Νέοι «πονοκέφαλοι» έρχονται να προστεθούν στον ασφαλιστικό κλάδο που καλύπτει τη ναυτιλία, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), πέρα από τις ζημιές στα πλοία από προσαράξεις, συγκρούσεις και φωτιές, οι ασφαλιστικές θα πρέπει πλέον να βάλουν στην εξίσωση τις απώλειες πλοίων και ανθρώπινων ζωών στη Μαύρη Θάλασσα, το κόστος των καυσίμων και τον αυξημένο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων.
«Μια παρατεταμένη σύγκρουση είναι πιθανό να έχει βαθύτερες συνέπειες, αναδιαμορφώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων, όπως ήδη το βλέπουμε να συμβαίνει» σημειώνει χαρακτηριστικά η AGCS σχολιάζοντας τις προοπτικές του ναυτιλιακού κλάδου για το 2022 και τους κινδύνους που καλείται να διαχειριστεί.
Μάλιστα, ο επικεφαλής ναυτασφαλίσεων της AGCS, Justus Heinrich, θεωρεί πιθανό να καλύψουν ζημιές για πλοία που έχουν υποστεί ζημιά ή χάθηκαν από θαλάσσιες νάρκες, από επιθέσεις με ρουκέτες και βομβαρδισμούς σε ζώνες συγκρούσεων, επισημαίνοντας ότι οι ασφαλιστές μπορεί να κληθούν να αποζημιώσουν πλοία και φορτία που έχουν αποκλειστεί ή παγιδευθεί σε λιμάνια και παράκτια ύδατα της Ουκρανίας. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), λιγότεροι από 500 είναι οι ναυτικοί που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε 109 πλοία που είναι ελλιμενισμένα σε ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ. Σημειώνεται ότι πριν από έξι εβδομάδες ο αριθμός των εγκλωβισμένων ναυτικών ξεπερνούσε τις 2.000.
Πηγή προβληματισμού αποτελεί και η εκτεταμένη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου, η οποία επηρεάζει όχι μόνο το κόστος των καυσίμων αλλά και τη διαθεσιμότητά τους, ωθώντας πιθανώς τους πλοιοκτήτες σε εναλλακτικά καύσιμα. Εάν ωστόσο τα συγκεκριμένα καύσιμα είναι κατώτερης ποιότητας, είναι πιθανό να εκδηλωθούν βλάβες στις μηχανές των πλοίων στο μέλλον.
Κυβερνοπιθέσεις
Μια άλλη πηγή ανησυχίας είναι οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο. Οι υπηρεσίες ασφαλείας συνεχίζουν να προειδοποιούν για αυξημένη προοπτική κινδύνων στον κυβερνοχώρο για τον τομέα της ναυτιλίας, όπως παρεμβολές στα GPS, πλαστογράφηση συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Την ίδια στιγμή, μεγάλο ερώτημα αποτελεί το εξελισσόμενο πλαίσιο κυρώσεων κατά των ρωσικών συμφερόντων. Η παραβίαση των κυρώσεων μπορεί να προκαλέσει αυστηρές ποινές κατά των παραβατών, όμως και η συμμόρφωση μπορεί να «κρύβει» σημαντική επιβάρυνση για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Και αυτό γιατί είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο τελικός ιδιοκτήτης ενός πλοίου, ενός φορτίου ή ενός αντισυμβαλλομένου. Κυρώσεις ισχύουν και για διάφορα μέρη της αλυσίδας μεταφορών και εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, γεγονός που καθιστά τη συμμόρφωση ακόμα πιο περίπλοκη.
Πάντως ο «κίνδυνος της φήμης» και η απειλή περαιτέρω κυρώσεων έχουν οδηγήσει πολλές εταιρείες και ναυτιλιακούς ομίλους να επανεξετάσουν τη στάση τους και να σταματήσουν τις εμπορικές συναλλαγές με τα ρωσικά συμφέροντα, αναφέρει η μελέτη.
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς