
H ατζέντα REPowerEU της Ευρώπης – η απάντηση της ενεργειακής της πολιτικής στην επιθετικότητα της Ρωσίας – θέτει με ακρίβεια τις ορθές προτεραιότητες. Θα μειώσει δραστικά την εξάρτηση της Ευρώπης από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και θα επιταχύνει την ανάπτυξη της εγχώριας αιολικής ενέργειας.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία μας υπενθύμισε ότι η ενεργειακή πολιτική είναι πολιτική ασφάλειας. Ένα ενεργειακό σύστημα που στηρίζεται σε εγχώριες, ανανεώσιμες και με προσιτές στον καταναλωτή τιμές, είναι καλύτερο για την ασφάλειά μας. Μειώνει τον κίνδυνο να χρησιμοποιηθεί η ενέργεια ως γεωπολιτικό όπλο. Μας δίνει ελευθερία από αναξιόπιστους και ανεπιθύμητους προμηθευτές.
Ένα μεγάλο βήμα προς την ενεργειακή ασφάλεια
Στις 18 Μαΐου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το Σχέδιο Δράσης REPowerEU, την απάντηση της ενεργειακής πολιτικής σε αυτήν ακριβώς την απειλή. Η Επιτροπή είναι ξεκάθαρη: πρέπει να σταματήσει η υπερβολική εξάρτηση από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία και αλλού. Θέλει να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου κατά δύο τρίτα πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους και να τερματιστούν όλες οι ρωσικές εισαγωγές ενέργειας έως το 2027.
Κρίσιμο στοιχείο για αυτό το στόχο είναι η μαζική ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ο εξηλεκτρισμός του ενεργειακού συστήματος της Ευρώπης. Σήμερα, μόνο το ένα τέταρτο της ενέργειας που καταναλώνουμε στην Ευρώπη είναι ηλεκτρική. Τα ορυκτά καύσιμα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης κατανάλωσης. Η ΕΕ θέλει το 75% του ενεργειακού συστήματος να λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια έως το 2050.
Αντιμετώπιση της αδειοδοτικής γραφειοκρατίας
Με το REPowerEU, η ΕΕ θέλει να αυξήσει την εγκατεστημένη αιολική ισχύ από 190 GW σε τουλάχιστον 480 GW έως το 2030. Αναγνωρίζει ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με μια σημαντική απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των αιολικών πάρκων.
Επί του παρόντος, η αδειοδότηση διαρκεί πολύ και είναι πολύ περίπλοκη. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτείνει την αλλαγή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας:
Τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα θεωρείται πλέον ότι υπηρετούν «υπέρτατο δημόσιο συμφέρον». Αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά τη στάθμιση με άλλα αγαθά, και έτσι, κατά περίπτωση, μπορεί να δίνεται προτεραιότητα στην εγκατάστασή τους. Η προσέγγιση αυτή θα εφαρμόζεται κατά την τρέχουσα ενεργειακή κρίση και μέχρι να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα.
Περιοχές “Go-to”
Τα κράτη μέλη πρέπει να ορίσουν ευρύτερες περιοχές «go-to» για ανανεώσιμες πηγές. Έπειτα από μια στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση για όλη την περιοχή, η κατασκευή των έργων Α.Π.Ε. θα πρέπει να εγκρίνεται εντός ενός έτους από την αίτηση.
Για τις υπόλοιπες περιοχές, το σχέδιο REPowerEU διατηρεί τις υφιστάμενες προθεσμίες αδειοδότησης που ήδη προβλέπονται στην Ευρωπαϊκή Οδηγία – δύο χρόνια για τα νέα έργα και ένα έτος για τα έργα ριζικής ανακαίνισης (repowering). Διευκρινίζεται με σαφήνεια ότι η υφιστάμενη διετής προθεσμία αφορά όλες τις άδειες, συμπεριλαμβανομένης της εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Παράλληλα, η Επιτροπή εξέδωσε λεπτομερείς οδηγίες και συστάσεις προς τις εθνικές κυβερνήσεις σχετικά με το πώς ακριβώς μπορούν να απλοποιήσουν τους κανόνες και τις διαδικασίες αδειοδότησης.
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα
Το Σχέδιο Δράσης REPowerEU είναι εξαιρετικό για την αδειοδότηση. Τώρα η Επιτροπή πρέπει να επικεντρωθεί στην ενίσχυση των αλυσίδων εφοδιασμού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ευρώπης. Η ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού αιολικής ενέργειας αντιμετωπίζει προβλήματα. Και οι πέντε ευρωπαίοι κατασκευαστές ανεμογεννητριών λειτουργούν με ζημία. Κλείνουμε εργοστάσια και χάνουμε θέσεις εργασίας – ακριβώς τη στιγμή που θα έπρεπε να αναπτυσσόμαστε για να ανταποκριθούμε στην τεράστια ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας που θέλει η Ευρώπη. Εάν συνεχιστεί αυτό, η ίδια η Πράσινη Συμφωνία θα αντιμετωπίσει προβλήματα, και φυσικά οι στόχοι ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.
Διατήρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη
Για το σκοπό αυτό, η ΕΕ πρέπει να εφαρμόσει τις σωστές βιομηχανικές και εμπορικές πολιτικές για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της βιωσιμότητας της αιολικής βιομηχανίας. Η απλούστευση της αδειοδότησης θα βοηθήσει γιατί θα αυξήσει την αγορά. Οι κυβερνήσεις πρέπει επίσης να σχεδιάσουν τους διαγωνισμούς για νέα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με τον σωστό τρόπο: θα πρέπει να επιταχύνουν τους νέους διαγωνισμούς και να ανταμείβουν την προστιθέμενη αξία που η ευρωπαϊκή βιομηχανία προσφέρει στη βιωσιμότητα και στην αποτελεσματική ενσωμάτωση στο Σύστημα. Η ΕΕ πρέπει επίσης να υποστηρίξει την «επαν-ευρωποίηση» εξαρτημάτων και υλικών που εισάγουμε αυτήν τη στιγμή από την Ασία.
«Ενέργεια ελευθερίας»
Είναι θετικό που το REPowerEU υποστηρίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρέχοντα σχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ. Σε μια ολοένα και πιο περίπλοκη αγορά, οι επενδυτές και οι επιχειρήσεις που ενεργούν για να πετύχει η Πράσινη Συμφωνία δεν χρειάζονται επιπλέον αβεβαιότητα.
Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας το έθεσε καλύτερα: «Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι ενέργεια ελευθερίας». Με το RepowerEU, η Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται λίγο πιο ελεύθερη, πλησιάζοντας πιο κοντά σε ένα εγχώριο, καθαρό και αποκεντρωμένο ενεργειακό σύστημα – το οποίο είναι ανεξάρτητο από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων. Σε ένα τέτοιο ενεργειακό σύστημα η αιολική ενέργεια έχει να παίξει κεντρικό ρόλο.
Η Ελλάδα δεν πρέπει να χάσει την ευκαιρία να είναι στην πρωτοπορία για την επίτευξη του στόχου αυτού. Το πλούσιο αιολικό δυναμικό της, χερσαίο και θαλάσσιο, είναι ο 100% βεβαιωμένος ενεργειακός της πλούτος. Μαζί με επενδύσεις στις υπόλοιπες Α.Π.Ε., την αποθήκευση και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις μπορεί να καταστήσει την Ελλάδα σημαντικό πυλώνα της ενεργειακής ανεξαρτησίας της Ευρώπης, να προσφέρει νέες δουλειές και ανάπτυξη, να εξασφαλίσει φθηνό ρεύμα με σταθερές τιμές και βέβαια να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
*Ο Giles Dickson είναι Δ/νων Σύμβουλος WindEurope, της ευρωπαϊκής ένωσης αιολικής ενέργειας
*Ο Παναγιώτης Λαδακάκος είναι Πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ, της ελληνικής επιστημονικής ένωσης αιολικής ενέργειας


Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.

Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη