
Τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα δημιουργούν νέα δεδομένα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, των επονομαζόμενων car carriers, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν χιλιάδες αυτοκίνητα από τα εργοστάσια παραγωγής στις μεγάλες καταναλωτικές αγορές.
Οι ναύλοι για τα συγκεκριμένα πλοία έχουν ξεπεράσει κάθε ρεκόρ, σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, καθώς από το χαμηλό των 10.000 δολ. ανά ημέρα στα μέσα του 2020 έφτασαν πρόσφατα στο ιστορικό υψηλό των 55.000 δολ. ανά ημέρα (αφορά ναυλώσεις διάρκειας ενός έτους για ένα car carrier μεταφορικής ικανότητας 6.500 ceu).
Η αλλαγή των εμπορικών προτύπων έχει επιδράσει καταλυτικά στην εν λόγω αγορά. Οι κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ των 1,6 εκατομμυρίων μονάδων το 2021, σημειώνοντας αύξηση 104% σε ετήσια βάση, με μεγάλο μέρος να αφορά εξαγωγές μακρινών αποστάσεων και προς την Ευρώπη. Επιπλέον, η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης αλλάζει το θαλάσσιο εμπόριο οχημάτων, καθώς τα νέα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα είναι μεγαλύτερα και βαρύτερα και καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο στο κατάστρωμα.
Το μέσο όχημα βενζίνης που εισάγεται στην Ευρωπαϊκή Ενωση, για παράδειγμα, ζυγίζει περίπου 1,2 τόνους, έναντι περίπου δύο τόνων που ζυγίζει ένα plug-in υβριδικό, εξηγεί στην ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος. Τα νέα φορτία που χαρακτηρίζονται πιο «βαριά» εκτιμάται ότι αύξησαν τη ζήτηση πλοίων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, ρόλο έπαιξαν και άλλοι παράγοντες, πολλοί από τους οποίους σχετίζονται με την πανδημία, όπως οι ελλείψεις εργαζομένων στα λιμάνια, οι απότομες αλλαγές στην παραγωγή από εργοστάσια αυτοκινήτων σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, αλλά και οι συχνές μεταβολές στις εμπορικές συνήθειες.
Ολοι αυτοί οι παράγοντες μαζί οδήγησαν στην τόνωση της ζήτησης σε πλοία, επεσήμανε ο Clarksons, σημειώνοντας ότι το 29% της μεταφορικής ικανότητας του στόλου των car carriers ήταν στα λιμάνια στις αρχές αυτού του μήνα έναντι ποσοστού περίπου 23% κατά μέσο όρο την περίοδο 2016-2019 πριν από την εμφάνιση της πανδημίας Covid 19.
Ναυλώσεις 5ετούς διάρκειας
Οπως και οι ανερχόμενοι κλάδοι των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και εμπορευματοκιβωτίων, οι βελτιωμένες αγορές και το κλίμα έχουν πυροδοτήσει μια αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των πλοιοκτητών για νεότευκτα car carriers. Ετσι, 52 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 380.000 ceu – όλα μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG – έχουν πλέον παραγγελθεί από την έναρξη του 2021, από μόλις 20 πλοία κατά την περίοδο από το 2016 έως το 2020.
Στο μακρινό 2008 οι ναύλοι είχαν φτάσει στα επίπεδα των 50.000 δολ. την ημέρα. Μια αύξηση που δεν ήρθε από τη μια στιγμή στην άλλη αλλά χρειάστηκαν έξι χρόνια, σύμφωνα με τον Clarksons.
Οι πλοιοκτήτες εξετάζουν και ναυλώσεις 5ετούς διάρκειας καθώς η ζήτηση για πλοία είναι έντονη. Επειτα από μία δεκαετία υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας και μετά την οικονομική κρίση, η πανδημία παρότι αρχικά προκάλεσε την αδρανοποίηση πολλών πλοίων, τελικά λειτούργησε υπέρ των car carriers, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ