Η περιοχή του Αλμυρού Βόλου αναμένεται να φιλοξενήσει μία από τις πιο σύγχρονες και «πράσινες» βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Ελλάδας. Εκεί η Βιοχάλκο σχεδιάζει να δημιουργήσει μια μονάδα κατασκευής πλωτήρων για θαλάσσια αιολικά πάρκα, με ενσωματωμένο τον πυλώνα της ανεμογεννήτριας, μια παγκοσμίως πρωτοποριακή επένδυση, ύψους 70 με 100 εκατ. ευρώ, βασισμένη σε τεχνολογία αιχμής.
Ήδη έχει κατατεθεί αίτημα στις Βρυξέλλες για πιθανή ένταξη σε κάποιο από τα ευρωπαϊκά προγράμματα καινοτομίας που τρέχουν στην ΕΕ ενώ σύντομα αναμένεται να υποβληθεί η αίτηση στο Enterprise Greece προκειμένου να υπαχθεί στις εμβληματικές στρατηγικές επενδύσεις.
Η Βιοχάλκο, από τις κορυφαίες εταιρείες επεξεργασίας μετάλλων στην Ευρώπη, με ετήσιο κύκλο εργασιών 5,37 δισ. ευρώ (2021), εγκαταστάσεις παραγωγής σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρεια Μακεδονία, Ηνωμένο Βασίλειο και συμμετοχές σε αντίστοιχες εταιρείες σε Τουρκία, Ρωσία και Ολλανδία _ σκοπεύει να δημιουργήσει στη Θεσσαλία ένα δίκτυο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων (cluster) με επίκεντρο τη Sovel, μια από τις παραγωγικές μονάδες του ομίλου της Σιδενόρ (κλάδος της Βιοχάλκο στον τομέα του χάλυβα), με το …βλέμμα στην επόμενη ημέρα της ενεργειακής αγοράς.
Στο βιομηχανικό συγκρότημα της Sovel στον Αλμυρό (περιλαμβάνει χαλυβουργείο, ελασματουργείο, μονάδα παραγωγής πλεγμάτων και βοηθητικές μονάδες) σχεδιάζεται η παραγωγή για πρώτη φορά παγκοσμίως, πλωτήρων για υπεράκτια πλωτά αιολικά πάρκα με ενσωματωμένο τον πυλώνα της ανεμογεννήτριας (δεν θα περιλαμβάνονται τα πτερύγια, τα οποία απαιτούν εξειδικευμένη τεχνολογία). Για την παραγωγή τους θα αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία της Σωληνουργείας Κορίνθου για την επεξεργασία του χάλυβα και της Cynergy για την κατασκευή των καλωδίων.
Η κάθε πλωτή κατασκευή, αφού ολοκληρώνεται, θα ρυμουλκείται ολόκληρη στο θαλάσσιο σημείο όπου θα χωροθετείται το αιολικό πάρκο. Και καθώς πρόκειται για τεράστιες κατασκευές, οι οποίες δύσκολα μεταφέρονται σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετούν επενδύσεις εντός της Μεσογείου, ενώ για έργα σε πιο μακρινές περιοχές θα μεταφέρονται σε κομμάτια. Πάντως, οι εγκαταστάσεις της Sovel στον Αλμυρό Μαγνησίας διαθέτουν ήδη λιμενικές εγκαταστάσεις, οι οποίες μάλιστα σχεδιάζεται να αναβαθμιστούν και να επεκταθούν.
Αναπτυσσόμενη η αγορά των πλωτών αιολικών
Η Βιοχάλκο στοχεύει στη νέα αναπτυσσόμενη αγορά των πλωτών αιολικών πάρκων, ωστόσο θα εκκινήσει το νέο project αφού πρώτα ξεκαθαρίσει το θεσμικό πλαίσιο για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα και το project υπαχθεί στις εμβληματικές στρατηγικές επενδύσεις. Από τη στιγμή που θα πάρει το «πράσινο φως» απαιτείται περίπου μια διετία προκειμένου να αδειοδοτηθεί και να ξεκινήσει η παραγωγή, η οποία εκτιμάται ότι θα φτάσει στις 120 πλωτές ανεμογεννήτριες τον χρόνο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι θα είναι η πρώτη βιομηχανική μονάδα παραγωγής πλωτών ανεμογεννητριών παγκοσμίως, καθώς έως σήμερα η παραγωγή τους δεν έχει βιομηχανοποιηθεί. Άλλωστε από τα 33,9 GW θαλάσσιων αιολικών πάρκων που βρίσκονταν σε λειτουργία έως το τέλος του 2021 μόλις τα 0,07 GW ήταν πλωτά. Ειδικότερα, έως τα τέλη του προηγούμενου έτους, στις ευρωπαϊκές θάλασσες βρίσκονταν εγκατεστημένες 5.566 ανεμογεννήτριες, από τις 6.000 που λειτουργούσαν παγκοσμίως, αριθμός που εκτιμάται ότι θα φτάσει τις 150.000 το 2050, εκ των οποίων 15% με 20% θα είναι πλωτές, τεχνολογία που θεωρείται και η πιο κατάλληλη για τα βαθιά νερά του Αιγαίου, από ότι οι ανεμογεννήτριες σταθερού πυθμένα.
Όπως εκτιμά το Norwegian Offshore Wind Cluster (NOWC) του εθνικού επιχειρηματικού δικτύου της Νορβηγίας για τα υπεράκτια πάρκα που πρωτοστατεί στον κλάδο διεθνώς, η παγκόσμια τάση πλέον οδηγεί τη βιομηχανία των υπεράκτιων πάρκων σε βαθύτερα νερά, με την τεχνολογία των πλωτών ανεμογεννητριών.
Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, στελέχη του NOWC, έπειτα από συνάντηση που είχαν στην Αθήνα με εκπροσώπους ελληνικών επιχειρήσεων τον περασμένο Δεκέμβριο, μιλώντας σε δημοσιογράφους, είχαν αναφερθεί στη δυναμική της δημιουργίας ενός «logistic hub» στην Ελλάδα, το οποίο θα έδινε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη χώρα. Μάλιστα, είχαν επισημάνει ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί στη Μαγνησία όπου βρίσκεται το εργοστάσιο της Sovel της Βιοχάλκο, η οποία είναι παλιός …γνώριμος των Νορβηγών καθώς ήδη συμμετέχει σε πολλά έργα στη Βόρεια Θάλασσα.
Ποιοι βάζουν πλώρη για τα ελληνικά νερά
Οι προοπτικές που ανοίγονται για επενδύσεις σε πλωτά αιολικά πάρκα στην Ελλάδα είναι τεράστιες. Η παγκόσμια υπεράκτια αιολική ισχύς αυξάνεται 30% ετησίως, την τελευταία δεκαετία ενώ βρίσκεται και στον …πυρήνα της ευρωπαϊκής πολιτικής για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία, με τη Κομισιόν να έχει θέσει τον πήχη στα 450 GW έως το 2050. Για την Ελλάδα η κυβέρνηση βάλει στόχο την υλοποίηση θαλάσσιων πάρκων 2 GW έως τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας. Ωστόσο, η αγορά, ελληνική και ξένη, βρίσκεται σε αναμονή εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο, για το θεσμικό πλαίσιο που θα ανοίξει τον δρόμο των επενδύσεων.
Πέρα από όλα τα εγχώρια ενεργειακά «τζάκια» που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στους αέρηδες του Αιγαίου, μεγάλο είναι και το ενδιαφέρον ξένων «παικτών», από τη Βρετανία, τη Νορβηγία, την Ισπανία κ.ά. Η λίστα των εταιρειών που διερευνούν την ελληνική αγορά είναι μεγάλη: η ισπανική Iberdrola, η Ideol, η Innogy, οι αμερικανικές Principal Power, Quantum και BlueFloat, η δανέζικη Copenhagen Investment Partners (CIP), η ολλανδική Shell, η γαλλική Total, η νορβηγική Equinor κ.ά.
Σε θέση μάχης βρίσκεται ήδη η ΤΕΡΝΑ που χαράσσει τη στρατηγική της για ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων, δυναμικότητας άνω του 1,5 GW σε βάθος δεκαετίας, σε συνεργασία με την Ocean Winds (σύμπραξη της πορτογαλικής EDP και της γαλλικής ENGIE). Το ίδιο και η «Μυτιληναίος» με τη CIP. Επίσης, ο όμιλος Κοπελούζου και η RF Energy (συμφερόντων Φειδάκη και Ρέστη) με όχημα μια νέα κοινή εταιρεία, την «Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα Αιγαίου Α.Ε.», σχεδιάζουν να αναπτύξουν θαλάσσια πάρκα 850 MW, με αρχική «μαγιά» δύο παλιές άδειες για offshore πάρκα ανοιχτά της Λήμνου και της Αλεξανδρούπολης που είχαν διασφαλίσει το 2012, πριν οι διαδικασίες «παγώσουν»/ Επίσης, σε αναζήτηση συμμαχιών για ανάπτυξη θαλάσσιων αιολικών πάρκων βρίσκονται η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, η ΕΝΤΕΚΑ, η ResInvest κ.ά.
Latest News
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα
Aπειλούνται εκατομμύρια ζωές από την κλιματική αλλαγή
Έρευνα κάνει μακάβριες προβλέψεις για το πώς η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να προκαλέσει τον θάνατο εκατομμυρίων ατόμων
ΔΕΔΔΗΕ: Η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ σε μία εφαρμογή
Η νέα εφαρμογή τυ ΔΕΔΔΗΕ δείχνει πόση ενέργεια παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλη την Ελλάδα