Δεκάδες προγράμματα αναπλάσεων κοινόχρηστων χώρων, ή δημιουργίας νέων ελεύθερων αστικών ζωνών και πληθώρα δράσεων διάσωσης υποβαθμισμένων περιοχών ανακοινώθηκαν, ξεκίνησαν αλλά ελάχιστα τελικά κατάφεραν να πετύχουν τον στόχο τους. Αλλά και πολλά προσχέδια νόμων για την αναζωογόνηση και αναγέννηση των πόλεων (τουλάχιστον τρία την τελευταία δεκαετία), παρουσιάστηκαν επισήμως, αλλά δεν κατάφεραν να φτάσουν ούτε μέχρι τη Βουλή.
Την τελευταία διετία, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) διαμόρφωσε άλλο ένα θεσμικό πλαίσιο για τις αστικές αναπλάσεις το οποίο αναμένεται το επόμενο διάστημα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Σε αυτό, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν ανώτερα στελέχη του, θα περιληφθούν και πολεοδομικά κίνητρα ώστε ο δημόσιος χώρος στις πυκνοδομημένες γειτονιές να διευρυνθεί και να απελευθερωθεί από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα.
Kατασκευή κτιρίων στάθμευσης
Ειδικότερα, θα δίνεται η δυνατότητα – στο πλαίσιο προγραμμάτων ανάπλασης ή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – να προωθείται από τους Δήμους ή την Περιφέρεια ή άλλον αρμόδιο δημόσιο φορέα, ή και ιδιώτη, η κατασκευή κτιρίων στάθμευσης:
- δημόσιας χρήσης, σε κατάλληλες περιοχές περιμετρικά της πόλης, όπου υπάρχουν κόμβοι ή αφετηρίες μέσων μαζικών μεταφορών.
- ιδιωτικής ή μικτής χρήσης σε περιοχές κατοικίας
Για τη χωροθέτησή τους θα είναι δυνατή η έγκριση τροποποίησης του σχεδίου πόλεως και του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τη ρύθμιση των χρήσεων γης, αφού γνωμοδοτήσει το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Για την κατασκευή τους, στο Πρόγραμμα Ανάπλασης θα προβλέπονται τα εξής κίνητρα:
- θα διατίθεται στον φορέα του έργου, υπό μορφή δανείου ή επιδότησης, μέρος των κονδυλίων που θα δαπανήσει από πόρους του Πράσινο Ταμείο ή κάθε άλλη πηγή όπως ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, ιδιωτικοί φορείς και ευρωπαϊκά ταμεία.
- στα κτίρια (αποκλειστικής στάθμευσης ή μικτής χρήσης), των οποίων το 50% θα χρησιμοποιείται για στάθμευση, θα δίνεται η δυνατότητα τα μισά τετραγωνικά από όσα καταλαμβάνουν οι θέσεις παρκινγκ να τα «κερδίζει» η κτιριακή υποδομή σε επιπλέον βοηθητικούς χώρους, μη προσμετρήσιμους στον συντελεστή δόμησης, όπως είναι π.χ. υπόγεια, κλιμακοστάσιο, ράμπες κλπ. Προϋπόθεση να μην αυξηθεί ο όγκος του κτιρίου.
- Για επιχειρήσεις στάθμευσης δημόσιας χρήσης, οι οποίες θα λειτουργούν σε κτίρια όπου συνυπάρχουν π.χ. κατοικίες, γραφεία κλπ. θα μπορούν να απολαμβάνουν τα κίνητρα που αφορούν γενικότερα επιχειρήσεις στάθμευσης για το τμήμα του κτιρίου που λειτουργεί ως δημόσιο παρκινγκ. Για τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες θα μπορούν να διαθέτουν άλλες θέσεις στάθμευσης.
Προβλέψεις για κτίρια με επιβαρυμένες χρήσεις
Πολυσύχναστα κτίρια, δηλαδή ξενοδοχεία, βιομηχανίες, εμπορικές εκθέσεις, πολιτιστικά κτήρια και Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, για την έκδοση της οικοδομικής άδειας θα επιβάλλεται η δημιουργία χώρου φορτοεκφόρτωσης στον ιδιωτικό χώρο του οικοπέδου. Η εφαρμογή της διάταξης θα ελέγχεται και κατά την έκδοση της άδειας περιβαλλοντικών όρων και την έγκριση της κυκλοφοριακής μελέτης (εάν είναι υποχρεωτικές) ή θα ενσωματώνεται στις Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ).
Για παλαιά κτίρια, στα οποία δεν υπάρχει επαρκής χώρος εντός της ιδιοκτησίας για δημιουργία χώρου φορτοεκφόρτωσης, θα επιτρέπεται η ενοικίαση χώρων στάθμευσης σε γειτονικά κτίρια ή κενά οικόπεδα μετά από σχετική σύμβαση, η οποία θα προσκομίζεται και θα αποτελεί στοιχείο του φακέλου αδειοδότησης.
Latest News
Messaritis Ανανεώσιμες και ΝΑΝΚΟ Ενέργεια ενώνουν τις δυνάμεις τους
Συμπράξεις στο χώρο της πράσινης ενέργειας
Στον «πάγο» οι οικοδομικές άδειες στη Σαντορίνη – Η διάταξη στη Βουλή
Τι φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δόμηση στη Σαντορίνη, την αποθήκευση ενέργειας, το net-billing, το υδρογόνο και τις μικρές ανεμογεννήτριες.
Γιατί πέφτουν οι τιμές στα μεταχειρισμένα EV σε Ευρώπη και ΗΠΑ [γράφημα]
Οι μάντρες των αντιπροσωπειών και των εμπόρων είναι γεμάτες με απούλητα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Πολυνομοσχέδιο στη Βουλή για αποθήκευση ενεργειας και απόβλητα - Τι αλλάζει
Νέος «ρόλος» για τους συμβατικούς σταθμούς παραγωγης ενέργειας- Θα μπορούν να γίνουν σταθμοί αποθήκευσης
ESG: Δεν έχουν εμπιστοσύνη σε κυβερνήσεις και επιχειρήσεις οι πολίτες [έρευνα]
Ποια είναι τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας Global ESG Monitor Report της SEC σχετικά με τη θέση των πολιτών για το ESG
Σε τροχιά έναρξης τα δύο μεγάλα έργα απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία
Η έγκριση από τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής, κατά τη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου
Καμπανάκι κινδύνου για τη λειψυδρία στην Ευρώπη - Μακράν μεγαλύτερος καταναλωτής η γεωργία
Η γεωργία είναι μακράν ο μεγαλύτερος καταναλωτής νερού στην ΕΕ, χρησιμοποιώντας το 59% της προσφοράς - Η πρώτη εκτεταμένη έκθεση για τη λειψυδρία, από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος
Ταβάρες (Stellantis): Παγίδα η απαγόρευση των κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Σε συνέντευξή του ο επικεφαλής της Stellantis δεν αποκλείει κλείσιμο ευρωπαϊκών μονάδων παραγωγής του γαλλο-ιταλο-αμερικανικού ομίλου
Metaxa Hospitality Group: Στα 52 εκατ. ευρώ η άμεση οικονομική αξία από τις ΑΠΕ που διένειμε το 2023
Με βαθιές ρίζες στην Κρήτη όπου δραστηριοποιείται αδιάλειπτα από το 1975 το Metaxa Hospitality Group στηρίζει έμπρακτα την τοπική κοινωνία, από όπου προέρχεται το 80% των εργαζομένων του
Ενισχύσεις 2,8 δισ. ευρώ σε 15 βιομηχανίες της Γερμανίας για απανθρακοποίηση
BASF και Suedzucker καθώς και οι γερμανικές θυγατρικές της Kimberly-Clark και της Saint-Gobain