Επειτα από 7 χρόνια συνεχούς υποχώρησης, η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας κινήθηκε ανοδικά το 2021, ενώ ακόμη υψηλότερα αναμένεται να φθάσει φέτος και τα επόμενα χρόνια. Αυτό προκύπτει από την ετήσια έκθεση της Petrofin Research, στην οποία επισημαίνεται ότι οι προοπτικές για την τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας είναι θετικές, παρά τα απρόβλεπτα γεωπολιτικά γεγονότα. «Η συντριπτική πλειοψηφία των τραπεζών αυξάνει τους προϋπολογισμούς» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση της Petrofin.
Ειδικότερα, την περυσινή χρονιά η τραπεζική χρηματοδότηση προς την ελληνόκτητη ναυτιλία αυξήθηκε κατά 5,6%, φθάνοντας συνολικά στα 52,58 δισ. έναντι 49,79 δισ. δολ. το 2020 και 53,107 δισ. δολ. το 2019. Ξεχωριστή θέση καταλαμβάνουν οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες παρουσιάζουν τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης του χαρτοφυλακίου. Μάλιστα, πέντε ελληνικές τράπεζες βρίσκονται μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που χρηματοδοτούν την ελληνόκτητη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, η Eurobank βρίσκεται στη 2η θέση με χαρτοφυλάκιο 3,38 δισ. δολ., πίσω από την Credit Suisse με 5,6 δισ. Ακολουθεί στην 3η θέση η Τράπεζα Πειραιώς με 3,250 δισ. δολ., στην 4η θέση η Alpha Bank με 3,2 δισ. ενώ η Εθνική Τράπεζα βρίσκεται στην 7η θέση με 2,647 δισ. δολ. και η Aegean Baltic Bank στη 19η θέση με 0,53 δισ. δολ.
Οι βαθύτεροι παράγοντες πίσω από την αύξηση της τραπεζικής χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας αποδίδονται στη σταδιακή οικονομική ανάκαμψη μετά την υποχώρηση της πανδημίας, στη βελτίωση που εμφάνισε το διεθνές εμπόριο και οι περισσότεροι ναυτιλιακοί κλάδοι και σε μια γενική θετική προοπτική που διαφαίνεται για την παγκόσμια οικονομία. Επιπλέον, οι τράπεζες μπόρεσαν να επικεντρωθούν εκ νέου στη χρηματοδότηση των πλοίων ως έναν δυνητικά κερδοφόρο τομέα για δανεισμό καθώς ο ναυτιλιακός κλάδος παρουσιάζει πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2021 καμία μεγάλη ναυτιλιακή τράπεζα δεν αποσύρθηκε από τον ναυτιλιακό κλάδο. Ακόμη και οι ευρωπαϊκές τράπεζες άρχισαν να επανακάμπτουν, φρενάροντας την αποεπένδυσή τους από το θαλάσσιο εμπόριο. Επιπλέον, όλα δείχνουν ότι ο κύκλος αποχώρησης σημαντικών τραπεζών που έλαβε χώρα κατά την τελευταία δεκαετία όπως φαίνεται έχει ολοκληρωθεί, την ίδια στιγμή που οι εκδόσεις ομολόγων από την Capital Product Partners, την Costamare και την Safe Bulkers προσελκύουν ξανά ελληνικές τράπεζες. Θετικά λειτούργησαν και οι πρόσφατες αξιολογήσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας, οι οποίες βοηθούν τις ελληνικές τράπεζες να αναπτυχθούν περαιτέρω και να δεσμεύσουν περισσότερα κεφάλαια για τη ναυτιλία.
Τα funds
Καταλυτικό ρόλο φαίνεται πως παίζει και ο ανταγωνισμός μεταξύ των τραπεζών για την προσέλκυση κορυφαίων ονομάτων του κλάδου, ο οποίος σύμφωνα με την Petrofin παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις. Είναι ενδεικτικό πως τα περιθώρια δανείων πέφτουν συχνά κάτω του 2% ενώ τα δάνεια καλύπτουν το 60%-65% των σύγχρονων second hand πλοίων και τα νεότευκτα. Οι μικρομεσαίοι έλληνες ιδιοκτήτες έχουν λιγότερες επιλογές μεταξύ των τραπεζών, αλλά εξακολουθούν να είναι σε θέση να προσελκύσουν χρηματοδότες, επισημαίνει η Petrofin.
Επιπλέον εκτιμά ότι θα αυξηθεί ο αριθμός των κοινοπρακτικών δανείων καθώς τα πλοία νέας τεχνολογίας αναμένεται να είναι ακριβότερα και να απαιτούν μακροπρόθεσμη υποστήριξη.
Οσον αφορά τις εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης πλοίων που χρησιμοποιούνται ευρέως, το leasing έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τα τελευταία 5 χρόνια, από 47 δισεκατομμύρια δολάρια το 2017 σε 77 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, ενώ μια άλλη σημαντική εξέλιξη είναι η ανάπτυξη της ναυτιλιακής χρηματοδότησης που παρέχεται από τα Funds. Υπάρχει πλέον ένας μεγάλος αριθμός έμπειρων ναυτιλιακών Funds που μπορούν να παρέχουν δάνεια σταθερού επιτοκίου σε δολάρια ή ευρώ με κόστος για τους έλληνες πλοιοκτήτες περίπου 6%-7% και με δάνειο σε αξία έως 70%-75% των assets.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International