Θα μπορούσε να είναι το «ξύπνημα του γίγαντα». Σιγά σιγά το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, ή μάλλον καλύτερα η πόλη που το φιλοξενεί, η Σαγκάη, «ανοίγει τα μάτια» από το βίαιο lockdown που επιβλήθηκε περιορίζοντας το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού των 25 εκατ. κατοίκων από τις 28 Μαρτίου.
Τα αυστηρά μέτρα προκάλεσαν πρωτόγνωρες εντάσεις και έλλειψη πρόσβασης σε τρόφιμα και φάρμακα. Μάλιστα η καραντίνα προκάλεσε έντονους τριγμούς για την παγκόσμια οικονομία καθώς εκατοντάδες εργοστάσια έκλεισαν, η παραγωγή μειώθηκε και η οικονομική δραστηριότητα τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους υποχώρησε σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2021.
Διαβάστε επίσης: Κίνα: Μηδενικές πωλήσεις αυτοκινήτων στη Σαγκάη τον Απρίλιο
Μέχρι την Κυριακή, η κινεζική μητρόπολη της Σαγκάης θα επανεκκινούσε τέσσερις από τις 20 γραμμές του μετρό καθώς επίσης και 273 λεωφορειακές γραμμές που συνδέουν μεγάλα αστικά κέντρα, αεροδρόμια, σιδηροδρομικούς σταθμούς και νοσοκομεία, όπως δήλωσε ο Yu Fulin, διευθυντής της Επιτροπής Μεταφορών της Σαγκάης, σε καθημερινή ενημέρωση για την πανδημία την προηγούμενη Πέμπτη. Σταδιακά έχουν αρχίσει να λειτουργούν και τα πρώτα εργοστάσια. Το καθολικό απαγορευτικό στην πόλη επηρέασε άμεσα την εφοδιαστική αλυσίδα και κυρίως τους οδικούς μεταφορείς που χρειάστηκε να μπουν σε καραντίνα 14 ημερών προτού τους επιτραπεί να βγουν από τη «μολυσμένη περιοχή» και να επιστρέψουν στην ενδοχώρα του λιμανιού.
Προφανώς, αυτό πρόσθεσε σημαντικό κόστος στα εισερχόμενα εμπορευματοκιβώτια που είχαν ήδη μεταφερθεί τους τερματικούς σταθμούς και δεν μπορούσαν να εκκενωθούν. Πολλές εισαγωγές, καθώς και οι περισσότερες εξαγωγικές ροές, εκτράπηκαν σε γειτονικά λιμάνια όπως το Ningbo και το Qingdao, τα οποία όμως λειτουργούσαν ήδη υπό καθεστώς συμφόρησης.
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η όλη κατάσταση έχει και μια θετική πλευρά, καθώς η καθυστέρηση στις παραγωγικές διαδικασίες μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση της ομαλοποίησης στα δίκτυα των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών και στην παραγωγικότητα των λιμένων λόγω των μειωμένων φορτίων.
Ο οίκος Drewry εκτιμά ότι τουλάχιστον 260.000 teu εξαγωγικού φορτίου δεν απεστάλησαν από τη Σαγκάη τον Απρίλιο λόγω του lockdown. Αυτό ισοδυναμεί με 26 πλήρως φορτωμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων των 10.000 teu, τα οποία θα πρέπει να βρεθούν με κάποιον τρόπο τους επόμενους μήνες, καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού θα ενεργοποιηθούν εκ νέου.
Δεδομένου ότι εισερχόμαστε σταδιακά στην καλοκαιρινή περίοδο που είναι περίοδος αιχμή για το θαλάσσιο εμπόριο, η ανάκαμψη της Σαγκάης είναι πιθανό να προκαλέσει και νέες ελλείψεις σε μεταφορική ικανότητα που σημαίνει επιπλέον καθυστερήσεις στις μεταφορές φορτίων. Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η επάνοδος δεν θα είναι εύκολη και η εικόνα στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μοιάζει με την κίνηση του μαστίγιου (Bullwhip effect), με αυξομειώσεις στην ταχύτητα και ικανότητα μεταφοράς φορτίων.
Ποιο είναι το λιμάνι
Το λιμάνι τη Σαγκάης είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με βάση τα φορτία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το 2020, διακινήθηκαν 43.503.400 teu, έναντι 43.303.000 teu το 2019 (αύξηση 0,5%). Τα φορτία αυτά αποτελούν το 5,33% των παγκόσμιων φορτίων σε teu που διακινήθηκαν από όλα τα λιμάνια του πλανήτη (815,6 εκατ. teu σύμφωνα με την υπηρεσία Unctad του ΟΗΕ).
Βρίσκεται στην πρώτη θέση της σχετικής κατάταξης των λιμανιών του κόσμου για 12 συνεχή χρόνια, με τη Σιγκαπούρη να ακολουθεί με 36.870.900 teu. Ελέγχεται από τη Shanghai International Port (SIPG) με βασικούς μετόχους τη δημοτική Αρχή της Σαγκάης με 44,23%, την China Merchants International Terminals με 26,54%, τη Shanghai Tongsheng Investment με 16,81 %, Shanghai State-assets Operation και Shanghai Dasheng Assets με 0,44%, αντίστοιχα.
Συνολικά, η SIPG λειτουργεί 125 θέσεις ελλιμενισμού σε συνολικό μήκος κρηπιδώματος περίπου 20 χιλιομέτρων, μεταξύ των οποίων 82 μπορούν να φιλοξενήσουν σκάφη κατηγορίας 10.000 dwt και άνω. Εκτός από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, η SIPG διαθέτει προβλήτες για το χύδην φορτίο, για επιβατηγά-οχηματαγωγά (Ro/Ro) και κρουαζιερόπλοια. Διατηρεί αποθήκες συνολικής επιφάνειας άνω των 5.000.000 τετραγωνικών μέτρων και 5.143 μονάδες εξοπλισμού διακίνησης φορτίου.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια
Κρουαζιέρα: Τρεις διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ για Κατάκολο, Πάτρα και Καβάλα
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εκδηλώσουν ενδιαφέρον μόνο για το ένα ή και για τα δύο τμήματα του διαγωνισμού