«Η κυβέρνηση πήρε μια τεράστια απόφαση, για μια γιγαντιαία παρέμβαση στο ρεύμα, την μεγαλύτερη που έχει γίνει σε όλη την Ευρώπη. Δεν μπορούμε κάθε εβδομάδα να παίρνουμε καινούρια μέτρα. Και με το ρεύμα εξαντλήσαμε το σύνολο των περιθωρίων μας» τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ‘Αδωνις Γεωργιάδης.
«Αναγνωρίζουμε πλήρως ότι με τα καύσιμα υπάρχει πρόβλημα, όχι οφειλόμενο στην κυβέρνηση, επισήμανε ο υπουργός σημειώνοντας ότι χθες το πετρέλαιο έκλεισε στα 121 δολάρια, η υψηλότερη τιμή πετρελαίου στην ιστορία της χώρας μας, σύμφωνα με τον ίδιο. «Χθες είχαμε την απόφαση για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο στο 90% από την ΕΕ και είχαμε και το άνοιγμα ξανά της αγοράς της Κίνας. Δηλαδή είχαμε μεγαλύτερη ζήτηση και ταυτόχρονα λιγότερη προσφορά. Έχουμε πόλεμο στην γειτονιά μας, είναι δυνατόν η ζωή να παραμείνει όπως ήταν πριν;» είπε χαρακτηριστικά.
Οι φόροι στα καύσιμα
Ο κ. Γεωργιάδης διευκρίνισε πως βγάζοντας τους φόρους από τα καύσιμα, είμαστε στην 12η-13η θέση στην τιμή της βενζίνης σε επίπεδο Ευρώπης. «Με τους φόρους είμαστε στην 4η θέση, αλλά εκεί ήμασταν πάντα, ποτέ δεν ήμασταν σε χαμηλότερη, έχουμε υψηλούς φόρους στα καύσιμα από την δεκαετία του 1990, δεν είναι καινούριο αυτό» προσέθεσε, παραδεχόμενος ότι τον Απρίλιο τα έσοδα από τα καύσιμα ήταν λιγότερα από τον στόχο.
Σε σχέση με το κατά πόσο μια μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα θα αύξανε την κατανάλωση άρα και τα έσοδα του κράτους, ο κ. Γεωργιάδης συμφώνησε ότι υπάρχει μια τέτοια θεωρία που στέκεται σοβαρά, ωστόσο διατύπωσε και τον ισχυρό αντίλογο που έγκειται στο γεγονός ότι επειδή ο πληθωρισμός είναι γενικός και όχι μόνο στα καύσιμα, τα εισοδήματα πιέζονται και έτσι η κατανάλωση θα πέσει αναπόφευκτα, άρα δεν είναι βέβαιο ότι θα φέρει αντίστοιχη κατανάλωση. Επίσης το καύσιμο έχει και ένα μεγάλο πρόβλημα για την χώρα, συμπλήρωσε, γιατί κάθε πετρέλαιο που αγοράζουμε και φυσικό αέριο που καταναλώνουμε γράφονται στο εμπορικό μας έλλειμμα γιατί είναι εισαγόμενα, άρα δεν είναι μόνο θετική η αύξηση της κατανάλωσης, είναι και αρνητική.
«Η κυβέρνηση είναι από πάνω, αν υπάρχουν περιθώρια σίγουρα θα κάνουμε κάτι, αλλά δεν είμαι από τους πολιτικούς που θα πουν παιδιά βγείτε και ξοδέψτε αλόγιστα, γιατί αυτά τα κάναμε στο παρελθόν και μας πόνεσαν πολύ, άρα πρέπει να δείξουμε στους εαυτούς μας, στις οικογένειές μας, στους γύρω μας και στην ιστορία ότι μπορούμε να μαθαίνουμε από τα λάθη του παρελθόντος» τόνισε ο υπουργός.
Απαντώντας στο σχόλιο των δημοσιογράφων ότι στις δημοσκοπήσεις οι πολίτες ζητούν πρόσθετα μέτρα, ανέφερε «είναι πολύ λογικό και εξαιρετικά θεμιτό οι πολίτες να ζητούν βοήθεια από το κράτος την ώρα που υπάρχει αυτή η πολύ μεγάλη δυσκολία. Το αν υπάρχουν περιθώρια δεν κρίνεται από μια δημοσκόπηση, κρίνεται από το αρμόδιο επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών και κυρίως από τις αγορές. Αυτή την στιγμή το επιτόκιο του 10ετούς ελληνικού ομολόγου είναι ήδη αρκετά ψηλά. Που σημαίνει ότι οι αγορές ανησυχούν, για όλη την περιφέρεια, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά η Ελλάδα έχει το πολύ μεγάλο πρόβλημα του δημοσίου χρέους που κουβαλά από το παρελθόν. Μετά την εμπειρία του 2010 όλοι ξέρουμε ότι μια λάθος κίνηση μια κυβέρνησης η οποία για πολιτικούς λόγους δίνει την αίσθηση ότι αγνοεί τα δημοσιονομικά τελικά καταλήγει σε πολύ μεγάλο πόνο για τους πολίτες, άρα σε αυτό το θέμα πρέπει να είμαστε όλοι πολύ προσεκτικοί».
Η Ελλάδα τα δύο χρόνια της πανδημίας είχε σημαντικά μεγαλύτερο έλλειμμα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο προσέθεσε ο κ. Γεωργιάδης, «γιατί δώσαμε ως στήριξη στην κοινωνία πολύ περισσότερα χρήματα από όλους τους άλλους. Εξερχόμενοι από μια 10ετή κρίση τόσο τα νοικοκυριά όσο και οι επιχειρήσεις δεν είχαν λίπος να κάψουν. Έπρεπε να διατηρήσουμε ζωντανές τις επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας, πράγμα που επετεύχθη. Δεν μπορούμε 3η συνεχόμενη χρονιά να είμαστε σε έλλειμμα πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Θα υπάρξει σίγουρα πρόβλημα, άρα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Δεν πρόκειται να βάλουμε σε κίνδυνο τα δημόσια οικονομικά γιατί οι επιπτώσεις στους συμπολίτες μας και ιδιαίτερα στους φτωχότερους από αυτούς είναι τραγικές».
Συνεχίζονται οι έλεγχοι στην αλυσίδα υγρών καυσίμων
Αναφορικά με την πάταξη της αισχροκέρδειας, ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι στην αλυσίδα των καυσίμων δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν από κανένα άλλο υπουργό τόσο εκτεταμένος έλεγχος. «Έχουμε κάνει έλεγχο σε όλη την αλυσίδα, και στα διυλιστήρια και στις υπηρεσίες μεταφοράς και στα πρατήρια και συνεχίζουμε τους ελέγχους. Στα διυλιστήρια δεν έχει βγει ακόμα το πόρισμα, περιμένω και εγώ να το μάθω. Κάνουν έλεγχο στοιχείων από τις 23 Μαΐου. Αν υπάρξει πόρισμα που λέει ότι έχουν παραβιάσει το περιθώριο κέρδους που είχαμε θεσπίσει, δηλαδή το ίδιο περιθώριο που είχαν την 1η Σεπτεμβρίου του 2021, θα λάβουν και αυτοί πρόστιμο όπως όλοι οι άλλοι» επισήμανε.
Στην κριτική της αντιπολίτευση ότι η κυβέρνηση αποφεύγει να συγκρουστεί με τα καρτέλ, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε «είμαι υπερήφανος γιατί επί των ημερών μου, έχουν μπει τα μεγαλύτερα πρόστιμα για αισχροκέρδεια που έχει βάλει ποτέ το υπουργείο Εμπορίου τα τελευταία 50 χρόνια. Προκαλώ τον κ. Τσίπρα και όποιον άλλο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ να μου δείξουν ένα αντίστοιχο πρόστιμο ή έναν έλεγχο έστω που έγινε σε μια εταιρεία επί των ημερών του κ. Τσίπρα. Όταν ως κυβέρνηση δεν έχεις βάλει ούτε ένα ευρώ πρόστιμο και εμείς έχουμε βάλει ήδη 7 εκατομμύρια για αισχροκέρδεια, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουμε εισπράξει, να έχεις και μια συστολή».
Εληνοτουρκικές σχέσεις
«Κάποιες προκλήσεις θα γίνουν, αλλά προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι θα είναι μικρότερες του 2020» ανέφερε ο υπουργός για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και το σκηνικό έντασης που επιδιώκει η γείτονα. «Πρώτον η Ελλάδα είναι πολύ πιο ισχυρή, έχουμε 6 Ραφάλ, για όσους ξέρουν τι θα πει για την δύναμή μας στον αέρα είναι πολύ μεγάλη η διαφορά. Η Τουρκία αυτή την στιγμή δεν έχει κανένα απολύτως αεροπλάνο που να μπορεί να συγκριθεί με τα Ραφάλ, άρα δεν θα ρίσκαρε εύκολα μια σύγκρουση. Δεύτερον, το διεθνές περιβάλλον είναι τέτοιο που όλη η διεθνής κοινή γνώμη είναι πολύ ευαίσθητη με ό,τι έχει να κάνει με παραβίαση εθνικής κυριαρχίας. Το 2020 έπρεπε να εξηγήσουμε στους ξένους τι συνέβαινε. Τώρα θα τρέχουν όλα τα δίκτυα εδώ και όλες οι κυβερνήσεις να δουν τι συμβαίνει. Δεν πιστεύω ότι ο Ερντογάν θα τολμήσει κάτι εξαιρετικά ακραίο, θα μας βρίζει, θα φωνάζει» εκτιμά ο κ. Γεωργιάδης.
Latest News
Καλπάζουν οι τιμές στο φυσικό αέριο - «Βλέπει» τα 50 δολάρια το TTF
Το φυσικό αέριο αναμένεται να αποτελέσει διαπραγματευτικό χαρτί στους νέους εμπορικούς πολέμους επί Τραμπ
Τον Ιανουάριο ξεκινούν οι γεωτρήσεις από την ExxonMobil στην Κύπρο - Οι νέοι στόχοι
Η Κύπρος εξετάζει νέο γύρο αδειοδότησης για υπεράκτια εξερεύνηση φυσικού αερίου - Πού εστιάζουν πλέον οι έρευνες της ExxonMobil
ΑΔΜΗΕ: Με 20% στο καλώδιο Κρήτης – Αττικής η State Grid – Η συμφωνία
Υπεγράφη από τον ΑΔΜΗΕ η συμφωνία διάθεσης του 20% των μετοχών της Ariadne Interconnection στην State Grid International Development
ΔΕΗ: Ολοκληρώθηκε η εξαγορά 629ΜW ΑΠΕ από την Evryo Group στη Ρουμανία
Η εξαγορά αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στη στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ - Τι περιλαμβάνει
Κάτι τρέχει με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στη Γερμανία
Γιατί το υπουργείο Οικονομίας στη Γερμανία έδωσε εντολή στους γερμανικούς σταθμούς LNG να μη δέχονται φορτία με ρωσικό αέριο. Τι συνέβαινε μέχρι τώρα;
Σε ανοδική τροχιά το φυσικό αέριο - Τι δείχνουν οι κινήσεις στο LNG
Η κίνηση της Gazprom είναι μια υπενθύμιση της φθίνουσας, αλλά ακόμα ισχυρής ενεργειακής επιρροής της Ρωσίας στην ΕΕ με αιχμή το φυσικό αέριο
Στρατηγικό σχέδιο ΗΠΑ για τριπλασιασμό της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας έως το 2050 [γράφημα]
Περιζήτητο το εμπλουτισμένο ουράνιο για αντιδραστήρες παραγωγής ενέργειας - Πανίσχυρος παίκτης στην αγορά εμπλουτισμού η Ρωσία
Ενισχύεται περαιτέρω το δίκτυο small-scale LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας
Τέθηκε σε λειτουργία, από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο πρώτος σταθμός αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μονάδας ΣΗΘΥΑ εκτός δικτύου αγωγών
Στην COP29 η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου - Τα οφέλη της
Το καλώδιο Ελλάδας - Αιγύπτου θα αποφέρει οφέλη τόσο για την ελληνική όσο και την ευρωπαϊκή βιομηχανία
Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου - Κω
Ο προϋπολογισμός για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 630 εκατ. ευρώ