Αποκαλυπτική ως προς το ρόλο που παίζει η σημαία που φέρει ένα πλοίο στην ευημερία των ναυτικών είναι πρωτότυπη έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς.
Η εθνική σημαία είναι μια κρατική σημαία, όπου η εθνικότητα του πλοιοκτήτη ταυτίζεται με την σημαία της χώρας, όπως π.χ. η Ιαπωνία, η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα κ.λπ.
Η διεθνής σημαία αναφέρεται στη νηολόγηση ενός πλοίου σε κατάσταση διαφορετική από εκείνη του ιδιοκτήτη ενός πλοίου.
Αυτές οι σημαίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα Νησιά Μάρσαλ, τον Παναμά, τις Μπαχάμες, τις Βερμούδες, τη Βολιβία, την Κύπρο, την Ονδούρα, τη Μάλτα, τη Λιβερία κ.λπ.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη μέσα στο 2020, σε ένα δείγμα από 1.612 ναυτικούς, που εργάζονται σε διάφορους τύπους πλοίων, και ανήκουν σε όλες τις βαθμίδες. Το 49,1% των εξεταζόμενων ναυτικών είναι Φιλιππινέζοι, το 17,1% Ουκρανοί, το 15,9% Ρώσοι και ακολουθούν και πολλές άλλες εθνικότητες. Σημειώνεται ότι το 99,3% του δείγματος είναι άντρες.
Η έρευνα παρουσιάστηκε χθες στο ΕΒΕΠ, από τον καθηγητή-συντονιστή Άγγελο Παντουβάκη ενώ επικεφαλής της έρευνας ήταν ο επίκουρος καθηγητής Διονύσης Πολέμης και υπεύθυνη για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Καρακασνάκη.
Όπως ειπώθηκε από τον κ. Παντουβάκη οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού θαλάσσιου έθνους (δηλαδή μιας εθνικής σημαίας) φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις για τις κύριες συνιστώσες που διαμορφώνουν την ευημερία τους, με εκείνους που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία η σημαία ευκαιρίας όπως αποκαλούνταν κάποτε, τα νηολόγια χωρών όπως του Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας κ.λ.π.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε θέματα που σχετίζονται με την κατάσταση της φυσικής ζωής στο πλοίο οι διαφορές στο ποσοστό ικανοποίησης των ναυτικών σε πλοία με εθνικές σημαίες και πλοία με διεθνείς σημαίες, είναι πολύ μικρές.
Για παράδειγμα η θερμοκρασία στην καμπίνα του πλοίου είναι ικανοποιητική με το βαθμό ικανοποίησης να φτάνει στο 5,6 για τους ναυτικούς σε πλοία με εθνική σημαία ενώ ανέρχεται το 5,66 για ναυτικούς σε πλοία με διεθνή σημαία.
Σε θέματα λειτουργικότητας του πλοίου όπως η καθαριότητα της καμπίνας η ικανοποίηση είναι στο 5,8 ανεξάρτητα από την σημαία του πλοίου. Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε άλλες μετρήσεις.
Η επίκληση αρνητικών στοιχείων όσον αφορά την επίπτωση στην ευημερία των ναυτικών των σημαιών τρίτων χωρών η σημαιών ευκαιρίας είναι αδικαιολόγητη έδειξε η έρευνα, με τον κ. Παντουβάκη να επισημαίνει ότι η συσχέτιση των διεθνών νηολογίων με συνθήκες κατώτερης ποιότητας στη διαβίωση των ναυτικών μπορεί να είναι άσκοπη και παραπλανητική.
Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες διαβίωσης ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν τόσο σε εθνικά νηολόγια όσο και σε διεθνή νηολόγια, ενισχύοντας το γεγονός ότι η ευημερία των ναυτικών δεν φαίνεται να συνδέεται με τη σημαία που φέρουν τα πλοία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνα.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons