Δεκάδες προγράμματα αναπλάσεων κοινόχρηστων χώρων, ή δημιουργίας νέων ελεύθερων αστικών ζωνών και πληθώρα δράσεων διάσωσης υποβαθμισμένων περιοχών ανακοινώθηκαν, ξεκίνησαν αλλά ελάχιστα τελικά κατάφεραν να πετύχουν τον στόχο τους. Αλλά και πολλά προσχέδια νόμων για την αναζωογόνηση και αναγέννηση των πόλεων (τουλάχιστον τρία την τελευταία δεκαετία), παρουσιάστηκαν επισήμως, αλλά δεν κατάφεραν να φτάσουν ούτε μέχρι τη Βουλή.
Την τελευταία διετία, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) διαμόρφωσε άλλο ένα θεσμικό πλαίσιο για τις αστικές αναπλάσεις το οποίο αναμένεται το επόμενο διάστημα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Σε αυτό, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν ανώτερα στελέχη του, θα περιληφθούν και πολεοδομικά κίνητρα ώστε ο δημόσιος χώρος στις πυκνοδομημένες γειτονιές να διευρυνθεί και να απελευθερωθεί από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα.
Kατασκευή κτιρίων στάθμευσης
Ειδικότερα, θα δίνεται η δυνατότητα – στο πλαίσιο προγραμμάτων ανάπλασης ή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – να προωθείται από τους Δήμους ή την Περιφέρεια ή άλλον αρμόδιο δημόσιο φορέα, ή και ιδιώτη, η κατασκευή κτιρίων στάθμευσης:
- δημόσιας χρήσης, σε κατάλληλες περιοχές περιμετρικά της πόλης, όπου υπάρχουν κόμβοι ή αφετηρίες μέσων μαζικών μεταφορών.
- ιδιωτικής ή μικτής χρήσης σε περιοχές κατοικίας
Για τη χωροθέτησή τους θα είναι δυνατή η έγκριση τροποποίησης του σχεδίου πόλεως και του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τη ρύθμιση των χρήσεων γης, αφού γνωμοδοτήσει το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Για την κατασκευή τους, στο Πρόγραμμα Ανάπλασης θα προβλέπονται τα εξής κίνητρα:
- θα διατίθεται στον φορέα του έργου, υπό μορφή δανείου ή επιδότησης, μέρος των κονδυλίων που θα δαπανήσει από πόρους του Πράσινο Ταμείο ή κάθε άλλη πηγή όπως ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, ιδιωτικοί φορείς και ευρωπαϊκά ταμεία.
- στα κτίρια (αποκλειστικής στάθμευσης ή μικτής χρήσης), των οποίων το 50% θα χρησιμοποιείται για στάθμευση, θα δίνεται η δυνατότητα τα μισά τετραγωνικά από όσα καταλαμβάνουν οι θέσεις παρκινγκ να τα «κερδίζει» η κτιριακή υποδομή σε επιπλέον βοηθητικούς χώρους, μη προσμετρήσιμους στον συντελεστή δόμησης, όπως είναι π.χ. υπόγεια, κλιμακοστάσιο, ράμπες κλπ. Προϋπόθεση να μην αυξηθεί ο όγκος του κτιρίου.
- Για επιχειρήσεις στάθμευσης δημόσιας χρήσης, οι οποίες θα λειτουργούν σε κτίρια όπου συνυπάρχουν π.χ. κατοικίες, γραφεία κλπ. θα μπορούν να απολαμβάνουν τα κίνητρα που αφορούν γενικότερα επιχειρήσεις στάθμευσης για το τμήμα του κτιρίου που λειτουργεί ως δημόσιο παρκινγκ. Για τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες θα μπορούν να διαθέτουν άλλες θέσεις στάθμευσης.
Προβλέψεις για κτίρια με επιβαρυμένες χρήσεις
Πολυσύχναστα κτίρια, δηλαδή ξενοδοχεία, βιομηχανίες, εμπορικές εκθέσεις, πολιτιστικά κτήρια και Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, για την έκδοση της οικοδομικής άδειας θα επιβάλλεται η δημιουργία χώρου φορτοεκφόρτωσης στον ιδιωτικό χώρο του οικοπέδου. Η εφαρμογή της διάταξης θα ελέγχεται και κατά την έκδοση της άδειας περιβαλλοντικών όρων και την έγκριση της κυκλοφοριακής μελέτης (εάν είναι υποχρεωτικές) ή θα ενσωματώνεται στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ).
Για παλαιά κτίρια, στα οποία δεν υπάρχει επαρκής χώρος εντός της ιδιοκτησίας για δημιουργία χώρου φορτοεκφόρτωσης, θα επιτρέπεται η ενοικίαση χώρων στάθμευσης σε γειτονικά κτίρια ή κενά οικόπεδα μετά από σχετική σύμβαση, η οποία θα προσκομίζεται και θα αποτελεί στοιχείο του φακέλου αδειοδότησης.
Latest News
Ενίσχυση 111,7 εκατ. στη Motor Oil από Κομισιον για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου
Την Motor Oil Hellas θα στηρίξει οικονομικά η Κομισιόν στην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου- Το project στους Αγίους Θεοδώρους
Καμπανάκι της Κομισίον σε Κύπρο και άλλα επτά κράτη- μέλη για τις ΑΠΕ
Η μη τήρηση της προθεσμίας για την μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο κανόνων για τις ΑΠΕ κρούει τον κόδωνα σε οκτώ χώρες της ΕΕ
Δύο νέα αιολικά πάρκα εγκαινίασε η EDP σε Βοιωτία και Μαγνησία
Τα δύο νέα αιολικά πάρκα της EDP είναι συνολικής δυναμικότητας 70 MW
Νέος «οδικός» χάρτης για τις ΑΠΕ – Στο Μαξίμου το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο
Το αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ξεκλειδώνει την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση