
Νέοι «πονοκέφαλοι» έρχονται να προστεθούν στον ασφαλιστικό κλάδο που καλύπτει τη ναυτιλία, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), πέρα από τις ζημιές στα πλοία από προσαράξεις, συγκρούσεις και φωτιές, οι ασφαλιστικές θα πρέπει πλέον να βάλουν στην εξίσωση τις απώλειες πλοίων και ανθρώπινων ζωών στη Μαύρη Θάλασσα, το κόστος των καυσίμων και τον αυξημένο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων.
«Μια παρατεταμένη σύγκρουση είναι πιθανό να έχει βαθύτερες συνέπειες, αναδιαμορφώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων, όπως ήδη το βλέπουμε να συμβαίνει» σημειώνει χαρακτηριστικά η AGCS σχολιάζοντας τις προοπτικές του ναυτιλιακού κλάδου για το 2022 και τους κινδύνους που καλείται να διαχειριστεί.
Μάλιστα, ο επικεφαλής ναυτασφαλίσεων της AGCS, Justus Heinrich, θεωρεί πιθανό να καλύψουν ζημιές για πλοία που έχουν υποστεί ζημιά ή χάθηκαν από θαλάσσιες νάρκες, από επιθέσεις με ρουκέτες και βομβαρδισμούς σε ζώνες συγκρούσεων, επισημαίνοντας ότι οι ασφαλιστές μπορεί να κληθούν να αποζημιώσουν πλοία και φορτία που έχουν αποκλειστεί ή παγιδευθεί σε λιμάνια και παράκτια ύδατα της Ουκρανίας. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), λιγότεροι από 500 είναι οι ναυτικοί που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε 109 πλοία που είναι ελλιμενισμένα σε ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ. Σημειώνεται ότι πριν από έξι εβδομάδες ο αριθμός των εγκλωβισμένων ναυτικών ξεπερνούσε τις 2.000.
Πηγή προβληματισμού αποτελεί και η εκτεταμένη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου, η οποία επηρεάζει όχι μόνο το κόστος των καυσίμων αλλά και τη διαθεσιμότητά τους, ωθώντας πιθανώς τους πλοιοκτήτες σε εναλλακτικά καύσιμα. Εάν ωστόσο τα συγκεκριμένα καύσιμα είναι κατώτερης ποιότητας, είναι πιθανό να εκδηλωθούν βλάβες στις μηχανές των πλοίων στο μέλλον.
Κυβερνοπιθέσεις
Μια άλλη πηγή ανησυχίας είναι οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο. Οι υπηρεσίες ασφαλείας συνεχίζουν να προειδοποιούν για αυξημένη προοπτική κινδύνων στον κυβερνοχώρο για τον τομέα της ναυτιλίας, όπως παρεμβολές στα GPS, πλαστογράφηση συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Την ίδια στιγμή, μεγάλο ερώτημα αποτελεί το εξελισσόμενο πλαίσιο κυρώσεων κατά των ρωσικών συμφερόντων. Η παραβίαση των κυρώσεων μπορεί να προκαλέσει αυστηρές ποινές κατά των παραβατών, όμως και η συμμόρφωση μπορεί να «κρύβει» σημαντική επιβάρυνση για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Και αυτό γιατί είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο τελικός ιδιοκτήτης ενός πλοίου, ενός φορτίου ή ενός αντισυμβαλλομένου. Κυρώσεις ισχύουν και για διάφορα μέρη της αλυσίδας μεταφορών και εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, γεγονός που καθιστά τη συμμόρφωση ακόμα πιο περίπλοκη.
Πάντως ο «κίνδυνος της φήμης» και η απειλή περαιτέρω κυρώσεων έχουν οδηγήσει πολλές εταιρείες και ναυτιλιακούς ομίλους να επανεξετάσουν τη στάση τους και να σταματήσουν τις εμπορικές συναλλαγές με τα ρωσικά συμφέροντα, αναφέρει η μελέτη.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ