Ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο αναζητά τεχνικό σύμβουλο για την εκπόνηση ανάλυσης επικινδυνότητας των σηράγγων του άξονα, μήκους 883 χλμ., χωρίς εμπλοκή οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα. Η πιστοποίηση των σηράγγων αποτελεί ένα από τα δεσμευτικά μονοπάτια που θα οδηγήσουν στο «κλείσιμο» μιας από τις πιο μακροχρόνιες διαγωνιστικές διαδικασίες του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί η ένωση ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects, με τίμημα 1,49 δισ. ευρώ.
Δεκαέξι σήραγγες της Εγνατίας Οδού πρόκειται να μπουν στο μικροσκόπιο του εξειδικευμένου τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα έχει στη διάθεσή του 6 μήνες για να ολοκληρώσει το έργο του. Ο μέγιστος διαθέσιμος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,65 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Σύμφωνα με το κείμενο της προκήρυξης, οι υπηρεσίες που θα ανατεθούν αφορούν στην εκπόνηση επιμέρους μελετών ανάλυσης επικινδυνότητας για κάθε μία από τις 16 μη αδειοδοτημένες σήραγγες του οδικού άξονα.
Στόχος αυτής της ανάλυσης είναι η επιτυχής ολοκλήρωση της θέσης σε λειτουργία των εν λόγω σηράγγων από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων (ΔΑΣ). Επομένως, θα καταρτιστούν σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Αρχής και θα πρέπει να έχουν την ανεπιφύλακτη, δηλαδή χωρίς περαιτέρω σχόλια, αποδοχή της.
Οι σήραγγες που μπαίνουν στο μικροσκόπιο και ο δημοσιονομικός παράγων
Εννέα σήραγγες θα μελετηθούν χρησιμοποιώντας τρισδιάστατες (3D) προσομοιώσεις CFD, ενώ για τις υπόλοιπες επτά θα χρησιμοποιηθούν μονοδιάστατες (1D) προσομοιώσεις. Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι σήραγγες: Σ2 Μεσοβουνίου, Σ3 Γκρίκας, Σ1 Σελιάνης, Βοτωνοσίου, Ανθοχωρίου, Δίο Κορυφών, Σ1 Ασωμάτων, Σ10 Βερμίου και Σ12 Πολυμύλου. Αυτές είτε παρουσιάζουν δυσμενή γεωμετρικά χαρακτηριστικά, όπως υψηλή διαμήκη κλίση, μικρή διατομή κ.λπ., είτε, με την τρέχουσα κατάσταση της υποδομής και του εξοπλισμού, δεν εξασφαλίζουν, πάντοτε επαρκή χρόνο για ασφαλή εκκένωση σε περίπτωση πυρκαγιάς 100 MW. Ορισμένες δε από αυτές δεν διαθέτουν σύστημα μηχανικού αερισμού.
Ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει να προτείνει τα μέτρα μετριασμού του κινδύνου, ενώ θα υλοποιήσει και την προκαταρκτική εκτίμηση κόστους για όλα τα προτεινόμενα μέτρα, αναλύοντας τα υλικά και τις εργασίες εγκατάστασης, είτε σε τιμές αγοράς, είτε σε τιμές Δημοσίων Έργων ανά μεμονωμένη σήραγγα. Αυτό είναι απαραίτητο, διότι, όπως ορίζεται και στην προκήρυξη, η επιλογή του μίγματος των μέτρων θα γίνει με στόχο την ελαχιστοποίηση του κόστους και του χρόνου υλοποίησης, καθώς και την αποφυγή αυξημένων δημοσιονομικών μέτρων που θα απαιτούσαν μεγαλύτερη περίοδο μελέτης και εγκατάστασης (πχ. πλήρη συστήματα μηχανικού αερισμού, συστήματα καταιονισμού, μικρότερη απόσταση μεταξύ των εξόδων κίνδυνου κ.λπ.).
Οι υπόλοιπες σήραγγες, δεδομένου ότι διαθέτουν συστήματα μηχανικού αερισμού, μπορούν βάσει προηγούμενων προσομοιώσεων να εγκριθούν χωρίς πρόσθετα κατασκευαστικά μέτρα. Περιλαμβάνονται οι σήραγγες Βασιλικού, Σ11 Πολυμύλου, Σ1Ν Αγ. Νικολάου, Δωδώνης, Κρίμνου, Καλαμιών και Σ13 Πολυμύλου. Για αυτές θα προταθούν πιθανά στενευμένα επιχειρησιακά μέτρα.
Η προκήρυξη της σύμβασης εστάλη στις 11 Μαΐου 2022 προς δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών είναι στις 13.06.2022, στις 17.00.
Εκκρεμότητες για την υπογραφή
Στο πρόσφατα αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ η άμεση αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων από τη ΔΑΣ βρίσκεται στην κορυφή των εκκρεμοτήτων για το κλείσιμο της συναλλαγής. Βεβαίως, για να προχωρήσει η αδειοδότηση, η Εγνατία Οδός ΑΕ θα πρέπει να προχωρήσει στις ενέργειες για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού.
Εκκρεμούν, ακόμα, οι αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου για τα οποία είτε έχουν λήξει, είτε αναμένεται να λήξουν οι σχετικές άδειες. Επίσης, αναμένεται η ολοκλήρωση της κατασκευής των μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, καθώς και η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
Latest News
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030
Ταχιάος: Στην τελική ευθεία για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης
Από την 1η Νοεμβρίου ξεκινούν οι δοκιμές προσομοίωσης της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης
Πώς θα χτιστεί το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ
Το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί ποτέ στη χώρα