Με πτώση της τάξης του 33,6% στην πληρότητα, του 36,3% στο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) και του 4,1% στη μέση τιμή δωματίου «έκλεισε» το πρώτο 4μηνο του 2022 (Ιανουάριος – Απρίλιος) για τα ξενοδοχεία της Αθήνας, έναντι του αντίστοιχου τετραμήνου του 2019 – της πλέον πρόσφατης «φυσιολογικής» τουριστικής χρονιάς για την ξενοδοχία της Αθήνας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022, η μέση πληρότητα ήταν 44,9%, η μέση τιμή δωματίου 85,08 και το RevPAR 38,2.
Η μέση πληρότητα αυξήθηκε σταδιακά από 26,9% έως και 50% κατά το πρώτο τρίμηνο, ενώ τον Απρίλιο έφτασε το 65%. Ωστόσο, παρέμεινε 19% χαμηλότερη από την αντίστοιχη του 2019 (που ήταν 80%). Η μείωση του RevPar το πρώτο 4μηνο του 2022 (κατά 36,3% έναντι του 2019) οφείλεται κυρίως σε αυτό το γεγονός, δηλαδή στα χαμηλά επίπεδα πληρότητας κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2022.
Συνολικά, τα επίπεδα πληρότητας του YTD Απριλίου ήταν 33,6% και οι τιμές των δωματίων κατά 4,1% χαμηλότερες το 2022 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Επιπροσθέτως, αντίστοιχες επιδόσεις καταγράφει η έρευνα-πάνελ του ΞΕΕ/ΙΤΕΠ που διεξήχθη πανελλαδικά, σε ότι αφορά στην Αθήνα, όπου κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2021- Απριλίου 2022 η μέση πληρότητα δεν ξεπέρασε το 39% στα ανοιχτά ξενοδοχεία της Αττικής και το 36,7% στο σύνολο ξενοδοχείων της Αττικής. Η δε μέση τιμή δωματίου ήταν περί τα 77 ευρώ.
Οι όποιες συγκρίσεις επομένως με τα δεδομένα του 2021-2020, δεν οδηγούν σε ορθά συμπεράσματα, καθώς συγκρίνονται οι επιδόσεις του 2022 με επιδόσεις ετών κατά τα οποία, για μικρά η μεγαλύτερα διαστήματα, πολλά – ή και όλα- τα ξενοδοχεία, παρέμειναν κλειστά.
Οι ανταγωνίστριες πόλεις
Η ως άνω εικόνα για το 2022 ενισχύεται και από τα στοιχεία των πόλεων -ανταγωνιστών της Αθήνας, τα οποία είναι επίσης επίσης ενδιαφέροντα, σύμφωνα με την ΕΞΑΑΑ.
Την περίοδο, Ιανουαρίου – Απριλίου 2022, σημειώνεται ότι όλες οι ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου όπως η Ρώμη, η Βαρκελώνη, η Μαδρίτη και η Κωνσταντινούπολη κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα πληρότητας και τιμές δωματίων από την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ρώμη πέτυχε πληρότητα 47% και ADR 149 ευρώ αντίστοιχα, η Βαρκελώνη 55% και 124 ευρώ, η Μαδρίτη 56% και 116 ευρώ και η Κωνσταντινούπολη πληρότητα 64% και ADR 97 ευρώ σε σύγκριση με την Αθήνα που είχε πληρότητα 45% και ADR 85 ευρώ.
Ανησυχία για την υπερπροσφορά κλινών
Σύμφωνα με την ΕΞΑΑ, οι εκτιμήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία της φετινής καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου μπορεί να είναι όντως θετικές, ωστόσο, «θα πρέπει να παραμείνουμε συγκρατημένα αισιόδοξοι καθώς είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα που αφορούν στο φθινόπωρο και στον χειμώνα που είναι μπροστά μας: Οι προκρατήσεις είναι ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα, τα συνέδρια -τα οποία όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές στο παρελθόν αποτελούν βασικό μέρος των προσπαθειών για την επέκταση της τουριστικής περιόδου- δεν είναι ακόμα βέβαιο πως θα υλοποιηθούν, ενώ παράλληλα, η υπερπροσφορά κλινών κάθε είδους που ‘ανοίγουν’ και ανακοινώνονται σε καθημερινή βάση, δεν μπορεί παρά μόνο να μας ανησυχεί. Τα ‘τύμπανα πολέμου’ που ακούγονται έως την Αθήνα ενισχύουν την αβεβαιότητα και οι συνθήκες ακρίβειας με τις απίστευτες αυξήσεις τιμών -όπως κατέδειξε ο χειμώνας του 2021- υπονομεύουν την επιβίωση επιχειρήσεων και ανθρώπων που ζουν από τον Τουρισμό», όπως τονίζει.
Αβεβαιότητα για τον χειμώνα και «αγκάθια»
Ο τουρισμός της χώρας, σαφώς θα δείξει για ακόμη μια φορά την ικανότητα του να επανακάμπτει και να οδηγεί «το τραίνο της ανάπτυξης», επισημαίνεται.
Τα ξενοδοχεία της Αθήνας όμως, δεν γνώρισαν το 2021 -όπως συνέβη στην πλειοψηφία των αστικών κέντρων της Ευρώπης-την απότομη ανάκαμψη των προορισμών διακοπών, οι οποίοι επωφελήθηκαν από την ανάγκη αλλά και την δυνατότητα που είχαν οι ευρωπαίοι να ταξιδέψουν μετά από 15 μήνες εγκλεισμού, ααναφέρει η Ένωση.
Η δε καθυστέρηση της ανάκαμψης των αγορών επαγγελματικών ταξιδιών, συνεδρίων και city breaks, ανάγκασαν τα ξενοδοχεία της Αθήνας να λειτουργήσουν με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες καθ’ όλη την διάρκεια του χειμώνα και με εξαιρετικά αυξημένο κόστος λειτουργίας.
«Σε στρατηγικό επίπεδο και βλέποντας «πιο μακριά» από την απλή καταγραφή αφίξεων στο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας, πολύ φοβούμαστε πως μετά από ένα καλοκαίρι που αναμένεται να κυλίσει θετικά από πλευράς αφίξεων – και αν δεν υπάρξουν άλλες εκπλήξεις όπως ελπίζουμε- θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τον παλιό «κακό μας εαυτό», όντας μια από τις ελάχιστες- αν όχι η μοναδική- ευρωπαϊκή πρωτεύουσα (όπως και χώρα) που: Δεν έχει ρυθμίσει τα θέματα της «οικονομίας διαμοιρασμού», δεν διαθέτει Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο διεθνών προδιαγραφών και θα βαδίσει -με μόνα «εγγυημένα»- τον λογαριασμό της πανδημίας, το αυξημένο κόστος λειτουργίας και προμηθειών και την άνθιση της «παραξενοδοχίας» (η οποία όπως γνωρίζουμε δεν υπόκειται σε υγειονομικούς κανονισμούς, σε κανόνες συνάθροισης κοινού, σε φορολογικές επιβαρύνσεις, σε ασφαλιστικές επιβαρύνσεις κ.ά.).
Χρειάζονται πλέον γενναίες αποφάσεις, στρατηγικού χαρακτήρα, οι οποίες θα θέσουν τις πραγματικές βάσεις για μια υγιή και μακροπρόθεσμα σταθερή ανάπτυξη ενός βιώσιμου τουρισμού για την πόλη μας», καταλήγει η ανακοίνωση της ΕΞΑΑΑ.
Latest News
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts