
Το μεγάλο στοίχημα των επόμενων χρόνων και στο πλαίσιο της πολιτικής αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής είναι η ευρωπαϊκή ναυτιλία να γίνει πιο «πράσινη» αλλά διατηρώντας και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της.
Τα παραπάνω τονίζει στη ΝΕΑ ο κ. Σωτήρης Ράπτης γενικός γραμματέας της European Community Shipowners’ Associations (Ecsa), της κορυφαίας ένωσης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας καθώς εκπροσωπεί όλους τους εφοπλιστικούς φορείς τη; ΕΕ.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων. Ωστόσο, η συμβολή αυτή θα πρέπει να γίνει με ένα τρόπο θα διασφαλίζει και θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της, υπογραμμίζει ο κ. Ράπτης στην πρώτη του συνέντευξη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στην Ecsa και μιλώντας αποκλειστικά για τις περιβαλλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας.
Κύριε Ράπτη, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή ναυτιλία σήμερα;
Η ευρωπαϊκή οικονομία είναι αντιμέτωπη με ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, από την πανδημία έως τις γεωπολιτικές κρίσεις και τη μεγάλη αύξηση του ενεργειακού κόστους. Επιπλέον, η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο πακέτο νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν στη νέα ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική. Το μεγάλο στοίχημα είναι η διατήρηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Είναι σημαντικό να γίνει κοινός τόπος στους ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι η ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και χαρακτηρίζεται από μοναδική ποικιλομορφία.
Ο κλάδος είναι επίσης αντιμέτωπος με την πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης και της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα. Σταθερή μας θέση είναι ότι η κλιματική νομοθεσία πρέπει να εισαχθεί σε επίπεδο ΙΜΟ. Μόνο διεθνείς ρυθμιστικοί κανόνες σε επίπεδο ΙΜΟ μπορούν να αποτρέψουν πλήρως το ενδεχόμενο ενός κανονιστικού κατακερματισμού, που θα υπονόμευε τις προοπτικές του κλάδου. Από την άλλη, η κλιματική κρίση είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπες οι κοινωνίες μας. Είναι μία κρίση όχι μόνο περιβαλλοντική αλλά και οικονομική. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων. Ωστόσο, η συμβολή αυτή θα πρέπει να γίνει με ένα τρόπο θα διασφαλίζει και θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της.
Οι προτάσεις για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) και για την εισαγωγή ενός ευρωπαϊκού στόχου για καθαρότερα καύσιμα δεν υπονομεύουν τη θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στον διεθνή ανταγωνισμό;
Η ECSA έχει καλωσορίσει τη φιλόδοξη πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού κλιματικού πακέτου ‘Fit for 55’. Έχουμε ασκήσει, ωστόσο, έντονη κριτική ως προς τη έλλειψη συνοχής μεταξύ των προτάσεων του πακέτου που περιλαμβάνει την πρόταση για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) και για την εισαγωγή ενός ευρωπαϊκού στόχου για καθαρότερα καύσιμα, τη λεγόμενη FuelEU Maritime. Θέσαμε ξεκάθαρους στόχους και προτεραιότητες καθώς και οι δύο προτάσεις εστιάζουν μονομερώς στην πλοιοκτησία χωρίς να ρυθμίζουν ούτε τους ναυλωτές ούτε τους προμηθευτές καυσίμων ή τους λιμένες. Οι προτάσεις πρέπει να ρυθμίσουν όλους τους θεσμικούς φορείς ώστε να είναι συνεπείς με τους περιβαλλοντικούς στόχους που οι ίδιες θέτουν.
Φερ’ ειπείν οι ναυλωτές είναι οι φορείς που λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν τις εκπομπές όπως η αγορά των καυσίμων. Προτεραιότητά μας είναι ότι θα πρέπει να επωμιστούν το κόστος που απορρέει από την εφαρμογή του ETS κατ’ εφαρμογή της αρχής ο «ρυπαίνων πληρώνει». Από την άλλη, παρότι η πρόταση FuelEU Maritime αφορά στην εισαγωγή στόχων για καθαρότερα καύσιμα, όλο το βάρος πέφτει στο πλοίο χωρίς προϋποθέσεις ή κανόνες για τους προμηθευτές καυσίμων. Βασική μας θέση είναι ότι οι προμηθευτές καυσίμων θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα των καυσίμων (shared responsibility). Τέλος, αυτό που λείπει και από τις δύο προτάσεις είναι η διάθεση των πόρων που θα δημιουργηθούν από τα νέα μέτρα στη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης του κλάδου. Έχουμε προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου (fund) που θα χρηματοδοτήσει μεταξύ άλλων τη διαφορά που υπάρχει στην τιμή μεταξύ νέων καθαρότερων καυσίμων και αυτών που χρησιμοποιούνται τώρα.
Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες της ECSA για την επόμενη περίοδο;
Βασικός στόχος είναι να κάνουμε τη φωνή της ευρωπαϊκής ναυτιλίας πιο δυνατή στις Βρυξέλλες. Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι πρωτόγνωρες και ο κλάδος είναι για πρώτη φορά στην πρώτη γραμμή της πολιτικής ατζέντας των ευρωπαϊκών θεσμών. Χρειάζεται να γίνουμε ακόμη πιο εξωστρεφείς και να διευρύνουμε τις συμμαχίες μας με άλλους θεσμικούς φορείς της βιομηχανίας έως και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Η ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας και πρέπει να είναι συνδιαμορφωτής των εξελίξεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.


Latest News

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας