Ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο αναζητά τεχνικό σύμβουλο για την εκπόνηση ανάλυσης επικινδυνότητας των σηράγγων του άξονα, μήκους 883 χλμ., χωρίς εμπλοκή οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα. Η πιστοποίηση των σηράγγων αποτελεί ένα από τα δεσμευτικά μονοπάτια που θα οδηγήσουν στο «κλείσιμο» μιας από τις πιο μακροχρόνιες διαγωνιστικές διαδικασίες του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί η ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects, με τίμημα 1,49 δισ. ευρώ.
Δεκαέξι σήραγγες της Εγνατίας Οδού πρόκειται να μπουν στο μικροσκόπιο του εξειδικευμένου τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα έχει στη διάθεσή του 6 μήνες για να ολοκληρώσει το έργο του. Ο μέγιστος διαθέσιμος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,65 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Σύμφωνα με το κείμενο της προκήρυξης, οι υπηρεσίες που θα ανατεθούν αφορούν στην εκπόνηση επιμέρους μελετών ανάλυσης επικινδυνότητας για κάθε μία από τις 16 μη αδειοδοτημένες σήραγγες του οδικού άξονα.
Στόχος αυτής της ανάλυσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της θέσης σε λειτουργία των εν λόγω σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων (ΔΑΣ). Επομένως, θα καταρτιστούν σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Αρχής και θα πρέπει να έχουν την ανεπιφύλακτη, δηλαδή χωρίς περαιτέρω σχόλια, αποδοχή της.
Οι σήραγγες που μπαίνουν στο μικροσκόπιο και ο δημοσιονομικός παράγων
Εννέα σήραγγες θα μελετηθούν χρησιμοποιώντας τρισδιάστατες (3D) προσομοιώσεις CFD, ενώ για τις υπόλοιπες επτά θα χρησιμοποιηθούν μονοδιάστατες (1D) προσομοιώσεις. Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι σήραγγες: Σ2 Μεσοβουνίου, Σ3 Γκρίκας, Σ1 Σελιάνης, Βοτωνοσίου, Ανθοχωρίου, Δίο Κορυφών, Σ1 Ασωμάτων, Σ10 Βερμίου και Σ12 Πολυμύλου. Αυτές είτε παρουσιάζουν δυσμενή γεωμετρικά χαρακτηριστικά, όπως υψηλή διαμήκη κλίση, μικρή διατομή κ.λπ., είτε, με την τρέχουσα κατάσταση της υποδομής και του εξοπλισμού, δεν εξασφαλίζουν, πάντοτε επαρκή χρόνο για ασφαλή εκκένωση σε περίπτωση πυρκαγιάς 100 MW. Ορισμένες δε από αυτές δεν διαθέτουν σύστημα μηχανικού αερισμού.
Ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει να προτείνει τα μέτρα μετριασμού του κινδύνου, ενώ θα υλοποιήσει και την προκαταρκτική εκτίμηση κόστους για όλα τα προτεινόμενα μέτρα, αναλύοντας τα υλικά και τις εργασίες εγκατάστασης, είτε σε τιμές αγοράς, είτε σε τιμές Δημοσίων Έργων ανά μεμονωμένη σήραγγα. Αυτό είναι απαραίτητο, διότι, όπως ορίζεται και στην προκήρυξη, η επιλογή του μίγματος των μέτρων θα γίνει με στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους και του χρόνου υλοποίησης, καθώς και την αποφυγή αυξημένων δημοσιονομικών μέτρων που θα απαιτούσαν μεγαλύτερη περίοδο μελέτης και εγκατάστασης (πχ. πλήρη συστήματα μηχανικού αερισμού, συστήματα καταιονισμού, μικρότερη απόσταση μεταξύ των εξόδων κίνδυνου κ.λπ.).
Οι υπόλοιπες σήραγγες, δεδομένου ότι διαθέτουν συστήματα μηχανικού αερισμού, μπορούν βάσει προηγούμενων προσομοιώσεων να εγκριθούν χωρίς πρόσθετα κατασκευαστικά μέτρα. Περιλαμβάνονται οι σήραγγες Βασιλικού, Σ11 Πολυμύλου, Σ1Ν Αγ. Νικολάου, Δωδώνης, Κρίμνου, Καλαμιών και Σ13 Πολυμύλου. Για αυτές θα προταθούν πιθανά στενευμένα επιχειρησιακά μέτρα.
Η προκήρυξη της σύμβασης εστάλη στις 11 Μαΐου 2022 προς δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών είναι στις 13.06.2022, στις 17.00.
Εκκρεμότητες για την υπογραφή
Στο πρόσφατα αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ η άμεση αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων από τη ΔΑΣ βρίσκεται στην κορυφή των εκκρεμοτήτων για το κλείσιμο της συναλλαγής. Βεβαίως, για να προχωρήσει η αδειοδότηση, η Εγνατία Οδός ΑΕ θα πρέπει να προχωρήσει στις ενέργειες για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού.
Εκκρεμούν, ακόμα, οι αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου για τα οποία είτε έχουν λήξει, είτε αναμένεται να λήξουν οι σχετικές άδειες. Επίσης, αναμένεται η ολοκλήρωση της κατασκευής των μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, καθώς και η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ