
Αποκαλυπτική ως προς το ρόλο που παίζει η σημαία που φέρει ένα πλοίο στην ευημερία των ναυτικών είναι πρωτότυπη έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς.
Η εθνική σημαία είναι μια κρατική σημαία, όπου η εθνικότητα του πλοιοκτήτη ταυτίζεται με την σημαία της χώρας, όπως π.χ. η Ιαπωνία, η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα κ.λπ.
Η διεθνής σημαία αναφέρεται στη νηολόγηση ενός πλοίου σε κατάσταση διαφορετική από εκείνη του ιδιοκτήτη ενός πλοίου.
Αυτές οι σημαίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα Νησιά Μάρσαλ, τον Παναμά, τις Μπαχάμες, τις Βερμούδες, τη Βολιβία, την Κύπρο, την Ονδούρα, τη Μάλτα, τη Λιβερία κ.λπ.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη μέσα στο 2020, σε ένα δείγμα από 1.612 ναυτικούς, που εργάζονται σε διάφορους τύπους πλοίων, και ανήκουν σε όλες τις βαθμίδες. Το 49,1% των εξεταζόμενων ναυτικών είναι Φιλιππινέζοι, το 17,1% Ουκρανοί, το 15,9% Ρώσοι και ακολουθούν και πολλές άλλες εθνικότητες. Σημειώνεται ότι το 99,3% του δείγματος είναι άντρες.
Η έρευνα παρουσιάστηκε χθες στο ΕΒΕΠ, από τον καθηγητή-συντονιστή Άγγελο Παντουβάκη ενώ επικεφαλής της έρευνας ήταν ο επίκουρος καθηγητής Διονύσης Πολέμης και υπεύθυνη για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Καρακασνάκη.
Όπως ειπώθηκε από τον κ. Παντουβάκη οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού θαλάσσιου έθνους (δηλαδή μιας εθνικής σημαίας) φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις για τις κύριες συνιστώσες που διαμορφώνουν την ευημερία τους, με εκείνους που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία η σημαία ευκαιρίας όπως αποκαλούνταν κάποτε, τα νηολόγια χωρών όπως του Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας κ.λ.π.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε θέματα που σχετίζονται με την κατάσταση της φυσικής ζωής στο πλοίο οι διαφορές στο ποσοστό ικανοποίησης των ναυτικών σε πλοία με εθνικές σημαίες και πλοία με διεθνείς σημαίες, είναι πολύ μικρές.
Για παράδειγμα η θερμοκρασία στην καμπίνα του πλοίου είναι ικανοποιητική με το βαθμό ικανοποίησης να φτάνει στο 5,6 για τους ναυτικούς σε πλοία με εθνική σημαία ενώ ανέρχεται το 5,66 για ναυτικούς σε πλοία με διεθνή σημαία.
Σε θέματα λειτουργικότητας του πλοίου όπως η καθαριότητα της καμπίνας η ικανοποίηση είναι στο 5,8 ανεξάρτητα από την σημαία του πλοίου. Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε άλλες μετρήσεις.
Η επίκληση αρνητικών στοιχείων όσον αφορά την επίπτωση στην ευημερία των ναυτικών των σημαιών τρίτων χωρών η σημαιών ευκαιρίας είναι αδικαιολόγητη έδειξε η έρευνα, με τον κ. Παντουβάκη να επισημαίνει ότι η συσχέτιση των διεθνών νηολογίων με συνθήκες κατώτερης ποιότητας στη διαβίωση των ναυτικών μπορεί να είναι άσκοπη και παραπλανητική.
Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες διαβίωσης ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν τόσο σε εθνικά νηολόγια όσο και σε διεθνή νηολόγια, ενισχύοντας το γεγονός ότι η ευημερία των ναυτικών δεν φαίνεται να συνδέεται με τη σημαία που φέρουν τα πλοία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνα.


Latest News

Βαγγέλης Μαρινάκης: Εποχή αλλαγών από την οποία μπορεί να επωφεληθεί η ναυτιλία
Μιλώντας στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link o Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία

ΟΛΠ: Νέα αύξηση εσόδων και κερδών – Πρόταση για αυξημένο μέρισμα κατά 43,7%
Η κρουαζιέρα στον ΟΛΠ κατέγραψε νέο ρεκόρ, σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα που αυξήθηκαν κατά 15,5%.

Παρέμβαση Κικίλια για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Σκέψεις για έκδοση εκπτωτικού κουπονιού που θα απευθύνεται στη «λαϊκή οικογένεια και τη μεσαία τάξη» ώστε να μην επιβαρυνθεί από τις αυξήσεις

Πώς θα μοιάζουν οι μαρίνες του μέλλοντος; Τι δείχνει η μελέτη της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Η μελέτη από την Ένωση Μαρινών Ελλάδας βαθμονομεί τις δυνατότητες ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων στη χώρα

Η κυβέρνηση εξετάζει σχέδιο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Τι είπε ο Κικίλιας
«Προτεραιότητα να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια», σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια

Αντίποινα των Χούθι στις επιθέσεις των ΗΠΑ στην Υεμένη - Στόχος, αμερικανικά πολεμικά πλοία
Οι αντάρτες Χούθι επιτίθενται στις αμερικάνικες δυνάμεις σε ένδειξη συμπαράστασης στη Γάζα

Το LNG κερδίζει έδαφος στη ναυπήγηση πλοίων
Η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της προς πιο πράσινες πρακτικές, με το LNG να αυξάνει τη δυναμική του

Κασσελάκης: Δεν θα επιτρέψουμε η ελληνική ναυτιλία να χάσει την πρωτοκαθεδρία της λόγω άστοχων πολιτικών
«Είναι ώρα να διεκδικήσουμε το μέλλον που μας ανήκει, επενδύοντας στη ναυτιλία μας, στηρίζοντας τους ανθρώπους της», τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά