
Ανοίγει ο δρόμος για τη μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον Έλληνα εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, καθώς με ανακοίνωση του ο Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας έκανε γνωστό ότι το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση του δήμου Χαϊδαρίου, κατά της «ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» (ΕΤΑΔ Α.Ε.) και των Ελληνικών Ναυπηγείων.
Υπενθυμίζεται πως ο δήμος Χαϊδαρίου ζητούσε να ακυρωθεί: 1) Η από 4.6.2021 προκηρύξεως της εταιρείας ΕΤΑΔ Α.Ε. για τη διενέργεια ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού με αντικείμενο την πώληση τμήματος ακινήτου της μείζονος εκτάσεως των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και 2) της Α.Π. 9015/7.7.2021 αποφάσεως του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΤΑΔ, με την οποία ανακηρύχθηκε οριστικός πλειοδότης η εταιρεία «MILINA ENTERPRISES COMPANY LIMITED» με οικονομικό αντάλλαγμα 37.316.041,88 ευρώ.
Η ανακοίνωση του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ως εξής:
«Σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 8 του π.δ. 18/1989, όπως προστέθηκε με το άρθρο 25 του ν. 4786/2021, ανακοινώνεται:
Την Τρίτη 17 Μαΐου 2022 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας συνήλθε σε διάσκεψη δύο υποθέσεων του Δήμου Χαϊδαρίου, αμφοτέρων με εισηγήτρια τη Σύμβουλο Αγάπη Γαλενιανού-Χαλκιαδάκη, οι οποίες συζητήθηκαν κατά τη δικάσιμο της 11ης Μαρτίου 2022.
1. Το Δικαστήριο απέρριψε την πρώτη αίτηση ακυρώσεως του Δήμου Χαϊδαρίου κατά (α) της από 4.6.2021 προκήρυξης της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου – ΕΤΑΔ ΑΕ για τη διενέργεια ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού με αντικείμενο την πώληση ακινήτου-τμήματος της μείζονος έκτασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εμβαδού 332.137,34 τ.μ. και β) της από 7.7.2021 απόφασης του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΤΑΔ, περί ανακήρυξης οριστικού πλειοδότη, αφού έκρινε, με μειοψηφία ενός μέλους, ότι στερείται δικαιοδοσίας για την εκδίκασή της, δεδομένου ότι πρόκειται περί ιδιωτικής διαφοράς. Και τούτο διότι: ι) το περιλαμβανόμενο στο μεταβιβαζόμενο ακίνητο τμήμα παλαιού αιγιαλού περίπου 216 στρεμμάτων ανήκει στην κυριότητα της ΕΤΑΔ, ως τμήμα της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου (άρθρα 2 παρ. 5 ν. 2971/2001, 196 παρ. 4 ν. 4389/2016), η δε μεταγενέστερη νομοθετική τροποποίηση του χαρακτήρα του παλαιού αιγιαλού και ο χαρακτηρισμός του ως κοινοχρήστου (άρθρο 24 ν. 4607/2019), ερμηνευόμενη καθ’ ύλην και κατά χρόνον, δεν καταλαμβάνει το μεταβιβαζόμενο τμήμα παλαιού αιγιαλού· ιι) το υπόλοιπο τμήμα του μεταβιβαζομένου ακινήτου, 116 περίπου στρεμμάτων, περιήλθε στην κυριότητα της ΕΤΑΔ μετά από σύμβαση ανταλλαγής με την Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ-ΕΝΑΕ και ανήκει στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου.
Περαιτέρω, το Δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη την προβλεπόμενη στο άρθρο 8 παρ. 1 του ν. 4664/2020 (ως ισχύει) και μνημονευόμενη στην ως άνω προκήρυξη δυνατότητα του λειτουργούντος νομίμως ναυπηγείου να συνάψει σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο περί αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώνης αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά και επί του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου, αντί ανταλλάγματος (το ύψος του οποίου έχει ήδη καθορισθεί με την απόφαση του Προϊσταμένου της Γ.Δ. Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργού Ανάπτυξης), για τη σύναψη της οποίας ο λειτουργών νομίμως ναυπηγείο υποβάλλει αίτημα στην Κτηματική Υπηρεσία Πειραιά Νήσων Δυτικής Αττικής (άρθρο 1 της ως άνω απόφασης), έκρινε, με μειοψηφία δύο μελών, ότι αιτιάσεις κατά της ως άνω παραχώρησης μπορούν να προβληθούν μόνο κατά της ρητής ή τεκμαιρόμενης αποδοχής του σχετικού αιτήματος, όχι δε στο πλαίσιο της παρούσας δίκης κατά πράξεων της ΕΤΑΔ και ότι, ως εκ τούτου, δεν επηρεάζεται η προαναφερόμενη κρίση περί έλλειψης δικαιοδοσίας του Δικαστηρίου.
2. Το Δικαστήριο απέρριψε τη δεύτερη αίτηση ακυρώσεως του Δήμου Χαϊδαρίου κατά α) της από 3.6.2021 πρόσκλησης του ειδικού διαχειριστή της ΕΝΑΕ (η οποία έχει υπαχθεί στη διαδικασία ειδικής διαχείρισης των άρθρων 68 επ. του ν. 4307/2014) για τη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού, με αντικείμενο την εκποίηση ενός ενιαίου λειτουργικού συνόλου περιουσιακών στοιχείων της, αποτελούμενου από οικόπεδο 350.745,10 τ.μ. με βιοτεχνικές – βιομηχανικές εγκαταστάσεις· β) της από 7.7.2021 έκθεσης του ειδικού διαχειριστή της ΕΝΑΕ περί περάτωσης του διαγωνισμού και ανακήρυξης πλειοδότη, αφού έκρινε ομοφώνως ότι στερείται δικαιοδοσίας για την εκδίκασή της, δεδομένου ότι πρόκειται περί ιδιωτικής διαφοράς. Τούτο, διότι η σύμβαση πώλησης και μεταβίβασης στοιχείων του ενεργητικού υπό ειδική διαχείριση επιχείρησης, η οποία καταρτίζεται μεταξύ του ειδικού διαχειριστή, ως ασκούντος τη διοίκηση και διαχείριση ιδιωτικής επιχείρησης που έχει πτωχευτική ικανότητα, και του υπερθεματιστή στον διενεργηθέντα πλειοδοτικό διαγωνισμό, είναι σύμβαση του ιδιωτικού δικαίου, η δε διαδικασία του πλειοδοτικού διαγωνισμού (ως εν προκειμένω) που κατατείνει στη σύναψη της σύμβασης αυτής, εντάσσεται και αυτή εξ ολοκλήρου στη σφαίρα του ιδιωτικού δικαίου, με συνέπεια οι αναφυόμενες καθ’ όλη τη διάρκεια της διεξαγωγής του (από την προκήρυξη έως την κατάρτιση της σύμβασης) διαφορές να είναι ιδιωτικές και να υπάγονται στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων.
Η δημοσίευση των αποφάσεων αναμένεται εντός του Οκτωβρίου τρέχοντος έτους.
Δημήτριος Σκαλτσούνης»


Latest News

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί