
Ένας πολύ σοβαρός κίνδυνος που απειλεί την Ελλάδα και όχι βέβαια μόνον αυτήν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι το κοινωνικό ρήγμα μεταξύ κοινωνιών υποκείμενων που κατέχουν γνώση και των άλλων, που πολύ απλά απορρίπτουν αυτόν τον κορυφαίο συντελεστή παραγωγής ανάπτυξης της εποχής μας. Πρόκειται για όσους δεν θέλουν να γνωρίζουν γιατί είναι βέβαιοι πως ξέρουν και για τους λίγους άλλους που θέλουν να μάθουν, γιατί όπως θα έλεγε και ο Σωκράτης ουδέν γνωρίζουν.
Από κοινωνιολογικής πλευράς έτσι, έχουμε να κάνουμε μ’ ένα σύνθετο φαινόμενο αποσύνθεσης των Κοινωνικών υποκειμένων, το οποίο όπως επισημαίνει και ο διάσημος Γάλλος κοινωνιολόγος Αλαίν Τουρέν, 96 ετών, «.. είναι απότοκο της ταχύτητας με την οποίαν λειτουργεί η οικονομική παγκοσμιοποίηση και η γνώση που μεταφέρεται μέσω αυτής, προκαλώντας κοινωνικές συγκρούσεις ,αλλά και γεωπολιτικές ανακατατάξεις».
«Μπορούμε μάλιστα να φτάσουμε μέχρι το σημείο να πούμε ότι η έννοια της κοινωνίας παύει να έχει κάποια χρησιμότητα και μάλιστα γίνεται επιζήμια, από τη στιγμή που αυτός ο διαχωρισμός ανάμεσα σε οικονομικά ή τεχνολογικά διακυβεύματα και στις κάθε είδους κοινωνικές και πολιτικές παρεμβάσεις γίνεται περίπου πλήρης….»συμπληρώνει ο Γάλλος στοχαστής.
Μπροστά στη διαπίστωση αυτή, δεν είναι λίγοι, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Γαλλία, αυτοί που θα σπεύσουν να αντιτάξουν ότι σε καμμιά χώρα οι θεσμοί δεν έπαψαν να λειτουργούν και πάντως όχι σε χώρες όπου κυριαρχεί το κράτος δικαίου. Υποστηρίζουν έτσι ότι στη δημοκρατική πλευρά του πλανήτη, τα μετρό τρέχουν, οι οδοντίατροι θεραπεύουν την τερηδόνα και τίποτε δεν άλλαζε στο τελετουργικό της αλλαγής της φρουράς των Ευζώνων στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη.
Νομίζω ότι ο αντίλογος συγχέει την υλική λειτουργία μιας κοινωνίας με την κατανόηση των μηχανισμών με τους οποίους ένα άτομο ή μια κοινωνική κατηγορία μπορούν να γίνουν υποκείμενα, δηλαδή δημιουργοί αλλαγής. Είναι συνεπώς ανησυχητική η άρνηση κάποιων να κατανοήσουν σε βάθος ανατροπές που γνωρίζουν οι κοινωνίες μας εδώ και έναν αιώνα, συμβάλλοντας αρνητικά έτσι, στην όλο και μεγαλύτερη δυσκολία που έχουν τα άτομα και οι κοινωνικές κατηγορίες να καταστούν υποκείμενα της ίδιας τους της ιστορίας και της διαχείρισης ή του μετασχηματισμού της κοινωνίας τους.
Βέβαια, τα άτομα διέθεταν πάντα αρκετό χώρο για να εκδηλώσουν τις διαφορές τους, την προσωπικότητά τους, καθώς επίσης και ορισμένες από τις απόψεις τους, αλλά δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ότι ο τύπος της κοινωνίας μας δεν είναι πια εκείνος που περιέγραφαν τα μαρξιστικά εγχειρίδια πριν από μισό αιώνα. Μάλιστα,με το πέρασμα του χρόνου, η αλλαγή πραγματοποιήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη που προέβλεπαν οι ριζοσπαστικές ομάδες.
Η πολυπλοκότητα των κοινωνικών συναλλαγών δεν μετατράπηκε σε απευθείας σύγκρουση ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα. Συνέβη ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή μια αυξανόμενη διαφοροποίηση των καταστάσεων, των κατηγοριών, των ομάδων και των απόψεων. Όχι πως προωθήθηκε η ισότητα: είναι σαφές ότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη σε πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων οι Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά η μεγαλύτερη αφθονία των παραγόμενων αγαθών και υπηρεσιών οδήγησε σε τεράστια ποικιλία προϊόντων στον κόσμο της κατανάλωσης, όπως είχε ήδη αρχίσει να γίνεται στον κόσμο της παραγωγής, από το τέλος του 19ου αιώνα και μετά. Συνεπώς ένας έστω και άνισα μοιραζόμενος πλούτος συνέβαλε στην μαζική έξοδο από την φτώχεια μεγάλων κατηγοριών πληθυσμού και στον σχηματισμό μεσαίων τάξεων .οι οποίες για διαφορετικούς λόγους σήμερα βρίσκονται σε μεταξύ τους ανταγωνισμό.
Η πιο γνωστή περίπτωση είναι εκείνη της «εργατικής τάξης». Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι έχει διαφοροποιηθεί. Διαπιστώνουμε έτσι έναν αυξανόμενο διαχωρισμό ανάμεσα σε μια κεντρική κατηγορία ευρέως προστατευμένη από τις υπηρεσίες υγείας, παιδείας, κοινωνικής ασφάλισης και σε κατηγορίες αποκλεισμένων ή περιθωριοποιημένων, εκείνων που ο Ρομπέρ Καστέλ αποκάλεσε με τη λέξη «αποκομμένοι». Μερικές φορές, μέσα σε αυτή την αχανή κατηγορία πραγματοποιούνται ορισμένες ομαδοποιήσεις, σχηματίζονται κοινότητες, κάποιες μειοψηφίες αντιτάσσονται στις συμπεριφορές της πλειοψηφίας, χρησιμοποιούνται έτσι από τους εχθρούς της ανοικτής κοινωνίας ως εργαλείο υπονόμευσης της.
Αυτή η εικόνα μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση της περιόδου 2007-2009 αλλάζει. Και η αλλαγή αυτή δεν είναι διόλου τυχαία. Οι ανερχόμενες δυνάμεις του αυταρχισμού, με αφορμή την χρηματοπιστωτική κρίση, μπήκαν δυναμικά στο γεωπολιτικό παιχνίδι, από τη μια πλευρά αξιοποιώντας τον αυταρχισμό τους ως ανταγωνισμό πλεονέκτημα στο εσωτερικό τους και από την άλλη επενδύοντας, στην ανάπτυξη του λαϊκισμού και του παραλογισμού στις χώρες του κράτους δικαίου.
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα για παράδειγμα, από το 2014 και μετά, ο ρωσικός παράγοντας έχει επενδύσει σημαντικά κεφάλαια για να την αποσταθεροποιήσει πολιτικά και αν το 2014 δεν είχε προκύψει το θέμα της Κριμαίας, είναι πολύ πιθανόν η Ελλάδα, να ήταν σήμερα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρ’ όλα αυτά η χώρα κρατήθηκε ζωντανή, πλην όμως σήμερα αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα εσωτερικού κοινωνικού και οικονομικού ρήγματος. Ένα ρήγμα που το επιδιώκουν οι εχθροί της, οι οποίοι πρωτίστως είναι εσωτερικοί. Ονομάζονται δε λαϊκισμός, χυδαιότητα, αμορφωσιά και διαπόμπευση των αξιών αυτών που κρατούν μια κοινωνία σε υψηλό επίπεδο. Η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα ενισχύσουν τα πιο οπισθοδρομικά τμήματα της κοινωνίας μας, η οποία από τώρα στο επίπεδο της αντίστασης της σε πιθανές αντιδημοκρατικές εκτροπές, αν θέλει να παραμείνει ενεργή στον κόσμο του ψηφιακού γίγνεσθαι πρέπει να πετύχει μια ευρεία εκσυγχρονιστική συσπείρωση.


Latest News

Το ψυχολογικό πρόβλημα
Γενικώς συμβαίνουν περίεργα πράγματα σε περιβάλλον αβεβαιότητας. Ολοι ζυγίζουν την κατάσταση και ψάχνουν τις επιπτώσεις των επιλογών τους

Ριψοκίνδυνο χρέος
Τέτοιου είδους προσπάθειες να «κλέψουμε» στον καπιταλισμό τις έχουμε επιχειρήσει πρώτα εδώ εμείς στην Ελλάδα

Adam Posen: Η Ρωσία είναι υποτελής στην Κίνα
Ο επικεφαλής του διεθνούς κύρους Ινστιτούτου Πήτερσον για τη Διεθνή Οικονομία, αναλύει γιατί η Ρωσία του Πούτιν, παρά τις αμερικανικές προσπάθειες, δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψει την Κίνα για την Αμερική.

Από τα τρολ των social media στις τριγωνικές συναλλαγές
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποθέτουν ότι πίσω από τα αμέτρητα συμβόλαια του ομίλου των κ.κ Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου κρύβονται άλλες σχέσεις, πιο σύνθετες και δηλωτικές πολιτικών και οικονομικών εξαρτήσεων

Αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων
Οι λίγες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις θα δοκιμαστούν, θα αναθεωρήσουν επιχειρηματικά σχέδια αλλά θα προσαρμοστούν και θα τα καταφέρουν

Αυτή η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις υποκλοπές και τα bots δολοφονίας δικαίωσε τον Όργουελ
Η περιφρόνηση για τους θεσμούς, η απόπειρα ελέγχου της σκέψης, όπως έλεγε ο Όργουελ, μέσω προπαγάνδας και bots, η ηθική εξόντωση αντιπάλων με δολοφονίες χαρακτήρα, δεν μπορούν να θεωρηθούν «φιλελεύθερη πολιτική» αλλά μέθη της εξουσίας

Το… θαύμα του πρόχειρου φαγητού
Στην πρόσφατη έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για την ελληνική οικονομία, υπάρχει ειδική αναφορά στο πρόχειρο φαγητό

Όταν το Μαξίμου και οι φίλοι του συντηρούν μηχανισμούς τρολ και παραπληροφόρησης
Οι αποκαλύψεις για το πώς χρηματοδοτείται η διαβόητη -αναβαθμισμένη επί Μητσοτάκη- «Ομάδα Αλήθειας» από την εταιρεία Blue Skies των Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου της V+O, είναι διαφωτιστικές για το πώς στήνονται μηχανισμοί παραπληροφόρησης και προπαγάνδας που βάλλουν τελικά κατά της ίδιας της Δημοκρατίας

Είναι το «ελεύθερο εμπόριο» αυταξία;
Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι πάντα και σε κάθε περίπτωση το «ελεύθερο εμπόριο» είναι προς το συμφέρον των κοινωνιών;

Οποιος εξέχει, την πληρώνει
Βρισκόμαστε εν μέσω πολέμου και όποιος «εξέχει» θα την πληρώνει ακόμα και αν αισθάνεται ασφαλής