
Αποκαλυπτική ως προς το ρόλο που παίζει η σημαία που φέρει ένα πλοίο στην ευημερία των ναυτικών είναι πρωτότυπη έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς.
Η εθνική σημαία είναι μια κρατική σημαία, όπου η εθνικότητα του πλοιοκτήτη ταυτίζεται με την σημαία της χώρας, όπως π.χ. η Ιαπωνία, η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα κ.λπ.
Η διεθνής σημαία αναφέρεται στη νηολόγηση ενός πλοίου σε κατάσταση διαφορετική από εκείνη του ιδιοκτήτη ενός πλοίου.
Αυτές οι σημαίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα Νησιά Μάρσαλ, τον Παναμά, τις Μπαχάμες, τις Βερμούδες, τη Βολιβία, την Κύπρο, την Ονδούρα, τη Μάλτα, τη Λιβερία κ.λπ.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη μέσα στο 2020, σε ένα δείγμα από 1.612 ναυτικούς, που εργάζονται σε διάφορους τύπους πλοίων, και ανήκουν σε όλες τις βαθμίδες. Το 49,1% των εξεταζόμενων ναυτικών είναι Φιλιππινέζοι, το 17,1% Ουκρανοί, το 15,9% Ρώσοι και ακολουθούν και πολλές άλλες εθνικότητες. Σημειώνεται ότι το 99,3% του δείγματος είναι άντρες.
Η έρευνα παρουσιάστηκε χθες στο ΕΒΕΠ, από τον καθηγητή-συντονιστή Άγγελο Παντουβάκη ενώ επικεφαλής της έρευνας ήταν ο επίκουρος καθηγητής Διονύσης Πολέμης και υπεύθυνη για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Καρακασνάκη.
Όπως ειπώθηκε από τον κ. Παντουβάκη οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού θαλάσσιου έθνους (δηλαδή μιας εθνικής σημαίας) φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις για τις κύριες συνιστώσες που διαμορφώνουν την ευημερία τους, με εκείνους που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία η σημαία ευκαιρίας όπως αποκαλούνταν κάποτε, τα νηολόγια χωρών όπως του Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας κ.λ.π.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε θέματα που σχετίζονται με την κατάσταση της φυσικής ζωής στο πλοίο οι διαφορές στο ποσοστό ικανοποίησης των ναυτικών σε πλοία με εθνικές σημαίες και πλοία με διεθνείς σημαίες, είναι πολύ μικρές.
Για παράδειγμα η θερμοκρασία στην καμπίνα του πλοίου είναι ικανοποιητική με το βαθμό ικανοποίησης να φτάνει στο 5,6 για τους ναυτικούς σε πλοία με εθνική σημαία ενώ ανέρχεται το 5,66 για ναυτικούς σε πλοία με διεθνή σημαία.
Σε θέματα λειτουργικότητας του πλοίου όπως η καθαριότητα της καμπίνας η ικανοποίηση είναι στο 5,8 ανεξάρτητα από την σημαία του πλοίου. Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε άλλες μετρήσεις.
Η επίκληση αρνητικών στοιχείων όσον αφορά την επίπτωση στην ευημερία των ναυτικών των σημαιών τρίτων χωρών η σημαιών ευκαιρίας είναι αδικαιολόγητη έδειξε η έρευνα, με τον κ. Παντουβάκη να επισημαίνει ότι η συσχέτιση των διεθνών νηολογίων με συνθήκες κατώτερης ποιότητας στη διαβίωση των ναυτικών μπορεί να είναι άσκοπη και παραπλανητική.
Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες διαβίωσης ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν τόσο σε εθνικά νηολόγια όσο και σε διεθνή νηολόγια, ενισχύοντας το γεγονός ότι η ευημερία των ναυτικών δεν φαίνεται να συνδέεται με τη σημαία που φέρουν τα πλοία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνα.


Latest News

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»