Οι νέες τάσεις στις οδικές μεταφορές στην Ελλάδα, με την είσοδο της ηλεκτροκίνησης, αλλά και οι προκλήσεις από την άνοδο του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, την 1η ημέρα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2022, που συνδιοργανώνεται από τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.

Στο πάνελ «Ηλεκτροκίνηση και Υδρογόνο: Είναι το μέλλον στις μεταφορές;» συμμετείχαν ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου και ο Ευάγγελος Καρφόπουλος, ερευνητής ISENSE Group, EΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ.

Στοχευμένη στρατηγική

Όπως τονίστηκε στο web panel, που συντόνισε η Βάσω Κουτσούμπα, δημοσιογράφος του ΑΠΕ-ΜΠΕ, απαιτείται στοχευμένη στρατηγική για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, ενώ εκτιμάται ότι μελλοντικά το κόστος ενός ηλεκτρικού οχήματος θα μειωθεί και, μέσα στα προσεχή 2-3 έτη, θα σημειωθεί αξιοσημείωτη ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών. «Στην Ελλάδα έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε επίπεδο νομοθεσίας και θεσμικού πλαισίου στην ηλεκτροκίνηση, γεγονός που θα βοηθήσει στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας», επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Παναγιώτης Παπαντωνίου. Παρόλα αυτά, οι υψηλές, σε κάποιο βαθμό, τιμές αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και ο περιορισμένος αριθμός σταθμών φόρτισης λειτουργούν ως «τροχοπέδη». Ο κ. Παπαντωνίου σημείωσε ότι χρειάζεται να επισπευστούν οι ενέργειες για την μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, υποστηρίζοντας ότι παρατηρούνται παθογένειες σε επιμέρους θέματα, όπως η χωροταξία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΣ, η χώρα οφείλει να επιδείξει σημαντικά αντανακλαστικά σε ηλεκτροκίνηση και υδρογονοκίνηση, καθώς θα διαδραματίσουν σημαίνοντα ρόλο στην ενεργειακή της απεξάρτηση. Συμπλήρωσε δε, ότι «το υδρογόνο πρέπει να λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά με την ηλεκτροκίνηση», ενώ για να υπάρξει ομαλότητα «χρειάζεται πρόοδος στο θεσμικό πλαίσιο και ύπαρξη στρατηγικής».

Aλματώδης άνοδος στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων

«Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι ηλεκτρικό», ανέφερε, από την πλευρά του, ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Όπως είπε, στην Ελλάδα συντελείται αλματώδης άνοδος στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς κατά τους πρώτους μήνες του 2022 το μερίδιο των οχημάτων αυτών έφτασε στη χώρα στο 8%. Επεσήμανε ότι το υδρογόνο θα αποτελέσει μια ενδιάμεση διαδικασία αποθήκευσης ενέργειας, αφού εντός των επόμενων 5-10 χρόνων τα εργοστάσια αυτοκινήτου και οι προμηθευτές θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της φόρτισης. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ δήλωσε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για την ύπαρξη άμεσων κινήτρων για την προσέλκυση των επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά και λεωφορεία) στην ηλεκτροκίνηση.

Βελτιώνεται η τεχνολογία

Τέλος, στο ζήτημα της έρευνας και την τεχνολογίας και κατά πόσο αυτοί οι δύο παράγοντες μπορούν να «απαντήσουν» στις ανησυχίες των χρηστών της ηλεκτροκίνησης, αναφέρθηκε ο Ευάγγελος Καρφόπουλος, ερευνητής ISENSE Group, EΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ. Όπως είπε, «όλοι συμφωνούμε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί τη νέα πραγματικότητα», συμπλήρωσε δε, ότι υπάρχει εκθετική και ραγδαία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο τα τελευταία χρόνια. Αναφερόμενος στην ελληνική αγορά, παρατήρησε ότι τα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων είναι αρκετά και συνεχώς αυξάνονται, ενώ και η αυτονομία τους έχει βελτιωθεί πολύ. Ειδικά στην Ελλάδα, «τα τελευταία 3-4 χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός και η ποικιλία οχημάτων που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των χρηστών» είπε. Καταλήγοντας, ανέφερε ότι «τα κίνητρα και οι τιμολογιακές πολιτικές που θα υιοθετηθούν θα δώσουν μεγάλη ώθηση τόσο σε ζητήματα αγοράς οχημάτων, όσο και για τους επενδυτές τοποθέτησης δημόσιων φορτιστών, καθώς αυτή τη στιγμή δεν είναι επικερδείς».

Οδικές εμπορευματικές μεταφορές και logistics

Στο μεταξύ, όλοι οι συμμετέχοντες στο τελευταίο σημερινό web panel ζήτησαν να αναγνωριστεί ο ισχυρός ρόλος των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Όλοι συμφώνησαν ότι απαιτείται αλλαγή κουλτούρας, συνεργασίες-συνέργειες, καθώς οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics βρίσκονται σε ένα μεταβατικό στάδιο, ενώ απαιτείται και η συμμετοχή της Πολιτείας με κίνητρα, νομοθετικές ρυθμίσεις και εργαλεία ενίσχυσης.

Η γεωπολιτική αστάθεια και η υγειονομική κρίση δημιούργησαν σοβαρά προβλήματα -στον ήδη επιβαρυμένο- κλάδο των μεταφορών, σύμφωνα με την Ηρώ Δουμάνη, αντιπρόεδρο του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εμπορευματικών Μεταφορών & Logistics IRU και διευθύντρια ΟΦΑΕ. Όπως είπε, η οικονομική ύφεση, η πανδημία και ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας δημιούργησαν νέες «εστίες» προβλημάτων για τους Έλληνες μεταφορείς, χωρίς να λαμβάνονται μέτρα στήριξης από την πλευρά της Πολιτείας. Κάθε πρόκληση αποτελεί και μια ευκαιρία, με την κ. Δουμάνη να τονίζει ότι «όλα αυτά θα λειτουργήσουν ως ευκαιρία για την μετάβαση των μεταφορών στη νέα εποχή, που με τις κατάλληλες ενέργειες και τα κίνητρα θα καταστήσουν την αγορά βιώσιμη και πιο λειτουργική».

Τα προβλήματα

Λαμβάνοντας το λόγο, ο Διονύσης Γρηγορόπουλος, πρόεδρος ΕΕΒΨ&L και διευθύνων σύμβουλος Logistics Way, παρατήρησε ότι βιώνουμε μια κρίση τα τελευταία 4-5 χρόνια, που επηρεάζει τη μεταφορά και την εφοδιαστική αλυσίδα. Ο κ. Γρηγορόπουλος ανέφερε ότι ο παλαιωμένος στόλος οχημάτων, η έλλειψη οδηγών και το ενεργειακός κόστος δημιουργούν ένα «μίγμα» σοβαρών προβλημάτων στις εμπορευματικές μεταφορές και τη διακίνηση εμπορευμάτων. Παρατήρησε ότι, παρά το γεγονός ότι η εφοδιαστική κατέκτησε τα χαμένα έσοδα των προηγούμενων ετών την περίοδο της πανδημίας του Covid-19, η κρίση των τελευταίων μηνών «ροκάνισε» τον κύκλο εργασιών της.

«Απαγορευτικό το κόστος του πετρελαίου»

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κιούσης, πρόεδρος ΠΕΕΔ και διευθύνων σύμβουλος KIOUSSIS TRANSYS, υποστήριξε ότι «η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που δεν μερίμνησε υπέρ των αυτοκινητιστών, καθώς το φορτηγό δεν έλαβε καμία οικονομική βοήθεια». Όπως είπε, «το κόστος του πετρελαίου αυτή τη στιγμή καθιστά την οδική μεταφορά απαγορευτική», με τους επαγγελματίες παρόλα αυτά να μην έχουν μετακυλήσει τις ενεργειακές αυξήσεις στους πελάτες τους. Παρατήρησε ότι, μπορεί οι επιχειρήσεις του κλάδου να μην συγκαταλέγονται στις ενεργοβόρες, ωστόσο το ενεργειακό κόστος (ηλεκτρικό ρεύμα) τριπλασιάστηκε το τελευταίο διάστημα. Αναφερόμενος στην μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων στη Φυλή, είπε «όνειρό μας είναι να έχουμε σύγχρονες και νόμιμες υποδομές. Στον Ελαιώνα δεν υπάρχει καμία άδεια οικοδομής, όλες οι εγκαταστάσεις είναι εκτός σχεδίου. Είναι σημαντικό για εμάς να μεταφερθούμε στη Φυλή, σε έναν χώρο πλησίον οδικών υποδομών, με σύγχρονες εγκαταστάσεις. Είναι ένα νέο μεταφορικό πάρκο που θα δώσει πνοή στην εθνική και διεθνή μεταφορά και που θα βοηθήσει να αναπτυχθούν περαιτέρω τα logistics».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα