Σε ένα διάστημα που η παγκόσμια ενεργειακή αλυσίδα αντιμετωπίζει ήδη προβλήματα, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, η κατάσχεση από το Ιράν των δύο ελληνικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω διαταραχής των μεταφορών από μια περιοχή που αποτελεί ζωτική πηγή για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, προειδοποιεί το Bloomberg.
Όπως τονίζεται, το περιστατικό με την κατάσχεση των πλοίων στα χωρικά ύδατα του Ιράν, που το καθένα είναι φορτωμένο με περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, αποτελεί πράξη αντιποίνων για τη δέσμευση του τάνκερ Lana (πρώην Pegas) στην Κάρυστο.
«Η Ελλάδα είναι το έθνος με τον μεγαλύτερο στόλο πετρελαιοφόρων πλοίων στον κόσμο, κάτι που καθιστά κάθε διαμάχη με την Τεχεράνη δυνητικά σοβαρή για την παγκόσμια αγορά», τονίζει το Bloomberg. Παρομοίως, περίπου το ένα πέμπτο των ημερήσιων προμηθειών αργού πετρελαίου διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, τη στενή θαλάσσια οδό που χωρίζει τον Περσικό Κόλπο από τον Ινδικό Ωκεανό και από τους αγοραστές αργού σε όλο τον κόσμο.
«Οι ναυλωτές θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε στο Bloomberg ο Ματ Στάνλεϊ της Starfuels στο Ντουμπάι. «Το Ιράν θα είναι εξαιρετικά προστατευτικό έναντι όλων των περιουσιακών του στοιχείων».
Η Ελλάδα ειδοποίησε όλα τα ελληνικά πλοία να «προσαρμοστούν στην απαράδεκτη κατάσταση» όταν πλέουν στον Περσικό Κόλπο. Περίπου το 27% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research.
Οι τιμές του μπρεντ σημείωσαν άνοδο 0,5% περίπου στα 120 δολάρια το βαρέλι τη Δευτέρα, έχοντας σημειώσει άνοδο 1,7% την Παρασκευή.
Τα πλοία που κατασχέθηκαν
Τα δύο δεξαμενόπλοια, το «Prudent Warrior» και το «Delta Poseidon», καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο την Παρασκευή, σύμφωνα με τη διοίκηση του 5ου Στόλου των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν. Και τα δύο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και σημαίας και είχαν φορτώσει φορτία στο Ιράκ.
Η κατάσχεση των πλοίων ήρθε λίγο καιρό αφότου οι ελληνικές αρχές σταμάτησαν ένα δεξαμενόπλοιο στην Κάρυστο υπό σημαία Ιράν και, σε συντονισμό με τις αμερικανικές αρχές που επιβάλλουν κυρώσεις στο Ιράν, κατάσχεσαν το φορτίο του.
Το «Prudent Warrior» μεταφέρθηκε στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς με όλο το πλήρωμα και το φορτίο του, είπε στο Bloomberg ο Γιώργος Βακιρτζής, διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριας του πλοίου, Polembros Shipping Ltd.
Τα προηγούμενα περιστατικά
Το Ιράν κατέλαβε ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες το 2019 μετά τον αποκλεισμό ενός ιρανικού τάνκερ στο Γιβραλτάρ. Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν. Άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Βρετανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν δεχθεί πλήγματα εντός και γύρω από το Ορμούζ τα τελευταία χρόνια, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Ξέραμε ότι οι Ιρανοί θα πραγματοποιούσαν αντίποινα, το είδαμε πριν από δύο χρόνια με το σκάφος Stena», είπε ο Βακιρτζής. «Πολλά ελληνικά πλοία πλέουν στον Κόλπο ακριβώς μπροστά από την πόρτα τους». Ο καπετάνιος ενός φορτωμένου δεξαμενοπλοίου δεν μπορούσε να κάνει και πολλά για να αποφύγει τη δέσμευση από μια ομάδα που επέβαινε σε ελικόπτερο, πρόσθεσε.
Οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC) ανέλαβαν την ευθύνη και προειδοποίησαν άλλα ελληνικά σκάφη στην περιοχή, ενώ άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν, σύμφωνα με το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Tasnim.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons