Μετά από ένα Σαββατοκύριακο έντονων αντιπαραθέσεων, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αν και στοχεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα εμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει αργό πετρέλαιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Bloomberg, το μπλοκ θα καταργήσει την προτεινόμενη απαγόρευση σε πλοία ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, ωστόσο διατηρεί ακόμα στο προσχέδιο της συμφωνίας τη διάταξη για απαγόρευση της ασφάλισης, κάτι που εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στις εξαγωγές.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Ελλάδα, της οποίας η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία, ήταν μεταξύ των κρατών μελών που άσκησαν πιέσεις να αποσυρθεί από το έκτο πακέτο κυρώσεων η διάταξη περί εξαγωγών σε τρίτες χώρες. Και επισημαίνει ότι κεντρικό στοιχείο για την απόρριψη της πρότασης, ήταν η έλλειψη ενιαίας θέσης μεταξύ των κρατών της Ομάδας των Επτά.
Όπως είχε γράψει ο ΟΤ, η πρόταση που εξετάζει η Κομισιόν και αφορά στην απαγόρευση σε ένα μήνα όλων των υπηρεσιών ναυτιλίας, μεσιτείας, ασφάλισης και χρηματοδότησης που προσφέρονται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως, θα λειτουργήσει εις βάρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας δεξαμενοπλοίων. Στο βαθμό που θα τεθεί σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο το μόνο που θα καταφέρει όπως εκτιμούν στα ΝΕΑ ναυτιλιακοί και ναυλομεσιτικοί παράγοντες, είναι η ίδια η ΕΕ «να πυροβολήσει τα πόδια της», καθώς θα απαγορεύσει στη ευρωπαϊκή ναυτιλία να συμμετέχει στο εμπόριο ρωσικού αργού προς τρίτες χώρες το οποίο όμως θα αναλάβουν άλλες ναυτιλιακές εταιρείες εκτός της ΕΕ όπως κινεζικές, ινδικές, του Χονγκ Κονγκ κ.α.
«Το μέτρο αυτό θα περιόριζε ακόμα περισσότερο τις εξαγωγές της Μόσχας — μια ζωτικής σημασίας πηγή σκληρού νομίσματος — ειδικά δεδομένου ότι οι Έλληνες κατέχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως με βάση τη χωρητικότητα» αναφέρει το Bloomberg.
Οι αντιρρήσεις
Αντιρρήσεις στο νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχουν μόνο οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που είναι εξαρτημένες από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και οι ναυτιλιακές δυνάμεις, με προεξάρχουσα την Ελλάδα.
Προσχέδιο των ευρωπαϊκών προτάσεων που επικαλούνται οι Financial Times απαγορεύει στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, κάτι στο οποίο αντιτάχθηκε η Ελλάδα, της οποίας ο στόλος αντιπροσωπεύει το ήμισυ της χωρητικότητας υπό σημαία ΕΕ, ανέφεραν διπλωμάτες.
Άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, αντέδρασαν στην πρόταση για απαγόρευση παροχής εταιρικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λογιστικής, στους Ρώσους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος έθεσαν ερωτήματα σχετικά με την απαγόρευση μεταφοράς πετρελαίου προς τρίτες χώρες, λέγοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα βοηθήσει απλώς τους ανταγωνιστές της Ευρώπης.
Η πρόταση της Κομισιόν
Η πρόταση της Κομισιόν, η οποία χρειάζεται την ομόφωνη υποστήριξη και των 27 χωρών για να τεθεί σε ισχύ, περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση των προμηθειών ρωσικού αργού πετρελαίου σε έξι μήνες και προϊόντων διύλισης έως το τέλος του 2022. Προτείνει, επίσης, να απαγορευτεί εντός μηνός κάθε ναυτιλιακή, ναυλομεσιτική, ναυτασφαλιστική και χρηματοδοτική υπηρεσία που προσφέρεται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Latest News
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ
Πώς η Κίνα στηρίζει τη χρηματιστηριακή αγορά μέσω ναυτιλίας
Προγράμματα επαναγοράς μετοχών από κολοσσούς όπως η Cosco Shipping και η China Merchants