Σημαντική αύξηση καταγράφει ο αριθμός των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι οποίες απέκτησαν ηλεκτρονικό κατάστημα τα δύο τελευταία χρόνια, όπως προκύπτει από την έρευνα της COSMOTE και του ELTRUN.

Ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) πλέον διαθέτει 1 στις 4 ΜμΕ, ποσοστό 24%, από 17% το 2020. Η αύξηση σε σχέση με το 2020 διαμορφώνεται στο 40% και το ενδιαφέρον είναι πως σχεδόν διπλασιάστηκαν τα e-shops που φιλοξενούνται σε σελίδα τρίτου (marketplace).

Ειδικότερα, το 2020 φιλοξενία σε σελίδα τρίτου «απολάμβανε» το 4% των e-shops, ενώ εφέτος σύμφωνα με την έρευνα το ποσοστό αυτό έχει φτάσει στο 7%. Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος στον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων «μοιράστηκε» μεταξύ εκείνων που επέλεξαν να αναπτύξουν ένα αυτόνομο e-shop και όσων έγιναν «κομμάτι» ενός ηλεκτρονικού πολυκαταστήματος.

Εκτόξευση του Instagram

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι η διείσδυση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως μέσο προώθησης και επικοινωνίας. Σε ποσοστό 59% οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα social media, ενώ ακόμη ένα 6% σκοπεύουν να το πράξουν.

Αναφορικά με τα μέσα που χρησιμοποιούν, σε σύγκριση με το 2020 παρατηρείται εκτόξευση της παρουσίας των επιχειρήσεων στο Instagram, καθώς από 49% δύο χρόνια πριν έχει φτάσει εφέτος στο 65%.

Παράλληλα, αρχίζει να ανεβαίνει το TikTok (3%) και το Youtube (1%), καθώς και το Linkedin (15% σε σχέση με 12% το 2020). Βέβαια, το Facebook συνεχίζει να παραμένει μακράν πρώτο στις προτιμήσεις (95% έναντι 94% το 2020).

Αντίθετα υποχωρούν το Twitter και το Pinterest.

Ψηφιακές καμπάνιες και τηλεφωνικά κέντρα

Επιπλέον, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, αυξημένες είανι οι εταιρείες που διαθέτουν ιστοσελίδα (από 70% το 2020, σε 78% το 2022) και εκείνες που κάνουν digital καμπάνιες, οι οποίες μάλιστα υλοποιήθηκαν από επαγγελματίες (από 17% το 2020, σε 33% το 2022). Συγκεκριμένα στις ψηφιακές καμπάνιες, από 36% το 2020, η χρήση ανήλθε σε 48% το 2022 (αύξηση 33%) με το Google Search να είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής.

Στα εργαλεία τηλεδιάσκεψης από 39%, η χρήση αυξήθηκε σε 62% (αύξηση 59% από το 2020), ενώ από 78% η χρήση της ψηφιακής ασφάλειας ανήλθε σε 86%.

Η είσοδος στη νέα εποχή περιλαμβάνει και τα τηλεφωνικά κέντρα, η χρήση των οποίων από 52% έφθασε στο 63% (αύξηση 21% από το 2020).

Ακόμη ψηφιακά «ανώριμες» οι ΜμΕ

Την ίδια ώρα ωστόσο, με χαμηλό ρυθμό ωριμάζουν ψηφιακά οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, καθώς μικρή άνοδος καταγράφεται το 2022 σε σχέση με το 2020.

Με βάση τα ευρήματα, στα δυο αρχικά στάδια του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας εξακολουθεί να βρίσκεται 1 στις 2 μικρές επιχειρήσεις, όπως και το 2020, ενώ σχετική πρόοδος έχει σημειωθεί στα δύο προχωρημένα στάδια. Συγκεκριμένα, οι ΜμΕ που ανήκουν στο προχωρημένο στάδιο καταγράφουν αύξηση, από 12% το 2020 σε 18% εφέτος. Βέβαια στο ιδεατό στάδιο έχει φτάσει μόλις 1 επιχείρηση στις 100.

Ο Δείκτης Ψηφιακής Ετοιμότητας αποτυπώνει το βαθμό ψηφιακής ωριμότητας των ΜμΕ με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών συστημάτων και υποδομών: ψηφιακή παρουσία (ιστοσελίδα), ψηφιακές συναλλαγές και προώθηση (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ψηφιακές καμπάνιες, ηλεκτρονικό κατάστημα), ψηφιακές υποδομές (ψηφιακή ασφάλεια, cloud) και τα διοικητικά συστήματά για τη διαχείριση πόρων (ERP, CRM, IoT, data analytics). Οι εταιρείες κατατάσσονται, σύμφωνα με την ψηφιακή τους ωριμότητα, σε πέντε εξελικτικά στάδια: 1-2 στοιχειώδες στάδιο (Elementary), 3-4 βασικό (Basic), 5-6 μεσαίο (Medium), 7-9 προχωρημένο (Advanced) και 10 ιδεατό (Ideal).

Σύμφωνα με την έρευνα, ο μέσος όρος του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας, σε σχέση με το 2020 εμφανίζει άνοδο της τάξης του 10% σε σχέση με το 2020, από 4,06/10 το 2020 σε 4,49/10 το 2022.

Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων φαίνεται να είναι τα βασικά εμπόδια στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Από τα στοιχεία της έρευνας, φαίνεται πως η ψηφιακή ετοιμότητα επηρεάζεται και από το μέγεθος, αλλά και από τον κλάδο των επιχειρήσεων. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις (με 6-10 και πάνω από 10 εργαζόμενους) και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών τοποθετούνται υψηλότερα στον δείκτη (με Μ.Ο. 6,15), με τους κλάδους του τουρισμού (Μ.Ο. 4,73), του εμπορίου (Μ.Ο. 4,68) και της μεταποίησης (Μ.Ο. 4,44) να έπονται. Για παράδειγμα το 44% των ΜμΕ με πάνω από 10 εργαζόμενους βρίσκεται στο προχωρημένο στάδιο (Αdvanced) και μόλις το 30% των ΜμΕ με 2-5 εργαζόμενους.

Μόλις 1 επιχείρηση στις 5 έχει επανέλθει στην προ-Covid κατάσταση

Σημαντικό ρόλο έχει και το γεγονός ότι η υγειονομική κρίση επηρέασε σημαντικά τις ΜμΕ στην Ελλάδα, καθώς 1 στις 2 δηλώνει πως επηρεάστηκε αρνητικά και μόνο 1 στις 5 πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-Covid κατάσταση λειτουργίας της.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε ο COVID, καθώς χρησιμοποιήσαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.

Για παράδειγμα, στην κατηγορία των πολύ ώριμων ψηφιακά επιχειρήσεων (Advanced), το ποσοστό των ΜμΕ που αξιοποίησαν τις τεχνολογίες, για να επανέλθουν ευκολότερα στην κανονικότητα ανήλθε σε 55% και το 24% δηλώνει πως έχει επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση, ενώ αντίθετα στην αρχική κατηγορία (Elementary), μόνο το 28% χρησιμοποίησαν τις τεχνολογίες για να ανταπεξέλθουν στα προβλήματα και μόνο το 15% δηλώνουν πως έχουν επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Επιχειρήσεις: Αναγνωρίζουν την χρησιμότητα της AI αλλά δεν επενδύουν σε αυτή
Tεχνητή νοημοσύνη |

Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναγνωρίζουν την χρησιμότητα της AI αλλά δεν επενδύουν σε αυτή

Τι έδειξε η έρευνα «Technology & Beyond: The impact of AI» που παρουσιάστηκε στο «Future Unfold» της Grant Thornton για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τη σχέση τους με την τεχνητή νοημοσύνη