
Οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες σχεδόν παντού στον κόσμο επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις και τις τοπικές αρχές διότι είναι ελλειμματικές. Και είναι ελλειμματικές για δύο βασικούς λόγους. Πρωτίστως για κοινωνικούς λόγους, προκειμένου να κρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα τα κόμιστρα δηλαδή, ώστε η αστική μετακίνηση να παραμείνει ένα δημόσιο αγαθό προσιτό στους πολίτες όλων των εισοδηματικών τάξεων. Δευτερευόντως τα ελλείμματα φουσκώνουν εξαιτίας των λαθρεπιβατών. Των τζαμπατζήδων, δηλαδή, που προτιμούν να μετακινούνται τελείως δωρεάν με λεωφορεία, μετρό, τραμ ή με οποιοδήποτε άλλο δημόσιο μέσο μεταφοράς λειτουργεί στην πόλη τους.
Για να αντιμετωπίσει το μεγάλο κόστος της λαθρεπιβίβασης, που υπολογίζουν ότι φθάνει σε ποσοστό το 12% του συνόλου των χρηστών δημόσιων μέσων μεταφοράς και στοιχίζει σε διαφυγόντα έσοδα περί το 1 εκατ. ευρώ ετησίως, η εταιρεία που λειτουργεί τα αστικά λεωφορεία της πόλης Μπεζανσόν της δυτικής Γαλλίας έθεσε από τις 9 Μαΐου πιλοτικά σε εφαρμογή ένα «εργαλείο» με το οποίο ελπίζει να εξαναγκάσει τους τζαμπατζήδες να υιοθετήσουν μια πιο «κοινωνική» συμπεριφορά έναντι των συμπολιτών τους κυρίως. Όσων πληρώνουν εισιτήριο για να μετακινηθούν.
Εγκατέστησε λοιπόν στα λεωφορεία των γραμμών 4 και 5 της πόλης ένα «απατεωνόμετρο», όπως το ονόμασε, προκειμένου να καταγράψει το μέγεθος της λαθρεπιβίβασης, αλλά και τις συνήθειες και τις ιδιαιτερότητες των τζαμπατζήδων, προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με πιο στοχευμένους, άρα και αποτελεσματικότερους ελέγχους.
«Έξυπνες» καταγραφές
Η λειτουργία του συστήματος είναι απλή. Σε κάθε στάση ένας μηχανισμός καταγράφει τον αριθμό των επιβατών που εισέρχονται και εξέρχονται από το λεωφορείο. Ταυτόχρονα τα ακυρωτικά μηχανήματα καταγράφουν όσους «χτυπούν» εισιτήριο. Μια απλή αφαίρεση αρκεί για να διαπιστωθεί πόσοι είναι οι τζαμπατζήδες.
Η πειραματική καταγραφή θα συνεχιστεί στις συγκεκριμένες γραμμές έως τον Ιούλιο. Στη συνέχεια τα «απατεωνόμετρα» θα εγκατασταθούν στα λεωφορεία άλλων γραμμών της Μπεζανσόν. Στόχος είναι να καταγραφούν επακριβώς όχι μόνο όσοι δεν ακυρώνουν τα εισιτήριά τους αλλά να διαπιστωθεί σε ποιες στάσεις συχνάζουν οι περισσότεροι «αμελείς». Και ποιες ώρες της ημέρας κυκλοφορούν συνήθως.
Για την ώρα η καινοτομία αυτή, που αναπτύχθηκε από την εταιρεία δημοσίων αστικών συγκοινωνιών της Μπεζανσόν, Keolis, σε συνεργασία με μια εταιρεία που εδρεύει στη Λυών και ειδικεύεται στις υπολογιστικές επιστήμες, δεν έχει ως στόχο την τιμωρία των τζαμπατζήδων αλλά τον εντοπισμό και τον… εκφοβισμό τους.
Θέλει να τους δείξει ότι πλέον θα είναι πιο δύσκολο να ξεφεύγουν, αφού μετά την επεξεργασία των στοιχείων, ομάδες ελεγκτών θα εστιάσουν τη δράση τους τοπικά στους σταθμούς και χρονικά στις ώρες όπου εντοπίζεται οξύτερο το φαινόμενο.
Στο μυαλό του τζαμπατζή
Για την ώρα οι ομάδες των ελεγκτών στα αστικά λεωφορεία της Μπεζανσόν εργάζονται επτά ημέρες την εβδομάδα και πραγματοποιούν 30.000 ελέγχους επιβατών μηνιαίως. Αλλά, όπως προαναφέρθηκε, το «χόμπι» της λαθρεπιβίβασης στοιχίζει (μόνο στο δίκτυο Ginko των λεωφορείων της πόλης) περί το ένα εκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Στο ρεπορτάζ της «Le Figaro» από τη Μπεζανσόν δεν διευκρινίζεται πόσο κοστίζει, κατά μέσον όρο, το εισιτήριο ή μια μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών για τα λεωφορεία και τα άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης. Ούτε το ποσό που πληρώνουν ως πρόστιμο οι παραβάτες. Όμως οι τζαμπατζήδες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης γνωρίζουν τη συχνότητα με την οποία συλλαμβάνονται. Και με βάση το κόστος του προστίμου υπολογίζουν αν τους συμφέρει ή όχι να «χτυπούν» εισιτήριο.
Αν δηλαδή, για παράδειγμα, μια μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών κοστίζει 30 ευρώ και το πρόστιμο για τους παραβάτες είναι 60 ευρώ, τότε αν κάποιος τζαμπατζής δεν συλλαμβάνεται συχνότερα από μια φορά το δίμηνο, τότε είναι κερδισμένος. Δεν τον συμφέρει να βγάζει κάρτα. Και συνήθως οι έλεγχοι στις γραμμές των λεωφορείων και των τραμ δεν είναι τόσο συχνοί.
«Συστημένοι» επί του πεδίου
Παρεμπιπτόντως πρέπει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα των τζαμπατζήδων στο μετρό έχει, ειδικά στη Γαλλία, λυθεί. Οι εταιρείες έχουν εγκαταστήσει στις εισόδους πανάκριβα συστήματα διπλού μπλοκαρίσματος και είναι αδύνατο να «γλιστρήσει» και να φτάσει κάποιος στις αποβάθρες αν δεν διαθέτει τις ικανότητες ενός… Χουντίνι.
Στις πόρτες των λεωφορείων και των τραμ, όμως, δεν μπορούν να τοποθετηθούν ανάλογα συστήματα. Αλλά με το «απατεωνόμετρο» οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών θα έχουν στη διάθεσή τους μια «ακτινογραφία» των διαδρομών που κάνουν και των ωρών που μετακινούνται οι τζαμπατζήδες. Και θα στέλνουν τους ελεγκτές «συστημένους» επί του πεδίου της παρανομίας, τη σωστή μέρα και ώρα.


Latest News

Το μήνυμα Χατζηδάκη μετά την αναβάθμισή του
Ο Χατζηδάκης πηγαίνει στο Μέγαρο Μαξίμου αναλαμβάνοντας αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, με ρόλο συντονιστή για την παρακολούθηση του έργου των παραγωγικών υπουργείων

Το Who is Who των 15 νέων προσώπων της κυβέρνησης μετά τον ανασχηματισμό
Δεκαπέντε είναι τα νέα πρόσωπα στην κυβέρνηση αφού ο ανασχηματισμός που αναμενόταν μετά την πρόταση δυσπιστίας και τα μαζικότατα συλλαλητήρια για τα Τέμπη έγινε το πρωί της Παρασκευής

Αρίστος Δοξιάδης: Ένας επενδυτής των start ups αναλαμβάνει την Έρευνα και Ανάπτυξη
Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι συνεργάτης στη Big Pi, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύει στην Ελλάδα και υποστηρίζει τη φιλόδοξη καινοτομία

Βλέπει υψηλότερα επίπεδα το ΧΑ - Στο επίκεντρο η Πειραιώς
Αν και δέχεται το ΧΑ κάποιες πιέσεις κατοχύρωσης κερδών, δεν δείχνουν προς ώρας ικανές να διαταράξουν την ανοδική του πορεία

Με «συνταγή» Πιερρακάκη στην οικονομία μέχρι τις εκλογές
Ποιους «καυτούς» φακέλους αναλαμβάνει ο νέος τσάρος της ελληνικής οικονομίας - Το πακέτο της ΔΕΘ, οι αμυντικές δαπάνες και τα μέτρα ενίσχυσης έναντι της ακρίβειας

Οι μεγάλες ανατροπές - Ποιοι μένουν εκτός κυβέρνησης
Ο ανασχηματισμός αφήνει 14 υπουργούς και υφυπουργούς εκτός κυβέρνησης

«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης - Ευκαιρίες στη νέα γενιά» λένε κυβερνητικοί κύκλοι
«Ανασχηματισμός μεγάλης ανανέωσης και ευκαιριών στη νέα γενιά» είναι το σχόλιο κυβερνητικών κύκλων

Ανασχηματισμός: Ανακοινώθηκε η νέα κυβέρνηση - Όλα τα ονόματα
Ποια υπουργεία αλλάζουν χέρια, ποιοι φεύγουν, ποιοι έρχονται και ποιοι αναβαθμίζονται

Ανασχηματισμός: Στις 11:00 η ανακοίνωση για τη νέα κυβέρνηση
Στις 11.00 ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, θα ανακοινώσει τη νέα σύνθεση της κυβέρνησης.

Ουκρανία: Η διαπραγμάτευση τώρα ξεκινά
Η Ρωσία δεν δείχνει διατεθειμένη να αποδεχτεί με τρόπο βιαστικό μια εκεχειρία στην Ουκρανία χωρίς να αρνείται τη σχετική διαπραγμάτευση