
Oρατές στα ευρωπαϊκά λιμάνια αρχίζουν να γίνονται οι αρρυθμίες που εξακολουθούν να ταλανίζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με τον Πειραιά να υφίσταται τα περισσότερα πλήγματα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η διακίνηση containers τον Απρίλιο στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ (COSCO) στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας υποχώρησε κατά 28,2% κάμψη που είχε χρόνια να καταγράψει, ενώ πτωτικά αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό κινήθηκαν οι εγκαταστάσεις της COSCO στη Βαλένθια της Ισπανίας και στην Αμβέρσα του Βελγίου. Συνολικά, το πρώτο τετράμηνο του έτους από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Πειραιά διακινήθηκαν 1,395 εκατ. «κουτιά» έναντι 1,558 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο καταγράφοντας μείωση 10,5%.
Πηγές του λιμανιού αποδίδουν την παραπάνω πτώση στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στην αστάθεια που υπάρχει στην εφοδιαστική αλυσίδα κυρίως λόγω του lockdown της Σαγκάης, αλλά και στις πρωτοβουλίες των ναυτιλιακών εταιρειών να διαχειριστούν πιο αποδοτικά τα φορτία τους. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε και ο πόλεμος στην Ουκρανία καθώς το λιμάνι είναι hub για την ευρύτερη περιοχή, ενώ μια ακόμη «τοπική» αιτία, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι και οι απεργιακές κινητοποιήσεις που απομάκρυναν κάποιες μέρες ορισμένα φορτία. Εξαίρεση πάντως αποτελεί η προβλήτα Ι του ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά όπου κυριαρχεί το εγχώριο φορτίο (εισαγωγές, εξαγωγές). Εκεί, η διακίνηση φορτίου σημείωσε άνοδο που, σύμφωνα με πληροφορίες, πλησίασε το 8% τον Απρίλιο και άγγιξε το 10% το πρώτο τετράμηνο.
Ακυρώσεις δρομολογίων
Η μεταβλητότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο διεθνώς επηρεάζοντας αρνητικά τη διακίνηση φορτίων. Η Σαγκάη είναι ακόμη σε lockdown και αναμένεται το επίσημο «άνοιγμα» της πόλης στις 20 Μαΐου. Οσον αφορά τις λιμενικές λειτουργίες, ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα εμπορευματοκιβωτίων Xeneta, εκτιμά ότι θα χρειαστούν από τέσσερις έως οκτώ εβδομάδες για να επιστρέψει το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου στην κανονικότητα ,ενώ τα terminals στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη έχουν επανειλημμένα προειδοποιηθεί από τους αναλυτές για φαινόμενα «αναταράξεων» στην εφοδιαστική αλυσίδα από την επαναλειτουργία της Σαγκάης.
Παράλληλα, την ίδια περίοδο πολλές ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) ακυρώνουν όλο και περισσότερα δρομολόγια από την Ασία ως απάντηση στη χαμηλότερη ζήτηση σε βασικούς εμπορικούς δρόμους Ανατολής – Δύσης. Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, μεταξύ 4 Απριλίου και 8 Μαΐου 63 δρομολόγια ακυρώθηκαν σε μια περίοδο πέντε εβδομάδων, αφαιρώντας συνολικά 517.300 teu ή 25% της αρχικής προσφοράς μεταφορικής ικανότητας. Οι ακυρώσεις δρομολογίων σε αυτές τις διαδρομές έχουν βοηθήσει στη διατήρηση των ναύλων στο εμπόριο Ασίας – Δυτικής Ακτής ΗΠΑ, παρά την κάμψη του όγκου, που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τα lockdown στη Σαγκάη.


Latest News

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.