Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη έφτασε στο ποσοστό ρεκόρ του 8,1% για το Μάιο, σημειώνοντας αύξηση κατά 0,6% και ξεπερνώντας κατά πολύ τις εκτιμήσεις των αναλυτών, όπως και της UBS, που περίμεναν μικρότερη αύξηση στο 7,8%.
Η UBS αναλύοντας τα νέα δεδομένα επισημαίνει πως, σε αντίθεση με τους προηγούμενους μήνες, όταν η ενέργεια ήταν ο βασικός παράγοντας ώθησης του δείκτη, η αύξηση τον Μάιο οφειλόταν τόσο στην αύξηση των τιμών στην ενέργεια (39,2% σε ετήσια βάση) όσο επίσης στην αύξηση των τιμών των τροφίμων (7,5% σε ετήσια βάση) και του δομικού πληθωρισμού. Στον δομικό πληθωρισμό, ο πληθωρισμός των προϊόντων και των υπηρεσιών ήταν αυξημένος στο 4,2%(άνοδος κατά 0,4 μονάδες βάσης) και 3,5% (άνοδος κατά 0,2 μονάδες βάσης) αντιστοίχως. Αν και τα συνεχιζόμενα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα ήταν πιθανότατα πίσω από την αύξηση του πληθωρισμού των προϊόντων, η άνοδος του πληθωρισμού στον τομέα των υπηρεσιών πιθανότατα συνδέεται με μη-εποχιακά στοιχεία.
Νέα αύξηση στις ενεργειακές τιμές
Σε κάθε περίπτωση, οι ενεργειακές τιμές έχουν σίγουρα πάρει και πάλι την ανιούσα. Μέσα στις τελευταίες ημέρες, όσο «έτρεχαν» οι ευρωπαϊκές συζητήσεις για το πετρελαϊκό εμπάργκο κατά της Ρωσίας, η τιμή του μαύρου χρυσού πλησίασε τα 124 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας αύξηση κατά 11,5% σε σχέση με τον μέσο όρο του Απριλίου. Αντιθέτως, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου υποχώρησαν μέσα στο μήνα λόγω των αυξημένων εισαγωγών LNG που αντιστάθμισαν τις μειωμένες ροές από την Ρωσία.
Αν και οι σχετικά σταθερές τιμές του φυσικού αερίου σε συνδυασμό με τα προσωρινά μέτρα στήριξης που έχουν λάβει οι κυβερνήσεις σε πολλές χώρες της περιοχής θα πρέπει να περιορίσουν τις αυξήσεις των ενεργειακών τιμών, οι αυξημένες τιμές του πετρελαίου σηματοδοτούν ένα σημαντικό ανοδικό ρίσκο για τις τιμές των καυσίμων.
Ιστορικά για κάθε αύξηση των πετρελαϊκών τιμών κατά 10% προστίθεται μια επιβάρυνση κατά 0,25 μονάδες βάσης στον βασικό πληθωρισμό, κάτι που υπονοεί ένα ανοδικό ρίσκο ύψους 0,3 μονάδων βάσης στα επίπεδα του πληθωρισμού δεδομένης της πρόσφατης αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Πάντως, η συνολική επίδραση στον βασικό πληθωρισμό πιθανότατα θα είναι μικρότερη λόγω της προσωρινής μείωσης του φόρου στα καύσιμα από την Γερμανία, που τέθηκε σε ισχύ από σήμερα.
Το ρίσκο του πληθωρισμού των τροφίμων
Με την ενέργεια να αποτελεί την κινητήριο δύναμη για την ανοδική κίνηση του πληθωρισμού τον τελευταίο χρόνο, η σημασία των τιμών των τροφίμων, η βαρύτητα των οποίων είναι σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τις τιμές της ενέργειας (21% σε σχέση με 10,9%) δεν έχει λάβει την πρέπουσα προσοχή. Ιστορικά για κάθε αύξηση ύψους 1% στις διεθνείς τιμές των commodities των τροφίμων ο βασικός πληθωρισμός στην Ευρωζώνη ανεβαίνει κατά 8 μονάδες βάσης μετά από έξι μήνες. Ωστόσο δεδομένου του μεγέθους του σοκ (τα commodities τροφίμων έχουν εκτιναχθεί σχεδόν κατά 40% από τον Ιανουάριο), υπάρχει αυξημένη πιθανότητα η επίδραση να μην είναι αναλογική με τα ιστορικά στοιχεία και να οδηγήσει σε μια ισχυρότερη αύξηση των τιμών των τροφίμων.
Στα στοιχεία του Μαΐου, αν και η άνοδος των τιμών των τροφίμων ήταν πιο μετριοπαθής (1,3% σε μηνιαία βάση) συγκριτικά με την κάθετη αύξηση τον Απρίλιο (1,9% σε μηνιαία βάση), βλέπουμε ένα ρίσκο περαιτέρω αυξήσεων στις τιμές των τροφίμων, μέσα στη χρονιά δεδομένου πως και οι τιμές των λιπασμάτων κινούνται σε επίπεδα που η αγορά δεν έχει δει από το 2008.
Ανοδική αναθεώρηση
Τελικά η επίδοση του Μαΐου, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται σε υψηλότερα από τα αναμενόμενα επίπεδα, οδηγεί και την UBS να προχωρήσει σε επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεων της για την συνολική πορεία του πληθωρισμού το 2022. Η νέα πρόβλεψη της είναι πως ο δείκτης θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 7% (σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη του 6,8%) και στο 2,5% το 2023 (σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη του 2,4%).
Βραχυπρόθεσμα περιμένει τον πληθωρισμό να υποχωρήσει στο 7,9% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο και να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 7,5% κατά το τρίτο τρίμηνο, πριν κατέβει στο 6,2% μέχρι τα τέλη της χρονιάς.
Όπως επισημαίνεται, ο ρυθμός ανάπτυξης των μισθών στην Ευρωζώνη παραμένει σημείο κλειδί. Με τον δείκτη να παρουσιάζει επίσης τάσεις ανόδου και με δεδομένη την «σφιχτή» εικόνα στις αγορές εργασίας, η UBS «βλέπει» ένα ανοδικό ρίσκο και στην πορεία του ρυθμού ανάπτυξης των μισθών (μια άνοδος κατά 1,9% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο στο 3% μέχρι τα τέλη του 2023).
Latest News
H «ατμομηχανή» της Ευρώπης αγκομαχά - Σε ύφεση για δεύτερη χρονιά η Γερμανία
Η οικονομία στη Γερμανία συρρικνώθηκε κατά 0,2% το προηγούμενο έτος
O νέος «πονοκέφαλος» της Λαγκάρντ - Γιατί η ΕΚΤ «κλείνει τα αυτιά» στους traders
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει στο τέλος του μήνα - Τι προβλέπουν οι αγορές για τα επιτόκια
Μειώθηκε απροσδόκητα ο πληθωρισμός της Βρετανίας στο 2,5%
Τα στοιχεία θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνεδρίασης της BoE στις 6 Φεβρουαρίου που αποφασίζει για τα επιτόκια στη Βρετανία
Οι πυρκαγιές στην Καλιφόρνια κάνουν τις ανισότητες μεγαλύτερες
Ποιο ρόλο παίζουν οι μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες στις εφιαλτικές πυρκαγιές στην Καλιφόρνια
Με το βλέμμα στον πληθωρισμό των ΗΠΑ οι αγορές - Ο φόβος για τα επιτόκια
Ο χρόνος ανακοίνωσης του πληθωρισμού των ΗΠΑ συμπίπτει με μια κρίσιμη στιγμή για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
Γιατί η SEC μηνύει τον Ίλον Μασκ - Το «colpo grosso» με τη μετοχή του Twitter
Η SEC αναφέρει ότι ο σύμμαχος Τραμπ «κέρδισε» περίπου 150 εκατ. δολ. με το να μην αποκαλύψει εγκαίρως το μερίδιο αγορά του Twitter
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες