
Με κύριο χαρακτηριστικό τη μεγάλη αύξηση στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022 παρόλες τις αντιξοότητες και τα προβλήματα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 32% και ανήλθαν σε 11,43 δισ. ευρώ. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το εμπορικό έλλειμμα να εκτοξευθεί κατά 80,4% αγγζίτονας το πρώτο τρίμηνο του 2022 τα 8,14 δισ. ευρώ.
Κορυφαίοι προορισμοί
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ακολουθεί η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 3η από την 4η θέση που κατείχε και μετά η Βουλγαρία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 45,1%) το τρίμηνο του 2022 οδήγησε στο να ανέλθει στην 4η από την 6η θέση. Ακολουθεί η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην ίδια θέση με το 2021, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Ισπανία 5 θέσεις πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 3 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς τις δύο αυτές χώρες. Στην 8η θέση βρίσκονται οι Η.Π.Α. (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -18,7%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 3η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ τρίμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α΄τρίμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Εσθονίας (54η θέση από 80η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, σημειώνεται αύξηση κατά 35,9% προς την Ε.Ε. ενώ προς Τρίτες Χώρες η αύξηση είναι της τάξης του 27,5%.
Τα κορυφαία προϊόντα
Όσον αφορά τις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα βρίσκονται στην αιχμή και αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας.
Δείτε τον πίνακα με τα προϊόντα
Ειδικότερα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 32% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 60,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 26,1%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 14,6%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 14,2%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 48%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το πρώτο τρίμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 55,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν μείωση της τάξεως του -18%, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου με αύξηση 37,8%, ενώ στην 4η θέση «σκαρφάλωσαν» οι εξαγωγές μηχανών αυτόματης επεξεργασίας πληροφοριών με εντυπωσιακή άνοδο 373,1% (το τρίμηνο του 2021 ήταν στη 24η θέση στη σχετική κατάταξη). Στην 5η θέση παραμένουν οι σωλήνες κάθε είδους, ενώ στην 6η, με υποχώρηση τριών θέσεων από το τρίμηνο του 2022, βρίσκονται οι εξαγωγές βαμβακιού.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο και ιχθυηρών, βελτιώνοντας τη σειρά κατάταξής τους κατά τρεις και μία θέση, αντίστοιχα, ενώ στην 9η (με υποχώρηση 2 θέσεων) οι εξαγωγές άλλων τυριών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση:
«Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τις τρίτες χώρες, -με εξαίρεση κάποιες ομάδες κρατών όπως οι BRICS-, όπου φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό μομέντουμ για τους Έλληνες εξαγωγείς. Πρόκειται, δεδομένων των συνθηκών, για ένα πραγματικό επίτευγμα που δείχνει τις δυνατότητες που έχει ο κλάδος και τι μπορεί να καταφέρει στο μέλλον. Ωστόσο, οι προκλήσεις που αναδύονται είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Η πολεμική σύγκρουση έχει προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλάζοντας άρδην τα δεδομένα και τις ισορροπίες και πυροδοτώντας μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, η οποία απειλεί την ανάκαμψη του παγκόσμιου ΑΕΠ μετά την πανδημία.
»Η εκτόξευση των πρώτων υλών επιβαρύνει υπέρογκα το κόστος παραγωγής και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό σε μια κρίσιμη συγκυρία. Από την άλλη πλευρά, οι πρωτοβουλίες της Πολιτείας για την τόνωση της Εξωστρέφειας κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και αναμένεται να βοηθήσουν ουσιαστικά την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να διευρύνουν ακόμη περισσότερο το διεθνές αποτύπωμά τους και μαζί τη δυναμική του κλάδου».


Latest News

Οι αυξήσεις στις τιμές ρίχνουν το τζίρο στις επιχειρήσεις εστίασης
«Όσο μπορούμε κρατάμε τις τιμές, αλλά ο κόσμος κάνει πλέον μικρό λογαριασμό» λένε οι επαγγελματίες της εστίασης παραδεχόμενοι ότι η ακρίβεια αποτελεί πρόβλημα

Πενήντα χρόνια χωρίς τον Αριστοτέλη Ωνάση - Ο βίος και η πολιτεία του Έλληνα κροίσου
Ο επιχειρηματίας που άφησε το στίγμα του στην ιστορία της Ελλάδας - Τα μυστικά της επιτυχίας του

Ανατροπή στις επενδύσεις των ΑΕΕΑΠ – Τι αλλάζει
Το βαθύ discount στις μετοχές των Ανώνυμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) και οι προσδοκίες – Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο

Με ταχείς ρυθμούς ο «γάμος» Entersoft-Softone
Η ενιαία Entersoft-Softone βρίσκεται σε διαδικασία επιλογής εμπορικής ονομασίας, ενοποίησης διοικητικών δομών αλλά και διαμόρφωσης του protfolio λύσεων που θα προσφέρει προς τους πελάτες της

Αktor: Στα 32,4 εκατ. ευρώ το Enterpise Value (EV) της Sun Force One
Η AKTOR Ανανεώσιμες θα καταβάλει ως ίδια συμμετοχή για την αγορά του 51% της Sun Force One το ποσό των 4,1 εκ. ευρώ περίπου

Αρίστος Δοξιάδης: Ένας επενδυτής των start ups αναλαμβάνει την Έρευνα και Ανάπτυξη
Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι συνεργάτης στη Big Pi, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύει στην Ελλάδα και υποστηρίζει τη φιλόδοξη καινοτομία

Οκτώ νέα αεροσκάφη στο στόλο της Aegean
Προσθέτει 8 νέα αεροσκάφη Airbus A321 - Έφτασε τα 58 στο σύνολο

Εξαφανίζονται τα εκπτωτικά stickers από τα σούπερ μάρκετ - Πώς γίνονται οι προσφορές
Πώς θα αποφύγουμε τις προσφορές «μαϊμού» - Τι λένε προμηθευτές και εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ

Πώς οι τράπεζες θα μειώσουν και άλλο τα «κόκκινα δάνεια» - Το ιστορικό ρεκόρ
Κάτω από 5 δισ. ευρώ τα κόκκινα δάνεια στις τέσσερις συστημικές τράπεζες - Πότε θα επιτύχουν την απόλυτη σύγκλιση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο

Στα 17,4 τρισ. θα εκτοξευθούν οι συναλλαγές μέσω κινητών - Τι δείχνει μελέτη
Η αξία των πληρωμών με εικονικές κάρτες, θα αυξηθεί κατά 235% έως το 2029 και θα ανέλθει στα 17,4 τρισεκατομμύρια δολάρια