Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz διόρισε τη Δευτέρα τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στο αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του μεριδίου 67,69% της Renault στο ρωσικό κράτος. Αμέσως μετά την ομιλία του ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, στις 23 του περασμένου Μαρτίου, ο γαλλικός όμιλος προανήγγειλε την αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά δίκην αντιποίνων προς το καθεστώς Πούτιν. Ακριβώς δύο μήνες αργότερα ανακοίνωσε ότι τήρησε την υπόσχεσή του.
«Η Renault, η Auchan, η Leroy Merlin και άλλες γαλλικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή στον πόλεμο που ξεκίνησε κατά της Ουκρανίας», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Ζελένσκι μέσω βιντεοδιάσκεψης. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες νωρίτερα ο ουκρανός υπουργός Οικονομικών είχε απευθύνει έκκληση για διεθνές μποϊκοτάζ στα αυτοκίνητα της Renault.
Το βράδυ της ομιλίας του Ζελένσκι στους Γάλλους βουλευτές και γερουσιαστές, το διοικητικό συμβούλιο της Renault ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας στη μονάδα παραγωγής που λειτουργεί κοντά στη Μόσχα. Και δεν ήταν εύκολη η απόφαση που πήρε ο γαλλικός όμιλος, διότι στη ρωσική αγορά πέρυσι είχε πραγματοποιήσει το 12% του τζίρου του.
Η συμμετοχή στη Rostec
Αυτό που εξόργιζε την ουκρανική ηγεσία – αλλά και τη γαλλική κοινή γνώμη – ήταν το ότι συνεργάτιδα της Renault στη Ρωσία, η Avtovaz κατέχει μεταξύ άλλων το 68% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου στρατιωτικο-βιομηχανικού ομίλου Rostec. Το υπόλοιπο μερίδιο 32% της Rostec κατέχει το ρωσικό κράτος. Συνεργαζόταν δηλαδή η γαλλική εταιρεία με ένα σημαντικό γρανάζι της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Η πώληση του μεριδίου της Renault στο ρωσικό κράτος αποτελεί την πρώτη μεγάλη εθνικοποίηση που κάνει η Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία και το ξέσπασμα του πολέμου. Η Renault από κοινού με τη Lada ήταν μέχρι τώρα κυρίαρχη στη ρωσική αγορά. Η κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοντέλα Nissan και Datsun – η γαλλική εταιρεία έχει ως γνωστόν στρατηγική συνεργασία με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi.
Αίσθηση προκάλεσε η άμεση ανάληψη των καθηκόντων του από το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της αποκλειστικά ρωσικής, πλέον, αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ. Η Avtovaz σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2012-2018) και από το 2019 αναπληρωτής κυβερνήτης της επαρχίας της Αγίας Πετρούπολης, αναλαμβάνει από τη Δευτέρα κι όλας τα καθήκοντά του.
Ο ηλικίας 53 ετών Σοκόλοφ αντικαθιστά το γάλλο μάνατζερ Νικολά Μορ, που είχε διοριστεί επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault/Avtovaz τον Ιούνιο του 2021. Σημειωτέον ότι ο γαλλορωσικός όμιλος είχε αναβαθμιστεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και δραστηριοποιούνταν εκτός από την κατασκευή αυτοκινήτων και στη λειτουργία του ρωσικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης Οχημάτων και Κινητήρων.
Δημιούργημα του Γκον
Η αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία σηματοδοτεί μια συνεργασία μόλις 12 ετών, καθώς η γαλλική εταιρεία είχε εγκαινιάσει την συνεργασία της με την Avtovaz το 2008 στη γιγαντιαία μονάδα κατασκευής στο Τολιάτι της νοτιοδυτικής Ρωσίας, στις όχθες του ποταμού Βόλγα.
Το 2014 η γαλλική εταιρεία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου στο πλαίσιο της επεκτατικής επιχειρηματικής στρατηγικής που ακολουθούσε ο τότε μάνατζερ της Renault Κάρλος Γκον, ο οποίος κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για απάτη και διέφυγε στο Λίβανο όπου ζει ως φυγάς.
Η δυναμική παρουσία της Renault αναζωογόνησε και εκσυγχρόνισε τον απαρχαιωμένο ρώσο κατασκευαστή ευεργετώντας εμμέσως πλην ουσιαστικώς, μέσω των μετοχικών συμμετοχών, και τη στρατιωτική βιομηχανία Rostec.
Εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις του γαλλικού ομίλου τις οποίες αξιοποίησε, η Avtovaz μοιράστηκε και αφομοίωσε την τεχνολογία της Dacia, της θυγατρικής επωνυμίας χαμηλού κόστους της Renault. Έτσι η Avtovaz μεταμορφώθηκε σε μια κερδοφόρα επωνυμία.
Και για το γαλλικό όμιλο, πάντως, η ρωσική αγορά ήταν η δεύτερη παγκοσμίως σε πωλήσεις και κέρδη, μετά την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σύνολό της. Περίπου 500.000 αυτοκίνητα του ομίλου Renault/Avtovaz πωλήθηκαν το 2021.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη