Με κύριο χαρακτηριστικό τη μεγάλη αύξηση στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, συνεχίζεται η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2022 παρόλες τις αντιξοότητες και τα προβλήματα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 32% και ανήλθαν σε 11,43 δισ. ευρώ. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 48,6%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 19,57 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το εμπορικό έλλειμμα να εκτοξευθεί κατά 80,4% αγγζίτονας το πρώτο τρίμηνο του 2022 τα 8,14 δισ. ευρώ.
Κορυφαίοι προορισμοί
Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ακολουθεί η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 3η από την 4η θέση που κατείχε και μετά η Βουλγαρία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 45,1%) το τρίμηνο του 2022 οδήγησε στο να ανέλθει στην 4η από την 6η θέση. Ακολουθεί η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην ίδια θέση με το 2021, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Ισπανία 5 θέσεις πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 3 θέσεις πιο ψηλά από το αντίστοιχο περσινό διάστημα λόγω του διπλασιασμού των εξαγωγών προς τις δύο αυτές χώρες. Στην 8η θέση βρίσκονται οι Η.Π.Α. (από 7η) προς την οποία καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (+38,5%) και έπεται η Γαλλία, προς την οποία σημειώθηκε μείωση των ελληνικών εξαγωγών (κατά -18,7%), με αποτέλεσμα να πέσει από την 3η στην 9η θέση κατάταξης για το α’ τρίμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το α΄τρίμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη της Εσθονίας (54η θέση από 80η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η πτώση της Σιγκαπούρης (53η θέση από 27η).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, σημειώνεται αύξηση κατά 35,9% προς την Ε.Ε. ενώ προς Τρίτες Χώρες η αύξηση είναι της τάξης του 27,5%.
Τα κορυφαία προϊόντα
Όσον αφορά τις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα βρίσκονται στην αιχμή και αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας.
Δείτε τον πίνακα με τα προϊόντα
Ειδικότερα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 32% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 60,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 26,1%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 14,6%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 14,2%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 48%.
Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το πρώτο τρίμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 55,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν μείωση της τάξεως του -18%, στην 3η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου με αύξηση 37,8%, ενώ στην 4η θέση «σκαρφάλωσαν» οι εξαγωγές μηχανών αυτόματης επεξεργασίας πληροφοριών με εντυπωσιακή άνοδο 373,1% (το τρίμηνο του 2021 ήταν στη 24η θέση στη σχετική κατάταξη). Στην 5η θέση παραμένουν οι σωλήνες κάθε είδους, ενώ στην 6η, με υποχώρηση τριών θέσεων από το τρίμηνο του 2022, βρίσκονται οι εξαγωγές βαμβακιού.
Στην 7η και 8η θέση βρίσκονται οι εξαγωγές ράβδων από αργίλιο και ιχθυηρών, βελτιώνοντας τη σειρά κατάταξής τους κατά τρεις και μία θέση, αντίστοιχα, ενώ στην 9η (με υποχώρηση 2 θέσεων) οι εξαγωγές άλλων τυριών. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με τις εξαγωγές άλλων λαχανικών που κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021 ήταν στην 8η θέση της σχετικής λίστας.
Η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σχολιάζοντας τα παραπάνω έκανε την εξής δήλωση:
«Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία συνθέτουν την κορυφαία πεντάδα των αγορών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, εν μέσω έντονης αβεβαιότητας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τις τρίτες χώρες, -με εξαίρεση κάποιες ομάδες κρατών όπως οι BRICS-, όπου φαίνεται να διαμορφώνεται ένα θετικό μομέντουμ για τους Έλληνες εξαγωγείς. Πρόκειται, δεδομένων των συνθηκών, για ένα πραγματικό επίτευγμα που δείχνει τις δυνατότητες που έχει ο κλάδος και τι μπορεί να καταφέρει στο μέλλον. Ωστόσο, οι προκλήσεις που αναδύονται είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Η πολεμική σύγκρουση έχει προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, αλλάζοντας άρδην τα δεδομένα και τις ισορροπίες και πυροδοτώντας μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση, η οποία απειλεί την ανάκαμψη του παγκόσμιου ΑΕΠ μετά την πανδημία.
»Η εκτόξευση των πρώτων υλών επιβαρύνει υπέρογκα το κόστος παραγωγής και υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό σε μια κρίσιμη συγκυρία. Από την άλλη πλευρά, οι πρωτοβουλίες της Πολιτείας για την τόνωση της Εξωστρέφειας κινούνται στη σωστή κατεύθυνση και αναμένεται να βοηθήσουν ουσιαστικά την προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να διευρύνουν ακόμη περισσότερο το διεθνές αποτύπωμά τους και μαζί τη δυναμική του κλάδου».
Latest News
ΜΕΒΓΑΛ: Οι έριδες των μετόχων, η επιστροφή Χατζάκου και το restart με τον Θεοδωρόπουλο
Η πολυκύμαντη πορεία της βορειοελλαδίτης γαλακτοβιομηχανίας ΜΕΒΓΑΛ που ξεκίνησε το 1950 από τα Κουφάλια της Θεσσαλονίκης
Από τη Sephora στην Kiko Milano - Όλοι στη μάχη για τους... Zalphas
Οι Zalphas κρατούν ήδη στα χέρια τους το 49% της αγοράς ομορφιάς - Γιατί «τρέχουν» σε Sephora και Kiko Milano
Από την Palirria στο Ελληνικό – Χρονιά αποφάσεων το 2025 για το VNK του Κάτσου
Ο Βασίλης Κάτσος «κυνηγά» διάφορες ευκαιρίες για να μεγαλώσει το αποτύπωμα της VNK Capital – Στα σκαριά νέες επενδύσεις
Ανεβάζει στροφές ο όμιλος Υφαντής – Πόσο πουλάει στο εξωτερικό
Στα 205,286 εκατ. ευρώ ο τζίρος του ομίλου Υφαντής – Πώς κινήθηκαν τα κέρδη και τι μπήκε στο ταμείο από το εξωτερικό
Ποιος κερδίζει στη μάχη της πίτσας στην Ελλάδα – Τα μερίδια και η ανατροπή
Pizza Fan, Domino’s, L’ Artigiano, Roma Pizza και οσονούπω -ξανά- Pizza Hut στη μάχη των 370 εκατ. ευρώ - Πώς διαμορφώνονται τα μερίδια και τα κέρδη
Πώς αλλάζει το voucher τη μάχη στην οπτική ίνα – Τι αναμένει η αγορά
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν τη συγκεκριμένη κρατική επιδότηση νέων συνδέσεων, το Gigabit voucher, σημαντικό εργαλείο που θα επιτρέψει στην αγορά να κινηθεί πιο επιθετικά
Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Black Friday - Ανοιχτά και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
«Στηρίξτε τις ελληνικές ΜμΕ» προτρέπει τους καταναλωτές με αφορμή τη Black Friday ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη