Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz διόρισε τη Δευτέρα τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στο αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του μεριδίου 67,69% της Renault στο ρωσικό κράτος. Αμέσως μετά την ομιλία του ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, στις 23 του περασμένου Μαρτίου, ο γαλλικός όμιλος προανήγγειλε την αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά δίκην αντιποίνων προς το καθεστώς Πούτιν. Ακριβώς δύο μήνες αργότερα ανακοίνωσε ότι τήρησε την υπόσχεσή του.
«Η Renault, η Auchan, η Leroy Merlin και άλλες γαλλικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή στον πόλεμο που ξεκίνησε κατά της Ουκρανίας», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Ζελένσκι μέσω βιντεοδιάσκεψης. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες νωρίτερα ο ουκρανός υπουργός Οικονομικών είχε απευθύνει έκκληση για διεθνές μποϊκοτάζ στα αυτοκίνητα της Renault.
Το βράδυ της ομιλίας του Ζελένσκι στους Γάλλους βουλευτές και γερουσιαστές, το διοικητικό συμβούλιο της Renault ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας στη μονάδα παραγωγής που λειτουργεί κοντά στη Μόσχα. Και δεν ήταν εύκολη η απόφαση που πήρε ο γαλλικός όμιλος, διότι στη ρωσική αγορά πέρυσι είχε πραγματοποιήσει το 12% του τζίρου του.
Η συμμετοχή στη Rostec
Αυτό που εξόργιζε την ουκρανική ηγεσία – αλλά και τη γαλλική κοινή γνώμη – ήταν το ότι συνεργάτιδα της Renault στη Ρωσία, η Avtovaz κατέχει μεταξύ άλλων το 68% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου στρατιωτικο-βιομηχανικού ομίλου Rostec. Το υπόλοιπο μερίδιο 32% της Rostec κατέχει το ρωσικό κράτος. Συνεργαζόταν δηλαδή η γαλλική εταιρεία με ένα σημαντικό γρανάζι της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Η πώληση του μεριδίου της Renault στο ρωσικό κράτος αποτελεί την πρώτη μεγάλη εθνικοποίηση που κάνει η Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία και το ξέσπασμα του πολέμου. Η Renault από κοινού με τη Lada ήταν μέχρι τώρα κυρίαρχη στη ρωσική αγορά. Η κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοντέλα Nissan και Datsun – η γαλλική εταιρεία έχει ως γνωστόν στρατηγική συνεργασία με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi.
Αίσθηση προκάλεσε η άμεση ανάληψη των καθηκόντων του από το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της αποκλειστικά ρωσικής, πλέον, αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ. Η Avtovaz σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2012-2018) και από το 2019 αναπληρωτής κυβερνήτης της επαρχίας της Αγίας Πετρούπολης, αναλαμβάνει από τη Δευτέρα κι όλας τα καθήκοντά του.
Ο ηλικίας 53 ετών Σοκόλοφ αντικαθιστά το γάλλο μάνατζερ Νικολά Μορ, που είχε διοριστεί επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault/Avtovaz τον Ιούνιο του 2021. Σημειωτέον ότι ο γαλλορωσικός όμιλος είχε αναβαθμιστεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και δραστηριοποιούνταν εκτός από την κατασκευή αυτοκινήτων και στη λειτουργία του ρωσικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης Οχημάτων και Κινητήρων.
Δημιούργημα του Γκον
Η αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία σηματοδοτεί μια συνεργασία μόλις 12 ετών, καθώς η γαλλική εταιρεία είχε εγκαινιάσει την συνεργασία της με την Avtovaz το 2008 στη γιγαντιαία μονάδα κατασκευής στο Τολιάτι της νοτιοδυτικής Ρωσίας, στις όχθες του ποταμού Βόλγα.
Το 2014 η γαλλική εταιρεία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου στο πλαίσιο της επεκτατικής επιχειρηματικής στρατηγικής που ακολουθούσε ο τότε μάνατζερ της Renault Κάρλος Γκον, ο οποίος κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για απάτη και διέφυγε στο Λίβανο όπου ζει ως φυγάς.
Η δυναμική παρουσία της Renault αναζωογόνησε και εκσυγχρόνισε τον απαρχαιωμένο ρώσο κατασκευαστή ευεργετώντας εμμέσως πλην ουσιαστικώς, μέσω των μετοχικών συμμετοχών, και τη στρατιωτική βιομηχανία Rostec.
Εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις του γαλλικού ομίλου τις οποίες αξιοποίησε, η Avtovaz μοιράστηκε και αφομοίωσε την τεχνολογία της Dacia, της θυγατρικής επωνυμίας χαμηλού κόστους της Renault. Έτσι η Avtovaz μεταμορφώθηκε σε μια κερδοφόρα επωνυμία.
Και για το γαλλικό όμιλο, πάντως, η ρωσική αγορά ήταν η δεύτερη παγκοσμίως σε πωλήσεις και κέρδη, μετά την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σύνολό της. Περίπου 500.000 αυτοκίνητα του ομίλου Renault/Avtovaz πωλήθηκαν το 2021.
Latest News
Γιατί το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Ευρώπης πούλησε μερίδιό του στην Tesla
«Είχαμε πρόβλημα» με το πακέτο αμοιβών του Μασκ, δήλωσε εκπρόσωπος του Stichting Pensioenfonds ABP
Γιατί ο Τζεφ Μπέζος δεν ανησυχεί για τους δεσμούς Μασκ-Τραμπ στην διαστημική κούρσα
Ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, παρακολουθεί την πρώτη εκτόξευση του New Glenn της Blue Origin
Ρεκόρ εξαγωγών και εκτόξευση εισαγωγών της Κίνας με φόντο τους δασμούς Τραμπ
Τα εμπορικά στοιχεία για την Κίνα τον Δεκέμβριο ξεπέρασαν τις προσδοκίες με μεγάλη διαφορά,
Από τη Shein στο Vinted - Το πέρασμα από τη γρήγορη μόδα στα μεταχειρισμένα
Zalpha, Millennials και Gen X περνούν από τη μια εμμονή στην άλλη - Γιατί αφήνουν τη Shein και «πιάνουν» το Vinted
Τα μισά αεροσκάφη της Airbus παρέδωσε η Boeing το 2024
Αυξάνεται η δυσπιστία για το αν η αμερικανική Boeing θα επιτύχει να αυξήσει τον ρυθμό παραγωγής της, όπως είχε ανακοινώσει
Tέλος στην τηλεργασία βάζει η JP Morgan - Ζητά να επιστρέψουν όλοι πίσω στα γραφεία
Μεγάλες οι αντιδράσεις των εργαζομένων - Ποια θέματα θέτουν υπόψη της εταιρείας (JP Morgan), η οποία...έκλεισε τα σχόλια στη σχετική ανάρτηση
Πυρκαγιές και δασμοί - Η διπλή απειλή για τον κλάδο κατασκευών στην Καλιφόρνια
Οι μεγάλες φωτιές που κατακαίνε την Καλιφόρνια και το Λος Αντζελες θέτουν νέα δεδομένα στον κλάδο των κατασκευών
Στις στάχτες το Λος Άντζελες - Ετοιμάζει «σχέδιο Μάρσαλ» ενόψει Ολυμπιακών 2028
Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια μίλησε στο NBC για τα σχέδιά του σχετικά με την ανοικοδόμηση του Λος Άντζελες στον απόηχο των πυρκαγιών
Κατρακυλά η δημοτικότητα του Μακρόν στη Γαλλία - Ο Μπαϊρού προσπαθεί να μη γίνει Μπαρνιέ
Η Γαλλία βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση με τα οικονομικά της - Οι επόμενες κινήσεις Μπαϊρού
Το Ιράν αναζητά «θεραπεία - σοκ» μετά τα πλήγματα - Το δίλημμα με Τραμπ και πυρηνικά
Το Ιράν είναι πιο αδύναμο και πιο ευάλωτο από ό,τι ήταν εδώ και χρόνια, αφού υπέστη μια σειρά από μεγάλα πλήγματα.