
Επειτα από 7 χρόνια συνεχούς υποχώρησης, η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας κινήθηκε ανοδικά το 2021, ενώ ακόμη υψηλότερα αναμένεται να φθάσει φέτος και τα επόμενα χρόνια. Αυτό προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Petrofin Research, στην οποία επισημαίνεται ότι οι προοπτικές για την τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας είναι θετικές, παρά τα απρόβλεπτα γεωπολιτικά γεγονότα. «Η συντριπτική πλειοψηφία των τραπεζών αυξάνει τους προϋπολογισμούς» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση της Petrofin.
Ειδικότερα, την περυσινή χρονιά η τραπεζική χρηματοδότηση προς την ελληνόκτητη ναυτιλία αυξήθηκε κατά 5,6%, φθάνοντας συνολικά στα 52,58 δισ. έναντι 49,79 δισ. δολ. το 2020 και 53,107 δισ. δολ. το 2019. Ξεχωριστή θέση καταλαμβάνουν οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες παρουσιάζουν τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης του χαρτοφυλακίου. Μάλιστα, πέντε ελληνικές τράπεζες βρίσκονται μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που χρηματοδοτούν την ελληνόκτητη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, η Eurobank βρίσκεται στη 2η θέση με χαρτοφυλάκιο 3,38 δισ. δολ., πίσω από την Credit Suisse με 5,6 δισ. Ακολουθεί στην 3η θέση η Τράπεζα Πειραιώς με 3,250 δισ. δολ., στην 4η θέση η Alpha Bank με 3,2 δισ. ενώ η Εθνική Τράπεζα βρίσκεται στην 7η θέση με 2,647 δισ. δολ. και η Aegean Baltic Bank στη 19η θέση με 0,53 δισ. δολ.
Οι βαθύτεροι παράγοντες πίσω από την αύξηση της τραπεζικής χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας αποδίδονται στη σταδιακή οικονομική ανάκαμψη μετά την υποχώρηση της πανδημίας, στη βελτίωση που εμφάνισε το διεθνές εμπόριο και οι περισσότεροι ναυτιλιακοί κλάδοι και σε μια γενική θετική προοπτική που διαφαίνεται για την παγκόσμια οικονομία. Επιπλέον, οι τράπεζες μπόρεσαν να επικεντρωθούν εκ νέου στη χρηματοδότηση των πλοίων ως έναν δυνητικά κερδοφόρο τομέα για δανεισμό καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος παρουσιάζει πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2021 καμία μεγάλη ναυτιλιακή τράπεζα δεν αποσύρθηκε από τον ναυτιλιακό κλάδο. Ακόμη και οι ευρωπαϊκές τράπεζες άρχισαν να επανακάμπτουν, φρενάροντας την αποεπένδυσή τους από το θαλάσσιο εμπόριο. Επιπλέον, όλα δείχνουν ότι ο κύκλος αποχώρησης σημαντικών τραπεζών που έλαβε χώρα κατά την τελευταία δεκαετία όπως φαίνεται έχει ολοκληρωθεί, την ίδια στιγμή που οι εκδόσεις ομολόγων από την Capital Product Partners, την Costamare και την Safe Bulkers προσελκύουν ξανά ελληνικές τράπεζες. Θετικά λειτούργησαν και οι πρόσφατες αξιολογήσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας, οι οποίες βοηθούν τις ελληνικές τράπεζες να αναπτυχθούν περαιτέρω και να δεσμεύσουν περισσότερα κεφάλαια για τη ναυτιλία.
Τα funds
Καταλυτικό ρόλο φαίνεται πως παίζει και ο ανταγωνισμός μεταξύ των τραπεζών για την προσέλκυση κορυφαίων ονομάτων του κλάδου, ο οποίος σύμφωνα με την Petrofin παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις. Είναι ενδεικτικό πως τα περιθώρια δανείων πέφτουν συχνά κάτω του 2% ενώ τα δάνεια καλύπτουν το 60%-65% των σύγχρονων second hand πλοίων και τα νεότευκτα. Οι μικρομεσαίοι έλληνες ιδιοκτήτες έχουν λιγότερες επιλογές μεταξύ των τραπεζών, αλλά εξακολουθούν να είναι σε θέση να προσελκύσουν χρηματοδότες, επισημαίνει η Petrofin.
Επιπλέον εκτιμά ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των κοινοπρακτικών δανείων καθώς τα πλοία νέας τεχνολογίας αναμένεται να είναι ακριβότερα και να απαιτούν μακροπρόθεσμη υποστήριξη.
Οσον αφορά τις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης πλοίων που χρησιμοποιούνται ευρέως, το leasing έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τα τελευταία 5 χρόνια, από 47 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 σε 77 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, ενώ μια άλλη σημαντική εξέλιξη είναι η ανάπτυξη της ναυτιλιακής χρηματοδότησης που παρέχεται από τα Funds. Υπάρχει πλέον ένας μεγάλος αριθμός έμπειρων ναυτιλιακών Funds που μπορούν να παρέχουν δάνεια σταθερού επιτοκίου σε δολάρια ή ευρώ με κόστος για τους έλληνες πλοιοκτήτες περίπου 6%-7% και με δάνειο σε αξία έως 70%-75% των assets.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ