
Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz διόρισε τη Δευτέρα τον πρώην υπουργό Μεταφορών Μαξίμ Σοκόλοφ στο αξίωμα του διευθύνοντος συμβούλου, μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του μεριδίου 67,69% της Renault στο ρωσικό κράτος. Αμέσως μετά την ομιλία του ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, στις 23 του περασμένου Μαρτίου, ο γαλλικός όμιλος προανήγγειλε την αποχώρησή του από τη ρωσική αγορά δίκην αντιποίνων προς το καθεστώς Πούτιν. Ακριβώς δύο μήνες αργότερα ανακοίνωσε ότι τήρησε την υπόσχεσή του.
«Η Renault, η Auchan, η Leroy Merlin και άλλες γαλλικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ρωσική πολεμική μηχανή στον πόλεμο που ξεκίνησε κατά της Ουκρανίας», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Ζελένσκι μέσω βιντεοδιάσκεψης. Σημειωτέον ότι λίγες ημέρες νωρίτερα ο ουκρανός υπουργός Οικονομικών είχε απευθύνει έκκληση για διεθνές μποϊκοτάζ στα αυτοκίνητα της Renault.
Το βράδυ της ομιλίας του Ζελένσκι στους Γάλλους βουλευτές και γερουσιαστές, το διοικητικό συμβούλιο της Renault ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις δραστηριότητες της εταιρείας στη μονάδα παραγωγής που λειτουργεί κοντά στη Μόσχα. Και δεν ήταν εύκολη η απόφαση που πήρε ο γαλλικός όμιλος, διότι στη ρωσική αγορά πέρυσι είχε πραγματοποιήσει το 12% του τζίρου του.
Η συμμετοχή στη Rostec
Αυτό που εξόργιζε την ουκρανική ηγεσία – αλλά και τη γαλλική κοινή γνώμη – ήταν το ότι συνεργάτιδα της Renault στη Ρωσία, η Avtovaz κατέχει μεταξύ άλλων το 68% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου στρατιωτικο-βιομηχανικού ομίλου Rostec. Το υπόλοιπο μερίδιο 32% της Rostec κατέχει το ρωσικό κράτος. Συνεργαζόταν δηλαδή η γαλλική εταιρεία με ένα σημαντικό γρανάζι της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Η πώληση του μεριδίου της Renault στο ρωσικό κράτος αποτελεί την πρώτη μεγάλη εθνικοποίηση που κάνει η Μόσχα μετά την εισβολή στην Ουκρανία και το ξέσπασμα του πολέμου. Η Renault από κοινού με τη Lada ήταν μέχρι τώρα κυρίαρχη στη ρωσική αγορά. Η κοινοπραξία κατασκευάζει επίσης μοντέλα Nissan και Datsun – η γαλλική εταιρεία έχει ως γνωστόν στρατηγική συνεργασία με τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi.
Αίσθηση προκάλεσε η άμεση ανάληψη των καθηκόντων του από το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της αποκλειστικά ρωσικής, πλέον, αυτοκινητοβιομηχανίας, Μαξίμ Σοκόλοφ. Η Avtovaz σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2012-2018) και από το 2019 αναπληρωτής κυβερνήτης της επαρχίας της Αγίας Πετρούπολης, αναλαμβάνει από τη Δευτέρα κι όλας τα καθήκοντά του.
Ο ηλικίας 53 ετών Σοκόλοφ αντικαθιστά το γάλλο μάνατζερ Νικολά Μορ, που είχε διοριστεί επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault/Avtovaz τον Ιούνιο του 2021. Σημειωτέον ότι ο γαλλορωσικός όμιλος είχε αναβαθμιστεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια και δραστηριοποιούνταν εκτός από την κατασκευή αυτοκινήτων και στη λειτουργία του ρωσικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης Οχημάτων και Κινητήρων.
Δημιούργημα του Γκον
Η αποχώρηση της Renault από τη Ρωσία σηματοδοτεί μια συνεργασία μόλις 12 ετών, καθώς η γαλλική εταιρεία είχε εγκαινιάσει την συνεργασία της με την Avtovaz το 2008 στη γιγαντιαία μονάδα κατασκευής στο Τολιάτι της νοτιοδυτικής Ρωσίας, στις όχθες του ποταμού Βόλγα.
Το 2014 η γαλλική εταιρεία απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών του ομίλου στο πλαίσιο της επεκτατικής επιχειρηματικής στρατηγικής που ακολουθούσε ο τότε μάνατζερ της Renault Κάρλος Γκον, ο οποίος κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για απάτη και διέφυγε στο Λίβανο όπου ζει ως φυγάς.
Η δυναμική παρουσία της Renault αναζωογόνησε και εκσυγχρόνισε τον απαρχαιωμένο ρώσο κατασκευαστή ευεργετώντας εμμέσως πλην ουσιαστικώς, μέσω των μετοχικών συμμετοχών, και τη στρατιωτική βιομηχανία Rostec.
Εκτός από τις μεγάλες επενδύσεις του γαλλικού ομίλου τις οποίες αξιοποίησε, η Avtovaz μοιράστηκε και αφομοίωσε την τεχνολογία της Dacia, της θυγατρικής επωνυμίας χαμηλού κόστους της Renault. Έτσι η Avtovaz μεταμορφώθηκε σε μια κερδοφόρα επωνυμία.
Και για το γαλλικό όμιλο, πάντως, η ρωσική αγορά ήταν η δεύτερη παγκοσμίως σε πωλήσεις και κέρδη, μετά την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σύνολό της. Περίπου 500.000 αυτοκίνητα του ομίλου Renault/Avtovaz πωλήθηκαν το 2021.


Latest News

Ελ Εριάν: Η Fed να εξηγήσει ότι θα μειώσει τα επιτόκια αν δει την οικονομία να επιβραδύνεται
Η Fed οφείλει να έχει άποψη για την οικονομική πολιτική Τραμπ

Βυθίζεται η τουρκική λίρα στον απόηχο της σύλληψης Ιμάμογλου - Παρέμβαση της κεντρικής τράπεζας
Στο «κόκκινο» μετοχές, ομόλογα και λίρα -Αναφορές για ουρές στα ανταλλακτήρια

Ευρωπαϊκή Άμυνα: Μπλόκο σε αγορές όπλων από ΗΠΑ, Βρετανία και Τουρκία
Οι εταιρείες όπλων από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Τουρκία θα αποκλειστούν από το ταμείο των 150 δισεκατομμυρίων ευρώ

EE: Πρόταση για μείωση των εισαγωγών χάλυβα κατά 15%
Το SOS που εκπέμπουν οι Ευρωπαίοι παραγωγοί και οι προτάσεις της Κομισιόν

Ο «τσάρος» των ΗΠΑ ξαναχτυπά: Δεν μπορώ να εγγυηθώ ότι οι ΗΠΑ θα αποφύγουν την ύφεση
Οι προβλέψεις για μια επικείμενη ύφεση έχουν αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες

Στα δικαστήρια πάει τη Unilever η Ben & Jerry's - Τι οδήγησε στον «εμφύλιο»
Η Ben & Jerry's κατέθεσε καταγγελία σε δικαστήριο των ΗΠΑ για την απόλυση του CEO της - Το χρονικό της ρήξης

Στο μικροσκόπιο της ΑΙ έβαλε η Bundesbank τη ρητορική της ΕΚΤ - Τι απέδειξε
Οι οικονομολόγοι της Bundesbank έβαλαν στο «μικροσκόπιο» της ΑΙ 50.000 διατυπώσεις από δηλώσεις και ομιλίες νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ από το 2011

Βουτιά στη λίρα και selloff στις μετοχές - Πανικός στην Τουρκία μετά τη σύλληψη Ιμάμογλου
Η έντονη ανησυχία για νέα πολιτική κρίση αποτυπώνεται στις αγορές - Διεκόπησαν οι συναλλαγές στο χρηματιστήριο

Συνεχίζεται το «pressing» στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις - Πώς επηρεάζουν οι δασμοί Τραμπ
Το 87% των μελών της BusinessEurope βλέπουν την αρνητική επίδραση των δασμών Τραμπ στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις

Γιατί οι επενδυτές τοποθέτησαν 22 δισ. δολάρια σε βραχυπρόθεσμο χρέος των ΗΠΑ
Η «καταιγίδα» στις αγορές έρχεται καθώς οι διαχειριστές κεφαλαίων ανησυχούν για τις πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ