Τρέμει πλέον το φυλλοκάρδι των οδηγών κάθε φορά που φτάνουν στο βενζινάδικο για την τιμή που θα δουν στην αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης, καθώς οι ανατιμήσεις οι οποίες γίνονται πλέον σε καθημερινή βάση προκαλούν σοκ και δεν αφήνουν μεγάλα περιθώρια για προγραμματισμό είτε σε επίπεδο νοικοκυριών είτε σε επίπεδο ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων.
Ιδιώτες και επαγγελματίες που αγοράζουν αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης για να κάνουν τη δουλειά τους βλέπουν τις τσέπες τους να αδειάζουν βάζοντας στα ρεζερβουάρ ακόμη και μικρές ποσότητες, καθιστώντας πανάκριβες τις μετακινήσεις σε δρόμους οι οποίοι μάλιστα συχνά είναι γεμάτοι και από κίνηση. Σε μάστιγα εξελίσσεται την ίδια στιγμή και η νοθεία αφού όσο ανεβαίνουν οι τιμές, τόσο αυξάνεται το όφελος των επιτηδείων.
Πλέον η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει αγγίξει σε πανελλήνια βάση τα 2,26 ευρώ(!), η αμόλυβδη 100 οκτανίων περνά τα 2,4 ευρώ και το πετρέλαιο κίνησης πλησιάζει τα 1,9 ευρώ το λίτρο. Στο πετρέλαιο κίνησης διαφαίνονται κάποιες πολύ μικρές υποχωρήσεις στις τιμές, σε αντίθεση με την αμόλυβδη όπου έχουν «σπάσει τα φρένα». Στην περιφέρεια μάλιστα και ειδικά σε περιοχές όπως οι Κυκλάδες, η Λευκάδα, αλλά και η Ευρυτανία οι τιμές της απλής αμόλυβδης έχουν περάσει τα 2,43 ευρώ, της αμόλυβδης 100 οκτανίων τα 2,55 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης τα 2,08 ευρώ το λίτρο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για να βάλει κανείς 40 λίτρα απλής αμόλυβδης με τη μέση πανελλήνια τιμή θέλει πλέον σχεδόν 90 ευρώ. Για το ντίζελ το ποσό αυτό διαμορφώνεται στα 76 ευρώ, εξανεμίζοντας ουσιαστικά με τη μια το επίδομα που έχει δώσει η κυβέρνηση για να τονώσει τους οδηγούς.
«Βάλε 20 ευρώ»
Πλέον με βάση τη μέση πανελλήνια τιμή το «βάλε 20 ευρώ αμόλυβδη» που ακούγεται συχνά στα βενζινάδικα ρίχνει στα ρεζερβουάρ, στην καλύτερη περίπτωση, λιγότερο από 9 λίτρα -από 10,6 λίτρα πριν τον πόλεμο και σχεδόν 11,5 λίτρα στις αρχές του έτους. Με την ποσότητα αυτή ένα βενζινοκίνητο όχημα μεσαίου κυβισμού μπορεί να κάνει μέσα στην πόλη περίπου 100 χιλιόμετρα. Για όσους αναγκάζονται να κάνουν αυξημένες αποστάσεις κάθε μέρα, για παράδειγμα για να πάνε στη δουλειά τους, σε συνδυασμό και με την αυξημένη κίνηση στους δρόμους, το κόστος αυξάνεται σημαντικά.
Τεράστιες οι αυξήσεις –ανησυχία για νέο ράλι πληθωρισμού
Από τα 1,892 που ήταν η -ήδη αυξημένη- τιμή της αμόλυβδης στις 24 Φεβρουαρίου όταν ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία, πλέον οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 19,3%. Οι αυξήσεις από τις αρχές του 2022 στην απλή αμόλυβδη και λόγω της πανδημίας ανέρχονται σε 29,3% και από τις αρχές του 2021 ξεπερνούν το 57%. Για το πετρέλαιο θέρμανσης τα αντίστοιχα ποσοστά φτάνουν το 15,4%, το 26,7% και το 61% αντίστοιχα.
Όλα αυτά δημιουργούν προϋποθέσεις για νέο άλμα του πληθωρισμού ο οποίος ήδη στην Ελλάδα ξεπερνά το 10% σε ετήσια βάση. Όχι μόνο τα νοικοκυριά αναγκάζονται και βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, αλλά ανεβαίνει σημαντικά το κόστος και για τις μεταφορές. Αυτό προκαλεί ανατιμήσεις και σε άλλες σειρές προϊόντων, από τρόφιμα είτε βιομηχανικά και άλλα υλικά πλήττοντας και τις επιχειρήσεις.
Σοκ από το ημερήσιο ράλι
Το ράλι του αργού πετρελαίου ειδικά μέσα στο Μάιο που έχει οδηγήσει τις τιμές του αργού στις διεθνείς αγορές πάνω από τα 113 δολάρια το βαρέλι, έχει δημιουργήσει πλέον «μαγική εικόνα» στις τιμές, αφού οι αυξήσεις είναι καθημερινές και σε σημαντική βάση. Οι πίνακες που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος για την εξέλιξη των τιμών, ειδικά μέσα στο μήνα που διανύουμε δείχνουν το μέγεθος της κρίσης όπως διαμορφώνεται στην αγορά για οδηγούς αλλά και πρατηριούχους που βλέπουν τη ζήτηση να μειώνεται. Η διαφορά στις τιμές ειδικά από τον Απρίλιο του 2020 όταν οι ζήτηση για καύσιμα είχε σχεδόν μηδενιστεί λόγω των περιοριστικών μέτρων είναι εντυπωσιακή.
Μάστιγα η νοθεία
Οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στις τιμές φαίνεται ότι αυξάνουν το κίνητρο επιτηδείων για νοθεία, με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να πληρώνουν διπλά τη νύφη αφού εκτός από το πρόσθετο κόστος αντιμετωπίζουν και τον κίνδυνο να γίνει κάποια ζημιά στα οχήματά τους. Σε πολύ πρόσφατο ρεπορτάζ του το Mega TV ανέφερε ότι πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα γεμίζουν συνεργεία αυτοκινήτων από διάφορες βλάβες καθώς το φαινόμενο της νοθείας παίρνει μεγάλες διαστάσεις. Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι έλεγχοι και επιβάλλονται πρόστιμα, όμως τα ποσά που πληρώνουν οι παραβάτες είναι συνήθως τόσο χαμηλά που κανείς δε νοιάζεται αν θα εντοπιστεί από τα ελεγκτικά κλιμάκια, ανέφερε στο ρεπορτάζ του το τηλεοπτικό κανάλι.
Latest News
Μαθήματα τουρκικών από την Gazprom στους εργαζομένους της - Ο ρόλος της Άγκυρας
Υπάλληλοι της Gazprom μετακομίζουν στην Κωνσταντινούπολη με παχυλούς μισθούς
Επέλαση των «ταύρων» στην αγορά του ουρανίου - Το πυρηνικό στοίχημα της Big Tech
Η αναγέννηση της πυρηνικής ενέργειας φέρνει το ουράνιο στο προσκήνιο, ωστόσο οι προκλήσεις είναι πολλές και τα προβλήματα ποικίλα
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium