Η Ευρωπαϊκή Ενωση πρόκειται να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, έπειτα από ένα Σαββατοκύριακο έντονων αντιπαραθέσεων, αν και στοχεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα εμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει αργό πετρέλαιο.Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Bloomberg, η ΕΕ θα αποσύρει την προτεινόμενη απαγόρευση σε πλοία ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, ωστόσο διατηρεί ακόμα στο προσχέδιο της συμφωνίας τη διάταξη για απαγόρευση της ασφάλισης, κάτι που εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στις εξαγωγές.
Οπως αναφέρουν παράγοντες των ναυτασφαλίσεων στα «ΝΕΑ», η ΕΕ φαίνεται να κρατάει τη διάταξη που απαγορεύει την ασφάλιση πλοίων που θα μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και προς τρίτες χώρες, όπως και την ασφάλιση του φορτίου. Αυτό σημαίνει ότι οι μεγάλες ναυτασφαλιστικές αγορές της Μεγάλης Βρετανίας και της Σκανδιναβίας δεν θα μπορούν να ασφαλίσουν κανένα πλοίο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο προς τρίτες χώρες, ανεξαρτήτως σημαίας του πλοίου και εθνικότητας της εταιρείας διαχείρισης.
Επίσης, σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες και οι αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί Προστασίας και Αποζημίωσης (Protection and Indemnity – P & I Club), δεν θα μπορούν να ασφαλίσουν τα πλοία για αστική ευθύνη έναντι τρίτων. Ετσι, σε περίπτωση κάποιου συμβάντος το πλοίο θα είναι ανασφάλιστο και ο πλοιοκτήτης ή διαχειριστής και ο ναυλωτής θα φέρουν όλη την ευθύνη.
Οι πιέσεις
Οπως αναφέρει το Bloomberg, η Ελλάδα, της οποίας η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία, ήταν μεταξύ των κρατών – μελών που άσκησαν πιέσεις να αποσυρθεί από το έκτο πακέτο κυρώσεων η διάταξη περί εξαγωγών σε τρίτες χώρες. Και επισημαίνει ότι κεντρικό στοιχείο για την απόρριψη της πρότασης ήταν η έλλειψη ενιαίας θέσης μεταξύ των κρατών της Ομάδας των Επτά.
Επίσης άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, αντέδρασαν στην πρόταση για απαγόρευση παροχής εταιρικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λογιστικής, στους Ρώσους. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος έθεσαν ερωτήματα σχετικά με την απαγόρευση μεταφοράς πετρελαίου προς τρίτες χώρες, λέγοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα βοηθήσει απλώς τους ανταγωνιστές της Ευρώπης. Ναυτιλιακοί παράγοντες που μίλησαν πρόσφατα στα «ΝΕΑ» ανέφεραν ότι εάν υιοθετούνταν ένα τέτοιο μέτρο, θα ήταν σαν η ίδια η ΕΕ να πυροβολούσε τα πόδια της.
Στον βαθμό που θα τεθεί σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο, το μόνο που θα καταφέρει, όπως εκτιμούν στα «ΝΕΑ» ναυτιλιακοί και ναυλομεσιτικοί παράγοντες, είναι η ίδια η ΕΕ «να πυροβολήσει τα πόδια της», καθώς θα απαγόρευε στην ευρωπαϊκή ναυτιλία να συμμετέχει στο εμπόριο ρωσικού αργού προς τρίτες χώρες, το οποίο όμως θα αναλάμβαναν άλλες ναυτιλιακές εταιρείες εκτός της ΕΕ, όπως κινεζικές, ινδικές, του Χονγκ Κονγκ κ.ά.
Η πρόταση της Κομισιόν
Η πρόταση της Κομισιόν, η οποία χρειάζεται την ομόφωνη υποστήριξη και των 27 χωρών για να τεθεί σε ισχύ, περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση των προμηθειών ρωσικού αργού πετρελαίου σε έξι μήνες και προϊόντων διύλισης έως το τέλος του 2022. Προτείνει, επίσης, να απαγορευτεί εντός μηνός κάθε ναυτιλιακή, ναυλομεσιτική, ναυτασφαλιστική και χρηματοδοτική υπηρεσία που προσφέρεται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε άλλες χώρες εκτός της ΕΕ.
Αυτή η δεύτερη πρόταση, όπως έχουν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ», θα λειτουργήσει εις βάρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας δεξαμενοπλοίων καθώς ναυτιλιακές εταιρείες εκτός της ΕΕ, όπως κινεζικές, ινδικές, του Χονγκ Κονγκ, θα αναλάβουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Απαγόρευση ασφάλειας
Η ΕΕ φαίνεται να κάνει πίσω σε αυτό, διατηρεί όμως τη διάταξη απαγόρευσης ασφάλισης για ρωσικά φορτία που μεταφέρονται σε τρίτες χώρες. Αυτή η διάταξη αναμένεται να παραμείνει, παρά την απροθυμία ορισμένων κρατών – μελών να την υιοθετήσουν, αναφέρουν πληροφορίες. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ δύσκολο να ναυλωθεί πλοίο για τη μεταφορά πετρελαίου χωρίς ασφάλιση, καθώς το ρίσκο είναι πολύ μεγάλο.
«Το μέτρο αυτό θα περιόριζε ακόμα περισσότερο τις εξαγωγές της Μόσχας – μια ζωτικής σημασίας πηγή σκληρού νομίσματος -, ειδικά δεδομένου ότι οι Ελληνες κατέχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως με βάση τη χωρητικότητα», αναφέρει το Bloomberg.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη