Αποτελεί μία από τις ανορθόδοξες πρακτικές του Ίλον Μασκ – που μέχρι στιγμής πάντως φαίνεται πως αποδίδει: Όταν έχει μια επιχειρηματική ιδέα, ο πλουσιότερος άνθρωπος στη Γη δεν διαμορφώνει επιχειρηματικό πλάνο.
Όπως σημειώνει το CNBC, τα τελευταία 20 χρόνια ο Μασκ έχει δημιουργήσει ή συμβάλει στη δημιουργία μιας σειράς επιτυχημένων εταιρειών, από την PayPal έως την Tesla και τη SpaceX. Και αυτό, χωρίς να ακολουθήσει τον βασικό «άγραφο κανόνα» του επιχειρείν, χωρίς δηλαδή να καταστρώσει ένα επιχειρηματικό πλάνο.
«Πάντα λάθος»
Ο Μασκ παραδέχτηκε ότι έχει απορρίψει την ιδέα της διατύπωσης γραπτώς ενός «οδικού χάρτη» που συνήθως καθορίζει τους στόχους μιας εταιρείας, στο συνέδριο South by Southwest το 2018. «Είχα ένα επιχειρηματικό σχέδιο πολύ παλιά, στις μέρες της Zip2», είπε. «Αλλά αυτά τα πράγματα είναι πάντα λάθος, οπότε δεν ασχολήθηκα με τα επιχειρηματικά πλάνα μετά από αυτό».
Η Zip2 ήταν η πρώτη μεγάλη start-up του Μασκ: Ιδρυτές ήταν ο ίδιος και ο αδελφός του, Κίμπαλ. Ιδρυθείσα 26 ολόκληρα χρόνια πριν, η εταιρεία βοηθούσε τις εφημερίδες να σχεδιάζουν οδηγούς πόλης. Δεν επρόκειτο ακριβώς για αποτυχία — μετά από τέσσερα χρόνια, τα αδέλφια πούλησαν τη Zip2 στην Compaq για 307 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά.
Αλλά αυτά τα τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με το CNBC, έπεισαν τον Μασκ ότι σπάνια τα πράγματα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο στον κόσμο των start-ups. Έτσι πριν ξεκινήσει την επόμενη εταιρεία του, την X.com η οποία τελικά συγχωνεύθηκε με την ανταγωνιστική Confinity για να «γεννηθεί» η PayPal , ο Μασκ αποφάσισε να αποκοπεί πλήρως τη λογική της κατάστρωσης επιχειρηματικού σχεδίου.
Η PayPal πουλήθηκε στην eBay το 2002.
Διαφωνίες
Πολλοί ειδικοί και επιχειρηματίες διαφωνούν με τη στρατηγική του Μασκ: Η έλλειψη επιχειρηματικού σχεδίου αναφέρεται συχνά ως ένα από τα πιο κοινά λάθη που μπορεί να κάνει ένας επιχειρηματίας.
Ο Μαρκ Κούμπαν, ένας άλλος δισεκατομμυριούχος, λέει ότι πιστεύει στα επιχειρηματικά σχέδια και διεξάγει συχνά εκτεταμένη έρευνα πριν ξεκινήσει ή επενδύσει σε μια επιχείρηση. Για αυτόν, το κλειδί είναι να παραμένει το πλάνο ανοιχτό σε αλλαγές, ώστε να μπορεί κανείς να προσαρμοστεί αν το αρχικό σχέδιο αρχίσει να πηγαίνει στραβά.
Ο επίσης δισεκατομμυριούχος Ρίτσαρντ Μπράνσον είναι τεράστιος υποστηρικτής της κατάστρωσης επιχειρηματικών σχεδίων. «Ένα επιχειρηματικό πλάνο δε χρειάζεται να είναι μια μακροσκελής, καλά μελετημένη πρόταση», έγραψε κάποτε. «Μπορεί να είναι τόσο απλό όσο μερικές σημειώσεις σε ένα σημειωματάριο ή ένα σκαρίφημα στο πίσω μέρος ενός φακέλου».
Ο Μπράνσον ξεκαθαρίζει πάντως ότι δεν χρειάζεται να περιμένει κανείς μέχρι να έχει ένα επίσημο, τελειοποιημένο σχέδιο ώστε να ξεκινήσει μια επιχείρηση – άποψη που υποστηρίζουν και άλλοι δισεκατομμυριούχοι όπως ο συνιδρυτής της Meta Μαρκ Ζούκεμπεργκ και ο συνιδρυτής του LinkedIn Ρέιν Χόφμαν, όπως σημείωνε το CNBC Make It στο 2017.
Επιμένει ο Μασκ
Ο Ίλον Μασκ όμως επιμένει: Αντί να καταστρώνουν επιχειρηματικά πλάνα οι επίδοξοι επιχειρηματίες θα πρέπει να κάνουν στον εαυτό τους μερικές απλές ερωτήσεις πριν ξεκινήσουν, όπως αν αυτό που ετοιμάζονται να υλοποιήσουν έχει νόημα.
«Αν ποτέ νιώθεις ότι (αυτό που πας να κάνεις) είναι πολύ εύκολο, τότε μάλλον είναι», λέει ο Μασκ.
Latest News
Οι ευρωπαικές επιχειρήσεις μειώνουν θέσεις εργασίας
Απολύσεις που ξεπερνούν τις 22.000 θέσεις έχουν προαναγγείλει αρκετές ευρωπαικές εταιρείες απο τις αρχές Αυγούστου
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν