Οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες σχεδόν παντού στον κόσμο επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις και τις τοπικές αρχές διότι είναι ελλειμματικές. Και είναι ελλειμματικές για δύο βασικούς λόγους. Πρωτίστως για κοινωνικούς λόγους, προκειμένου να κρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα τα κόμιστρα δηλαδή, ώστε η αστική μετακίνηση να παραμείνει ένα δημόσιο αγαθό προσιτό στους πολίτες όλων των εισοδηματικών τάξεων. Δευτερευόντως τα ελλείμματα φουσκώνουν εξαιτίας των λαθρεπιβατών. Των τζαμπατζήδων, δηλαδή, που προτιμούν να μετακινούνται τελείως δωρεάν με λεωφορεία, μετρό, τραμ ή με οποιοδήποτε άλλο δημόσιο μέσο μεταφοράς λειτουργεί στην πόλη τους.
Για να αντιμετωπίσει το μεγάλο κόστος της λαθρεπιβίβασης, που υπολογίζουν ότι φθάνει σε ποσοστό το 12% του συνόλου των χρηστών δημόσιων μέσων μεταφοράς και στοιχίζει σε διαφυγόντα έσοδα περί το 1 εκατ. ευρώ ετησίως, η εταιρεία που λειτουργεί τα αστικά λεωφορεία της πόλης Μπεζανσόν της δυτικής Γαλλίας έθεσε από τις 9 Μαΐου πιλοτικά σε εφαρμογή ένα «εργαλείο» με το οποίο ελπίζει να εξαναγκάσει τους τζαμπατζήδες να υιοθετήσουν μια πιο «κοινωνική» συμπεριφορά έναντι των συμπολιτών τους κυρίως. Όσων πληρώνουν εισιτήριο για να μετακινηθούν.
Εγκατέστησε λοιπόν στα λεωφορεία των γραμμών 4 και 5 της πόλης ένα «απατεωνόμετρο», όπως το ονόμασε, προκειμένου να καταγράψει το μέγεθος της λαθρεπιβίβασης, αλλά και τις συνήθειες και τις ιδιαιτερότητες των τζαμπατζήδων, προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με πιο στοχευμένους, άρα και αποτελεσματικότερους ελέγχους.
«Έξυπνες» καταγραφές
Η λειτουργία του συστήματος είναι απλή. Σε κάθε στάση ένας μηχανισμός καταγράφει τον αριθμό των επιβατών που εισέρχονται και εξέρχονται από το λεωφορείο. Ταυτόχρονα τα ακυρωτικά μηχανήματα καταγράφουν όσους «χτυπούν» εισιτήριο. Μια απλή αφαίρεση αρκεί για να διαπιστωθεί πόσοι είναι οι τζαμπατζήδες.
Η πειραματική καταγραφή θα συνεχιστεί στις συγκεκριμένες γραμμές έως τον Ιούλιο. Στη συνέχεια τα «απατεωνόμετρα» θα εγκατασταθούν στα λεωφορεία άλλων γραμμών της Μπεζανσόν. Στόχος είναι να καταγραφούν επακριβώς όχι μόνο όσοι δεν ακυρώνουν τα εισιτήριά τους αλλά να διαπιστωθεί σε ποιες στάσεις συχνάζουν οι περισσότεροι «αμελείς». Και ποιες ώρες της ημέρας κυκλοφορούν συνήθως.
Για την ώρα η καινοτομία αυτή, που αναπτύχθηκε από την εταιρεία δημοσίων αστικών συγκοινωνιών της Μπεζανσόν, Keolis, σε συνεργασία με μια εταιρεία που εδρεύει στη Λυών και ειδικεύεται στις υπολογιστικές επιστήμες, δεν έχει ως στόχο την τιμωρία των τζαμπατζήδων αλλά τον εντοπισμό και τον… εκφοβισμό τους.
Θέλει να τους δείξει ότι πλέον θα είναι πιο δύσκολο να ξεφεύγουν, αφού μετά την επεξεργασία των στοιχείων, ομάδες ελεγκτών θα εστιάσουν τη δράση τους τοπικά στους σταθμούς και χρονικά στις ώρες όπου εντοπίζεται οξύτερο το φαινόμενο.
Στο μυαλό του τζαμπατζή
Για την ώρα οι ομάδες των ελεγκτών στα αστικά λεωφορεία της Μπεζανσόν εργάζονται επτά ημέρες την εβδομάδα και πραγματοποιούν 30.000 ελέγχους επιβατών μηνιαίως. Αλλά, όπως προαναφέρθηκε, το «χόμπι» της λαθρεπιβίβασης στοιχίζει (μόνο στο δίκτυο Ginko των λεωφορείων της πόλης) περί το ένα εκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Στο ρεπορτάζ της «Le Figaro» από τη Μπεζανσόν δεν διευκρινίζεται πόσο κοστίζει, κατά μέσον όρο, το εισιτήριο ή μια μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών για τα λεωφορεία και τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης. Ούτε το ποσό που πληρώνουν ως πρόστιμο οι παραβάτες. Όμως οι τζαμπατζήδες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης γνωρίζουν τη συχνότητα με την οποία συλλαμβάνονται. Και με βάση το κόστος του προστίμου υπολογίζουν αν τους συμφέρει ή όχι να «χτυπούν» εισιτήριο.
Αν δηλαδή, για παράδειγμα, μια μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών κοστίζει 30 ευρώ και το πρόστιμο για τους παραβάτες είναι 60 ευρώ, τότε αν κάποιος τζαμπατζής δεν συλλαμβάνεται συχνότερα από μια φορά το δίμηνο, τότε είναι κερδισμένος. Δεν τον συμφέρει να βγάζει κάρτα. Και συνήθως οι έλεγχοι στις γραμμές των λεωφορείων και των τραμ δεν είναι τόσο συχνοί.
«Συστημένοι» επί του πεδίου
Παρεμπιπτόντως πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα των τζαμπατζήδων στο μετρό έχει, ειδικά στη Γαλλία, λυθεί. Οι εταιρείες έχουν εγκαταστήσει στις εισόδους πανάκριβα συστήματα διπλού μπλοκαρίσματος και είναι αδύνατο να «γλιστρήσει» και να φτάσει κάποιος στις αποβάθρες αν δεν διαθέτει τις ικανότητες ενός… Χουντίνι.
Στις πόρτες των λεωφορείων και των τραμ, όμως, δεν μπορούν να τοποθετηθούν ανάλογα συστήματα. Αλλά με το «απατεωνόμετρο» οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών θα έχουν στη διάθεσή τους μια «ακτινογραφία» των διαδρομών που κάνουν και των ωρών που μετακινούνται οι τζαμπατζήδες. Και θα στέλνουν τους ελεγκτές «συστημένους» επί του πεδίου της παρανομίας, τη σωστή μέρα και ώρα.
Latest News
Τέσσερις στους πέντε πολίτες απορρίπτουν τον Μακρόν - Τι δείχνει έρευνα
Για πρώτη φορά από το 2017 η δημοτικότητα του γάλλου προέδρου πέφτει κάτω από από το 20% - Ανάλογη η απόρριψη και για τον νεοδιορισμένο πρωθυπουργό Μπαϊρού
Δημόσιοι Υπάλληλοι: Έρχεται νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του πειθαρχικού συστήματος
Παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο και την υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη
Ένοχος για κακουργήματα αλλα χωρίς ποινή ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ
«Απόλυση χωρίς όρους» για τον Τράμπ - Ο δικαστής Χουάν Μέρτσαν αρνήθηκε να καταδικάσει τον εκλεγμένο πρόεδρο σε ποινή φυλάκισης ή να του επιβάλει πρόστιμο,
Επικήρυξη Μαδούρο από ΗΠΑ με 25 εκατ. - Νέες κυρώσεις σε αξιωματούχους της Βενεζουέλας
Η επανεκλογή του προέδρου της Βενεζουέλας, Νικολάς Μαδούρο, έχει αφισβητηθεί έντονα από την αντιπολίτευση της χώρας
Υπουργικό Συμβούλιο: Παρουσιάστηκε το πρόγραμμα δανεισμού και διαχείρισης δημοσίου χρέους
Τι συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Μητσοτάκης: Έρχεται νόμος για τα κρυπτονομίσματα
Τι είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρώτη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου για το 2025
Η εισήγηση του πρωθυπουργού στο υπουργικό συμβούλιο
Το πρώτο υπουργικό συμβούλιο του 2025
Γερμανικός Τύπος για Μασκ – Βάιντελ: «Συζήτηση χωρίς αντίλογο»
Από τον «κομμουνιστή Χίτλερ» ως τον αποικισμό του διαστήματος ο Μασκ και η Βάιντελ συνεννοήθηκαν
Νέο πρόβλημα στο μετρό Θεσσαλονίκης
Κατεβασμένα ρολά βλέπουν οι επιβάτες που θέλουν να επιβιβαστούν στο μετρό Θεσσαλονίκης από τον σταθμό του ΟΣΕ.
Τουλάχιστον 10 οι νεκροί στις φονικές πυρκαγιές στο Λος Αντζελες – Σε πύρινο κλοιό πολλές περιοχές
Υπάρχουν φόβοι ότι ο αριθμός των θανάτων στο Λος Άντζελες θα αυξηθεί