαίρι, δημοσιονομική σταθερότητα το επόμενο χρονικό διάστημα αλλά με ευελιξία προκειμένου να μπορούμε να στηρίζουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Για το καλό κλίμα στην συλλογή εσόδων από φορολογία: Δεν είναι μόνο η συλλογή εσόδων αν δει κανένας τη βιομηχανική παραγωγή, αν δει το οικονομικό κλίμα το οποίο βεβαίως πέφτει αλλά παραμένει σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο θα διαπιστώσει ότι αυτή η κρίση είναι μια κρίση που πλήττει σημαντικά την οικονομία, πλήττει σημαντικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις αλλά δεν εκτρέπει την οικονομία μας. Δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες αλλά δεν οδηγεί σε μια αντιστρεπτές καταστάσεις. Πράγματι θολώνει σημαντικά τα επιτεύγματα και τις ευοίωνες προοπτικές της χώρας αλλά δεν καταστρέφει την καλή εικόνα της οικονομίας. Υπενθυμίζω για την επιστρεπτέα προκαταβολή ότι η χώρα δανείστηκε 8,3 δις από τις αγορές βεβαίως με πολύ χαμηλό κόστος δανεισμού το προηγούμενο χρονικό διάστημα, αυτά τα 8,3 δις εμείς θα τα επιστρέψουμε στις αγορές. Δανείσαμε τις επιχειρήσεις 8,3 δις και εκτιμούμε ότι το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης θα είναι της τάξης των 3 δις € με εισπραχθέν ποσό 2,3 δις. Δηλαδή ουσιαστικά κουρέψαμε 6 από τα 8 δις τα οποία δώσαμε για βοήθεια μέσα στην υγειονομική κρίση αυτό θεωρώ ότι είναι μια σημαντική, μια γενναία παρέμβαση. Σε όσους αναζητούν ή επιζητούν ακόμα πιο γενναίο κούρεμα της επιστρεπτέας προκαταβολής ουσιαστικά ζητούν να περιορίσουμε τις δυνατότητες να βοηθήσουμε εναλλακτικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις διότι αντιλαμβάνεστε ότι δεν υπάρχουν απεριόριστοί πόροι.
Για το ποια είναι η εκτίμηση για τον ρυθμό ανάπτυξης: 3,1% αυτή είναι η εκτίμηση που έχουμε σήμερα για τον ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης του 2022. Επιβεβαιώνεται δηλαδή αυτό που σας είπα ότι πλήττεται η οικονομία, δεν είναι 4,5% που εκτιμούσαμε αλλά δεν εκτρέπεται. Να υπενθυμίσω ότι το 3,1% είναι πιο συντηρητικό από τις εκτιμήσεις που υπάρχουν για τη χώρα. Πρόσφατα το ΔΝΤ εκτίμησε ότι η ανάπτυξη της χώρας φέτος θα είναι 3,5% και η τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά 3,8% άρα βλέπετε ότι έχουμε ρεαλισμό και είμαστε αρκετά συντηρητικοί προσπαθώντας να ενσωματώσουμε αρκετές από τις αβεβαιότητες που υπάρχουν σήμερα ή θα υπάρξουν στο προσεχές μέλλον.
Για τις συστάσεις στη Γερμανία για αποθήκευση τροφίμων και αν υπάρχει κάτι που πρέπει να μας ανησυχεί: Δεν υπάρχει κάτι πρόσθετο από αυτό που γνωρίζει όλη η ελληνική κοινωνία.
Latest News
Τα τέσσερα νέα ψηφιακά εργαλεία στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής - Τι πιστεύουν οι πολίτες [γραφήματα]
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025 - Τι θα γίνει με το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο
Τα νέα εργαλεία κατά της φοροδιαφυγής - Εκδήλωση της ΑΑΔΕ με τον πρωθυπουργό [live]
Ειδική εκδήλωση της ΑΑΔΕ στο Ζάππειο Μέγαρο παρουσία Μητσοτάκη με θέμα «Σύγχρονα - Δίκαια- Αποτελεσματικά»
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
ΔΥΠΑ: Πότε λήγουν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας
Πάνω από 20.000 νέοι έχουν ήδη ξεκινήσει την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας μέσω της πρώτης δράσης του νέου ΕΣΠΑ της ΔΥΠΑ
Μέσω IRIS οι πληρωμές στον ΕΦΚΑ για ελεύθερους επαγγελματίες - Η διαδικασία
Η πληρωμή οφειλών μέσω IRIS προσφέρει άμεση πίστωση των οφειλών, χωρίς την καθυστέρηση ενός έως τεσσάρων ημερών
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής: «Σήμα» για νέες μόνιμες μειώσεις φόρων
Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής έφερε 1,8 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία το 2024 - Ανοίγει ο δρόμος για νέες μειώσεις φόρων με επίκεντρο τα μεσαία εισοδήματα
Προϋπολογισμός: Οι φόροι που θα πληρώσουμε το 2025 - Πώς θα γεμίσουν τα κρατικά ταμεία
Τι δείχνει ο προϋπολογισμός - Από πού θα προέλθει η αύξηση κατά 2,5 δισ. ευρώ των φορο-εσόδων το επόμενο έτος - ΦΠΑ και φόρος εισοδήματος θα γεμίσουν τα κρατικά ταμεία
Πάνω από 833 χιλιάδες οι άνεργοι τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΔΥΠΑ [πίνακες]
Ποιοι είναι οι επιδοτούμενοι - Η εικόνα στις Περιφέρειες
Πόσο αυξήθηκαν οι οφειλές του δημοσίου στους ιδιώτες - Τι συμβαίνει στα νοσοκομεία [πίνακες]
Νέα άνοδος για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στα νοσοκομεία - Οι συγκεκριμένες υποχρεώσεις περιλαμβάνουν ποσά clawback και rebate εκτιμώμενου ύψους 1,316 δισ. ευρώ
Ποιοι θα πληρώσουν λιγότερο φόρο το 2025
Οι κερδισμένοι των νέων φορολογικών δηλώσεων - Πώς αντιμετωπίζει η Εφορία τους εργαζόμενους με μπλοκάκι και τις ανακαινίσεις κατοικιών