
Σε σκόπελο για την παγκόσμια ναυτιλία τείνει να μετεξελιχθεί ο στόχος της απεξάρτησης του κλάδου από τον άνθρακα. Και αυτό γιατί δεν υπάρχει ακόμη τουλάχιστον μια ενιαία άποψη για το πώς μπορεί να οδηγηθεί συντεταγμένα στη δημιουργία ενός παγκόσμιου στόλου με πλοία μηδενικών ρύπων.
Τα περιφερειακά μέτρα που βασίζονται στην αγορά (Market-Based Measure – MBM), όπως είναι το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, στο οποίο καλείται να ενταχθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία, είναι το ένα μεγάλο αγκάθι καθώς με τα περιφερειακά μέτρα δημιουργείται ναυτιλία πολλών ταχυτήτων.
Το άλλο είναι η μη συνειδητοποίηση ακόμη από όλες τις πλευρές ότι η απανθρακοποίηση δεν μπορεί να είναι υπόθεση μόνο της ναυτιλίας αλλά όλων των εμπλεκόμενων μερών. Πάντως ένα πρώτο ουσιαστικό βήμα για τη λήψη μέτρων παγκόσμιου χαρακτήρα που βασίζονται στην αγορά φαίνεται να έγινε σε πρόσφατη συνεδρίαση ομάδας εργασίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), όπου συμφωνήθηκε η διαμόρφωση ενός «καλαθιού» μεσοπρόθεσμων μέτρων που στοχεύουν στην απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Στο «καλάθι» περιλαμβάνονται και μέτρα τεχνικού χαρακτήρα αλλά και μέτρα που βασίζονται στην τιμολόγηση του άνθρακα.
Η συμφωνία αυτή της ομάδας εργασίας θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) που θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 6-10 Ιουνίου.
ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ. Στο «καλάθι» βρίσκεται και η πρόταση των Νησιών Μάρσαλ για εισφορά άνθρακα 100 δολαρίων ανά τόνο αλλά και η πρόταση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητήριου (ICS) για την επιβολή τέλους 2 δολ. ανά τόνο καυσίμου για τη δημιουργία Ταμείου που θα χρηματοδοτεί την έρευνα για πράσινα καύσιμα. Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαίνεται να είναι η κοινή συνισταμένη των συμμετεχόντων είναι η επιλογή ενός μέτρου που θα βασίζεται στην αγορά (MBM).
Οπως σημειώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών η υιοθέτηση ενός κατάλληλου παγκόσμιου αγορακεντρικού μέτρου (MBM) για τη διεθνή ναυτιλία θα προσφέρει περισσότερες δυνατότητες για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων απανθρακοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό η ΕΕΕ υποστηρίζει σθεναρά την πρόταση του ICS και της Intercargo στον ΙΜΟ, η οποία καταδεικνύει ότι ένα ΜΒΜ που βασίζεται σε υποχρεωτική συνεισφορά (levy based) των πλοίων ανά εκπεμπόμενο τόνο CO2 σε ειδικό Ταμείο για το Κλίμα, θα μπορούσε να τεθεί γρήγορα σε εφαρμογή για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη τεχνολογιών και καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Παράλληλα η ΕΕΕ επισημαίνει ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας απαιτεί να υπάρχουν ευρέως διαθέσιμα εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα ή/και πρωτοποριακές τεχνολογίες πρόωσης. Για τον σκοπό αυτό, απαιτείται στενή συνεργασία και ανάληψη δράσεων από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη στην αλυσίδα εφοδιασμού (παραγωγοί καυσίμων και ενέργειας, ναυπηγεία, κατασκευαστές ναυτικών μηχανών, λιμάνια κ.λπ.).
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ. Στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αναφέρθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης στο Νταβός της Ελβετίας.
«Η απανθρακοποίηση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ναυτιλία στο μέλλον, με αποκορύφωμα τη διαθεσιμότητα σε ασφαλή, εναλλακτικά και με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα καύσιμα. Για να το πετύχουμε αυτό, χρειάζεται να συνεργαστούμε. Να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και να παρουσιάσουμε ρεαλιστικές πολιτικές και εφαρμόσιμα μέτρα στον τομέα αυτό» είπε ο υπουργός.
Από το βήμα του Greek House Davos, όπου βρέθηκε μαζί με τον υπουργό Επενδύσεων του Παναμά Χοσέ Αλεχάντρο Ρόχας, έκανε ειδική αναφορά στην ακτοπλοΐα τονίζοντας ότι «η Ελλάδα βρίσκεται σε μία διαδικασία μετάβασης στην πράσινη ακτοπλοΐα, με πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εχουμε στο μυαλό μας τα ηλεκτρικά πλοία και προετοιμάζουμε την αγορά για το κόστος αυτής της μετατροπής. Ομως αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι η επιβίωση της ελληνικής ακτοπλοΐας. Εξαιτίας της πολύ υψηλής αύξησης της τιμής του πετρελαίου, τα κόστη έχουν ανέβει κατακόρυφα. Αυτή είναι η σημαντικότερη επίπτωση της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις κυρώσεις. Δεν πρέπει να βλάψουν περισσότερο τις οικονομίες και τους πολίτες μας από τους Ρώσους».
«Είναι η στιγμή» συνέχισε ο Πλακιωτάκης «να καταλάβουν όλοι, ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ότι η ελληνική ναυτιλία και οι έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν να εξασφαλίσουν τις ανάγκες της Ευρώπης σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Είναι η καλύτερη στιγμή να επανασυστηθεί η ναυτιλία στην κοινωνία καθώς οι περισσότεροι δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τη σημασία της».


Latest News
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς

Ερχεται το τέλος του ESG; - Οι μεγάλες εταιρείες, οι στόχοι βιωσιμότητας και τα μπόνους στελεχών
Η υποχώρηση από τους κλιματικούς στόχους του ESG στις αμοιβές στελεχών αντανακλά και κάποιες ανησυχίες των επενδυτών

Πιο κοντά στην κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς η BYD - Ή μήπως όχι;
Η πεντάλεπτη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων από την εταιρεία του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Γουάνγκ Τσουανφού και οι κρίσεις σε τρεις ηπείρους

Nέο ρεκόρ θερμότητας στο κλίμα το 2024 - Γιατί κορυφαίοι επιστήμονες βρίσκονται σε απόγνωση
Απελπισμένοι εμφανίζονται οι επιστήμονες σχετικά με το κλίμα