Η κορυφαία αεροναυπηγική και αεροδιαστημική εταιρεία Boeing ιδρύθηκε το 1916 στο Σιάτλ της Πολιτείας της Ουάσιγκτον, στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Το 2001 μετέφερε τα κεντρικά γραφεία και τη διοικητική της βάση στο Σικάγο. Ήταν μια επιχειρηματική κίνηση που επικρίθηκε σφόδρα. Τώρα ανακοίνωσε ότι μεταφέρει πάλι την έδρα της ακόμη ανατολικότερα, σε ένα προάστιο της πρωτεύουσας των ΗΠΑ, Ουάσιγκτον. Και οι ειδικοί θεωρούν ότι διαπράττει ένα ακόμα μεγαλύτερο λάθος.
Μετακινούμενη στο Άρλινγκτον της Βιρτζίνια πυροδότησε και πάλι τις φήμες ότι πετά λευκή πετσέτα στην κόντρα της με τη μεγάλη της ανταγωνίστρια, την ευρωπαϊκή κοινοπραξία Airbus. Μεταφέροντας το επιτελείο της στη σκιά τόσο του Πενταγώνου όσο και του Κογκρέσου, η Boeing μοιάζει να παραδέχεται ότι έχει χάσει τη μάχη με την Airbus σε εμπορικό επίπεδο και ότι επιλέγει να λογίζεται κυρίως ως μια εργολήπτρια εταιρεία που συνεργάζεται με την αμερικανική κυβέρνηση, διεκδικώντας συμβόλαια αμυντικής και αεροδιαστημικής φύσεως.
«Το γεγονός ότι η ανακοίνωση για μετακίνηση της Boeing στην Ανατολική Ακτή έγινε την ίδια εβδομάδα κατά την οποία η εταιρεία αποκάλυψε ότι αυξάνει την παραγωγή εμπορικών αεροσκαφών στο εργοστάσιο του Μομπάιλ, στην Αλαμπάμα, ουδόλως αλλάζει την εντύπωση που έχει δημιουργηθεί», σημειώνει ο ρεπόρτερ του CNN Business Κρις Άιζιντορ.
«Τη μια στιγμή η εταιρεία λέει “θα κατασκευάζω περισσότερα επιβατικά τζετ”. Την άλλη λέει “μεταφέρομαι στο Πεντάγωνο και στο Κογκρέσο για να υπογράψω περισσότερα αμυντικά συμβόλαια”. Είναι μια μεγάλη αντίφαση», δήλωσε στο αμερικανικό δίκτυο ο διευθυντής της AeroDynamic Advisory, Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, η οποίος θεωρείται ως ένας εκ των εγκυρότερων αναλυτών σε θέματα αεροδιαστημικής και άμυνας.
Η ίδια η Boeing εξάλλου, σε ανακοίνωση που μοίρασε στον τύπο σημειώνει ότι η μετακίνησή της στο Άρλινγκτον σχεδιάστηκε «για να φέρει την εταιρεία πιο κοντά στους πελάτες και τους μετόχους της και για να βελτιώσει την πρόσβασή της σε ταλέντα παγκοσμίου κλάσεως στον τομέα της μηχανολογίας και της τεχνολογίας».
«Δεν ήταν έκπληξη»
Για τον Ρίτσαρντ Αμπουλάφια η στρατηγική απόφαση της Boeing να μεταφέρει το διοικητικό επιτελείο της στο Άρλινγκτον δεν αποτέλεσε έκπληξη. Ήταν, ωστόσο, μια απογοήτευση.
«Θα ήταν σπουδαία ένεση ηθικού αν η εταιρεία εξέφραζε την ισχυρή της βούληση να επανεστιάσει την προσοχή της στην άσχημα παραμελημένη κατασκευή αεροσκαφών. Φανταστείτε μια μεγάλη δύναμη να ανακοινώνει ότι επιστρέφει στις ρίζες, εκεί απ’ όπου ξεκίνησε. Είναι απογοητευτικό, είναι ο δρόμος που η Boeing δεν έπρεπε να πάρει», σημείωσε ο Αμπουλάφια.
«Είναι γνωστά τα προβλήματα μηχανολογικής φύσεως που ταλαιπώρησαν τη Boeing τα τελευταία χρόνια και τα οποία γέννησαν ερωτηματικά και αμφιβολίες για την ποιότητα των προϊόντων της εταιρείας», σημειώνει ο ρεπόρτερ του CNN Business.
Ο Κρις Άιζιντορ αναφέρεται στα αεροπορικά δυστυχήματα των δύο 737 Max, που συνετρίβησαν με διαφορά ολίγων μηνών τον Οκτώβριο του 2018 και το Μάρτιο του 2019 και στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους. Τα δυστυχήματα αυτά ανάγκασαν την αμερικανική εταιρεία να καθηλώσει για 20 μήνες στο έδαφος τα πολύ δημοφιλή αεροσκάφη του τύπου αυτού.
Προκάλεσαν, εξάλλου, τα τραγικά αυτά περιστατικά μια από τις πλέον δαπανηρές ζημιές στην παγκόσμια επιχειρηματική ιστορία, καθώς κόστισαν στη Boeing περισσότερα από 20 δισ. δολάρια. Δίχως να συνυπολογίσει κανείς άλλα συναφή προβλήματα που προκλήθηκαν, με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις και τις έκτακτες οικονομικές επιβαρύνσεις σε όλους τους άλλους τύπους επιβατικών αεροσκαφών του ομίλου.
«Τι παραπάνω γυρεύει;»
«Αν και το Max επέστρεψε πλέον στους αιθέρες και μεταφέρει επιβάτες στις περισσότερες αγορές του πλανήτη, δεν κατάφερε να λύσει ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα για την Boeing: το ότι η εταιρεία έχει μείνει σαφώς πίσω από την Airbus σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις και τις παραδόσεις εμπορικών αεροσκαφών, ιδιαιτέρως των αεροσκαφών μικρομεσαίου μεγέθους», μεταδίδει το CNN.
Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι πλησιάζοντας πιο κοντά στο Πεντάγωνο και στο αμερικανικό Κογκρέσο θα δώσει περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης στους κλάδους της άμυνας και του διαστήματος. Αλλά και στους τομείς αυτούς η εταιρεία θα πρέπει να ανταγωνιστεί άλλους μεγάλους διεκδικητές κρατικών αμυντικών συμβολαίων, όπως είναι η Lockheed και η Raytheon. Θα πρέπει να τα βγάλει επίσης πέρα και με νέες και φιλόδοξες εταιρείες στον αεροδιαστημικό κλάδο, όπως είναι η SpaceX του πληθωρικού Ίλον Μασκ.
Επιπλέον, η μετακίνηση σε προάστιο της πρωτεύουσας δεν θα φέρει μεγάλα επιπλέον ευεργετήματα στη Boeing, κατά τον Ρον Επστάιν της Bank of America. Ο αναλυτής σε θέματα αεροδιαστημικής της τράπεζας θυμίζει ότι η εταιρεία έχει ήδη σχεδόν 100 λομπίστες στην αμερικανική κυβέρνηση. Και επίσης έναν διόλου ευκαταφρόνητο ετήσιο προϋπολογισμό 13,4 εκατ. δολαρίων για να προωθεί την επωνυμία της (τα στοιχεία είναι από την ιστοσελίδα του Center for Responsive Politics’ Open Secrets, που παρακολουθεί το «lobbying» στις ΗΠΑ).
Ο Επστάιν θέλει να πει ότι η Boeing είναι ήδη η πέμπτη ιδιωτική εταιρεία σε ό,τι αφορά την αξία συμβολαίων που υπογράφει με την αμερικανική κυβέρνηση. «Δεν πιστεύω ότι μπορεί να κατηγορήσει κανείς τη Boeing ότι δεν έχει επαρκή παρουσία στην Ουάσιγκτον. Γι’ αυτό όταν έμαθα τα νέα ότι μετακινείται προς τα εκεί, έξυνα με απορία το κεφάλι μου. Τι είναι άραγε εκείνο που τους σπρώχνει προς την πρωτεύουσα;», σημειώνει ο αναλυτής.
«Αλλάξτε κουλτούρα τώρα»
«Η επιχειρηματική μας κουλτούρα μάς υποχρεώνει να φέρουμε όσο πιο κοντά μπορούμε τη συνεργασία όλων των στελεχών μας, από τα υψηλότερα διοικητικά κλιμάκια της εταιρείας μέχρι τα μηχανολογικά σχεδιαστήρια και τις μονάδες παραγωγής», εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβιντ Κάλχουν.
Οι αναλυτές, ωστόσο, και οι ασκούντες κριτική στα μέσα ενημέρωσης αναρωτιούνται αν ο αμερικανικός όμιλος διαθέτει την ενδεδειγμένη εταιρική κουλτούρα. Και όχι μόνο. Την περασμένη εβδομάδα ο Ντόμναλ Σλάτερι, διευθύνων σύμβουλος της Avolon που είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ενοικιάσεως (leasing) αεροσκαφών στον κόσμο και μείζονα πελάτισσα της Boeing, εξέφρασε την άποψη ότι εκείνο που χρειάζεται η εταιρεία αλλαγή κουλτούρας. Ίσως και αλλαγή ηγεσίας!
«Νομίζω ότι πρέπει να παραδεχθούμε ότι η Boeing έχει χάσει τον προσανατολισμό της», απεφάνθη ο Σλάτερι μιλώντας στη συνδιάσκεψη Airfinance Journal που διοργανώθηκε την περασμένη Πέμπτη στο Δουβλίνο. Ο μάνατζερ έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι η Boeing έχει μια μεγάλη ιστορία πίσω της. «Κατασκευάζουν σπουδαία αεροσκάφη. Αλλά λέγεται ότι η κουλτούρα τρώει την στρατηγική για πρωινό. Κι αυτό είναι που συνέβη στην Boeing».
Latest News
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια