Σμμαχίες «κλειδώνουν» και διαπραγματεύσεις κορυφώνονται στην τελική ευθεία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Το ενδιαφέρον που έχουν εκδηλώσει στο κατώφλι της πρώτης φάσης πάνω από 15 ελληνικοί και ξένοι όμιλοι, διεθνή funds και μεγάλοι επενδυτές ιδιωτικών κεφαλαίων είναι πρωτοφανές, όμως για τους γνωρίζοντες τη δυναμική του asset δεν αποτελεί έκπληξη. Βεβαίως, ο χάρτης του επενδυτικού ενδιαφέροντος, που σύμφωνα με εκτιμήσεις θα εκτοξεύσει το τίμημα σε επίπεδα άνω των 2,5 δισ. ευρώ, θα συμπληρωθεί με την υποβολή ενδιαφέροντος που μετά από μικρή παράταση εκπνέει στις 5 Μαΐου.
Ο διαγωνισμός και οι όροι
Ο σχεδιασμός του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ είναι τέτοιος ώστε να προσελκύσει μεγάλα πορτοφόλια και διεθνές ενδιαφέρον. Αυτό καθρεφτίζεται και στους όρους, καθώς οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαθέτουν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων για την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατ. ή, εφόσον πρόκειται για funds, κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Η πρόσφατη τροποποίηση με την οποία περιορίστηκε από το 20% στο 10% το ποσοστό άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής σε αντίστοιχη οδική παραχώρηση άνοιξε τη βεντάλια των ενδιαφερομένων.
Παραδοσιακοί ευρωπαϊκοί όμιλοι με εμπειρία στη διαχείριση παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων, όπως η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa και η γνωστή στη χώρα μας Vinci, είναι πολύ κοντά στη συμμετοχή, ενώ ο φάκελος της διαδικασίας μπήκε και στο ραντάρ της ιταλικής Autostrade.
Στρατηγικές συνεργασίες
Τις προοπτικές του διαγωνισμού διερευνούν επενδυτικά σχήματα, όπως η Roadis της καναδικής PSP Investments, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία του κόσμου, η γερμανική Allianz, το αμερικανικό DIG Capital Partners και ο γαλλικός όμιλος Ardian.
Ισχυρό «παρών» ετοιμάζονται να δώσουν οι ελληνικοί όμιλοι που εξετάζουν στρατηγικές συνεργασίες με ισχυρούς ξένους παίκτες.
Οι μέτοχοι της υφιστάμενης παραχώρησης, Ομιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, που θεωρούνται ως οι «σίγουροι» εξαρχής, θα επιδιώξουν από κοινού και με νέο σύμμαχο να μηδενίσουν το κοντέρ για τη νέα φάση.
Πρόκειται να χρηματοδοτήσουν τη συμμετοχή τους στην επένδυση από τα χρήματα που θα υπάρχουν στα ταμεία της Αττικής Οδού, στο κλείσιμο της παραχώρησης.
Πολύ στενά τα χρονικά περιθώρια
Μένει να δούμε τι θα κληρώσει τελικά με η γαλλική Egis, που συμμετέχει μεν στην υφιστάμενη κοινοπραξία, όμως βρίσκεται κοντά και στον Ομιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον οποίο διεκδίκησε και κέρδισε τον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό. Ο Ομιλος Κοπελούζου αναμένεται να μετέχει σε κοινοπραξία με την αυστραλιανή Macquarie, που πρόσφατα απέκτησε το 49% των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ το παζλ της συμμετοχής θα περιλαμβάνει και κατασκευαστική εταιρεία.
Τα χρονικά περιθώρια είναι ήδη πολύ στενά, δεδομένου ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει στα τέλη του 2024 και η νέα, διάρκειας 25 ετών, θα πρέπει να πάρει τη σκυτάλη. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η διαδικασία να προχωρήσει χωρίς αναβολές, προκειμένου εντός του 2023 να υπάρχει ανάδοχος.
Ανθεκτικότητα εν μέσω πανδημίας
Η Αττική Οδός είναι σήμερα ένα από τα πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως σε διαδικασία αξιοποίησης και ο πιο κερδοφόρος παραχωρημένος αυτοκινητόδρομος της χώρας.
Τα έσοδα από διόδια, κατά την τελευταία δεκαπενταετία, προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατ. Μέσα στην πανδημία επέδειξε ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, φτάνοντας το δεύτερο εξάμηνο του 2021 στα προ Covid επίπεδα.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ